Pagina 3 van 3

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 16.07.2025 - 14:36
door PualBreed
Dat is bruikbaar! Wanneer vlakke wegen, gewoon de D?

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 17.07.2025 - 10:33
door Krummel
PualBreed schreef: 15.07.2025 - 21:21 Wij gaan volgende week voor de eerste keer met caravan en T4 recharge op vakantie.
Wat ik uit die draadje leer;
- T4 is wat klein bemeten voor het trekken van een caravan; onze weegt 1000 en mag tot 1150 beladen worden, zou moeten gaan
- Powerstand gebruiken, eigenlijk zoals ik ook met de vorige auto hoger in de toeren doortrok en bleef rijden.
- Daar waar het kan in de B-stand zetten en de hele combinatie de berg af laten rollen en accu opladen.
- Dromen van een switch die de t4 even in een t5 verandert, zou toch mooi zijn hehehehehe
Wij rijden een T5 recharge en met de caravan (1400kg)
- Powerstand met het accupakket op "Hold"
- Altijd in "B"
Als je op deze manier op de powerstand rijdt houdt de auto het accupakket zo vol mogelijk maar gebruikt deze wel als het nodig is.
Jij zegt B wanneer mogelijk en die begrijp ik eigenlijk niet? Stand B is toch altijd mogelijk? Boven staat de bak dan ook klaar voor een handmatig tikkie terug.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 17.07.2025 - 10:56
door Gouwe
Accu wel op Hold zetten inderdaad anders gaat je verbruik significant omhoog.
Wat ik me alleen wel afvraag is of je dan überhaupt nog wel ondersteuning hebt van de e-motor? Ik ben geneigd te denken van niet, hooguit alleen voor dat deel wat aan geregenereerde energie in de accu is teruggevloeid.
Persoonlijk rijd ik met caravan altijd in D, cruise op ca. 100, accu op Hold, niet in B (tenzij we bergaf gaan) en schakel ik zelf een tikkie terug (in D is dat twee tikkies of een tik tegen de schakel paddle) als ik denk dat dat nodig is.
Verbruik gemiddeld 1:7,5 a 8, 230cm. brede caravan van een kilo of 1700.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 17.07.2025 - 13:22
door Krummel
Gouwe schreef: 17.07.2025 - 10:56 Wat ik me alleen wel afvraag is of je dan überhaupt nog wel ondersteuning hebt van de e-motor? Ik ben geneigd te denken van niet, hooguit alleen voor dat deel wat aan geregenereerde energie in de accu is teruggevloeid.
Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat, wanneer nodig, de e-motor gebruikt wordt. Ik ben niet snel bezorgd en rijd allerlei smalle en steile wegen en heb dan altijd zat vermogen. Ook in stedelijk gebied bij bijvoorbeeld verkeerslichten wordt de e-motor gewoon gebruikt.
Ik zal het overzicht scherm in het middenpaneel eens gaan gebruiken, daar is duidelijk te zien hoe de aandrijving verdeeld wordt.

Edit, onderstaande staat in de gebruikershandleiding, daar maak ik uit op dat het accupakket zeker aangesproken wordt

"N.b.
De ladingstoestand van de accu kan bij gebruik van Hold worden beïnvloed als de auto bijvoorbeeld zwaar beladen is, als er uitrusting aan de trekhaak is gekoppeld of bij het rijden op een lange oplopende helling."