Pagina 3 van 6

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 02.07.2024 - 16:31
door volvo440special
En zo ging een topic van technische betrouwbaarheid, naar persoonlijke smaak.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 02.07.2024 - 16:33
door teebee
volvo440special schreef: 02.07.2024 - 16:31 En zo ging een topic van technische betrouwbaarheid, naar persoonlijke smaak.
Ja zo gaat dat (op de Mazda ervaringen na dan…)
Lekker OT dan maar weer?

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 02.07.2024 - 19:20
door HansV60
Mijn ervaringen met de XC 40 T5 hybride zijn zeer positief. Na 2 dagen dat ik de auto had brandde er een rood lampje (welke weet ik niet meer is 3 jaar geleden) naar de garage niets aan de hand, gereset en nooit meer terug gezien. Dat afwaterslangetje is ook vervangen onder garantie. Dat was het dan, alleen voor de onderhoudsbeurten kom ik in de garage. Oh ja een keer een lekke band ook een lampje. Afgelopen week terug gekomen van vakantie met 5662 km achter de rug met de sleurhut van 1700kg door de Pyreneeën gereden geen centje pijn. Dus nog steeds een 😀 op mijn gezicht. Een tevreden XC40 rijder na ruim 52.000km.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 03.07.2024 - 13:48
door volvo440special
Gouwe schreef: 01.07.2024 - 20:54 Dat had alleen indirect iets met de kwaliteit van de pomp te maken. De eersten lekten over het pomphuis. Daarna begon de ellende door het gebrek aan het niet volgen van de juiste procedure bij het vervangen Die pomp is trouwens van een Japans fabrikaat......
Sorry, maar het maakt me niet uit wat de oorzaak was. Of het nou de pompen zelf waren, de monteurs, Volvo Nederland, Volvo Zweden, Geely, Sanden, de bestuurders of de kassamedewerkers van de plaatselijke Shell: er was een duidelijk kwaliteitsprobleem. De eerste pompen die lek waren: vooruit, dat wil ik nog een kinderziekte noemen; nieuwe pomp monteren onder garantie en door. Maar dat Volvo de procedures niet op orde had of z'n eigen monteurs goed aan de voorschriften kon laten houden, getuigt niet van kwaliteit, vooral als hier vervolgens nog gewoon factuurtjes voor uitgedeeld werden.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 03.07.2024 - 14:54
door Urbexpeditie
Nouja, factuurtjes... Noem het gerust een groot bedrag.
Aan de andere kant: Het is eenmaal zo dat met de ontwikkeling van nieuwe auto's ook de kinderziektes meekomen. Dat geldt voor alle merken. De vraag is "Hoe gaat men in service als merk daarmee om". Is dit merk afhankelijk of ligt er nog een stukje waar de dealer voor verantwoordelijk is?
Niet alle dealers staan te springen om meteen voor je klaar te staan. Heb dat verschil hier tussen twee Volvo dealers ondervonden.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 03.07.2024 - 15:39
door C30BlackStone
Urbexpeditie schreef: 30.06.2024 - 11:35
volvo440special schreef: Dat eerste zegt dus niets. Neem de vele problemen met de VAG een aantal jaar terug. TSI blokken erg slecht, DSG bakken erg slecht. Maar velen hadden zo'n ding, ze gingen als warme broodjes. Vervolgens koopt men gerust het volgende model ook weer. Ik wil niemand kwetsen, maar er wordt heel wat rotzooi met oogkleppen op gekocht.

Over tevreden gesproken, het valt me op dat men het allemaal goed weet te praten en sussen. Onderhoud hoort er nou eenmaal bij en een premium auto kost sowieso meer in het onderhoud.
"Olieverbruik? Ach dat hoort bij de moderne passingen en de dunne oliën! Doet iedere auto wel."
"De bak bonkt? Flushen maar!"
"De vierde set draagarmen vervangen na 5 jaar? Ja draagarmrubbers slijten en zijn onderhoud!"

Op zo'n manier wordt er een soort tevredenheid gecreëerd of aangepraat. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen, dat men hier altijd zo tevreden is over zijn / haar Volvo. Als ik een rekening voor de OBC krijg van €2000 (vergeef me even het exacte bedrag), zou ik dat ding als het ware direct het kanaal in storten. Vooral als Volvo ook nog wegkomt met een klein stukje coulance, terwijl het garantiewerk hoort te zijn.
Laat staan als ik na 2 jaar de olie al zie dalen op de peilstok. Dat hoort niet en is zéker geen kwaliteit.

Neem een Parijs, waar enkel Toyota en Lexus het straatbeeld uitmaken als taxi. Zou Volvo écht zo goed zijn, dan kochten de taxicentrales daar wel een vloot S90's. Maar een wijze Parisien ziet ook wel in, dat ze dan na een half jaar de PowerPulse slangen van de Eiffeltoren kunnen halen.
+100
Precies. We knopen er een mooie roze strik omheen.
De gewoonterijders komen altijd merkgetrouw terug. En de kritische rijder gaat opzoek naar wat anders.

Vorig jaar kochten wij een nieuwe Subaru Outback Touring. Daar zit werkelijk alles op en aan wat je jezelf kan wensen. En voor een hele nette prijs.
Bij Volvo koop je een uitgeklede versie en moet je diep in de buidel tasten voor die extra's.
Sommigen zeggen dat dit in de kwaliteit zit. Maar wees eerlijk, de kwaliteit van Volvo is de laatste jaren om te janken.
Ik las ergens op het forum dat van het dashboard iets los aan het laten was. Meerdere rijders van hetzelfde type hadden dit probleem. Wordt afgedaan dat het niet gefixed kan worden.
Dan durf je als eigenaar nog te beweren dat het een producteigenschap is. Ben je gek of zo? Je betaalt geen 80K om je te ergeren aan een stukje dashboard wat los zit!
viewtopic.php?t=91931
Zo zijn er nog wel enkele voorbeelden te noemen.
Dat ga je bij Subaru dus niet meemaken.

EDIT: Link naar betreffende topic toegevoegd
Gelukkig blijf je het Volvo forum trouw......

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 03.07.2024 - 17:54
door Gouwe
volvo440special schreef: 03.07.2024 - 13:48 [Sorry, maar het maakt me niet uit wat de oorzaak was. Of het nou de pompen zelf waren, de monteurs, Volvo Nederland, Volvo Zweden, Geely, Sanden, de bestuurders of de kassamedewerkers van de plaatselijke Shell: er was een duidelijk kwaliteitsprobleem. De eerste pompen die lek waren: vooruit, dat wil ik nog een kinderziekte noemen; nieuwe pomp monteren onder garantie en door. Maar dat Volvo de procedures niet op orde had of z'n eigen monteurs goed aan de voorschriften kon laten houden, getuigt niet van kwaliteit, vooral als hier vervolgens nog gewoon factuurtjes voor uitgedeeld werden.
De discussie ging hier over de kwaliteit van de auto. Jij haalt er nu hele andere elementen bij. Prima natuurlijk, maar zo lust ik er ook nog wel een paar. Ik zal je mijn kwalitatief uitermate teleurstellende (afgekort met je weet wel) ervaringen met Toyota dealers besparen (zeg ik als ex-Denso medewerker). En ik heb vier keer een pomp vervangen gehad in mijn D6, nooit 1 cent betaald en met mij velen, Dat is voor VNCL/Volvo AB en de dealers een giga kostenpost geweest, want Sanden heeft daar echt nul momma nul aan bijgedragen. Daar kunnen ze bij Pon nog wat van leren.
En helemaal eens dat het niet juist instrueren van je service kanaal gewoon slecht is, zowel voor de klant als de medewerkers want die zullen een hoop frustratie hebben moeten incasseren. Ik heb geluk gehad, maar er zijn er bij die hun vakantie in duigen hebben zien vallen.
Laten we vooral wel even bij de feiten blijven.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 03.07.2024 - 19:57
door volvo440special
Ik borduur voort op de kwaliteit van die specifieke groep auto's. Pompen waren slecht en de vervangers door foute montage ook. Of die pompen nou falen omdat ze slecht zijn of slecht geïnstalleerd zijn. Dat zal de gemiddelde automobilist een zorg zijn. Punt voor hem/haar is dat die auto het wéér begeven heeft en met een beetje pech, afgesleept naar de dealer gaat. Die zal dus op een verjaardag niet lovend afsteken over de kwaliteit van de auto.
Dat jij samen met een grote groep de pompen gratis hebt gekregen, is zeker niet voor iedereen zo geweest. Er zijn er zat geweest die flink hebben gelapt. Vergeet overigens ook niet, dat alle werkzaamheden aan het aircosysteem, nog steeds volgens de procedure bij de dealer moeten. Je kunt niet even naar een aircospecialist of een garage.
Dat maakt het dus echt geen pareltje van een Volvo.

Nog steeds allemaal feiten overigens. Ik benoem geen Toyota dealers of Denso carrière, ik haal er dus ook geen randzaken bij. Dat het Volvo veel geld gekost heeft, geloof ik. Maar dat is leergeld.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 03.07.2024 - 22:18
door teebee
Je zou haast heus gaan geloven dat Volvo bagger is…. :lol:

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 04.07.2024 - 01:08
door BBQ KING
Als fervent Volvo rijder (40 jaar Volvo's ) zou graag mijn mening/ervaringen met jullie willen delen. Ik heb een XC 40 T4 die inmiddels 4 jaar oud is.
De eerste 3 jaar was ik uiterst tevreden met mijn aankoop, maar na 3, 5 jaar ontstonden er toch een aantal nare problemen die absoluut niet horen voor te komen bij een zo"n jonge auto. Het begon met defecte gas dempers van de kofferbak (800 euro), kort daarna bleek er iets mis te zijn met een elektromotor die de verdeling van de luchtstroom regelt in het interieur (1145 euro, hoofdzakelijk arbeidsloon ivm moeilijke bereikbaarheid achter het dashboard) en als klap op de vuurpijl ging de electromotor voor het inklappen en het lampje van het BLIS systeem in de rechter spiegel defect (1745 euro)
Als we het dan hebben over een betrouwbare/duurzame auto denk dat deze auto daar niet echt in het rijtje thuis hoort.
Je kan altijd pech hebben met een auto, maar dit lijkt me toch iets teveel problemen.
Misschien komen de positieve berichten in dit forum van lease rijders of personen die het zich kunnen veroorloven om elke 2 jaar de auto in te ruilen, waardoor de problemen minder zichtbaar zijn. Maar dit is een aanname.........
Het is trouwens wel jammer dat Volvo maar 2 jaar fabrieksgarantie geeft, er zijn genoeg andere merken die blijkbaar iets meer vertrouwen in hun producten hebben en lange fabrieksgarantie geven. Bijvoorbeeld Hyundai 5 jaar, Kia 7 jaar en Toyota zelfs 10 jaar. Hebben die fabrikanten meer vertrouwen in hun producten?
Over smaak valt inderdaad niet te twisten en de merk vastheid speelt vaak ook een rol, maar om alle problemen met de mantel der liefde te bedekken is misschien wat kortzichtig.
In mijn werk als chauffeur van een leasemaatschappij rij ik dagelijks in diverse merken auto's en ik moet eerlijk zeggen dat er diverse merken zijn die stukken goedkoper zijn en zeker niet onderdoen voor een Volvo! Vaak ook standaard al heel compleet uitgerust met alle mogelijke gadgets, waar je bij een Volvo echt de hoofdprijs voor betaalt.
Het soort problemen die ik nu met deze auto heb, kwamen bij mijn eerdere Volvo"s niet voor. Ik realiseer me heel goed dat de huidige auto's complex zijn en daardoor ook meer problemen kunnen hebben, maar had iets meer verwacht van mijn huidige Volvo.
Ondanks dat ik nog steeds wel een voorliefde heb voor Volvo zal ik bij een volgende aanschaf toch ook wel andere merken in overweging nemen.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 04.07.2024 - 09:49
door Baronnetje
Sinds 3 jaar ben ik een zeer blije en trotse bezitter van een XC40 T4 van bouwjaar 2019. Inmiddels ruim 75.000 km op de teller en tot op heden (afkloppen natuurlijk) geen enkel mankement c.q. storing gehad.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 04.07.2024 - 10:11
door raspaardje
Ik vermoed dat de corona crisis en de verstoorde supply chains ook geen goed hebben gedaan en bijdragen aan voornamelijk extra elektronische storingen.
Mijn 2019 V60 kent vooralsnog ook geen bijzondere problemen, op de constructiefout van de gevoelige achterklepveren na dan.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 10:20
door Nel
Hallo,

Ik heb met veel plezier alle reacties gelezen. Merendeel van de posts maken deel uit van onderstaande categorieën.
1- Volvo rijders met problemen
2- Volvo rijders zonder problemen (of zo goed als)
3- Volvo liefhebbers die problemen vergoelijken
Er wordt terecht opgemerkt dat Volvo zeer slecht scoort in de lijst van betrouwbaarste auto’s. Je kan rond de pot draaien en ook dit weer vergoelijken of weerleggen als was het een Trump debat. Ieder zijn eigen mening :lol:
Groetjes, Nel

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 12:14
door diesel01
Ik moet zeggen dat ik in al die jaren met de V90 weinig problemen of kosten heb gehad, dik tevreden.🤩

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 12:31
door lint
Tom, je mag niet jokken😎

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 12:40
door Urbexpeditie
diesel01 schreef: 05.07.2024 - 12:14 Ik moet zeggen dat ik in al die jaren met de V90 weinig problemen of kosten heb gehad, dik tevreden.🤩
🤣🤣

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 16:25
door teebee
Ook ik heb geen klagen. Ja, de veren zijn onder ruime coulance vervangen. Voorts 1x airco compressor vervangen obv garantie.
De beruchte trillingstoestanden zijn in zn geheel aan mij voorbijgegaan. Ow en 2x een defecte ABS sensor (ook deels coulance), die vond ik wel een beetje ‘te frequent’… Maargoed, alles kan kapot en ik ben de overtuiging toegedaan dat Volvo mbt “problemen” echt niet boven andere merken uitschiet. Desalnietteplus blijft het vervelend wanneer je als berijder te vaak wordt geconfronteerd met ‘dingetjes’.
En “tests“ ‘meest/minst betrouwbaar’?…. Lamenielache :lol:

En voordat dit topic uitglijdt tot een ‘anti-Volvo’ relaas….. In antwoord op de topic vraag:
Je bent begonnen aan een fantastische reis met een heerlijke bolide, ga uit van het positieve en geniet van elke km.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 16:57
door raspaardje
teebee schreef: 05.07.2024 - 16:25 En “tests“ ‘meest/minst betrouwbaar’?…. Lamenielache
Als ze allemaal bijna hetzelfde zeggen (nl. Volvo vrij hoog in het lijstje meest ONbetrouwbare fabrikanten) dan zegt dat imo voldoende.

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 17:18
door Urbexpeditie
raspaardje schreef: 05.07.2024 - 16:57 Als ze allemaal bijna hetzelfde zeggen (nl. Volvo vrij hoog in het lijstje meest ONbetrouwbare fabrikanten) dan zegt dat imo voldoende.
Niet als je ideaal er anders uitziet. Dan bestaan die tests wel, maar deugen ze niet 😉

Waar ben ik aan begonnen?

Geplaatst: 05.07.2024 - 17:25
door teebee
raspaardje schreef: 05.07.2024 - 16:57
teebee schreef: 05.07.2024 - 16:25 En “tests“ ‘meest/minst betrouwbaar’?…. Lamenielache
Als ze allemaal bijna hetzelfde zeggen (nl. Volvo vrij hoog in het lijstje meest ONbetrouwbare fabrikanten) dan zegt dat imo voldoende.
Yep, dat heet papagaaien … :lol:
Uitkomsten van dat soort ‘tests’ kunnen naar believen alle kanten opgedraaid worden. Maar ieder zn eigen ‘geloof’ :lol: