Nicolas95, bedankt voor je bijdrage.
Ik blijf van mening dat de auto er een heel bijzondere berekeningswijze op na houdt.
Neem nou het rijgedrag van de afgelopen 3 dagen zoals vastgelegd in de rittenregistratie, bij een gemiddelde temperatuur overdag van 9 °C.
Een ritje binnendoor, 235 Wh/km
Terug naar huis, 239 Wh/km
Met tegenwind over de A1, cruise control op 105 km/u, verbruik 256 Wh/km
Terug naar huis over de A1 CC op 105 km/u, 227 Wh/km
En wat vertelt de auto mij met een uitgestreken gezicht?
180 Wh/km (!)
De meter thuis is weer een andere mening toegedaan en vertelt mij dat het gemiddelde verbruik 231 Wh/km is geweest.
Het meeste vertrouwen heb ik in de 'getankte' hoeveelheid stroom aan de laadpaal thuis.
Verbruik XC40
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6689
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Hein, het is denk ik hetzelfde, als met de benzine motoren. Mijn boordcomputer is ook veel optimistischer, dan het werkelijke verbruik. Ik ga er altijd van uit: Hoeveel liter heb ik getankt, op hoeveel kms gereden. Dat is het werkelijke verbruik voor mij. En dat zal bij PIH en EV,s dus ook het geval zijn. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Koffiemolen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30
Heb 'm nu 3 weken, afgelopen week bij 8 gr volgens de boordcomputer een verbruik van 14,9 kW/100 km gehaald op de heenreis naar kantoor (16 km). Dat was na preconditioning. Hoe het ook zij: ik vind het verbruik erg meevallen en met een weekendtrip Frankrijk gene seconde laadstress ervaren. Integendeel. Ben meer laadpalen dan benzinestations gepasseerd. Daarbij kost stroom in F ook geen drol. In NL wel, maar daar rijd ik 100% op gratis zonnesroom. Leve de verlengde salderingsregeling trouwens. Op LPG rijden was duurder per km.
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Psst, Koffiemolen. 100% gratis is ie niet. Stroom die je gebruikt lever je dus niet terug, dus levert niets op.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Wat een ongelofelijk effect heeft de buitentemperatuur op het verbruik van de EX40. Buitentemperatuur 15 graden. Bij 95 kilometer per uur op de autosnelweg constant over 40 kilometer stond de teller bij thuiskomst op 15.4.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik ben van mening dat Volvo iets aan de software moet wijzigen.
Volvo zet de klant op het verkeerde been door consequent een te laag verbruik aan te geven op de display. Vandaag heb ik bijzonder rustig ritje gemaakt.
De display is erg enthousiast over het verbruik.
De rittenregistratie houdt er een andere mening op na.
84,1 km gereden, 15,8 kWh verbruikt, gemiddelde snelheid 57,3 km/u .
Het verbruik volgens de rittenregistratie is 18,8 kWh/100 km, volgens het dashboard 15,7 kWh/100 km.
De display geeft 83% van het werkelijk verbruik aan.
Een andere rit:
164 km gereden, 34,1 kWh verbruikt, gemiddelde snelheid 88,4 km/u.
Verbruik rittenregistratie 20,66 kWh/100 km, dashboard 17,7 kWh/100 km, display geeft 85% van het werkelijk verbruik aan.
De rittenregistratie is correct, dan mag je er van uit gaan dat de weergave op de display eveneens het werkelijk verbruik aangeeft.
Volvo zet de klant op het verkeerde been door consequent een te laag verbruik aan te geven op de display. Vandaag heb ik bijzonder rustig ritje gemaakt.
De display is erg enthousiast over het verbruik.
De rittenregistratie houdt er een andere mening op na.
84,1 km gereden, 15,8 kWh verbruikt, gemiddelde snelheid 57,3 km/u .
Het verbruik volgens de rittenregistratie is 18,8 kWh/100 km, volgens het dashboard 15,7 kWh/100 km.
De display geeft 83% van het werkelijk verbruik aan.
Een andere rit:
164 km gereden, 34,1 kWh verbruikt, gemiddelde snelheid 88,4 km/u.
Verbruik rittenregistratie 20,66 kWh/100 km, dashboard 17,7 kWh/100 km, display geeft 85% van het werkelijk verbruik aan.
De rittenregistratie is correct, dan mag je er van uit gaan dat de weergave op de display eveneens het werkelijk verbruik aangeeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- caspervc
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03
@Hein, de rittenregistratie lijkt juist niet te kloppen. Ik vermoed dat t verbruik wordt weergegeven zonder terugwinning van energie. En dat t infoscherm het wel doet.
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44
Hier is mijn verbruik vanaf aanschaf nieuw november 2023 tm. gisteren over 6138 Km.
1084 Kw. geladen aan eigen laadpaal met zonnepanelen met 4 x laden bij Tesla
Verbruik per 100 Km. 17.67 Kw.
Kosten € 0.046 per Km. (exact gebruik via een geautomatiseerd exelbestand)
Kostprijs is gedrukt door Full Green laden op de eigen Wallbox.
Dus ik denk dat de prijs in de loop van de zomer wel zal zakken. (de kw. prijs thuis is per 1 mei 2024 € 0.273127)
Volgens de app bij Statistieken geeft de auto zelf een verbruik van 16.4 Kw.
1084 Kw. geladen aan eigen laadpaal met zonnepanelen met 4 x laden bij Tesla
Verbruik per 100 Km. 17.67 Kw.
Kosten € 0.046 per Km. (exact gebruik via een geautomatiseerd exelbestand)
Kostprijs is gedrukt door Full Green laden op de eigen Wallbox.
Dus ik denk dat de prijs in de loop van de zomer wel zal zakken. (de kw. prijs thuis is per 1 mei 2024 € 0.273127)
Volgens de app bij Statistieken geeft de auto zelf een verbruik van 16.4 Kw.
Volvo XC40 Recharge Utimate MY24
3 X Honda CR-V
Volvo V60
Subaru Forester
Volvo V60 2 x
3 X Volvo V40
Volvo V50
Nissan Primera
Renault Megane
Honda Accord
Audi A4
Saab 96 (1966)
Subaru stationcar 4wd
Vw Kever
Fiat 850 Abarth
3 X Honda CR-V
Volvo V60
Subaru Forester
Volvo V60 2 x
3 X Volvo V40
Volvo V50
Nissan Primera
Renault Megane
Honda Accord
Audi A4
Saab 96 (1966)
Subaru stationcar 4wd
Vw Kever
Fiat 850 Abarth
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Inmiddels ben ik wat dieper in het verbruik gedoken.
Sinds 1 februari heb ik een verbruik van 21,8 kWh/100km gemeten aan werkelijk geladen aantal kWh.
Verbruik bestaat uit het laden inclusief het laadverlies en het rijden uit het verbruik bestaande uit het rijden zelf, voorverwarmen, verwarming/airco en regeneratie.
Bij de aanschaf van de auto was ik nog zo onnozel om te veronderstellen dat het laadverlies hooguit een paar procent is.
Ik heb het nu gemeten over slechts 100 kWh laden en kom uit op ruim 10% laadverlies.
Benieuwd naar het gemiddeld laadverlies op de lange termijn.
Trek ik van de 21,8 kWh/100km 10% af dan kom ik op een verbruik van 19,6 kWh/100km
Mijn Volvo blijft mij vertellen dat het verbruik 18,3 kWh/100km is.
Onder deze post zie je het werkelijk gebruikte aantal kWh/100km sinds november 2023. (25.5 kWh/100km)
Dat is zo hoog omdat er in december gereden is met aanhangwagen en dat leverde 34 kWh/100km op.
Sinds 1 februari heb ik een verbruik van 21,8 kWh/100km gemeten aan werkelijk geladen aantal kWh.
Verbruik bestaat uit het laden inclusief het laadverlies en het rijden uit het verbruik bestaande uit het rijden zelf, voorverwarmen, verwarming/airco en regeneratie.
Bij de aanschaf van de auto was ik nog zo onnozel om te veronderstellen dat het laadverlies hooguit een paar procent is.
Ik heb het nu gemeten over slechts 100 kWh laden en kom uit op ruim 10% laadverlies.
Benieuwd naar het gemiddeld laadverlies op de lange termijn.
Trek ik van de 21,8 kWh/100km 10% af dan kom ik op een verbruik van 19,6 kWh/100km
Mijn Volvo blijft mij vertellen dat het verbruik 18,3 kWh/100km is.
Onder deze post zie je het werkelijk gebruikte aantal kWh/100km sinds november 2023. (25.5 kWh/100km)
Dat is zo hoog omdat er in december gereden is met aanhangwagen en dat leverde 34 kWh/100km op.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Die laadverliezen zijn flink. Zou het nog uitmaken of je op 230v, aan de 11 kW laadpaal of snellader laadt? Korte laatcycli of langer wachten met laden?
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Daar is wel wat over te vinden op het internet.S80 Executive schreef: ↑04.06.2024 - 16:37 Die laadverliezen zijn flink. Zou het nog uitmaken of je op 230v, aan de 11 kW laadpaal of snellader laadt? Korte laatcycli of langer wachten met laden?
Ik laad met 3,6 kW aan de laadpaal thuis.
Berekeningen uitgaand van een netto capaciteit van de accu van 79 kWh.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1203
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Hoe sneller je laadt, hoe lager de laadverliezen zijn. De omvormer in de auto verbruikt stroom wat een groot deel van het laadverlies veroorzaakt. Hoe korter de laadsessie (en dus korter gebruik van de omvormer) hoe efficienter.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Oke. In mijn geval moet is met het langzame laden dus meer dan gemiddeld laadverlies accepteren. Ach, grotendeels zonne-energie, dus ik vind het wel best.-KJ- schreef: ↑04.06.2024 - 20:48 Hoe sneller je laadt, hoe lager de laadverliezen zijn. De omvormer in de auto verbruikt stroom wat een groot deel van het laadverlies veroorzaakt. Hoe korter de laadsessie (en dus korter gebruik van de omvormer) hoe efficienter.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik heb de afgelopen maanden de laadveriezen gemeten op onze 16A, 3600 Watt/h aansluiting.
Het zal nooit exact zijn, omdat je niet weet of je laag of hoog in de bijvoorbeeld 21% zit en of het laden hoog of laag stopt in de 80%.
Gemiddelden helpen gelukkig.
De laadverliezen liggen tussen de 10 en 12%
Uit de cijfers kan ik niet duidelijk krijgen of temperatuur van invloed is. Het lijkt er op dat de laadverliezen bij hogere temperatuur wat geringer zijn.
Als je in een keer van 20 naar 80% oplaadt zijn de laadverliezen geringer dan bij korte stukjes van bijvoorbeeld van 60 naar 80%.
Het zal nooit exact zijn, omdat je niet weet of je laag of hoog in de bijvoorbeeld 21% zit en of het laden hoog of laag stopt in de 80%.
Gemiddelden helpen gelukkig.
De laadverliezen liggen tussen de 10 en 12%
Uit de cijfers kan ik niet duidelijk krijgen of temperatuur van invloed is. Het lijkt er op dat de laadverliezen bij hogere temperatuur wat geringer zijn.
Als je in een keer van 20 naar 80% oplaadt zijn de laadverliezen geringer dan bij korte stukjes van bijvoorbeeld van 60 naar 80%.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
De actieradius en verbruiksindicatoren op het display beschouw ik als indicatief en puur afhankelijk van rijstijl, snelheid, buitentemperatuur etc.
De verbruiksgegevens uit de ritten administratie idem dito, dus eigenlijk zijn de meeste screenprints in dit draadje indicatief voor recente ritten, maar statistisch waardeloos.
Toen ik de SMSR MY2024 kreeg afgeleverd heb ik net als Hein alle laadsessies (kWh, Euro, Km Stand) in een excel gestopt, dus een echte meting heb van alle ritten en laadsessies samen, zomer winter, stadsrit snelweg, incl, laadverliezen en ook qua prijs vanaf goedkope Tesla abonnement DC sessies van 26ct tot dure Shell AC sessies van 53ct per KwH.
Totalen vandaag:
2035 KWh
932 EUR
10.500 km
Geeft een overall netto gemiddelde van
19,34 KWh op 100 km
45,8 ct per Kwh
Zet ik dat af tegen mijn vorige XC40 T2 op basis van gemiddeld verbruik van 1 ltr op 14 km en gemiddelde literprijs van 1,91 dan zou ik duurder zijn geweest:
752 ltr
1.436 euro
Afgerond 500 eur kostenbesparing puur op brandstof op 10.000 km
Ik heb geen zonnepanelen, anders was het voordeel veel groter.
De verbruiksgegevens uit de ritten administratie idem dito, dus eigenlijk zijn de meeste screenprints in dit draadje indicatief voor recente ritten, maar statistisch waardeloos.
Toen ik de SMSR MY2024 kreeg afgeleverd heb ik net als Hein alle laadsessies (kWh, Euro, Km Stand) in een excel gestopt, dus een echte meting heb van alle ritten en laadsessies samen, zomer winter, stadsrit snelweg, incl, laadverliezen en ook qua prijs vanaf goedkope Tesla abonnement DC sessies van 26ct tot dure Shell AC sessies van 53ct per KwH.
Totalen vandaag:
2035 KWh
932 EUR
10.500 km
Geeft een overall netto gemiddelde van
19,34 KWh op 100 km
45,8 ct per Kwh
Zet ik dat af tegen mijn vorige XC40 T2 op basis van gemiddeld verbruik van 1 ltr op 14 km en gemiddelde literprijs van 1,91 dan zou ik duurder zijn geweest:
752 ltr
1.436 euro
Afgerond 500 eur kostenbesparing puur op brandstof op 10.000 km
Ik heb geen zonnepanelen, anders was het voordeel veel groter.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6689
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Maar......de aanschaf van de SMER 2024 was een stuk duurder dan je T2. En wanneer de extra voordelen wegvallen, en de MRB ingevoerd word, word het verschil kleiner. Ja toch? 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Geen SMER maar mijn SMSR 2024 is een Essential Edition. Bij de aanschaf heb ik over gebruiksduur van 3 jaar een bedrag van minimaal 9.000 voordeel ingecalculeerd t.o.v. de inruil 2021 T2 op een nieuwe 2024 XC40 mild hybride.
Mijn 2024 SMSR Essential is feitelijk een Core uitvoering minus Parkeersensoren aan de voorkant.
De huidige Essential SMSR is nog verder “uitgekleed” met eenvoudiger velgen.
Om onder de Sepp subsidie te komen was deze 3.000 afgeprijsd naar 44.960, en bedroeg de subsidie zelf ook nog eens 2.900 euro,
verder 2024 geen MRB 1.000 voordeel
2025 25% tarief is 750 voordeel
2026 onzeker maar verwacht wordt half tarief mede als permanente gewicht correctie, 500 korting
totaal 2250 MRB voordeel op 3 jaar
Verder is de SMSR geleverd inclusief 3 jaar onderhoud, de jaarbeurt koste mij bij de T2 rond de 500 euro zonder verdere vervangingen.die 3 jaar 1.500 besparing.
Half jaar rijden kosten KWh bij 10.000 km 500 voordeel, dus 1.000 per jaar en 3.000 over de looptijd van 3 jaar.
Recap
2.900 subsidie
2.250 MRB
3.000 KWh versus brandstof
1.500 3 jaar onderhoud
————
9.650
Mijn 2024 SMSR Essential is feitelijk een Core uitvoering minus Parkeersensoren aan de voorkant.
De huidige Essential SMSR is nog verder “uitgekleed” met eenvoudiger velgen.
Om onder de Sepp subsidie te komen was deze 3.000 afgeprijsd naar 44.960, en bedroeg de subsidie zelf ook nog eens 2.900 euro,
verder 2024 geen MRB 1.000 voordeel
2025 25% tarief is 750 voordeel
2026 onzeker maar verwacht wordt half tarief mede als permanente gewicht correctie, 500 korting
totaal 2250 MRB voordeel op 3 jaar
Verder is de SMSR geleverd inclusief 3 jaar onderhoud, de jaarbeurt koste mij bij de T2 rond de 500 euro zonder verdere vervangingen.die 3 jaar 1.500 besparing.
Half jaar rijden kosten KWh bij 10.000 km 500 voordeel, dus 1.000 per jaar en 3.000 over de looptijd van 3 jaar.
Recap
2.900 subsidie
2.250 MRB
3.000 KWh versus brandstof
1.500 3 jaar onderhoud
————
9.650
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1203
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Mooie vergelijking. Met 13 zonnepanelen, een gemiddeld vebruik over 27.000km van 12,9kWh/100km en totale onderhoudskosten van 50 Euro (ruitenwissers en interieurfilter) ben ik nog "iets" gunstiger uit. Als ik mijn vorige EV er bij tel dan heb ik op 1-1-2025 (einde vrijstelling wegenbelasting) ten opzichte van mijn voormalige S90 D4 6080 Euro aan wegenbelasting , 2000 Euro onderhoud en ruim 3000 Euro brandstof bespaard.
Maar echte petrolheads ga je er toch niet mee overtuigen vrees ik.
Maar echte petrolheads ga je er toch niet mee overtuigen vrees ik.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
-KJ-,
Beste KJ,
Je draait jezelf een rad voor ogen als je een verbruik denkt te hebben van 12,9 kWh/100km, tenzij je een Tesla model 3 rijdt.
Je kunt noteren hoeveel kWh er wordt geladen door de XC40 en ook het aantal gereden kilometers noteren.
Dan weet je wat het werkelijk verbruik is van je auto.
Kijk ook even op spritmonitor.de want dat publiceren vooral mensen die proberen een laag verbruik te scoren.
Daarnaast zijn er de tests op bijvoorbeeld AutoWeek.
Datgene wat je op het instrumentenpaneel wordt voorgespiegeld heeft geen enkele relatie met de werkelijkheid.
Ik zou het fijn vinden als ik er ooit achter zou komen hoe die getallen door de software van de auto berekend worden.
Beste KJ,
Je draait jezelf een rad voor ogen als je een verbruik denkt te hebben van 12,9 kWh/100km, tenzij je een Tesla model 3 rijdt.
Je kunt noteren hoeveel kWh er wordt geladen door de XC40 en ook het aantal gereden kilometers noteren.
Dan weet je wat het werkelijk verbruik is van je auto.
Kijk ook even op spritmonitor.de want dat publiceren vooral mensen die proberen een laag verbruik te scoren.
Daarnaast zijn er de tests op bijvoorbeeld AutoWeek.
Datgene wat je op het instrumentenpaneel wordt voorgespiegeld heeft geen enkele relatie met de werkelijkheid.
Ik zou het fijn vinden als ik er ooit achter zou komen hoe die getallen door de software van de auto berekend worden.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:
