Pagina 3 van 4

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 18.01.2024 - 19:56
door peerke1960
Klopt, kostenreductie maar wel op een slimme manier. Goede materiaalkeuze, slim ontwerp en natuurlijk marketing. Mij bevalt het wel vanwege de eerste twee punten. Zo werkt het beeldscherm , wat past bij met minimalistische ontwerp, snel en goed. Raambediening in het midden, de ramen gaan wel open. Geen knopjes, ff wennen maar wat gebruik ik nu onder het rijden? Ja, achteruitverwarming, ventilator voor het ontwasemen. Volgens mij heb je programmeerbare sneltoetsen op je stuur. Al is het wel afwachten hoe de eerste batch auto’s het houden. Denk aan de software van de ID3. Aan de andere kant is het vaak software wat onvolkomen is. Dat is op te lossen.
grtz, Peter

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 19.01.2024 - 06:33
door VolvoRijder81
Bijzonder om bovenstaande verhalen te lezen.

De EX30 is bedoeld voor jonge gezinnen. Vandaar ik mij ook heb verbaasd over de dag in Vianen waar de EX30 werd gepresenteerd. 75% van het publiek daar was ouder dan 60.

Ik doe hier een aanname, maar ik krijg langzamerhand het gevoel dat de personen die hierboven minder positief zijn over de EX30 niet tot de door Volvo beoogde doelgroep horen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je deze auto niet mag beoordelen of kopen. :)

De EX30 is bewust onder de (X)C40 gepositioneerd, want zo boort Volvo een nieuwe doelgroep/markt aan, zonder dat de EX30 een directe concurrent wordt van de (X)C40. Allemaal met als doel om 1 miljoen auto’s per jaar te kunnen gaan verkopen.

Zelf heb ik meer dan drie jaar in een prachtige XC40 T3 R-Design rondgereden (daarvoor begonnen met een V40 T3 R-Design, S80 D4 Summum en mooi aangeklede S90 D4 Momentum gehad), maar ik kies er nu voor om bewust kleiner en milieuvriendelijker te gaan rijden.

De EX30 is groot genoeg voor mij. Voorin is de ruimte trouwens nog groter dan de XC40. Ik zit 99% van de tijd alleen of met maximaal één persoon in mijn auto. En het vervoeren van grote zaken doe ik ook maar enkele keren per jaar. Gelukkig kan de achterbank plat. :)

In de week voor Kerst heb ik een heerlijke proefrit gemaakt in de EX30 en overtuigd geraakt van de wegligging, het comfort, het infotainment, de soundbar en nog veel meer, waardoor ik blij ben dat mijn preorder eind maart wordt geleverd.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 19.01.2024 - 19:26
door HeinvdW
VolvoRijder81 schreef: 19.01.2024 - 06:33 Bijzonder om bovenstaande verhalen te lezen.

De EX30 is bedoeld voor jonge gezinnen. Vandaar ik mij ook heb verbaasd over de dag in Vianen waar de EX30 werd gepresenteerd. 75% van het publiek daar was ouder dan 60.
Als ik een jong gezin was en op de centjes moest letten zou ik altijd kiezen voor een Ford Focus. De V60 is per slot van rekening op het chassis van deze Ford gebouwd. (evenals de derde generatie V70 en vele anderen)

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 19.01.2024 - 21:05
door VolvoRijder81
Als ik kinderen (die ik overigens niet heb) zou hebben, zou ik een minder grote voetafdruk willen achterlaten.

Dit jaar en het komende jaar is een EV vrij gunstig in de (terugkerende) kosten t.o.v. een ICE voertuig. Denk aan SEPP-regeling, vrijstelling wegenbelasting en hogere restwaarde. En zover ik heb uitgerekend is de elektriciteit ook goedkoper dan benzine. :)

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 19.01.2024 - 22:47
door V480-S60
HeinvdW schreef: 19.01.2024 - 19:26
VolvoRijder81 schreef: 19.01.2024 - 06:33 Bijzonder om bovenstaande verhalen te lezen.

De EX30 is bedoeld voor jonge gezinnen. Vandaar ik mij ook heb verbaasd over de dag in Vianen waar de EX30 werd gepresenteerd. 75% van het publiek daar was ouder dan 60.
Als ik een jong gezin was en op de centjes moest letten zou ik altijd kiezen voor een Ford Focus. De V60 is per slot van rekening op het chassis van deze Ford gebouwd. (evenals de derde generatie V70 en vele anderen)
Toch niet goed op wiki gekeken. V70 III is op hetzelfde EUCD platform als de grotere mondeo en Galaxy gebouwd, evenals de S en V60 trouwens.

De Focus werd, evenals de S40/V50 en C30 en C70 op het kleinere Ford C1 platform gebouwd.

Maar nu weer Back on Topic. Proefrit met de EX30.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 20.01.2024 - 13:44
door Edgecrusher
VolvoRijder81 schreef: 19.01.2024 - 21:05 hogere restwaarde
VolvoRijder81 schreef: 19.01.2024 - 21:05 hogere restwaarde
Die hogere restwaarde gaat straks omlaag als er opeens veel aanbod uit de lease komt, aangezien vanuit de periode 2019-2024 de eerste batch lease auto's loskomt, zal dit waarschijnlijk niet lang meer duren en bij het nog ontbreken van behoefte uit o.a. het oostblok en daarmee dus weinig vraag naar export, gaat dit wel consequenties voor de restwaarde geven.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 20.01.2024 - 16:08
door Hans Eilander
Toch ben ik wel benieuwd, of sommige forummers hier hetzelfde probleem hebben bij het instappen in de EX30 als ik. De ruimte voorin is dik in orde. Al zit de B stijl bij het naar links kijken, precies in het zicht. Mede omdat ik de stoel voor een goede zitpositie, wat verder naar achteren zet. Daar heb ik in de XC40 geen last van. De wat meer bekrompen ruimte achterin de EX30, vind ik persoonlijk geen storingsfactor. Maar de instap is in de EX30 voor mij een regelrecht drama. :'( Juist daardoor valt hij bij mij af. Hoe ervaren jullie dat ? :-/

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 20.01.2024 - 16:12
door lint
Ik deel je ervaring dat de instap voorin de EX30 minder makkelijk is dan in de XC40.
Ik ben188cm lang

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 22.01.2024 - 19:29
door C30BlackStone
Afgelopen zaterdag ook een proefrit in een EX30 gemaakt. Een Ultra, zwart, Single Motor ER.

Instap
Met mijn 174cm is de instap probleemloos. Achterbank zal nauwelijks gebruikt gaan worden, we zijn met z'n tweeën. Bagagecapaciteit voldoende.

Stoelen
De nieuwe stoelen van Volvo zitten anders. Ik vond de bestuurdersstoel enigszins stevig t.o.v. de stoel in de XC40. Maar eerlijk is eerlijk, dat is ook van een andere orde. Zitvlakverlenging mis ik niet.

Model
De Volvo EX30 vind ik een stoer, compacte uiterlijk hebben. Fraaie lijnen en een fraaie kont. Natuurlijk alles subjectief. Forse wielen maken hem af. De auto 'heeft iets'. Pakt mij wel.

Interieur
Minimalistisch. Fraaie materialen en opgeruimd. Voldoende opbergruimte door een efficiënte indeling. Panorama dak (alleen in de Ultra) zorgt voor een nog ruimtelijker gevoel. Voorruit 'voelt' groter dan hij in werkelijkheid is.

Bediening
Zomaar een voorbeeld: ik wilde de ruitenwissers aanzetten, maar die pook is voor het schakelen bedoeld. Dan naar de linker pook. Even naar je toe halen en er zal water vloeien. Nee. Grootlicht signaal. Oh, aan het uiteinde 2 kleine knopjes voor de ruitenwissers en door 1 van deze knopjes ingedrukt te houden komt er water. Het is allemaal even wennen.

Midden scherm
Wel druk hoor, alles op een scherm. Zoals alles wennen is, geldt dat ook hiervoor. Zoeken en fröbelen. Wel doen als je stil staat! Ik ga ervan uit, dat als je hier aan gewend bent geraakt, dat de bediening naar verloop van tijd wel gemakkelijker zal zijn. Maar druk is het daar....

Rij eigenschappen
Communicatief beter dan de XC40. Voelt meer contact met de weg. Reageert direct. OPD werkt net zoals in de XC40 subliem. Lijkt stiller, maar onder mijn XC40 zitten all weather banden. De EX30 was van zomerbanden voorzien. Veercomfort prima in orde, hoewel ik de XC40 een wat comfortabeler gevoel terug vindt geven. Armsteun links en middenarmsteun prima om te leunen. Je hand kan je lekker bovenop het stuurwiel ('platte gedeelte') laten rusten. het stuurwiel voelt stevig aan. Prima grip en de knikjes in de hoeken pakken fijn over in het bochtenwerk.

Ga ik voor een XC30? Lastig. De XC40 is een fijne wagen. Hoger, en meer luxe gevoel geeft het interieur. De EX30 is een fijne wagen. Nog niet geheel overtuigd hier. Ik ga nog maar eens een uitgebreide proefrit doen.......

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 30.01.2024 - 09:59
door TonH53
Mijn eega heeft gisteren een proefrot gemaakt en was laaiend enthousiast. Gelukkig maar, want de auto was al voor haar besteld.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 30.01.2024 - 10:18
door Ben
Pfoei, dat moet een opluchting zijn :-)

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 30.01.2024 - 11:40
door lint
Soms moet je een risico durven nemen😂

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 30.01.2024 - 11:41
door mees
Met een relatie / huwelijk ja..... :whistle: :love:

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 30.01.2024 - 15:44
door TonH53
Ben schreef: 30.01.2024 - 10:18 Pfoei, dat moet een opluchting zijn :-)
We hadden de auto vorig jaar juni al in Beesd gezien en na 45 jaar weet je zo langzamerhand wel wat wel of niet in de smaak valt.
Volgens mij vallen wij niet helemaal in de doelgroep voor deze auto. Ik vind het een leuke auto, maar blijf voorlopig bij mijn XC40.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 30.01.2024 - 21:53
door Hans Eilander
TonH53 schreef: 30.01.2024 - 15:44 Volgens mij vallen wij niet helemaal in de doelgroep voor deze auto. Ik vind het een leuke auto, maar blijf voorlopig bij mijn XC40.
Klopt hoor Ton, ik heb ook serieus overwogen, de EX30 als mogelijke opvolger te kiezen. Maar bij het voor mij persoonlijk zeer moeilijke in/uitstappen, en de dingen die ik mis in de EX30, die ik wel heb in de XC40, vind ik de overstap naar een EX30, echt een grote stap terug. Toch zal er ongetwijfeld een grote doelgroep zijn voor deze Volvo EX30.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 31.01.2024 - 09:05
door TonH53
Voor mijn eega is de iets lagere instap van de EX30 een pluspunt ten opzichte van de XC40. Met 1.63m is de in- en uitstap van de XC40 net iets te hoog. Bij de EX30 is de in- en uitstap 5 cm lager en daardoor voor haar perfect.


off topic
Er stonden er al een paar die verkocht waren, maar er moet eerst nog een software-update komen voor de EX30 kan worden afgeleverd.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 26.02.2024 - 11:11
door Maurice Pierik
Afgelopen week de EX30 bij de dealer bekeken en even in gezeten. Ik denk dat het meteen de laatste keer was. Ik maak me niet perse druk over de totale afwezigheid van een scherm voor je neus of fysieke knoppen, maar de stoel is totaal ontoereikend.
De stoel is alleen aan de achterzijde in hoogte te verstellen. De voorzijde van de stoel kan dus niet omhoog. De zitting is erg kort. Ik ben zelf 191 cm en mijn bovenbenen worden dus helemaal niet ondersteund, tenzij ik de stoel je helemaal naar achteren en onderen gooi. En dan merk je hoe onprettig hoog de middenconsole zit.

Behalve een modernere uitstraling is de EX30 echt drie slagen minder dan een XC40. De stoelen zijn zelfs ronduit matig, daar ben ik echt totaal op afgeknapt.

Bij dealer gaf men toe dat de stoelen niet het niveau hebben wat je zou mogen verwachten en dat de EX30 vooral mensen van andere merken aantrekt. Het zal wel een business case zijn, maar deze gaat linea recta aan mij voorbij.

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 26.02.2024 - 11:30
door Hans Eilander
Maurice Pierik schreef: 26.02.2024 - 11:11 Behalve een modernere uitstraling is de EX30 echt drie slagen minder dan een XC40. Het zal wel een business case zijn, maar deze gaat linea recta aan mij voorbij.
Zo heb ik het óok ervaren. Ik heb maar 15 minuten gereden met de EX30. De stoelen vond ik nog niet eens zo,n breekpunt, maar wel het in en uitstappen. Achterin stappen gaat voor mij al helemaal niet. Het kale dashboard, met het grote digitale infoscherm, spreekt mij óok niet aan. Van buiten vind ik de EX30 prachtig. Ook van binnen moet een auto mij aanspreken, en rijplezier bezorgen. Maar ook mijn eindconclusie, is net als de jouwe. Doe mij maar een XC40. :)

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 26.02.2024 - 11:55
door iHansz
Wat 'men' volgens mij vergeet, is dat de EX30 een (ruime) B-segmenter is en b.v. de nu EX40 een C-segmenter. Zeg Polo / Golf of eigenlijk T-Cross / Tiguan (of vul ieder ander merk in). Daar zit o.a. qua ruimte een behoorlijk verschil in, maar ook qua opzet van het interieur. Uiteraard had Volvo ook een mini-EX40 kunnen maken, maar ze hebben gekozen voor een speels nieuw concept. Misschien even wennen voor de verstokte Volvo-adept, maar zo halen ze wel nieuwe (bijvoorbeeld mij) klanten binnen, die mogelijk later voor een ander Volvo model kiezen, maar dan heb je ze wel alvast binnen. :-D

Proefrit met de EX30 gemaakt!

Geplaatst: 26.02.2024 - 12:11
door Fulaks
Mijn garagist zegt : de eerste auto verkoop je in de showroom, de volgende in de werklplaats. Nieuwe Volvo-rijders binnenhalen is één ding, ze kunnen vasthouden door goede service te bieden is nog wat anders. Dan moet het totaalplaatje kloppen, de klant moet zich goed voelen bij het hele gebeuren. Dat is veel moeilijker dan auto's verkopen. Maar hey, bij mij is het in elk geval gelukt, al 22 jaar tevreden Volvo-rijder en nooit spijt gehad dat ik ben overgestapt.