Pagina 3 van 4
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 16.07.2025 - 14:36
door PualBreed
Dat is bruikbaar! Wanneer vlakke wegen, gewoon de D?
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 17.07.2025 - 10:33
door Krummel
PualBreed schreef: ↑15.07.2025 - 21:21
Wij gaan volgende week voor de eerste keer met caravan en T4 recharge op vakantie.
Wat ik uit die draadje leer;
- T4 is wat klein bemeten voor het trekken van een caravan; onze weegt 1000 en mag tot 1150 beladen worden, zou moeten gaan
- Powerstand gebruiken, eigenlijk zoals ik ook met de vorige auto hoger in de toeren doortrok en bleef rijden.
- Daar waar het kan in de B-stand zetten en de hele combinatie de berg af laten rollen en accu opladen.
- Dromen van een switch die de t4 even in een t5 verandert, zou toch mooi zijn hehehehehe
Wij rijden een T5 recharge en met de caravan (1400kg)
- Powerstand met het accupakket op "Hold"
- Altijd in "B"
Als je op deze manier op de powerstand rijdt houdt de auto het accupakket zo vol mogelijk maar gebruikt deze wel als het nodig is.
Jij zegt B wanneer mogelijk en die begrijp ik eigenlijk niet? Stand B is toch altijd mogelijk? Boven staat de bak dan ook klaar voor een handmatig tikkie terug.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 17.07.2025 - 10:56
door Gouwe
Accu wel op Hold zetten inderdaad anders gaat je verbruik significant omhoog.
Wat ik me alleen wel afvraag is of je dan überhaupt nog wel ondersteuning hebt van de e-motor? Ik ben geneigd te denken van niet, hooguit alleen voor dat deel wat aan geregenereerde energie in de accu is teruggevloeid.
Persoonlijk rijd ik met caravan altijd in D, cruise op ca. 100, accu op Hold, niet in B (tenzij we bergaf gaan) en schakel ik zelf een tikkie terug (in D is dat twee tikkies of een tik tegen de schakel paddle) als ik denk dat dat nodig is.
Verbruik gemiddeld 1:7,5 a 8, 230cm. brede caravan van een kilo of 1700.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 17.07.2025 - 13:22
door Krummel
Gouwe schreef: ↑17.07.2025 - 10:56
Wat ik me alleen wel afvraag is of je dan überhaupt nog wel ondersteuning hebt van de e-motor? Ik ben geneigd te denken van niet, hooguit alleen voor dat deel wat aan geregenereerde energie in de accu is teruggevloeid.
Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat, wanneer nodig, de e-motor gebruikt wordt. Ik ben niet snel bezorgd en rijd allerlei smalle en steile wegen en heb dan altijd zat vermogen. Ook in stedelijk gebied bij bijvoorbeeld verkeerslichten wordt de e-motor gewoon gebruikt.
Ik zal het overzicht scherm in het middenpaneel eens gaan gebruiken, daar is duidelijk te zien hoe de aandrijving verdeeld wordt.
Edit, onderstaande staat in de gebruikershandleiding, daar maak ik uit op dat het accupakket zeker aangesproken wordt
"N.b.
De ladingstoestand van de accu kan bij gebruik van Hold worden beïnvloed als de auto bijvoorbeeld zwaar beladen is, als er uitrusting aan de trekhaak is gekoppeld of bij het rijden op een lange oplopende helling."
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 18.07.2025 - 15:51
door PualBreed
Nou, vuurdoop gehad. Viel allemaal mee. Caravan weegt ongeveer 1000kg. Ik merkte niet echt dat ie erachter hing. Accu on hold en in B stand gereden.
Is wel even lastig om toeren in de gaten te houden. Motor (ondanks dat het een drie pitter is) maakt weinig lawaai en ik kan op het dashboard niet zien hoeveel toeren hij draait. Kwestie van wennen.
Over een weekje beladen met gezin erin. Eens kijken hoe het dan gaat

.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 18.07.2025 - 20:28
door Hans Eilander
PualBreed schreef: ↑18.07.2025 - 15:51 Is wel even lastig om toeren in de gaten te houden. Motor (ondanks dat het een drie pitter is) maakt weinig lawaai en ik kan op het dashboard niet zien hoeveel toeren hij draait.
Hoezo kan jij niet zien op je dash, hoeveel toeren de motor maakt??

Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 19.07.2025 - 10:45
door Krummel
PualBreed schreef: ↑18.07.2025 - 15:51
Is wel even lastig om toeren in de gaten te houden. Motor (ondanks dat het een drie pitter is) maakt weinig lawaai en ik kan op het dashboard niet zien hoeveel toeren hij draait. Kwestie van wennen.
Goed om te lezen dat het allemaal gelukt is.
In de stand power heb je een toerenteller in beeld.
Je kan ook een individuele rijmodus aanmaken waarbij je bijvoorbeeld wel gewoon in hybrid modus rijdt, maar je bestuurders scherm in power modus staat waarbij de toerenteller zichtbaar is.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 19.07.2025 - 22:18
door PualBreed
Dank voor bruikbare tips!
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 21.07.2025 - 17:03
door PualBreed
Krijg er toch zo'n braaf burgerlijk gevoel van hahahaa
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 22.07.2025 - 18:16
door PualBreed
Hans Eilander schreef: ↑18.07.2025 - 20:28
PualBreed schreef: ↑18.07.2025 - 15:51 Is wel even lastig om toeren in de gaten te houden. Motor (ondanks dat het een drie pitter is) maakt weinig lawaai en ik kan op het dashboard niet zien hoeveel toeren hij draait.
Hoezo kan jij niet zien op je dash, hoeveel toeren de motor maakt??
Nopz, ik krijg geen toerenteller te zien, ook niet in Performance Mode (schijnt dus normaal te zijn in een hybride);
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 22.07.2025 - 20:23
door mees
Ik kan mij vergissen
maar volgens het model en type / MY is onderstaande link een gedeelte dat bij jouw auto hoort, volgens jouw onderschrift
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... ler&page=0
en let dan op dat ééntje onderaan: 'Afhankelijk van de gekozen rijmodus'.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 24.07.2025 - 09:59
door PualBreed
Geprobeerd. Ik heb wel een aanwijzer die beweegt op het toerental van de motor maar ik heb er er geen schaal van cijfers bij.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 24.07.2025 - 10:10
door mees
Mmhh,
Alle rij-modi geprobeerd? (ik heb niet zo'n model)
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 24.07.2025 - 10:46
door Hans Eilander
Dat vind ik toch een bijzonder raar gegeven, dat je niet eens het toerental kan zien. Bij een EV snap ik dat nog.....
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 09.08.2025 - 11:06
door PualBreed
Aha, inmiddels begrijp ik wat de POWER-stand (sportief) is! Dan krijg je inderdaad een toerenteller. Het is ergens ook wel ingewikkeld, je kunt rijmodi kiezen via menu maar ook via fysieke knop. En die verschillen allemaal van elkaar.
Vooralsnog is het eerste gedeelte veel bergop en bergaf als we weer terugrijden. Denk dat ik dan in de B-stand zal rijden.
Op de camping een mede Volvo rijder met nog een zwaardere caravan. Gevraagd welke modus die gebruikte, antwoord; ik heb deze als lease dus ik laat m gewoon in de D de caravan trekken, gaat prima, heb ook tankpas dus intereerst me niet zoveel.........
Deed ergens wel pijn want ik kan me niet voorstellen dat wanneer je de motor zo belast het handig is om in de D te rijden met zware caravan, gezin, bagage en bergpassen....
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 09.08.2025 - 11:29
door Jers3n
PualBreed schreef: ↑09.08.2025 - 11:06
Het is ergens ook wel ingewikkeld, je kunt rijmodi kiezen via menu maar ook via fysieke knop. En die verschillen allemaal van elkaar.
Via menu is toch alleen de aanpassing van de visuele weergave (of thema) van de klokkenwinkel? Dat veranderd toch niks aan de rijmodus? Daar is weer die knop voor.
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 09.08.2025 - 12:30
door PualBreed
Volgens mij kan ik via menu ook een rijmodus kiezen én visueel thema
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 11.08.2025 - 01:06
door Krummel
PualBreed schreef: ↑09.08.2025 - 12:30
Volgens mij kan ik via menu ook een rijmodus kiezen én visueel thema
Via het menu stel de instellingen van de individuele rijmodus in. Wil je die individuele rijmodus gebruiken dan moet de knop gebruiken om hem te selecteren. Voor het kiezen van een rijmodus moet je altijd de knop gebruiken. Hieronder de link naar de handleiding voor jouw auto, lees gerust eens door.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... ler&page=0
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 11.08.2025 - 14:23
door wurtel
PualBreed schreef: ↑09.08.2025 - 11:06
Op de camping een mede Volvo rijder met nog een zwaardere caravan. Gevraagd welke modus die gebruikte, antwoord; ik heb deze als lease dus ik laat m gewoon in de D de caravan trekken, gaat prima, heb ook tankpas dus intereerst me niet zoveel.........
Deed ergens wel pijn want ik kan me niet voorstellen dat wanneer je de motor zo belast het handig is om in de D te rijden met zware caravan, gezin, bagage en bergpassen....
Tja, anderzijds denk ik dat met al die elektronica in de auto, dat die zelf wel kan regelen hoe om te gaan met zware belasting, om optimaal te werken. Dus zonodig een of twee versnellingen terugschakelen, ook al zit je in stand "D".
Ik heb destijds ook de schakelpeddels aan het stuur aangevinkt. Die gebruik ik eigenlijk nooit, maar in de bergen werkt dat wel mooi om bij afdalingen af te remmen op de motor. (Geen trekhaak overigens.)
Upgrade T4 naar T5
Geplaatst: 11.08.2025 - 14:30
door raspaardje
Als veel om uitstoot draait is het een gegeven dat auto's een beetje geholpen moeten worden met voor de techniek beter schakelgedrag.
Natuurlijk zal de techniek niet direct kapot gaan maar voor de lange termijn is met belasting meer toeren draaien simpelweg beter. Vergelijkbaar met je eigen knieën dus...
Zelfs zonder caravan erachter gebruik ik de schakelflippers regelmatig, zowel bergop als bergaf.