Panoramadak automatisch sluiten bij afsluiten auto

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Roelofk75
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.04.2023 - 11:09

nikagl schreef: 09.04.2023 - 21:57 Zeker wel, maar dat heb ik zelf zo geprogrammeerd...omdat ik het wél handig vind dat dergelijke zaken automatisch gebeuren... Of ik er met m'n kop bij ben of niet doet hier niet ter zake, het gaat erom dat ik het handig vind dat het automatisch gebeurt. Met bijkomend voordeel dat het mij ook beschermd, die ene keer dat ik er door onvoorziene omstandigheden niet met de kop erbij was...

Gelukkig blijft Volvo wel innoveren en zaken toevoegen waar de auto voor ons nadenkt, of de eigenaar er nu met z'n kop bij is of niet:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ty-in-mind
Hoi mag ik vragen hoe je dat geprogrammeerd hebt, wil ik namelijk ook graag.
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Je hebt daar "Home Automation" tools voor nodig. Kan vast ook zonder en gewoon op een webserver, maar omdat ik al iets draai voor lampen, verwarming, etc. heb ik daar ook de auto in ondergebracht. Zowel op de oude Volvo (niet AAOS / V60) als de nieuwe (AAOS / XC40 P8) heb ik op die manier altijd aangestuurd. Alleen bij de V60 kon ik ook de locatie ophalen, dat kan niet meer bij de XC40.

De API staat beschreven op de volvo website:
https://developer.volvocars.com/apis/co ... ification/

Ik heb e.e.a. gemaakt voor OpenHAB en er is inmiddels ook een Domoticz plugin beschikbaar:
https://github.com/nikagl/volvo/tree/main/openhab
https://github.com/akamming/Domoticz_Vo ... rge_Plugin

Groet,

Nika.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1008
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Pittige discussies hier weer ^_^
Ik denk dat Volvo goed nadenkt over allerlei functionaliteit. En iedereen heeft zo zijn/haar wensen, dat valt niet allemaal te combineren. Zoveel zinnen, zoveel meningen en wensen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3024
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nou Nika,
Heerlijke download / API van Volvo :-D
Screenshot_20230413_140104_com.android.chrome.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Als je het over de API wilt hebben kunnen we denk ik beter verder in een andere thread ;-) op github en tweakers zijn er overigens nog wel meer forums waar API guru's over de volvo api's advies kunnen geven...

In ieder geval zal ik iets meer info nodig hebben om je hiermee te helpen. Wat heb je precies gestuurd naar de API om de "Unsupposed Media Type" te krijgen? Waarschijnlijk is het content-type niet juist. Sommige calls hebben niet de standaard "application/json" content-type/accept-header nodig, maar vreemde zoals "application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.vehiclelist.v1+json".

Groet,

Nika.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

nikagl schreef: 13.04.2023 - 14:59 Als je het over de API wilt hebben kunnen we denk ik beter verder in een andere thread ;-) op github en tweakers zijn er overigens nog wel meer forums waar API guru's over de volvo api's advies kunnen geven...

In ieder geval zal ik iets meer info nodig hebben om je hiermee te helpen. Wat heb je precies gestuurd naar de API om de "Unsupposed Media Type" te krijgen? Waarschijnlijk is het content-type niet juist. Sommige calls hebben niet de standaard "application/json" content-type/accept-header nodig, maar vreemde zoals "application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.vehiclelist.v1+json".

Groet,

Nika.
tja bovenstaand nu gaat het boven mn petje.... :happy:

blijft bij mij hangen in dit topic dat je uiteindelijk zelf als bestuurder verantwoordelijk bent voor je Volvo ondanks de wel of niet positief beleefde hulpmiddelen. Voor zover ik weet heb ik geen app verbinding bij mijn uitvoering...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Er valt zeker wat voor gemak te zeggen, maar ik heb een slechte ervaring met het automatisch sluiten van het dak. Ik reed een tijdje in een verder niet nader te noemen Duits product.
Door het automatisch sluiten van dat dak is er ooit iets tussengekomen waardoor het gehele dak onder spanning kwam te staan. Gevolg: complete dak moest vervangen worden...
Nu, in mijn Volvo, moet ik er zelf aan denken en zie ik ook of er wel of niet iets tussen zit. Vind ik persoonlijk fijn.

Aan de andere kant heb ik zelf niets met apps in combinatie met auto's, dus in die discussie kan ik me beter niet mengen :-)
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
KeesMaan
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.10.2022 - 07:33

Inderdaad een (naar mijn mening onnodig) pittige discussie. Zoveel mensen, zoveel zinnen, zoals met veel dingen in het leven. Er zou toch een feature op gezet kunnen worden die al naar gelang de berijder het wil, aan- of uitgezet kan worden? Voor elk wat wils, de auto is sowieso al één groot keuzemenu van instellingen en voorkeuren. Net zoals het kantelen van buitenspiegels bijvoorbeeld zodra je achteruit gaat rijden. De een wil dat wel, en de ander niet, en weer een ander wil dat alleen aan de passagierszijde, zodat de stoeprand beter zichtbaar is. Die mogelijkheid is er, maar je kunt hem ook gewoon niet activeren. Dus, waarom geen koppeling aan de regensensor, om de mogelijkheid te bieden het dak te sluiten, desnoods tot kierstand, zodra de sensor regen waarneemt, ook (of juist) wanneer de auto inactief is. Ik zou dan beslist tot degenen horen die die mogelijkheid aanvinkt. Niet omdat ik te beroerd ben om na een rit het dak handmatig dicht te doen, maar wel omdat ik er geen zin in heb om na iedere rit bij het verlaten van de auto een checklist af te hoeven werken. Je wordt inderdaad ook gewaarschuwd als je vergeet af te sluiten. Of zelfs (na de laatste update) dat de auto in de buurt van een eerder gebruikte laadpaal staat zonder aangesloten te zijn. Dus ja graag, ik ben vóór zo’n feature. Sterker nog: het is me deze week letterlijk overkomen dat ik ‘s ochtends een natte stoel in mijn XC40 aantrof en hoe graag ik ook zou willen zeggen dat dat me nooit meer zal gebeuren, zou ik me wat meer gerustgesteld voelen wanneer de techniek me daarbij kon helpen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Daarom hebben ze bij Volvo de C40 een Panorama dak gegeven, wat niet meer open kan. Dit voorkomt mijns inziens een eventueel verstopte waterafvoer, en vastklemmen van andere ongewenste dingen, wanneer het dak zich automatisch sluit. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1008
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hans Eilander schreef: 10.05.2023 - 10:25 Daarom hebben ze bij Volvo de C40 een Panorama dak gegeven, wat niet meer open kan.
Kijk, en dat is nu precies wil ik niet zou willen. Ik rij heel graag met het dak open...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1379
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Helaas is de tijd van panoramadaken die open kunnen wel voorbij, vanaf nu zullen het alleen de glazen daken zijn zoals de C40.
Voor mij persoonlijk is het prima, ik gebruikte mn panorama / schuifdak echt nooit. Vind het alleen maar herrie geven.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

In de v2 beta van de Connected API zit nu "sunRoofOpen" in de "{{baseUrl}}/vehicles/:vin/windows" call... dus we kunnen het nu ook via de API zien als het dak open staat (en evt. combineren met Buienradar)
https://developer.volvocars.com/apis/co ... ification/
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BraboFrits schreef: 10.05.2023 - 10:36 Kijk, en dat is nu precies wil ik niet zou willen. Ik rij heel graag met het dak open...
In dát geval, is een cabrio een aanrader, ja toch ?? :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

nikagl schreef: 10.05.2023 - 10:43 In de v2 beta van de Connected API zit nu ook (...)... dus we kunnen het nu ook via de API zien als het dak open staat (en evt. combineren met Buienradar)
Misschien denk ik te simpel, maar dit is toch een kwestie van: omhoog kijken in je auto? Of wanneer je de auto verlaat, nog een laatste blik even op het dak? :) Als ik zomers met zeer warm weer, de hele dag de ramen rondom op een kier heb staan, druk ik s,avonds een paar seconden de sleutel in, wanneer ik in huis ben, en de ramen sluiten zich dan automatisch. Dat zal toch met het dak óok wel zo zijn...?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Klopt, gaat automatisch. En inderdaad, was het maar zo makkelijk als even kijken, blijkbaar ben jij dan iemand die nooit iets per ongeluk vergeet (ik ben jaloers)... gebeurt mij spijtig genoeg regelmatig. Zou het graag willen veranderen, maar ik heb de elektronica juist nodig om sommige simpele dingen niet te vergeten...bovendien, gemak dient de mens, dus een notificatie dat ik iets vergeten ben om te voorkomen dat iets fout gaat (natte stoel) is voor mij geen overbodige luxe...
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

Uiteindelijk komt het er (duidelijk in deze thread) op neer: vele mensen, vele wensen. Ga niet van uit dat wat op jou van toepassing is, ook van toepassing is op een ander. Biedt daarmee de mogelijkheid om het te configureren en je hoeft zelf niet de keuze te maken of je het wel of niet doet. Simpele optie in dit geval zou een knopje "notificatie open dak aan/uit", net zoals vele andere configuratie, zoals OPD, automatisch sluiten van de deuren, je airco, etc. aan of uit gezet kunnen worden.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1008
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hans Eilander schreef: 10.05.2023 - 11:55
BraboFrits schreef: 10.05.2023 - 10:36 Kijk, en dat is nu precies wil ik niet zou willen. Ik rij heel graag met het dak open...
In dát geval, is een cabrio een aanrader, ja toch ?? :lol: :lol:
Zekers, we hebben een Renault Megane CC gehad, cabrio met een stalen dak. Leuk hoor, maar qua auto zelf was ik er niet weg van. Misschien nog eens een C70 of een BMW Z4...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BraboFrits schreef: 11.05.2023 - 17:45 Zekers, we hebben een Renault Megane CC gehad, cabrio met een stalen dak. Leuk hoor, maar qua auto zelf was ik er niet weg van. Misschien nog eens een C70 of een BMW Z4...
Nou Frits, een open schuifdak of cabrio, is niks voor mij. Ik kan al niet tegen een raampje dat tocht. Als ik wind wil voelen, pak ik de scooter. Sinds 1 januari is de lol al een stuk minder, door die helmplicht. Maar ja, op de scooter zit je in ieder geval écht buiten. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
DPPSchoenmaker
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.08.2022 - 22:17
Locatie: Gelderland

BraboFrits schreef: 11.05.2023 - 17:45
Hans Eilander schreef: 10.05.2023 - 11:55
BraboFrits schreef: 10.05.2023 - 10:36 Kijk, en dat is nu precies wil ik niet zou willen. Ik rij heel graag met het dak open...
In dát geval, is een cabrio een aanrader, ja toch ?? :lol: :lol:
Zekers, we hebben een Renault Megane CC gehad, cabrio met een stalen dak. Leuk hoor, maar qua auto zelf was ik er niet weg van. Misschien nog eens een C70 of een BMW Z4...
Of een Mercedes SLK! Heb sinds vorige zomer een SLK 230 om alleen in de zomer mee te toeren, echt genieten!
Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER Ultimate Full Options Vapour Grey 20" [MY24]
Zomerauto: Mercedes SLK 230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG [1998]
Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG [2016]
Gibu78
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.05.2023 - 15:39

nikagl schreef: 09.04.2023 - 21:57 Zeker wel, maar dat heb ik zelf zo geprogrammeerd...omdat ik het wél handig vind dat dergelijke zaken automatisch gebeuren... Of ik er met m'n kop bij ben of niet doet hier niet ter zake, het gaat erom dat ik het handig vind dat het automatisch gebeurt. Met bijkomend voordeel dat het mij ook beschermd, die ene keer dat ik er door onvoorziene omstandigheden niet met de kop erbij was...

Gelukkig blijft Volvo wel innoveren en zaken toevoegen waar de auto voor ons nadenkt, of de eigenaar er nu met z'n kop bij is of niet:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ty-in-mind
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en Volvo.
Heb jij e.e.a zelf gecodeerd op de auto? Zo ja, waar kun je dat mee doen?
Ik heb (doe) het zelf vij de vag groep met VCDS. Daar kun je hele leuke opties mee aanzetten of uitzetten.
Is dit bij Volvo überhaupt mogelijk?

Gr.
Plaats reactie

Terug naar “EX40”