Pagina 3 van 5
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 16:32
door Gouwe
raspaardje schreef: ↑30.03.2024 - 16:27
Dan gaan jullie ervan uit dat die kwaliteit de laatste jaren niet achteruit is gegaan.
Dat vind ik wel een heel negatieve insteek die m.i. nergens op gebaseerd is. En dan nog, de latere modellen hebben allemaal een grotere capaciteit dus je hebt ook minder snel last van de degradatie

Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 16:35
door raspaardje
Wel negatief maar het is niet zo dat dit ongebruikelijk is.
Genoeg voorbeelden in de autoindustrie aan te wijzen.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 17:30
door wasbeer2006
Achteruit gaat een accu altijd. De vraag is alleen hoeveel.
Per type accu zijn er bepaalde do,s en dont,s
Een accu kan ook per week verschillen, dat kan makkelijk een procent of 5 zijn.
Je kan wel iets uit zo,n test opmaken, maar het is gissen.
Ik zou me niet te druk maken.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 18:35
door JeroenSpock
Frits V70 schreef: ↑30.03.2024 - 13:18Ik blijf dit topic even volgen. Had plannen voor een hybride, maar de twijfel slaat nu wel toe als de accu toch maar een beperkte levensduur blijkt te hebben.
Als je hem behandeld zoals in mijn eerdere bericht is er niets aan de hand.
Maar je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 18:54
door Gouwe
JeroenSpock schreef: ↑30.03.2024 - 18:35
Maar je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Dat maakt hier naar mijn bescheiden mening ook helemaal niets uit. Volvo heeft allerlei zaken ingebouwd om de levensduur van de accu te optimaliseren. Je hebt als gebruiker dus (nagenoeg) geen invloed.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 19:06
door Risrael
Hey, ik heb net mijn nieuwe T6 en daar ga ik gewoon 4 jaar van genieten. In vergelijking met mijn T5 rijdt deze vele malen beter....
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 20:19
door raspaardje
Gouwe schreef: ↑30.03.2024 - 18:54
JeroenSpock schreef: ↑30.03.2024 - 18:35
Maar je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Dat maakt hier naar mijn bescheiden mening ook helemaal niets uit. Volvo heeft allerlei zaken ingebouwd om de levensduur van de accu te optimaliseren. Je hebt als gebruiker dus (nagenoeg) geen invloed.
En dus is dit een incidenteel geval volgens jou waar je maar even als particuliere rijder mee geconfronteerd kan worden?
Ik zeg dat de 2018> S/V60 PHEVs zich nog maar moeten bewijzen; wie zegt dat deze accutechnologie beter is dan die van een X90 T8 of een D6?
Als leaserijder is het gemakkelijk praten natuurlijk; je levert die auto straks gewoon weer in.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 20:27
door JeroenSpock
Gouwe schreef: ↑30.03.2024 - 18:54JeroenSpock schreef: ↑30.03.2024 - 18:35
Maar je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Dat maakt hier naar mijn bescheiden mening ook helemaal niets uit. Volvo heeft allerlei zaken ingebouwd om de levensduur van de accu te optimaliseren. Je hebt als gebruiker dus (nagenoeg) geen invloed.
Ik weet niet wat Volvo gedaan heeft om dat te 'beveiligen'. Maar als dat zo is, wat is dan de interne celspanning in de accu als de auto 0 en 100% SoC aangeeft?
Want dan kunnen we dat controleren.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 30.03.2024 - 21:02
door Gouwe
Jeroen, ik heb het niet over beveiligen maar over optimaliseren. En verder kan ik je vraag niet beantwoorden. Weet alleen wel dat jij geen conditionering van je accu op je fiets hebt.
raspaardje schreef: ↑30.03.2024 - 20:19
En dus is dit een incidenteel geval volgens jou waar je maar even als particuliere rijder mee geconfronteerd kan worden?
Ik zeg dat de 2018> S/V60 PHEVs zich nog maar moeten bewijzen; wie zegt dat deze accutechnologie beter is dan die van een X90 T8 of een D6?
Als leaserijder is het gemakkelijk praten natuurlijk; je levert die auto straks gewoon weer in.
Ja, ik denk (maar weet dat dus niet zeker want ze kunnen net goed e.e.a. fout hebben gemeten of geïnterpreteerd) dat als de conclusies van de test correct zijn, dat het een incident is en dat denk ik omdat er heel veel praktijk bewijs is dat accu's van een PHEV (maar kijk ook naar de Prius bijvoorbeeld) niet al met 150K stuk zijn...
Ik ageer dus vooral tegen de onterechte aannames die ik meen te lezen dat een PHEV een slecht idee is omdat de accu's zo snel kapot zouden gaan wat dus gewoon domweg niet strookt met de feiten (uitzonderingen/incidenten zoals altijd daargelaten).
Je weet wat de projectmatige formule van een risico is? Namelijk kans x gevolg = risico? Ik denk dat de kans heel erg klein is X een groot gevolg = nog steeds een klein risico.
En verder begrijp ik je opmerking van 2018 versus T8/D6 niet. Ik zeg in ieder geval niet dat de een beter is dan de ander, ik zeg alleen dat de accu capaciteit groter is en daarmee het gevolg van degradatie (namelijk een afnemend bereik) dus kleiner wordt. De opmerking van leaserijder is op mij in ieder geval niet van toepassing.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 31.03.2024 - 14:08
door remkot5
Ik heb vorige week in de autoweek het verslagje gelezen en inderdaad ook mijn vraagtekens bij gezet. Ik krijg nav het item ook al wat vragen van kennissen over onze wagen en de accu.
Na veel uitzoeken en voors en tegens hebben we vorig jaar privé een 2de hands v60 t8 gekocht met 65K op de teller, in een jaar bijna 30k kms erbij gezet. Met regelmatig op 2 keer laden per dag op het werk en in de wijk. Aan de standaard laadpaal 3,7kW. In de zomer en winter is er wel wat verschil in bereik. Lage temp ca 36 kms en zomerdag 42 kms na laden. Dit is nog niet veel veranderd. Ik laad de accu gewoon vol dat regelt het systeem. Na 2 a 2,5 uur is ie 'vol 'en ik laad dan gemiddeld 6,5 kW soms wat meer soms wat minder. Afhankelijk van de restlading uiteraard. Daar waar ik kan en indien mogelijk hang ik 'm aan de lader.
De accu is doorgemeten vóór aankoop en had geen defecte cellen.
Er zal vast wel een paar% degradatie zijn maar voor mij nu niet merkbaar.
Ik vind de T8 echt een geweldige wagen en hoop er lang van te kunnen genieten.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 31.03.2024 - 15:19
door Sebastiaan11
remkot5 schreef: ↑31.03.2024 - 14:08
Ik heb vorige week in de autoweek het verslagje gelezen en inderdaad ook mijn vraagtekens bij gezet. Ik krijg nav het item ook al wat vragen van kennissen over onze wagen en de accu.
Na veel uitzoeken en voors en tegens hebben we vorig jaar privé een 2de hands v60 t8 gekocht met 65K op de teller, in een jaar bijna 30k kms erbij gezet. Met regelmatig op 2 keer laden per dag op het werk en in de wijk. Aan de standaard laadpaal 3,7kW. In de zomer en winter is er wel wat verschil in bereik. Lage temp ca 36 kms en zomerdag 42 kms na laden. Dit is nog niet veel veranderd. Ik laad de accu gewoon vol dat regelt het systeem. Na 2 a 2,5 uur is ie 'vol 'en ik laad dan gemiddeld 6,5 kW soms wat meer soms wat minder. Afhankelijk van de restlading uiteraard. Daar waar ik kan en indien mogelijk hang ik 'm aan de lader.
De accu is doorgemeten vóór aankoop en had geen defecte cellen.
Er zal vast wel een paar% degradatie zijn maar voor mij nu niet merkbaar.
Ik vind de T8 echt een geweldige wagen en hoop er lang van te kunnen genieten.
Mooi verhaal! Geniet er van
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 02.04.2024 - 14:49
door remkot5
remkot5 schreef: ↑31.03.2024 - 14:08
Ik heb vorige week in de autoweek het verslagje gelezen en inderdaad ook mijn vraagtekens bij gezet. Ik krijg nav het item ook al wat vragen van kennissen over onze wagen en de accu.
Na veel uitzoeken en voors en tegens hebben we vorig jaar privé een 2de hands v60 t8 gekocht met 65K op de teller, in een jaar bijna 30k kms erbij gezet. Met regelmatig op 2 keer laden per dag op het werk en in de wijk. Aan de standaard laadpaal 3,7kW. In de zomer en winter is er wel wat verschil in bereik. Lage temp ca 36 kms en zomerdag 42 kms na laden. Dit is nog niet veel veranderd. Ik laad de accu gewoon vol dat regelt het systeem. Na 2 a 2,5 uur is ie 'vol 'en ik laad dan gemiddeld 6,5 kW soms wat meer soms wat minder. Afhankelijk van de restlading uiteraard. Daar waar ik kan en indien mogelijk hang ik 'm aan de lader.
De accu is doorgemeten vóór aankoop en had geen defecte cellen.
Er zal vast wel een paar% degradatie zijn maar voor mij nu niet merkbaar.
Ik vind de T8 echt een geweldige wagen en hoop er lang van te kunnen genieten.
Omdat ik met bovenstaande post niet geheel tevreden was mbt de gedeelde info, het volgende.
Buitentemp 10 gr C.
vandaag op hybride, de accu ´leeg´ gereden tot 0 km volgens het dashboard,
download/file.php?mode=view&id=132069
op Pure heeft ie nog 1 km capaciteit volgens het dashboard.
download/file.php?mode=view&id=132070
Volgens mn ODB scanner heeft de accu op dat moment nog 18,4% Hybrid Battery Pack Remaining Life.
download/file.php?mode=view&id=132071
Hiermee sluit ik per direct uit dat de hybride accu die in onze T8 zit niet op een normale manier geheel leeg gereden kan worden.
Dat nam ik natuurlijk ook aan met de info vanuit Volvo en de mooie Forum discussies, maar tot zojuist nooit zelf gemeten. (meten is weten).
Ik heb m aan de laadpaal gehangen en over n uurtje of 2,5 haal ik m op en bekijk en deel ik dan de gemeten data.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 02.04.2024 - 15:29
door wasbeer2006
Kijk daar hebben we wat aan!
Er zit dus gewoon een stop op bij 20% voor de pure mode, begrijp ik dat goed?
Gaat ie hybrid wel verder naar bv 10% (Ik denk het niet) Misschien alleen in noodsituaties, kickdown bv??
Tempratuur vind ik wel aan de hoge kant, al is het niet extreem.
Benieuwd of het veel hoger is bij 35 graden buiten of dat dit puur tempratuur naar weerstand/ontlading is
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 02.04.2024 - 16:08
door remkot5
ECT remp is Engine Coolant temperatuur. Niet die van t accu pakket.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 02.04.2024 - 16:15
door Gouwe
wasbeer2006 schreef: ↑02.04.2024 - 15:29
Er zit dus gewoon een stop op bij 20% voor de pure mode, begrijp ik dat goed?
Gaat ie hybrid wel verder naar bv 10% (Ik denk het niet) Misschien alleen in noodsituaties, kickdown bv??
Nee, precies andersom. Bij Pure kun je langer elektrisch doorrijden dan in Hybrid.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 02.04.2024 - 16:17
door Gouwe
Leuk dat je dit hebt gemeten. Ben benieuwd naar je bevindingen na 2,5 uren laden. NB! Houd je ook rekening met de omzettingsverliezen van het laden? M.a.w. niet elke kWh gemeten verbruik is ook 100% in de accu terecht gekomen.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 02.04.2024 - 16:41
door remkot5
Ja Dankje Gouwe, ik heb de test moeten afbreken. (boodschapjes halen tussendoor). Maar ik zal m spoedig opnieuw uitvoeren en dan zo volledig mogelijk terugkoppelen. Met laden van 'leeg' >'vol' en hoeveel capaciteit de accu nog heeft bij 'leeg' rijden op Pure.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 05.04.2024 - 09:01
door wasbeer2006
remkot5 schreef: ↑02.04.2024 - 16:41
Ja Dankje Gouwe, ik heb de test moeten afbreken. (boodschapjes halen tussendoor). Maar ik zal m spoedig opnieuw uitvoeren en dan zo volledig mogelijk terugkoppelen. Met laden van 'leeg' >'vol' en hoeveel capaciteit de accu nog heeft bij 'leeg' rijden op Pure.
Al een keer kunnen testen.
Moet ik wel zeggen dat je altijd wel verlies hebt met wat er in een accu gaat. Niet eens mbt de bekabeling maar ook de accu.
Heel iets anders maar als ik de Lipo accu's van mijn RC auto oplaad van 5000mah dan slaat ie vaak pas af als er 6500 a 7000mah doorheen is gegaan. Nu weet ik ook nooit excat of die accu ook 5000mah is heb geen goede ontlaad apparatuur meer. Daarnaast laad je deze accu's voor perfomance en slaan ze af bij een bepaalde spanning, die blijft oplopen en als die iets naar beneden gaat slaat ie al. Ik weet niet hoe dat bij echte auto,s is ingesteld. Ik denk hetzelfde want op capaciteit kan niet.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 05.04.2024 - 15:07
door remkot5
Ik verzamel op dit moment nog wat info. ik wil kijken of ik dit weekend een verslagje kan maken. Tijd en zin zijn de wegende factoren, als 't lekker weer word ga ik de wagens lekker verwennen met 'n wasbeurtje...
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
Geplaatst: 05.04.2024 - 19:22
door caspervc
Wat je ook kan doen, is volladen -> helemaal leeg rijden in pure
Dan kan je met de gereden km’s twee dingen doen:
- icm door de auto weergegeven verbruik kWh per 100km berekenen hoeveel kWh je hebt verbruikt, en dat optellen met je restwaarde van een lege accu.
- volladen en kijken hoeveel er in de auto is gegaan.
Met beide samen, krijg je volgens mij een goede indicatie over capaciteit die de accu nog heeft en laadverliezen.