Hallo allemaal,
Mijn Volvo XC40 T5 R-DESIGN (hybride) uit 2020 staat binnenkort gepland voor nieuwe veerpootlagers aan de voorassen. Is er iemand die dit al heeft laten doen en zijn ervaringen wilt delen?
Wat ik hoop is dat het knarsen en kraken hierdoor minder word en dat de auto rustiger rijdt in de zin van wat meer demping op schok gedrag.
Gr Stefan de Bruin.
P.s. modificatie gaat 12 maart plaatsvinden en laat jullie mijn bevindingen weten.
Problemen toplager veerpoot
- Fredhead
- Geartronic member
Daarvoor ga je een setje andere schokdempers nodig hebben.StefandeBruinXC40 schreef: ↑28.02.2025 - 04:54 dat de auto rustiger rijdt in de zin van wat meer demping op schok gedrag.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
De XC60 gaat 5 Maart naar mijn garage. Ze hebben eerder de rechter schokdemper al geheel vervangen, maar het geluid bleef. Dus nu is links aan de beurt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
-
- 5th Gear member
En schokdemper links is nu ook vervangen. En het geluid is er nog steeds.....
Ik heb de auto voor de test helemaal leeg gehaald om zeker te weten dat er geen losse dingen meer in de auto konden liggen. Reservewiel extra strak aangedraaid en onder de zwengel van de krik een doekje gelegd. Ook nog eens aan beide zijden van de sport uitlaat geschopt.
Het geluid komt van voor als ik over korte hobbels rij. De garage heeft het ook weer geconstateerd. Maar wat veroorzaakt het?
Ik heb de auto voor de test helemaal leeg gehaald om zeker te weten dat er geen losse dingen meer in de auto konden liggen. Reservewiel extra strak aangedraaid en onder de zwengel van de krik een doekje gelegd. Ook nog eens aan beide zijden van de sport uitlaat geschopt.
Het geluid komt van voor als ik over korte hobbels rij. De garage heeft het ook weer geconstateerd. Maar wat veroorzaakt het?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Dat is wel heel apart. Ze hebben er alles aan gedaan om het probleem op te lossen, maar het is er nog. Dat is ff balen?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
Hebben ze ook die plastic kap/hoes aan de bovenzijde vervangen?Frits V70 schreef: ↑06.03.2025 - 10:39 En schokdemper links is nu ook vervangen. En het geluid is er nog steeds.....
Ik had bij mijn XC60 ook last van gekraak, bij mij is die kap vervangen en toen was het weg. Even zoeken op dit forum, zijn naast mijn topic meerdere topics over.
Edit: zie nu pas dat ik op p1 al gereageerd heb, incl verwijzing naar mijn topic.
-
- 5th Gear member
Ik heb het plaatje uit dat topic ook gedeeld met mijn garage.David_O schreef: ↑06.03.2025 - 11:31Hebben ze ook die plastic kap/hoes aan de bovenzijde vervangen?Frits V70 schreef: ↑06.03.2025 - 10:39 En schokdemper links is nu ook vervangen. En het geluid is er nog steeds.....
Ik had bij mijn XC60 ook last van gekraak, bij mij is die kap vervangen en toen was het weg. Even zoeken op dit forum, zijn naast mijn topic meerdere topics over.
Edit: zie nu pas dat ik op p1 al gereageerd heb, incl verwijzing naar mijn topic.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
-
- 2nd Gear member
-
- 5th Gear member
Dank. Ik heb eerder met mijn eerste V70 loszittende draagarmen gehad, dat is nu gelukkig niet het geval, maar iets wat lawaai maakt wat niet hoort is niet fijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
-
- 5th Gear member
Ik ben zelf nog even op onderzoek uitgegaan en mij viel op dat de radiator en de ventilator plaat best wel los zaten. Daar de zaak in beweging gebrachte en daar was het geluid. Vanmorgen mee bij de garage geweest en de monteur herkende het ook. Bleek een beugel te zijn die niet de goede stand had. Is verbeterd en het geluid is weg. Opgelost.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
- Hans Eilander
- 7th Gear member
-
- 5th Gear member
Ja, rijden met een auto waar een rammel in zit wat maar niet te vinden is, is niet fijn. Alle lof voor mijn garage, ze hebben er een hoop tijd in gestoken en zelfs links en rechts voor nieuwe schokdempers geplaatst onder garantie, zonder het beoogde resultaat. Maar bleven betrokken. Erg fijn. Ik wil daarom de naam wel noemen: Autohus in Haren. Fijne mensen.Hans Eilander schreef: ↑03.04.2025 - 09:29Kijk, dat zijn goede berichten. Fijn voor je, dat het nu opgelost is.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
- S80 Executive
- 5th Gear member
Nog even een update van mijn kant. Even jullie geheugen opfrissen. We rijden een van de eerste EC40's uit mei 2024. Daarvoor 2 jaar een C40 gehad, dus goed vergelijkingsmateriaal. De EC40 had vanaf het begin een metalige rammel in de voortrein. Eerst een tijdje aangezien, toen toch maar aangekaart bij de dealer. De dealer is er voortvarend mee omgegaan en gelukkig heb ik niet een keer het woord 'producteigenschap' gehoord, want daar ben ik allergisch voor. Ik heb de data even niet scherp, maar wat hebben ze gedaan:
- februari: vervangen toplagers. Monteur ontevreden, dus verzoek naar Volvo Nedeland om de veerpoten te vervangen
- maart: vervangen complete veerpoten voor. Monteur nog steeds ontevreden, al was het geluid al wel minder. Verzoek naar Volvo Nederland om de stabilisatoronderdelen te vervangen en/of verder onderzoek te doen
- 7 april: het probleem lijkt opgelost. De bevlogen monteur is een groot deel van de dag bezig geweest met zoeken. Intern hebben ze een schrijven van Volvo Nederland over het hoofd gezien waarin beschreven staat dat een inwendig onderdeel van de schokdemperpoten de oorzaak kan zijn. Daarmee dus aan de slag gegaan. Het zijn rubber cilinders met een stalen randje. Het lijkt een beetje alsof ze in de veerpoot zitten als aanslagrubbers. Die kunnen er volledig uitgehaald worden en de interne delen verder goed invetten (ik hoop dat ik het verhaal van de monteur goed begrepen heb en juist weergeef). Ik heb het gisteren nog niet goed kunnen testen, maar inderdaad is het geluid zo goed als weg. Dat werd de afgelopen weken trouwens wel steeds hoorbaarder, dus blij met deze oplossing.
O ja. Ik had als vervangend vervoer een EX30 extended range (GRN-96-D) mee. Ik moest van Doetinchem naar Den Bosch, dus een mooie rit gemaakt. Conclusie is duidelijk. Blij dat ik vorig jaar gewoon voor de EC40 ben gegaan en niet voor de EX30. Zitcomfort is beduidend minder. Het interieur maakt een wel heel uitgeklede indruk. Als je al een beetje premium wilt rijden (voor zover Volvo premium genoemd mag worden), dan gaat dat zeker niet op voor de EX30. Hier krijg je de indruk dat er op alles bespaard is om maximale marge te halen op het voertuig. Alles behalve premium dus. De auto was wel iets stiller, qua windruis. Dat is ook niet het sterkste punt van de EC40. Er stond overigens ook een Polestar 4 bij Harrie Arendsen op de parking. Lekker!
- februari: vervangen toplagers. Monteur ontevreden, dus verzoek naar Volvo Nedeland om de veerpoten te vervangen
- maart: vervangen complete veerpoten voor. Monteur nog steeds ontevreden, al was het geluid al wel minder. Verzoek naar Volvo Nederland om de stabilisatoronderdelen te vervangen en/of verder onderzoek te doen
- 7 april: het probleem lijkt opgelost. De bevlogen monteur is een groot deel van de dag bezig geweest met zoeken. Intern hebben ze een schrijven van Volvo Nederland over het hoofd gezien waarin beschreven staat dat een inwendig onderdeel van de schokdemperpoten de oorzaak kan zijn. Daarmee dus aan de slag gegaan. Het zijn rubber cilinders met een stalen randje. Het lijkt een beetje alsof ze in de veerpoot zitten als aanslagrubbers. Die kunnen er volledig uitgehaald worden en de interne delen verder goed invetten (ik hoop dat ik het verhaal van de monteur goed begrepen heb en juist weergeef). Ik heb het gisteren nog niet goed kunnen testen, maar inderdaad is het geluid zo goed als weg. Dat werd de afgelopen weken trouwens wel steeds hoorbaarder, dus blij met deze oplossing.
O ja. Ik had als vervangend vervoer een EX30 extended range (GRN-96-D) mee. Ik moest van Doetinchem naar Den Bosch, dus een mooie rit gemaakt. Conclusie is duidelijk. Blij dat ik vorig jaar gewoon voor de EC40 ben gegaan en niet voor de EX30. Zitcomfort is beduidend minder. Het interieur maakt een wel heel uitgeklede indruk. Als je al een beetje premium wilt rijden (voor zover Volvo premium genoemd mag worden), dan gaat dat zeker niet op voor de EX30. Hier krijg je de indruk dat er op alles bespaard is om maximale marge te halen op het voertuig. Alles behalve premium dus. De auto was wel iets stiller, qua windruis. Dat is ook niet het sterkste punt van de EC40. Er stond overigens ook een Polestar 4 bij Harrie Arendsen op de parking. Lekker!
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Dat is precies mijn ervaring met de EX30.S80 Executive schreef: ↑08.04.2025 - 08:41 Conclusie is duidelijk. Blij dat ik vorig jaar gewoon voor de EC40 ben gegaan en niet voor de EX30. Zitcomfort is beduidend minder. Het interieur maakt een wel heel uitgeklede indruk. Als je al een beetje premium wilt rijden (voor zover Volvo premium genoemd mag worden), dan gaat dat zeker niet op voor de EX30. Hier krijg je de indruk dat er op alles bespaard is om maximale marge te halen op het voertuig. Alles behalve premium dus.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Rawils
- 1st Gear member
Ik was eind 2023 van plan een EX30 te bestellen, maar toen deze net vers in de showroom stond en ik er in heb gezeten (kon toen nog geen proefrit maken) kwam ik tot de conclusie dat volwassenen niet met goed fatsoen achterin kunnen zitten. Er stond ook een XC40 naast de EX30 in de showroom en nam daar ook even plaats acherin en dat was een wereld van verschil. Ook voelde de XC40 veel meer premium aan dan de EX30. Om die reden heb ik toen voor de XC40 (MY24) gekozen en heb uiteindelijk een leuke demo gevonden met 3500km op de klok met een mooie korting en kreeg een goede inruilprijs voor mijn Opel Ampera e.
Ook bij mij zijn de toplagers vervangen alsmede de achterassen vanwege een vibratie bij sccelereren. Na vervanging van de toplagers is de rammel in de voortrein nagenoeg verdwenen en na vervanging van de achterassen was de vibratie bij stevig accelereren er nog steeds, wat de monteur ook ervaarde. Terug een afspraak gemaakt bij de dealer maar ondertussen was de vibratie een stuk afgenomen, wat ik eerst weet aan de temperatuur, want het werd in die week een stuk kouder. Bij de afspraak constateerde de monteur ook dat de vibratie bijna weg was maar heeft toch nog de banden gebalanceerd. Nu het warme weer af en toe terug komt merk ik dat de vibratie wel weer iets toeneemt, vooral bij acceleren op een invoegstrook naar de snelweg. Het is niet zo erg als in het begin, maar ik merk het nog wel steeds. Komend voorjaar maar even aankijken wat er gebeurd als het echt warmer gaat worden.
Ook bij mij zijn de toplagers vervangen alsmede de achterassen vanwege een vibratie bij sccelereren. Na vervanging van de toplagers is de rammel in de voortrein nagenoeg verdwenen en na vervanging van de achterassen was de vibratie bij stevig accelereren er nog steeds, wat de monteur ook ervaarde. Terug een afspraak gemaakt bij de dealer maar ondertussen was de vibratie een stuk afgenomen, wat ik eerst weet aan de temperatuur, want het werd in die week een stuk kouder. Bij de afspraak constateerde de monteur ook dat de vibratie bijna weg was maar heeft toch nog de banden gebalanceerd. Nu het warme weer af en toe terug komt merk ik dat de vibratie wel weer iets toeneemt, vooral bij acceleren op een invoegstrook naar de snelweg. Het is niet zo erg als in het begin, maar ik merk het nog wel steeds. Komend voorjaar maar even aankijken wat er gebeurd als het echt warmer gaat worden.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
-
- Starter
Eerste maanden had mijn XC40 recharge essential my24 ook last van gerammel in de voortrein. Vooral bij verlagingen in het wegdek. Na een maand of 4 is dat vanzelf verdwenen... Trillingen bij accelereren heeft de auto ook gehad. Achterassen zijn voor de twee keer vervangen. Na de 1e keer was het beter maar was er nog een zeer lichte trilling aanwezig die nauwelijks waarneembaar was. Ik heb het zo een half jaar gelaten, maar het kwam toch weer erger terug onder bepaalde omstandigheden. Er is door de dealer een trillingsmeting uitgevoerd, na balanceren, en dit voorgelegd aan Volvo. met als uitkomst dat men toch voor de tweede keer de assen gaan vervangen. Ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is. Totaal geen trillingen meer. Hoop wel dat dit zo blijft. Schijnt, voor zover ik het begreep, tussentijds een aanpassing aan de assen geweest te zijn.
- Rawils
- 1st Gear member
Dat verklaart wellicht dat er bij mij nog steeds (lichte) trillingen aanwezig zijn en er blijkbaar dus geen gemodificeerde achterassen zijn toegepast. Ben dus benieuwd naar de komende zomer of het bij +20 graden nog verder toeneemt. Indien dit het geval is maar weer een nieuwe afspraak maken bij de dealer. Een auto van tegen de 60k hoort niet te vibreren bij het optrekken.
Wat betreft de rammel in de voortrein is na het vervangen van de toplagers de auto een stuk strakker geworden en de rammel nagenoeg verdwenen. Nagenoeg, want heel soms hoor ik bij korte oneffenheden in het wegdek nog steeds alsof er ergen speling zit. Geen rammel, maar meer een soort "klak".
Wat betreft de rammel in de voortrein is na het vervangen van de toplagers de auto een stuk strakker geworden en de rammel nagenoeg verdwenen. Nagenoeg, want heel soms hoor ik bij korte oneffenheden in het wegdek nog steeds alsof er ergen speling zit. Geen rammel, maar meer een soort "klak".
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey