Pagina 3 van 3

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 12.09.2023 - 10:30
door Sracovlov
Wat is het kenteken, misschien kan iemand hier eens kijken welke software geladen is.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 12.09.2023 - 22:06
door The Mechanic
Software om on call te verlengen, op de auto's waar geen 2.0 meer beschikbaar is, is "dummy" software. Er wordt niets in de auto geladen maar tijdens de bevestiging wordt de server getriggerd om de on call te verlengen.

In jouw auto is wel echte software geladen, de vraag rest welke?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 25.10.2023 - 13:52
door Sracovlov
Ben ook wel benieuwd of er nu al duidelijk is welke software er geladen is. Heb je geen kenteken zodat iemand hier eens kan kijken?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 21.12.2023 - 11:29
door happybacon
Na nog een aantal keren proberen heb ik de dealer een voorstel gedaan om een ruilmodule ergens uit een in-de-prak-volvo te zien te bemachtigen en deze erin te zetten. Zodat voor de dealer en mij de financiële schade mee valt. De dealer was hiermee akkoord.
Ik wacht inmiddels al twee maanden op een positief bericht van mijn dealer omtrent een module.
Is er hier iemand die een auto in de prak weet bij een dealer oid? Zodat ik mijn dealer een drukkertje kan geven?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 21.12.2023 - 13:18
door BlackcurrantV70
Autorima al geprobeerd ?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 21.12.2023 - 22:38
door The Mechanic
Maar is er nu al duidelijk welke software er geladen is? Als dat de verkeerde is zijn ze toch gewoon verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 28.01.2024 - 21:26
door happybacon
The Mechanic schreef: 21.12.2023 - 22:38 Maar is er nu al duidelijk welke software er geladen is? Als dat de verkeerde is zijn ze toch gewoon verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade?
Als antwoord heb ik dit gekregen:

Deze auto heeft zijn laatste service 2.0 update gehad op 29.3.2019 nadien waren en komen er geen updates mee voor deze auto. Dit staat ook in het schrijven vermeld voor het verlengen van on call tijdens onderhoud.
Om bovenstaande reden moet dan ook een aparte sw pakket worden geladen om on call te kunnen verlengen. Dit is bij deze auto ook gedaan op 7.7.2023.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 28.01.2024 - 22:21
door The Mechanic
happybacon schreef: 28.01.2024 - 21:26
The Mechanic schreef: 21.12.2023 - 22:38 Maar is er nu al duidelijk welke software er geladen is? Als dat de verkeerde is zijn ze toch gewoon verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade?
Als antwoord heb ik dit gekregen:

Deze auto heeft zijn laatste service 2.0 update gehad op 29.3.2019 nadien waren en komen er geen updates mee voor deze auto. Dit staat ook in het schrijven vermeld voor het verlengen van on call tijdens onderhoud.
Om bovenstaande reden moet dan ook een aparte sw pakket worden geladen om on call te kunnen verlengen. Dit is bij deze auto ook gedaan op 7.7.2023.
Klopt, er moet idd een soort dummy software geladen worden als er geen 2.0 beschikbaar is. Ik denk dat ze in plaats daarvan een TEM update geladen hebben.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 20.02.2024 - 11:44
door happybacon
Inmiddels reactie terug van de dealer, nog steeds geen module. Maar wel antwoorden:
Deze softwareacties zijn er geweest.
DatumStatusSoftwareproduct
26-9-2023Verified (Geleverd)30732999
7-7-2023Closed (Bevestigd)32334297
7-7-2023Closed (Gefaald)31438148
29-3-2019Closed (Bevestigd)30775482
4-2-2016Closed (Bevestigd)30775482
14-7-2015Closed (Bevestigd)30744326
14-7-2015Closed (Bevestigd)31407221
Maar uiteindelijk helpt het allemaal niet meer, want Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit.
Voor Volvo heeft dit impact op de connected services, zoals Volvo Cars app remote functies, On Call, eCall en infotainment apps.
Het uitfaseren van het 2G/3G netwerk treft oudere modellen met een 2G/3G modem, die niet ge-upgrade kunnen worden naar 4G/5G. Het gaat om modellen op het EUCD platform met 2G/3G tot en met MY18 60-serie, S80, V70 en XC70. Daarnaast de V40 en V40 Cross Country
en ook de XC90, S90 en V90 tot en met 2016w45. Volvo stopt per 1 december 2023 met het aanbieden van een 2-jarig Volvo On Call abonnement. 1-jaar verlenging blijft mogelijk tot naar verwachting eind 2024.
Voor nieuwere modellen met een 2G/3G/4G modem (TEM4G/2016w46-) is het belangrijk om software te downloaden zodra beschikbaar, want de huidige software ondersteunt geen voice support! Deze software is inbegrepen in Service 2.0 vanaf 2024w14 en is niet los verkrijgbaar.
Wel als total upgrade voor de onafhankelijke VIDA gebruiker. Dit is de enige manier om eCall (112) werkend te houden. Op het moment dat het 2G/3G netwerk inderdaad gesloten wordt, zal eCall niet langer werken voor genoemde modellen. De huidige situatie is dat dit leidt tot een APK afkeur. Omdat het eCall systeem toen nog niet verplicht was zal Volvo On Call daarom uitgebouwd kunnen worden om te voldoen aan de APK regelgeving.

Connected services houd in:
Infotainment apps, eCall/SOS/ACN and On Call in-car services, and Volvo Cars app remote
services:
• Car Locator: Locates the vehicle on the map.
• Remote door lock and unlock: Also includes door, window, and tailgate status.
• Vehicle Dashboard: Information such as fuel level, distance, and speed. Warnings such as low brake fluid and broken light bulb. Updated after key out.
• Heater starts: Starts the fuel operated auxiliary heater. For hybrid vehicles, this also starts seat and steering wheel heating depending on vehicle configuration and market.
• Driving Journal: Logs trips data such as log start and end positions, distance, duration, and fuel consumption.
• Send to Car: Send points of interest to the vehicle’s navigation system.
• Vehicle Information: Displays data such as model, registration number, and vehicle identification number VIN number.
• Twin engine functions: Battery Level, range, charging status and charging locations.
• Diagnostics: Troubleshoots the mobile phone information such as OS version.
• Account Management: Volvo ID management and subscription status.
• Automatic Crash Notification: If the supplemental restraints system Module (SRS) detects a collision, an alarm is automatically sent to the Volvo On Call service centre.
• Emergency Help: Pressing the SOS button sends message to the Volvo On Call Service centre and opens a voice line to the vehicle. An immediate dispatch of police, ambulance, or other relevant assistance is initiated.
• Roadside Assistance: Pressing the On Call button puts the driver in contact with the Volvo On Call service centre who will guide a recovery service to the vehicle.
• Theft Notification: The Volvo On Call service centre is notified when the vehicle’s theft alarm is triggered and will inform the vehicle owner.
• Stolen vehicle tracking: In case of theft, the Volvo On Call service centre can track the vehicle by satellite.
• Remote doors unlock: A request to the Volvo On Call service centre to unlock a customer’s vehicle.
• Remote vehicle immobilization: The vehicle cannot be started unless it is unblocked by the Volvo On Call service centre.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 20.02.2024 - 12:53
door The Mechanic
Duidelijk, ze hebben dus eerst de 31438148 geladen, zonder toestemming. Deze software is de oorzaak van de defecte PHM.
Deze software was ook niet nodig om de VOC te verlengen, want daar gebruik je de 32334297 voor, die hebben ze later pas geladen.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 20.02.2024 - 20:33
door Gouwe
happybacon schreef: 20.02.2024 - 11:44 ......Op het moment dat het 2G/3G netwerk inderdaad gesloten wordt, zal eCall niet langer werken voor genoemde modellen. De huidige situatie is dat dit leidt tot een APK afkeur. Omdat het eCall systeem toen nog niet verplicht was zal Volvo On Call daarom uitgebouwd kunnen worden om te voldoen aan de APK regelgeving......
Die vind ik wel vaag: het was in 2016 nog niet verplicht maar het is wel APK afkeur als de VOC unit er nog wel fysiek in zit? Hoe kan iets wat niet verplicht was leiden tot APK afkeur?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 21.02.2024 - 09:03
door Henry82
Is het niet zoiets als: Als het er in zit moet het werken?
Volgens mij was dat ook wel eens zo met bijv. koplamphoogteverstelling. Als die kapot was, en de schakelaar werd eruit gehaald was het ineens goedkeur.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 23.02.2024 - 20:55
door happybacon
The Mechanic schreef: 20.02.2024 - 12:53 Duidelijk, ze hebben dus eerst de 31438148 geladen, zonder toestemming. Deze software is de oorzaak van de defecte PHM.
Deze software was ook niet nodig om de VOC te verlengen, want daar gebruik je de 32334297 voor, die hebben ze later pas geladen.
Dank Mechanic🙏

Gezien de timestamp hebben ze na 36 minuten (zie bijlage) de andere software (..297) geladen.

Het laden (ongevraagd idd) van de 31438148 heeft de PHM beschadigd?

Wat is dit dan voor software (je noemt eerder een TEM update)?

Veroorzaakt dat het niet meer kunnen vinden op de canbus? Incompatibiliteit in de software?

Had het voorkomen kunnen worden en heeft de monteur een fout gemaakt?

Wat is de laatste voor software dan (..999)?

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 24.02.2024 - 16:37
door HansEindhovenV70
happybacon schreef: 20.02.2024 - 11:44 Inmiddels reactie terug van de dealer, nog steeds geen module. Maar wel antwoorden:
Deze softwareacties zijn er geweest.
DatumStatusSoftwareproduct
26-9-2023Verified (Geleverd)30732999
7-7-2023Closed (Bevestigd)32334297
7-7-2023Closed (Gefaald)31438148
29-3-2019Closed (Bevestigd)30775482
4-2-2016Closed (Bevestigd)30775482
14-7-2015Closed (Bevestigd)30744326
14-7-2015Closed (Bevestigd)31407221
Maar uiteindelijk helpt het allemaal niet meer, want Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit.
Voor Volvo heeft dit impact op de connected services, zoals Volvo Cars app remote functies, On Call, eCall en infotainment apps.
Het uitfaseren van het 2G/3G netwerk treft oudere modellen met een 2G/3G modem, die niet ge-upgrade kunnen worden naar 4G/5G. Het gaat om modellen op het EUCD platform met 2G/3G tot en met MY18 60-serie, S80, V70 en XC70. Daarnaast de V40 en V40 Cross Country
en ook de XC90, S90 en V90 tot en met 2016w45. Volvo stopt per 1 december 2023 met het aanbieden van een 2-jarig Volvo On Call abonnement. 1-jaar verlenging blijft mogelijk tot naar verwachting eind 2024.
Voor nieuwere modellen met een 2G/3G/4G modem (TEM4G/2016w46-) is het belangrijk om software te downloaden zodra beschikbaar, want de huidige software ondersteunt geen voice support! Deze software is inbegrepen in Service 2.0 vanaf 2024w14 en is niet los verkrijgbaar.
Wel als total upgrade voor de onafhankelijke VIDA gebruiker. Dit is de enige manier om eCall (112) werkend te houden. Op het moment dat het 2G/3G netwerk inderdaad gesloten wordt, zal eCall niet langer werken voor genoemde modellen. De huidige situatie is dat dit leidt tot een APK afkeur. Omdat het eCall systeem toen nog niet verplicht was zal Volvo On Call daarom uitgebouwd kunnen worden om te voldoen aan de APK regelgeving.

Connected services houd in:
Infotainment apps, eCall/SOS/ACN and On Call in-car services, and Volvo Cars app remote
services:
• Car Locator: Locates the vehicle on the map.
• Remote door lock and unlock: Also includes door, window, and tailgate status.
• Vehicle Dashboard: Information such as fuel level, distance, and speed. Warnings such as low brake fluid and broken light bulb. Updated after key out.
• Heater starts: Starts the fuel operated auxiliary heater. For hybrid vehicles, this also starts seat and steering wheel heating depending on vehicle configuration and market.
• Driving Journal: Logs trips data such as log start and end positions, distance, duration, and fuel consumption.
• Send to Car: Send points of interest to the vehicle’s navigation system.
• Vehicle Information: Displays data such as model, registration number, and vehicle identification number VIN number.
• Twin engine functions: Battery Level, range, charging status and charging locations.
• Diagnostics: Troubleshoots the mobile phone information such as OS version.
• Account Management: Volvo ID management and subscription status.
• Automatic Crash Notification: If the supplemental restraints system Module (SRS) detects a collision, an alarm is automatically sent to the Volvo On Call service centre.
• Emergency Help: Pressing the SOS button sends message to the Volvo On Call Service centre and opens a voice line to the vehicle. An immediate dispatch of police, ambulance, or other relevant assistance is initiated.
• Roadside Assistance: Pressing the On Call button puts the driver in contact with the Volvo On Call service centre who will guide a recovery service to the vehicle.
• Theft Notification: The Volvo On Call service centre is notified when the vehicle’s theft alarm is triggered and will inform the vehicle owner.
• Stolen vehicle tracking: In case of theft, the Volvo On Call service centre can track the vehicle by satellite.
• Remote doors unlock: A request to the Volvo On Call service centre to unlock a customer’s vehicle.
• Remote vehicle immobilization: The vehicle cannot be started unless it is unblocked by the Volvo On Call service centre.
Tegen de tijd dat het zover is neem ik aan dat er vast een hardware upgrade of door Volvo of door een extern bedrijf beschikbaar omt zodat je de functionaliteit toch kunt blijven gebruiken. Ik denk dat anders heel veel mensen niet blij zullen zijn.

PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Geplaatst: 19.10.2024 - 08:24
door Thvmh
Heel interessant. Bij mij is precies hetzelfde gebeurd. Nu heb ik het laten liggen omdat 2G/3G weg gaat. Tot nu toe lijkt het enige wat in de pijplijn kwa alternatieve is de module van D5T5.

Voor de APK is de melding VOC werkt niet geen afkeur. Alleen als de SOS module niet werkt is het afkeur. Die werkt echter nog wel, sporadisch. Maar ik heb van de locale Volvo dealer wel begrepen dat Volvo bezig is om de module uit te programmeren vanuit Zweden.