Pagina 3 van 3
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 01.11.2023 - 10:22
door diesel01
Zonder te generaliseren denk ik dat het de bubbel is waarin je leeft.
Ik kan mij voorstellen dat bijv. Paul, Lancer, Hakan(zakelijke dienstverlening) een heel verschillend kennissenkring heeft tov van Jeroen met een heel andere kijk op dit soort dingen.
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 01.11.2023 - 10:50
door Ben
En dat is het leuke aan dit forum.
Je vindt hier Volvoliefhebbers die met moeite hun oude schicht rijdend kunnen houden maar ook anderen die zich een nieuwe EX90 kunnen veroorloven en alles daar tussenin

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 01.11.2023 - 15:22
door Paul
diesel01 schreef: ↑01.11.2023 - 10:22
Zonder te generaliseren denk ik dat het de bubbel is waarin je leeft.
Ik kan mij voorstellen dat bijv. Paul, Lancer, Hakan(zakelijke dienstverlening) een heel verschillend kennissenkring heeft tov van Jeroen met een heel andere kijk op dit soort dingen.
Leuke aanname Diesel!
Maar wat Ben zegt, je hebt hier natuurlijk allerlei verschillende groepen.
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 01.11.2023 - 20:47
door lint
Al die verschillende groepen op het forum maken het juist zo leuk.
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 03.11.2023 - 10:43
door Paul
Het lijkt toch nog goed te gaan met Volvo:
Volvo Cars reports its 14th consecutive month of growth as global sales reached 59,861 cars in October, up 10 per cent compared to the same period last year. The sales increase was primarily driven by the company’s fully electric cars.
For the period January-October 2023, the company sold 569,019 cars, which is 18 per cent higher compared to the same period for 2022.
In October, Volvo Cars’ electrified Recharge models, with a fully electric or plug-in hybrid powertrain, made up 36 per cent of all Volvo cars sold globally during the month. Sales of fully electric cars grew by 29 per cent compared to the same period last year and comprised 18 per cent of total sales, which was 12 per cent in October 2022.
For Europe, sales grew to 24,892 cars, an increase of 13 per cent compared to the same month last year. Sales of Recharge cars accounted for 55 per cent of the total sales in the region.
Volvo Cars’ sales in the US grew 19 per cent compared to the same month last year, amounting to 11,296 cars. Sales of fully electric cars grew 49 per cent and Recharge models constituted 27 per cent of all cars sold in the US during October.
Sales in China remained flat in October compared to the same period last year, resulting in 15,041 cars. Recharge cars grew by 27 per cent.
In October, Volvo’s XC60 was the top-selling model with sales reaching 20,212 (2022:17,531), followed by the XC40, with total sales at 17,022 cars (2022: 14,883 units), and XC90 at 7,961 cars (2022: 7,651 units).
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 07.11.2023 - 07:16
door rsnhakan
Paul schreef: ↑01.11.2023 - 09:25
Maar Hakan waarom rij jij in deze tijd nog zoveel kilometer? Kan je niet op sommige dagen thuis werken?

Zonder dollen, dat zijn wel echt veel kilometers!
Ik werk voornamelijk thuis hoor, maar mijn opdrachtgevers zitten ver in het land... dus een werkdag is gelijk een wereldreis

En vergeet niet, wij gaan elk jaar met de auto naar Turkije (= al 10k km). Volgend jaar staat op de planning om met de Tesla op reis te gaan. Ben heel erg benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 07.11.2023 - 08:46
door Paul
Jij hebt die taak helemaal overgenomen van je ouders, of rijden jullie nu met 2 auto's?
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 07.11.2023 - 15:26
door rsnhakan
Paul schreef: ↑07.11.2023 - 08:46
Jij hebt die taak helemaal overgenomen van je ouders, of rijden jullie nu met 2 auto's?
We rijden beiden (apart van elkaar i.v.m. andere vakantiedata) naar dezelfde bestemming

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 13.11.2023 - 20:56
door Bover
Jeroen ik heb even opgezocht hoeveel privé en zakelijk rijden en dan zegt dan natuurlijk nog niets over de verschillende bubbels of inkomensgroepen die hier voorbij komen. Cijfers 2022 bron AutoWeek
Wat blijkt: zo'n 23 procent van de volledig elektrische auto's in Nederland is in privébezit. Daar komt nog bijna 4,5 procent elektrische private leaseauto's bij, waardoor je in totaal op zo'n 27 procent puur privé gereden elektrische auto's uitkomt. Dus andersom geredeneerd rijdt 73% de EV dus zakelijk
EV auto s opgeteld zakelijk en prive gaat het om ruim en maar 130.000 auto's. Het totale aantal personenauto's in Nederland is 9.350.000 miljoen.
Wordt de rest dan puur zakelijk gereden? Nee, dat niet. Zakelijk geleasete auto's of (bij ZZP'ers bijvoorbeeld) zakelijk gekochte auto's kunnen natuurlijk ook deels voor particuliere kilometers worden ingezet. Voor welk deel die particulier ingezet worden is niet te becijferen. Ruim 10 procent van de elektrische auto's staat geregistreerd als 'klein zakelijk', dus bijvoorbeeld op een eenmanszaak.
Bijna 65 procent van de elektrische auto's hoort bij een vloot, is geregistreerd door een leasemaatschappij of is van een leasebedrijf maar staat op naam van een bedrijf of persoon. Tenslotte heb je nog een krappe 6 procent die op naam van een autodealer, -handelaar of -importeur staat. Net geen 2 procent is een huurauto.
Maar we zijn een jaar verder en alles kan anders zijn
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 26.11.2023 - 12:44
door Bover
JeroenSpock schreef: ↑31.10.2023 - 17:32
Paul schreef: ↑31.10.2023 - 12:57
JeroenSpock schreef: ↑30.10.2023 - 11:38
Ik snap wat je bedoeld maar die paar actieve zielen zijn wel 80-90% van de bevolking. Kijk eens in je eigen straat of wijk. Hoeveel mensen rijden in een EV en hoeveel daarvan is van de baas?
Volgens mij heeft een hond een baas, maar goed.
Je hebt duidelijk zitten rekenen, dan weet je ook dat een auto van een "baas" ook niet gratis voor je deur staat. Bijtelling/ Eigen bijdrage en je hebt de auto ipv een mobiliteitsbijdrage (en natuurlijk is dit niet bij elke job beschikbaar).
Begrijp niet je punt dat we willen dat je naar gebruik gaat ipv bezit, daar mag je hier niet over praten?
Ik heb het over private lease. Net als ik heeft het gros van het volk geen lease auto van de baas, of werkgever zoals je wil.
En ik heb er geen exacte cijfers van maar hoeveel % van de EV's is prive bezit of prive lease? Niet veel waarschijnlijk.
Dus wat ik al zei, waar gaat Volvo van leven tegen die tijd? Tweedehands EV kost ook nog klauwen met geld. Denkt iedereen dat de gemiddelde Nederlander daar geld voor heeft?
Elektrische auto wordt nog vooral zakelijk gereden
Wat blijkt: zo'n 23 procent van de volledig elektrische auto's in Nederland is in privébezit. Daar komt nog bijna 4,5 procent elektrische private leaseauto's bij, waardoor je in totaal op zo'n 27 procent puur privé gereden elektrische auto's uitkomt. Alles bij elkaar gaat het om ruim 130.000 auto's. Gegevens 29 aug 2023
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-gereden/
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 26.11.2023 - 13:25
door lint
Wij rijden onze XC40 privé. De Z4 is de zakelijke auto, valt al onder de youngtimer regeling.
Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?
Geplaatst: 08.11.2024 - 14:31
door Bover
Uit auto review de volgende analyse verhouding EV en verbranding motoren verkoop Nederland:
Met 14.426 registraties hadden hybrides in oktober 2024 maar liefst 44,8 procent van de markt in handen. Daarna volgden volledig elektrische auto’s met 10.984 stuks en 34,1 procent. Volgens de cijfers van RAI/Bovag waren benzineauto’s goed voor 6361 registraties en een marktaandeel van 19,8 procent. Nieuwe diesels (262 auto’s, marktaandeel 0,8%) en auto’s op lpg (165 registraties, 0,5%) spelen geen rol van betekenis meer.
Als je kijkt hoe groot de rol van de verbrandingsmotor bij mild hybrides is, kun je je afvragen of het niet reëler is om ze onder het kopje ‘benzine’ te scharen.
In dat geval waren benzineauto’s in 2023 goed voor ruim 162.000 registraties en een marktaandeel van 43,8 procent. Daarmee zou de benzineauto weer in één klap op één staan, op flinke afstand gevolgd door volledig elektrische auto’s (113.961, 30,8% marktaandeel) en ‘echte’ hybrides (87.178, 23,6%).
En zo blijkt dat Nederlanders de elektrificatie misschien iets minder innig omarmen dan de kale cijfers suggereren.