Pagina 3 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 09:25
door Urbexpeditie
raspaardje schreef: 02.01.2023 - 08:44 Dank je Obbe, ik had je ervaringen idd al op je site gelezen. Fijn dat je zo wat meer informatie kan verstrekken en onzekerheid bij wat rijders kan wegnemen.

Ik lees op dit forum berichten dat een euro 4 met af-fabriek roetfilter gevrijwaard zou zijn maar jij lijkt het ook niet zeker te weten?
Omdat je bron een Bovag artikel is van bijna 2 jaar oud?

En had die euro 4 2009 V70 2.4/D5 die bij jou niet door de test kwam wel een af-fabriek roetfilter?
Als je het zeker wilt weten, even naar de site RDW 👇🏻
Open het item "Registratie roetfilter controleren"
Daar vind je uitleg hoe je kan zien of je auto moet deelnemen aan de deeltjestest.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... erwijderen

Ik heb mijn toenmalige diesel (2003) ingevoerd en er staat een "nee" Dus deze wordt niet met de deeltjesteller getest.

Screenshot_20230102_092053_Chrome.jpg

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 09:36
door raspaardje
Ja, deze ken ik...:-)

En dan kom ik tot de conclusie dat mijn 2006 euro 4 toch echt getest met worden met een deeltjesteller.
Itt tot je gisteren aangehaalde bron...;-)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 09:43
door Urbexpeditie
Dan blijken de bronnen niet goed geïnformeerd.
Heb net een XC70 uit 2007 ingevoerd (euro 4) en daar staat ook een "ja"
Die moet volgens de RDW dus gewoon door de deeltjesteller...

Fijn dat sites zoals Bovag ANWB het (ook) niet weten dus...

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 09:57
door raspaardje
Ja, veel desinformatie te vinden.

De RDW site lijkt heel duidelijk en resoluut.
Ik ben benieuwd naar de euro 4 dieselrijders de komende tijd voordat ik in april de APK heb.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 10:53
door Fredhead
Euro 4 mag getest worden, maar je mag er ook mee naar een bedrijf die de deeltjestester niet hebben.
Tot bouwjaar 2011 is deze test NIET verplicht volgens diverse bronnen op internet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 10:54
door Urbexpeditie
Denk dat er een hoop niet blij gaan worden.

In Zweden heb ik er geen informatie over kunnen vinden. Maar daar testen ze ook geen CO2 en andere fratsen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 10:55
door Urbexpeditie
fredhead schreef: 02.01.2023 - 10:53 Euro 4 mag getest worden, maar je mag er ook mee naar een bedrijf die de deeltjestester niet hebben.
Tot bouwjaar 2011 is deze test NIET verplicht volgens diverse bronnen op internet.
Volgens RDW wel :whistle:
Lijkt mij dat zij het wel weten. Die gaan er nl over...

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 11:12
door Fredhead
We gaan het in mei wel zien, anders trek ik het filter er onder vandaan en is het ook opgelost.

Bovag, ANWB en ook eerder de RDW gaven aan dat er tot 2011 niet getest hoeft te worden.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 11:24
door raspaardje
RDW heeft altijd aangegeven wat Urbexpeditie eerder vandaag heeft gedeeld.
De rest, inclusief Bovag en ANWB, doen maar wat.

We gaan het idd wel zien, die duidelijkheid komt er wel. Ook via de MSM denk ik zo...

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:22
door Bover
France is Europa en daar gaat de regelgeving ook uitgevoerd worden.

Buikpijn van met Euro5 want ook want je kunt het gewoon nergens beïnvloeden.... en als je de roetfilter doorslaat of hebt doorgeslagen ben je dan gelijk "afkeur" ?
Daaarnaast begrijp ik dan goed van Obbe dat een tuning en afsluiten software matig de deeltjes test mogelijk gunstig zou kunnen beïnvloeden?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:25
door Urbexpeditie
fredhead schreef: 02.01.2023 - 11:12 We gaan het in mei wel zien, anders trek ik het filter er onder vandaan en is het ook opgelost.

Bovag, ANWB en ook eerder de RDW gaven aan dat er tot 2011 niet getest hoeft te worden.
Niet vergeten om het dan eerst te registreren. Anders wordt het sowieso een afkeur.

Nog een aanvulling op de "ja/nee" opmerking op het ovi rdw kenteken check:
(datum 2022 was uitgesteld)

Screenshot_20230102_121503_Chrome.jpg

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:25
door Fredhead
Bover schreef: 02.01.2023 - 12:22 als je de roetfilter doorslaat of hebt doorgeslagen ben je dan gelijk "afkeur" ?
Uit het verhaal van Obbe kan je dit tot bouwjaar 2017 "straffeloos" doen, mits je het meld bij de RDW.
Betaal je maandelijks een percentage extra wegenbelasting onder de noemer roettax maar ben je wel van al het geze*k af.

Keuringsstation waar ik altijd naartoe ga heeft voor zover ik weet geen deeltjestester aangeschaft en met het bouwjaar van mijn auto verwacht ik dus ook geen problemen.
Mocht het ineens wel een ding zijn bestel ik via Australië een "EGR deletepipe" en jas ik het ding er tussenuit. Mailtje naar de RDW en nergens meer over nadenken.
Kost in aanschaf en verzenden een paar honderd euro voor mijn auto.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:28
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 12:25
fredhead schreef: 02.01.2023 - 11:12 We gaan het in mei wel zien, anders trek ik het filter er onder vandaan en is het ook opgelost.

Bovag, ANWB en ook eerder de RDW gaven aan dat er tot 2011 niet getest hoeft te worden.
Niet vergeten om het dan eerst te registreren. Anders wordt het sowieso een afkeur.

Nog een aanvulling op de "ja/nee" opmerking op het ovi rdw kenteken check:
(datum 2022 was uitgesteld)


Screenshot_20230102_121503_Chrome.jpg
Met deze even gekeken en staat er bij mijn 2007 Euro 4 dus ook een ja....
Kortom, ik ga de berichtgeving in de gaten houden en anders bestel ik maart wel mooi de spullen om het filter te verwijderen.

Overigens lijken niet alle gegevens ingevuld te staan.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:28
door Urbexpeditie
Bover schreef: 02.01.2023 - 12:22 France is Europa en daar gaat de regelgeving ook uitgevoerd worden.

Buikpijn van met Euro5 want ook want je kunt het gewoon nergens beïnvloeden.... en als je de roetfilter doorslaat of hebt doorgeslagen ben je dan gelijk "afkeur" ?
Daaarnaast begrijp ik dan goed van Obbe dat een tuning en afsluiten software matig de deeltjes test mogelijk gunstig zou kunnen beïnvloeden?
Nee, het is softwarematig niet te beïnvloeden. Het komt nl zo de pijp uit.
Doorslaan betekent hogere uitstoot. En is ook afkeur.

Maar ik snap die angst niet helemaal. Is het roetfilter goed gemonteerd door de autofabrikant en is er niet gerotzooid met software/tuning etc, dan zou je zo door de test rollen zonder problemen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:30
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 12:28 dan zou je zo door de test rollen zonder problemen.
Wat onder andere in België al volop gebleken is dat die vlieger dus niet op gaat.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:40
door Urbexpeditie
Ik heb die berichten ook gelezen. Maar je komt met het halve verhaal.

Volgens de GOCA (overkoepelend organisatie België) gaat het om 5 a 6% van de diesels. Hierbij gaat het (vooral) om diesels met een vervuild/vol roetfilter. En een enkeling welk gerommeld heeft met het filter.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:40
door raspaardje
Bover schreef: 02.01.2023 - 12:22 France is Europa en daar gaat de regelgeving ook uitgevoerd worden.

Buikpijn van met Euro5 want ook want je kunt het gewoon nergens beïnvloeden.... en als je de roetfilter doorslaat of hebt doorgeslagen ben je dan gelijk "afkeur" ?
Daaarnaast begrijp ik dan goed van Obbe dat een tuning en afsluiten software matig de deeltjes test mogelijk gunstig zou kunnen beïnvloeden?
Ja, als je een auto hebt gekocht waarvan de vorige eigenaar het roetfilter heeft doorgeslagen dan heb je direct afkeur.
Maar geloof me, dat zie je wel wanneer dat het geval is; je auto roet dan behoorlijk, vooral bij gasgeven natuurlijk.

En verder moet, naast het roetfilter, een zwik onderdelen in goede staat zijn om niet teveel te roeten (turbo, injectoren, inlaatspruitstuk, EGR, vastzittende wervelkleppen, luchtslangen).

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:43
door Urbexpeditie
raspaardje schreef: 02.01.2023 - 12:40
Bover schreef: 02.01.2023 - 12:22 France is Europa en daar gaat de regelgeving ook uitgevoerd worden.

Buikpijn van met Euro5 want ook want je kunt het gewoon nergens beïnvloeden.... en als je de roetfilter doorslaat of hebt doorgeslagen ben je dan gelijk "afkeur" ?
Daaarnaast begrijp ik dan goed van Obbe dat een tuning en afsluiten software matig de deeltjes test mogelijk gunstig zou kunnen beïnvloeden?
Ja, als je een auto hebt gekocht waarvan de vorige eigenaar het roetfilter heeft doorgeslagen dan heb je direct afkeur.
Maar geloof me, dat zie je wel wanneer dat het geval is; je auto roet dan behoorlijk, vooral bij gasgeven natuurlijk.

En verder moet, naast het roetfilter, een zwik onderdelen in goede staat zijn om niet teveel te roeten (turbo, injectoren, inlaatspruitstuk, EGR, vastzittende wervelkleppen, luchtslangen).
Advies is ook om bij een aankoop van een diesel een getekende verklaring te vragen waarin staat dat het roetfilter intact is en er geen wijzigingen zijn aangebracht.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:46
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 12:40 Ik heb die berichten ook gelezen. Maar je komt met het halve verhaal.

Volgens de GOCA gaat het om 5 a 6% van de diesels. Hierbij gaat het (vooral) om diesels met een vervuild/vol roetfilter. En een enkeling welk gerommeld heeft met het filter.
Juist, zo lees ik dat ook.
Totaal geen specifieke informatie over die 5-6% afkeur.

Rommelen = afkeur
Een gebarsten roetfilter = hoogstwaarschijnlijk afkeur want er gaan simpelweg te veel roetdeeltjes doorheen.

Bij de eigenaren die na plaatsen van een nieuw roetfilter nog steeds problemen hebben is er waarschijnlijk meer aan de hand; lekkende turbo, vervuilde injectoren, een vastzittende/open EGR klep, een dichtgeslibd inlaatspruitstuk waardoor de motor veel meer roet dan gebruikelijk en het nieuwe filter die hoeveelheid gewoon niet aan kan.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 12:48
door raspaardje
fredhead schreef: 02.01.2023 - 12:28 Met deze even gekeken en staat er bij mijn 2007 Euro 4 dus ook een ja....
Kortom, ik ga de berichtgeving in de gaten houden en anders bestel ik maart wel mooi de spullen om het filter te verwijderen.
Ik zou in de huidige tijd niet meer met een roetende auto willen rondrijden.
Maar voor iedereen is dat anders natuurlijk.