Samenvatting:
Simulations show that the energy reduction of the vehicles under test can be more than 20% by applying regenerative braking.
Kan het ook niet laten
rijden in "B"
Geplaatst: 24.08.2022 - 19:07
door OGA244
Met opd is je actieradius gedurende de winter 20% lager..
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 09:23
door Gouwe
XC60silverdawn schreef: ↑24.08.2022 - 18:30
Youtube. Zeer betrouwbare bron . Is van alles te vinden.
Jammer dit niveau van reactie. Maar goed jij vergelijkt de aandrijflijn van een "Spijkstaal" met onze Volvo's.
Volgens mij gaat het daar mank: De aandrijflijnen in deze test kennen (volgens mij) helemaal geen "coast functie" en ik lees dat de regeneratie tenminste deels gesimuleerd is (en de hele test nog verder moet worden gevalideerd).
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 13:23
door Black-or-White
Ik heb niet kunnen bevroeden dat er zoveel reactie kwam op het topic, maar wel interessant al die discussie... Ik had verwacht dat OPD energiezuiniger zou zijn, maar het tegendeel is bewezen. Niet dat het mij perse om die zuinigheid gaat, maar zo wordt het wel aan geprijsd. Een bijkomend voordeel van regeneratief remmen is dat je de mechanische rem minder gebruikt en daarom ook minder remstof op de velgen krijgt waardoor deze langer "schoon" bljiven...
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 13:44
door OGA244
fanatiek gebruik van de OPD beperkt (vrijwillig) de actieradius
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 15:04
door volvo440special
(Plugin)-hybride altijd in D zetten. Uitrollen en regeneratief remmen met het pedaal is het beste.
B is voor in de bergen. Je gaat enkel alleen maar meer benzine verstoken met in de B rijden onder normale omstandigheden.. Hij zal uiteraard nog steeds zuinig zijn, maar net dat stukje minder zuinig, dan in de D.
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 15:21
door OGA244
doe vooral wat je goeddunkt, ik rijdt in B
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 15:54
door Gouwe
volvo440special schreef: ↑25.08.2022 - 15:04
(Plugin)-hybride altijd in D zetten. Uitrollen en regeneratief remmen met het pedaal is het beste.
B is voor in de bergen. Je gaat enkel alleen maar meer benzine verstoken met in de B rijden onder normale omstandigheden.. Hij zal uiteraard nog steeds zuinig zijn, maar net dat stukje minder zuinig, dan in de D.
Je kan ook in Pure de B stand gebruiken.
rijden in "B"
Geplaatst: 25.08.2022 - 16:14
door Hans oet Twent
OGA244 schreef: ↑25.08.2022 - 15:21
doe vooral wat je goeddunkt, ik rijdt in B
Ik ook.... Vergeet het ook wel eens hoor.
rijden in "B"
Geplaatst: 26.08.2022 - 11:57
door erichendri
Hier een mooi (±560km) tripje van Innsbruck naar Sion van ecofahrer.
Trip duurde 6,5 uur en over allerlij soorten wegen.
Met volle accu vertrokken en uitgekomen op 6L/100kmmooi is om te zien dat hij switcht tuusen D en B en je ziet dat hij in D ook goed regenereerd doormiddel van intrappen rempedaal.
Eric
rijden in "B"
Geplaatst: 26.08.2022 - 23:36
door Fonteinm
Precies! In D met remmen op de remmen laadt de de accu ook op…
rijden in "B"
Geplaatst: 27.08.2022 - 09:15
door Gouwe
De discussie hier ging wat mij betreft niet over hoe je regeneratief kunt remmen (met de voet en/of B-stand) maar wat het meest efficiënt is: uitrollen door gas los te laten of regenereren. Mijn veronderstelling is dat uitrollen efficiënter is (hoewel ik geen harde data heb) en mijn stelling is dat regeneratief remmen altijd tot een verlies aan energie leidt vanwege de omzetting van kinetische naar elektrische energie (voor de duidelijkheid: je hebt een verlies op de winst aan geregenereerde energie).
Overigens lees ik dit in mijn handleiding over de B-stand waar ze het de "rem stand" noemen:
"Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient."
Hier zou je als je heel ruim denk uit kunnen afleiden dat je in B i.c.m. de voetrem meer energie zou kunnen opwekken dan alleen in B of voetrem. Met andere woorden B + voetrem = 100% regeneratie capaciteit. Ik denk (aanname en geen feit) dat ze bedoelen dat in B de maximale regeneratie capaciteit beperkt is tot X% van het maximum terwijl je met de voetrem max 100% regeneratie kunt bereiken.
Wat ze volgens mij bedoelen met "meer mogelijkheden" is dat je naast de voetrem dus ook met de B-stand kunt regenereren.
Wat er ook wordt bedoeld, het staat dan weer los van wat efficiënter is (rollen of regenereren) zoals ik in het begin veronderstelde.
rijden in "B"
Geplaatst: 27.08.2022 - 22:32
door erichendri
De XC90 is een zware auto, profiteer daarvan met rijden.
Dat geeft ecofahrer ook aan.
Er is altijd een max wat je kunt genereren.
B+voetrem is niet meer genereren dan alleen met de voetrem.
Daarentegen is B een vaste waarde.
Sommige merken kan je in de B stand het afrem niveau flipperen, B1,B2,B3,B4 of B5.
Eric
rijden in "B"
Geplaatst: 02.09.2022 - 17:38
door Stevem
Hallo iedereen,
Mag ik vragen wat de eigenaars met een T6 of T8 en de nieuwe 18kw batterij nu echt als verbruik halen bij gecombineerd gebruik.
Ik lees op het internet wilde verhalen van 2 tot 7 liter per 100km.
En dan ook, ok voor die benzine waarden, maar hoeveel batterijverbruik op die 100km, want deze moet natuurlijk ook opgeladen worden. Dus eigenlijk het totale verbruikskost (liter) aan benzine EN elektriciteit (kw) per 100km
Ik zit sterk te twijfelen tussen een hybride of EV...
van een EV is et gemakkelijk te berekenen wat de verbruikskosten zijn per 100km....bij een hybride vind ik dit nergens terug.
ps: wel erg jammer van de 1 fase 3.5kw laadmogelijkheid......
rijden in "B"
Geplaatst: 02.09.2022 - 17:57
door Gouwe
Ik denk dat je ze hier weinig nog gaat vinden. Mijn cijfers met een XC90T8 (met 9? kWh): 30.000 per jaar, verbruik benzine 1:18 gemiddeld (minimaal 1:14, maximaal bijna 1:30 op een tank), elektriciteit ruim 3.000kWh (waarvan 90% thuis laden). Met een 18kWh batterij zou ik misschien de 1:30 halen en ik denk zo'n 6000kWh verbruiken.
Een V60, V90 moet dat nog beter kunnen doen. Een XC60 zal er denk ik niet ver naast zitten.
Algemene opmerking: Met een PHEV is het verbruik heel sterk afhankelijk van je ritten patroon.
En och 3,5kWh laden, buitenshuis doe ik dat voor nog geen 40 cent, snel laden kost meer dan het dubbele. Dus alleen daarom zou ik dat niet doen, want is duurder dan op benzine.....
Succes met afwegen.
rijden in "B"
Geplaatst: 02.09.2022 - 19:09
door Stevem
Gouwe schreef: ↑02.09.2022 - 17:57
Ik denk dat je ze hier weinig nog gaat vinden. Mijn cijfers met een XC90T8 (met 9? kWh): 30.000 per jaar, verbruik benzine 1:18 gemiddeld (minimaal 1:14, maximaal bijna 1:30 op een tank), elektriciteit ruim 3.000kWh (waarvan 90% thuis laden)
Dus als ik het goed begrijp , een 1000kw per 10000km....en dus een gemiddeld benzine van 1:18 per 100km
En je verbruik gemiddeld
rijden in "B"
Geplaatst: 02.09.2022 - 21:29
door erichendri
Ook van een ev is het verbruik lastig te berekenen.
Net als bij de plug-in, maakt niet uit of de accu groot of klein is.
Veel hangt af hoe je rijdt en waar je rijdt en vergeet in de winter de temperatuur niet.
Eric
rijden in "B"
Geplaatst: 02.09.2022 - 22:25
door Stevem
erichendri schreef: ↑02.09.2022 - 21:29
Ook van een ev is het verbruik lastig te berekenen.
Net als bij de plug-in, maakt niet uit of de accu groot of klein is.
Veel hangt af hoe je rijdt en waar je rijdt en vergeet in de winter de temperatuur niet.
Eric
Dat is het toch niet?....staat duidelijk op het scherm bv 21kwh/100 km.....aan ongeveer 70cent komt dit op 14,7€
rijden in "B"
Geplaatst: 03.09.2022 - 11:01
door Gouwe
Verbruik is altijd afhankelijk van de omstandigheden en dus ook voor een EV. En zoals altijd, de WLTP haal je nooit. Ik denk alleen dat je bij een PHEV de grootste procentuele afwijking ten opzichte van de norm kunt hebben. Door gewoon niet te stekkeren ga je nooit de 1:50 halen..... Door nooit verder te rijden dan de actieradius van je accu is de 1:1000 vast ook haalbaar. Ik kan me van de V60 D6 hier op het forum wel herinneren dat er mensen waren die gemiddeld de 1:50 haalden, anderen haalden de 1:15 nog niet eens. Zo groot kan dus de variatie met een PHEV in de praktijk zijn. Die variatie gaat je met een EV niet halen lijkt mij.