V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
maartjinski
2nd Gear member

2023!

30-03-2023 Apk, geregistreerde km stand: 488184 km. De opmerking van de keurmeester terwijl ie het papierwerk af werkt: "Van onder en aan de motor zie je niet meer hoeveel km deze auto heeft gelopen en hij loopt netjes, helemaal tov de vorige keer dat ik hem keurde"

Even in perspectief zettende dat ik de T5 bij een onafhankelijk keuringsstation laat keuren ieder jaar.
Een soort grossier in apk waardoor die keurmeesters diverse auto's per dag keuren.
Voorheen mocht je meekijken tijdens de keuring, maar sinds corona mag je niet meer de werkplaats betreden.
Dat zo'n man überhaupt mijn auto of mij herkent is 1 ding, maar dat ie zelfs nog weet hoe de T5 voorheen was...

Van september 2022 tot mei 2023 renoveren mijn vrouw en ik eigenhandig de eerste verdieping van onze woning.
Inderdaad in slechts 8 maanden pakken we 2 slaapkamers van ongeveer 3 x 6 meter en een waskamer van 2,5 x 2 meter grondig aan.
We zijn te huur voor al uw spoedklussen. :smilie_happy:

De V70 heeft haar steentje meer dan bijgedragen met talloze ritjes naar bouwmarkten.
Maar ook met diverse gehuurde aanhangers erachter naar de stort, of om bijvoorbeeld 2de hands bedden/kasten enz op te halen in heel de regio.

Wanneer in mei het stof wat is gaan liggen ga ik uitzoeken of ik extra ruimte kan winnen tussen de banden en de wielkasten.
Iedere keer dat ik het voorrecht heb om met mijn oudste zoon naar zijn rugby training te rijden, dan komen we over de prachtige binnendoor wegen tussen Best en Oisterwijk.
Deze bevatten een aantal verkeersplateaus en daar hoor ik de banden met regelmaat de wielkasten een kusje geven.
De sporen op de banden zijn nauwelijks zichtbaar waardoor ik veronderstel dat slechts een paar mm al de oplossing kan zijn.
Mijn initiële nieuwsgierigheid begint met de gedachtenkronkel of er tussen wiel en remklauw misschien ruimte te winnen is, door bijv een dunnere spacer.
Door de vorm van de R-klauw en de vorm van de wielspaken kan ik daar nauwelijks meten, ook met klei krijg ik niet echt lekker een gemiddelde meting.

Bij een lokale cnc draai en frezerij laat ik 5 busjes van precies 15 mm en 15 ringen van 1 mm afdraaien.
Deze wil ik dan gebruiken als verschillende afstanden van spacers en te zien hoever ik kan gaan.

IMG20230526153640.jpg

Jammer genoeg hou ik in mijn tekening voor de draaier rekening met m12 bouten en niet de m14 bouten die er doorheen moeten.
Dit betekend dat ik ieder gat met de hand mag opboren.
Maar dat zal even moeten wachten.....

01-06-2023

Trouwen 01-06-2023.jpg

Mijn vrouw stond erop dat een dikke T5 onze trouw auto moest worden. O-)

trouwen 01-06-2023 (2).jpg

Versierd door vrienden!

Eigenlijk hechten wij geen waarde aan trouwen, maar een bepaald buurland hecht geen waarde aan geregistreerd partnerschap.
Maar het was toch een heerlijke dag met familie en vrienden! 😍

04-06-2023 Vandaag zijn we lekker naar Hoek van Holland geweest om naar het strand-rugby toernooi van onze oudste zoon te kijken. Heerlijke dag gehad, maar ik vertel dit omdat we vanaf Breda over de A16 noordwaarts reden.
Voor wie nog nooit over die snelweg heeft gereden: de Paris-Dakar is vlak vergeleken met deze snelweg.
Daar waren toch meerdere momenten dat de wielen de spatborden aaide (ik reed netjes de maximale snelheid).

05-06-2023 Dat is motivatie genoeg om vandaag maar weer eens wat te klooien.

Dus eerst maar eens alle ringen en afstandsbussen uitgeboord naar de juiste diameter. (Dat viel nog pittig tegen, maar dat vertel ik natuurlijk niet hardop)
Vervolgens de V op een bok gestuiterd en een voorwiel en veerpoot gedemonteerd.
Ik zocht al langer naar een goede reden om eens een veerpoot los van de auto te bekijken.
Zo wist ik van te voren wel dat de rubber hoezen al lang niet meer in het land der levenden waren en ik was benieuwd naar de staat van de rest.
Je kunt op de foto wel zien dat het frisse er wel vanaf is :lol:

IMG20230605211708.jpg

Het toplager heeft wat speling, de bovenste veer aanslag rubber (of hoe dat ding ook heet) is nog ok, de coating van de veer heeft op de onderste ring los gelaten en er zit geen veer isolator daar , stofhoes is meer een netje, de eindstop is verpulverd, er zit roest aan de keerring van de schokdemper maar hij lekt niet en de zuigerstang is nog netjes.
Ik meen ook ergens een productie datum op de schokdemper gezien te hebben van 2012, maar die kan ik nu weer niet terug vinden.
Al met al maar besloten om alles te vervangen.

Dus na een paar uur aan uitzoek werk lig ik achter de voordeur in de aanslag tot over een paar dagen de onderdelen uit Nederland en Duitsland zullen arriveren. :Thumbsup:

05-06-2023 via Estate Service:
2 x Veerschotel ring boven vooras L/R, art. nr. 30647969, €25,70
2 x Schokbrekerhoes met buffer en aanslagring voorzijde L/R, art. nr. 9140068-KIT, €41,50
2 x Veerpootlager vooras boven (Febi) L/R, art. nr. 3546189-F, €133,10
2 x Kruismoer schokbreker voorzijde, art. nr. 31262068-S, €17,91
2 x Voorveer Benzine 5-Cil. 2WD L/R, art. nr. 9492226-S, €121,00
Reparatie/beugel set stabilisatorstang 24 MM (PU) vooras, art. nr. 9461483-PU €82,10
Veer isolator voorzijde onderste, art. nr. 31329206-S, €29,70
Totaal incl. btw, €451,01

06-06-2023 via Motointegrator.nl:
2 x schokdemper Sachs Super Touring, art. nr. 554046, €123,83
2 x veerpootlager Lemförder, art. nr. 2015201, €18,50
Totaal incl. btw. €184,12

07-06-2023 2 x Ashoes set Binnenste handgeschakeld/automaat Benzine/Diesel L/R, art. nr. 31256222-M, €51,91
Totaal incl. verzending en btw. €60,66

12-06-2023 Inmiddels een week verder en de bestelde schokdempers uit Duitsland laten nog steeds op zich wachten. :wall:
Gelukkig heb ik wel wat te doen nu het toch uit elkaar gaat.

Zo waren aan beide kanten de binnenste aandrijfashoezen aan het uitdrogen.
De linker as heb ik inmiddels gedemonteerd, de hoes eraf geknipt en de boel schoon gemaakt.
De hoezen had ik al mee besteld met de veren enz en die zijn al binnen.

Ook had ik stabilisatorstang beugels met PU rubbers mee laten komen.
Ik had namelijk mijn twijfels over hoe goed de originele rubbers nog waren.

Dat het flink aanpoten zou worden om de originele rubber van de stabilisatorstang af te krijgen wist ik wel.
De originele zitten namelijk op de stang gevulkaniseerd, dus die moet je los snijden.
Ik doe dit alles op het pleintje achter onze achtertuin en wilde daarom het subframe niet laten zakken.
Dat voelt toch minder fijn dan wanneer ik het op een brug zou doen.
Nou die beslissing bijt me behoorlijk in mijn reet.

Man wat heb je weinig bewegingsruimte bij die beugels. :(
Door de huidige temperaturen kan ik toch niet de hele dag ermee bezig zijn en dat is eigenlijk wel prettig.
Iedere dag een paar uurtjes erin stoppen en dan rap naar binnen om af te koelen.
Op de foto zie je dat ik al een eindje onderweg ben met het linker rubber.

IMG20230612132203.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
maartjinski
2nd Gear member

Ik bekijk vaak eerst jijbuis filmpjes voordat ik aan bepaalde klussen begin en zo ook voor de schokdempers.
Op 1 filmpje zag ik de tip om zodra de schokdemper verwijderd is eens binnen in de schokdempertoren te kijken.
Blijkbaar willen onze Zweedse schone daar wel een roesten.
Dat bleek bij mijn V70 op een klein plekje ook het geval.

IMG20230626113502.jpg

Dus ik heb de toren van binnen geschuurd, onvet en gespoten met underbody protection lak.

IMG20230612132152.jpg

19-06-2023 via Estate Services
4 x Bout subframe, art. nr. 985111, €25,99
PU Subframe rubber insert set LV/RV/LVA/RVA 4 delig, art. nr. 3507923-PUkit, €26,00
Totaal incl. verzending en btw. €60,74

06-07-2023 Het project "vering en stabilisatie" is inmiddels afgerond.
Ik ben toch gezwicht en heb het subframe laten zakken.
Ten eerste om de stabilisatorstang onder de auto uit te kunnen halen.
Ten tweede zodat ik de subframe bussen kon inspecteren.
Er waren wat rafeltjes zichtbaar in het rubber toen het frame nog tegen de auto zat, dus daar wilde ik meer van weten.

De rafeltjes bleken gewoon overtollig rubber van de productie van die bussen te zijn.
Verder zagen alle rubbers er prima uit.
Omdat het toch los lag heb ik wel PU insert geplaatst voor wat extra ondersteuning. En natuurlijk nieuwe bouten om het frame weer terug te monteren. Ook heb ik wat kleine plekjes op het frame van een vers laklaagje voorzien.

IMG20230623165554.jpg

Bij de stabilisatorstang heb ik de rubbers eraf gesneden, de stang geschuurd daar waar nodig en de stang gespoten.

IMG20230619132816.jpg

Mijn plan was om de aandrijfashoezen te vervangen dmv een cone. De tripiodes worden namelijk gegijzeld gehouden in de behuizing doordat ze daar kleine lipjes in hebben geperst.
Je kunt niet bij de borgring die de tripiodes op de as houdt, anders was het een stuk makkelijker.
Helaas (of gelukkig) zijn de nieuwe ashoezen van zo'n dik rubber dat ze met geen mogelijkheid over de cone te trekken zijn. En geloof maar dat ik alles geprobeerd heb om dat voor elkaar te krijgen.

Tijd voor plan B.
Na vele uren aan internet onderzoek en overleg hier op het forum heb ik besloten om de lipjes weg te slijpen.
Er staan een aantal berichten op diverse fora dat mensen dat gedaan hadden, maar nergens hoe dat heeft uitgepakt. Omdat ik een extra set assen van de sloop (ook met mindere ashoezen) in mijn magazijn (lees piepkleine schuur) had durfde ik het slijpen wel aan.

Misschien denk je "waarom niet de homokineet demonteren en via die kant de hoes vervangen" en dat zou een prima plan zijn.
Maar ik heb een automaat en op de linker aandrijfas zit een trillingdemper.
Dat zou betekenen dat ik die ergens eraf moet laten persen, de hoes vervangen en dan weer terug moet laten persen.
Te onhandig en dus werd dat mijn back-up plan. Voorzichtig heb ik de lipjes weg geslepen en toen kon alles wel uit elkaar. :D
Na de boel GRONDIG schoon te hebben gemaakt heb ik de nieuwe hoezen met het verse vet geplaatst.

IMG20230626091354.jpg

De homokineet huizen heb ik geschuurd, ontvet en gespoten.
Gewoon omdat het kon. 8-)

Ook de rechter schokdempertoren had al wat last van de roestduivel. Dus ook deze heb ik wat liefde gegeven.
Er is toch iets bevredigends aan vers gespoten werk. :fgrin:

Nu was het tijd om de nieuwe schokdempers met de nieuwe onderdelen op te bouwen.
Er zijn 2 soorten toplagers, een ronde en een wat vierkantere. Op de plaatjes op de diverse sites is het verschil nauwelijks zichtbaar.
Volgens Vida moest er bij mijn V de vierkante versie op, dus die had ik in huis.
Maar natuurlijk toen ik de oude schokkers demonteerde zaten er de ronde versie op.
Het vreemde was dat in de schokdempertorens afdrukken van beide versies stonden. :-/
Ik denk dat beide passen of dat in het verleden de lagers vervangen waren voor het verkeerde type.
De nieuwe vierkante heb ik los in de hand in de torens gehouden en die paste ook prima. Ook als ik de oude en de nieuwe langs elkaar hield leek er buiten dat rond/vierkant geen verschil te zijn.
Dus ik heb de vierkante maar gewoon gebruikt.

Bij de eerste proefrit hoorde ik bij drempels "pfft pfft" (heb ik een apart topic over geopend toen) dus ben ik nog eens onder de auto gekropen.
Ik had namelijk bij montage een beetje moeite om de meegeleverde klemmen strak om de aandrijfashoezen te krijgen.
Dus ik dacht dat ik daar lucht uit hoorde ontsnappen.
Bij mijn controle zag ik bij beide binnenste hoezen een klein beetje vet tussen de hoezen en het huis. Dus ik heb de klemmen vervangen voor grote slangklemmen.
Die kreeg ik wel goed vast. Uiteindelijk blijkt "pfft pfft" niet daar vandaan te komen, maar hoogst waarschijnlijk van de hoezen rond de schokdempers.

Nu was het eindelijk tijd om de V uit te laten lijnen.
De asverkanteling bleek wat af te wijken. Maar de experts gaven aan dat al de andere geometrie prima binnen de fabriekswaarde te brengen was en dat de afwijking geen problemen mag opleveren.
Nu ik erop terugkijk denk ik dat die asverkanteling misschien wel met die toplagers te maken kan hebben.
Wat denken jullie, hebben de experts gelijk en maakt het niks uit?

Al met al was mijn V al geen slecht sturende auto, maar nu is het echt beest in de bochten. :smilie_flag_holland:

En de reden waarom ik dit alles begonnen ben?
Nou de wielen kussen nog af en toe met de spatborden, maar de snelheid waarbij dat gebeurt is een stuk hoger en het geluid is een stuk minder!
Wil ik daar nog iets aan doen?
Ja, maar niet op korte termijn ik heb eerst nog andere plannen...
maartjinski
2nd Gear member

28-06-2023 Mijn vacuüm systeem voorzie ik van verse slangen aangezien de huidige een prachtig craquele effect vertonen.
Gelijk ook de éénweg klepjes voor nieuwe verwisseld.
De leveranciers zijn de TurckAutomaterialen en Fluiconnecto By Manuli beide in Eindhoven.
Alleen weet ik niet meer wat ik bij wie heb gekocht en de prijs.

Het lijstje:
- 5mm brandstof/vacuüm-slang, 1 meter
- 7,5mm brandstof/vacuüm-slang, 1,5 meter
- 10mm brandstof/vacuüm-slang, 1,5 meter
- 10mm T-verbinding
- 10mm terugslagklep/eenrichtings ventiel, 2 stuks

IMG20230716161454.jpg

Totaal meen ik nog geen €50,00 kwijt te zijn geweest.
Dit dagje spelen met rubber is de kers op de taart voor de motorloop.
Ze liep al heerlijk, maar nu is ze ineens ook bijna.... durf ik het te zeggen......zuinig :-/
En nog krachtiger tegelijkertijd.
Bovendien is een "bonkje" wanneer ik in een bocht van gas los, naar versnellen ga, waarvan ik dacht dat het de automaat was....weg!

30-06-2023 De neus krijgt racegaas die ik al jaren had liggen voor die extra pk's!

IMG20230630160101.jpg

17-07-2023 Het kriebelt teveel, ik bereik zo'n resultaten dat ik er energie van krijg.
Ik richt mijn pijlen op die al veel te lang verstopte koelvloeistof lekkage.
Door een tip verwijder ik de beschermplaat onder het koelpakket vandaan.

De bescherm kap was droog van binnen maar na goede inspectie van de radiateur vond ik wat eigenaardigheden.
Aan de bestuurders kant was de slang vettig, maar er was geen koelvloeistof te zien. Wel weer op 3/4 naar boven.
Daar zat over 3 koelribbelgallerijen met een max breedte van 5mm wat koelvloeistof tussen de ribbels.
Maar geen sporen verder naar beneden toe.
Aan de bijrijders kant hing er een druppeltje onder aan de hoek van de radiateur. Maar die afscherm kap er recht onder was droog. :-/
De radiateur is volledig aluminium van DO88 en bijna op de dag 2 jaar oud.

Omdat we binnenkort op vakantie willen met de V heb ik eerst even overleg met de Eindhovense Radiateuren Fabriek gehad.
Ze hebben het druk maar als ik hem vandaag of morgenvroeg kon afgeven dan wordt ie morgen nog gereinigd en afgeperst, toppers!
Dus ik heb de radiateur onder de V vandaan gehaald.
Toen direct achterin de Panda gelegd en afgeleverd bij de ERF. 10 minuten voordat de afgifte balie dicht ging. :D
Morgenvroeg kan ik al een update verwachten. o.O I am amazed!

Even terug naar die vettige koelslang van de bestuurders kant.
Tussen de onderste aansluiting van mijn automaat-olieleiding op de radiateur zat een klein drupje ATF. Dus misschien is daar een relatie tussen. Maar verder dus geen druppels of leksporen aan die koelslang.

Ook heb ik ontdekt dat mijn thermostaathuis lekt tussen huis en deksel.

Dus maar een bestelling geplaatst bij Estate om de diverse pakkingen en ringetjes van de tot nu toe ontdekte lekkages aan te pakken. En voor de zekerheid een nieuwe dop voor op het expansievat, dan weet ik ook zeker dat er voorlopig niet meer dan 1,5 bar op het koelsysteem zal staan.

Nu maar hopen dat het weer meewerkt, want ik heb weer genoeg te doen in de buitenlucht. :Thumbsup:

17-07-2023 Via Estate Services:
Deksel thermostaat huis Benzine, art nr. 3531391-S, €15,15
5 x Torxbout M7 x 30MM Thermostaat Benzine/Diesel, art. nr. 986228, €15,25
Thermostaathuispakking, art. nr. 9463274-E, €6.05
Thermostaatpakking B18-230 S/V/XC70, art. nr. 6842214-E, €2,50
4 x O-ring aircoleiding + oliekoeler, art. nr. 988840-S, €3,39
Expansietank dop alle Volvo modellen met 150 KPA, art. nr. 9445462, €34,20
Totaal incl. verzending en btw. €85,28

17-07-2023 via smeerolieonline.nl:
5 Ltr MPM Koelvloeistof -38C G11 groen, Model 83000c, €27,48
1 Ltr MPM Automatische versnellingsbakolie atf olie hfm, Model 16000hfm, €23,72
Totaal incl btw. €51,20

20-07-2023 De olie slangen tussen automaat en radiateur zijn vettig.
Nieuw beginnen die slangen voor mijn eigen auto vanaf €130,-., dat vond ik te gortig.
Verschillende how-to's kom ik tegen op het interweb en ik ga ervoor.

Bij Fluiconnecto By Manuli in Eindhoven haal ik 1 Meter Olie bestendige slang voor ongeveer €10,00.

Eerst slijp ik voorzichtig 2 sneden in de kraag .

IMG20230720144134.jpg

Vervolgens buig ik ze open.

IMG20230720144532.jpg
maartjinski
2nd Gear member

Als ze eenmaal los komen kan ik de oude slang verwijderen.

IMG20230720145253.jpg

Dan alleen de nieuwe hardware monteren em klaar is kees... of Maarten in dit geval.

IMG20230720154054.jpg

20-07-2023 De radiateur bleek op 2 plekken een klein gaatje te hebben, Dit is voor €90,00 vakkundig gerepareerd.
En dan sta je ineens een half uur over radiateuren te kletsen. :lol:
Het blijkt dat zij voor diverse Dakar teams de radiateuren leveren, alles custom en mega duurzaam.
De beste man verteld hoe er een foto is van een vrachtwagen die in 1 van z'n radiateuren (door hen gebouwd) een steen had ter grote van een persoon.
Zonder lekkage te hebben.... zo'n stukje verkoeling is dan ook niet onder de €15.000 te koop, maar een precieze prijs krijg ik niet uit hem gepeuterd.

Dan vertel ik hem wat ik voor mijn radiateur heb betaald en hij bekijkt hem nog eens grondig.
"Daar kunnen wij ze niet voor bouwen en het steekt best leuk in elkaar, goede deal"

Eenmaal thuis heb ik de intercooler en gerepareerde radiateur terug in de T5 geslingerd.
Gelukkig had ik van beide de do88 inbouw beschrijvingen nog en die heb ik nog eens bestudeerd.
Ik snap er niks van, toen ik ze nieuw in huis had heb ik die beschrijvingen minstens 10 x gelezen en tijdens het inbouwen stap voor stap gevolgd.
En toch kwam ik er vandaag achter dat ik ze de eerste x verkeerd gemonteerd had, ondanks dat ook European Tuning van te voren precies had uitgelegd hoe je dit fout kon doen en dat je dan kans hebt op lekkages...
Nou goed "laat het los laat het gaan" nu zit het zoals het hoort.

Daarna heb ik de achterste torx schroef van de thermostaatdeksel los geslepen/gehamerd (daar had ik de torxaansluiting inwendig van vern@#kt :wall: ).

21-07-2023 Vandaag was het eerst lang wachten tot het ophield met regenen en toen kon ik weer los.
Alle slangen en van de radiateur en de intercooler schoon gemaakt, thermostaat van een verse rubber pakking voorzien, nieuw thermostaatdeksel met nieuwe torx schroeven gemonteerd, alle slangen terug geplaatst, oude lek sporen schoon gemaakt, kvs gevuld, nieuw reservoirdop geplaatst, motor warm laten draaien, atf gepeild, 20 min voorzichtig een proefrit gedaan, atf gepeild en aangevuld.... Pffff

Welke sadist heeft bedacht dat je de Geartronic met een warme en draaiende motor moet peilen? Met je arm tussen koelvin (die af en toe aan springt) en bloedhete onderdelen door omdat de peilstok diep verstopt ligt. :yellowcard:

Morgen nog eens kvs controleren en de bumper even los halen om 2 dopjes -die boven de bumper aansluiten op de bovenste dwarsligger- terug te vinden, die vielen vandaag per ongeluk beide net achter de grille ergens. Dan de beschermkap onder het koelpakket terug hangen en de bumper weer terug hangen.
Als ik dan nog zin heb check ik de kachelradiator ook nog even.
En dan maar eens wat langer rond rijden en kijken of ik de vruchten van mijn werk kan plukken :-|
Nu ben ik zelf wel gesloopt...

26-07-2023 Met gepaste trots kan ik vermelden dat tot op heden ALLE lekkages verholpen zijn :smilie_flag_holland:

De kachel heb ik nog geïnspecteerd maar zag er netjes uit. Ondertussen heb ik al een paar 100km gereden en geen kvs geurtjes meer geroken en het peil blijft staan tot daar waar ik het gevuld had. Ze is nu 5 jaar in ons bezit en dit is voor het eerst dat ze echt nergens meer lekt. :Thumbsup:

Zelfs bij de Geartronic bleken alleen de slangen van en naar de radiateur te zweten. De V had ik in het verleden voor de airco eens bij een Volvo gespecialiseerde garage laten nakijken. Toen had ik ze gevraagd te kijken waar de Geartronic lekte (deed ze ook al sinds de aanschaf). Zij hadden het vermoede dat ze tussen 2 bakhelften lekte. Daar is toen van buitenaf speciale 2 componenten pakking tegen gesmeerd als goedkoop redmiddel. Maar het lekken was niet verholpen. Nu blijkt dus dat de atf van de slangen iedere keer tegen de bak wapperde. Vandaar dat er ook geen echt patroon of spoor te volgen was naar de lekkage.

04-08-2023 Vakantie in de Duitse Eifel.

04-08-2023 Eifel DL vakantie.jpg

Wanneer we na de vakantie willen vertrekken wijst een camping buurman dat we wel heel laag liggen met de achterkant.
Nadat ik hem de werking van Nivomat uitleg wenst ie ons een fijne terugreis.
Blijft toch iedere keer leuk om de verbaasde gezichten te zien wanneer je achterbumper "bijna" over de grond sleept.

04-08-2023 Eifel vakantie.jpg

Madam T5 blijkt toch nog een heel klein beetje incontinent te zijn, dat voelde wel even alsof ik een high five ontving...

In mijn gezicht, met een stoel....

Het kvs verbruik is wel duidelijk flink verminderd en ze rijdt zooooooo ontzettend lekker.

We rijden dit jaar ongeveer 10.000 km.
Totaal besteed in 2023 €1043,01
Bover
8th Gear member

Zo dit is een echt ouderwets volvoforum auto blog... Chapeau!!
het is wel een soort revisie traject inmiddels, gelukkig kun jij zelf sleutelen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
maartjinski
2nd Gear member

Dank je Bover. ^_^

Ja het is onderhand een rijdend restauratie project geworden.
Volvogo
2nd Gear member

Wat een heerlijk verhaal en mooie ervaring! Gelukkig is het op zondag erg rustig en kon ik een mooi half uur de tijd nemen om alles goed door te nemen ;) Goed ook om te zien dat er meer partners zwaar uit de hand gelopen hobby's ondersteunen. ''tja, je hebt hard gewerkt toch?... Als je het dan kan betalen.......''
Op naar de rest van de avonturen van 2024 :lol:
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
m1karabijn
4th Gear member

Allereerst veel respect voor de topic starter heb het gelezen als een jongensboek.
Maar soms heel soms moet je een beslissing nemen die je uiteindelijk beter gaat maken.
Zoveel moeite geld en natuurlijk frustratie moet je een keer tot inkeer komen.
Geweldig wat je gedaan hebt aan de V70 maar ik vrees dat het echt een neveranding story word of al is.
Ik heb vroeger gevoetbald en de spreuk was Bouwen als het kan Ruimen als het moet.
Ik had na de spreuk HaHa willen schrijven maar dan is het net of ik de topic starter uitlacht en dat is zeker niet de bedoeling ik wens je veel wijsheid.
Volvo V70 R=Design D4
Jiska
4th Gear member

Vandaag de tijd genomen om alles te lezen en wat een leuk verhaal zeg! Er is zoveel moeite ingestopt met foto´s en leuke verhalen. Echt leuk!
En een v70 is wel een ideale trouwauto 8)

Trouwens, dat zijn Atlantis velgen toch? Die staan ook fraai onder een v70!
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
maartjinski
2nd Gear member

2024

27-03-2024 APK, geregistreerde km stand: 496718, goedgekeurd met opmerking: Overmatige vloeistoflekkage.
De keurmeester geeft me een richting om te zoeken naar dat koppige kvs lek, achter de motor ergens in de hoek bij de turbo en abs-pomp.

Poging nr 6341 dan maar om het spekken van de koelvloeistof producent te beperken.
Vol frisse tegenzin plaats ik de auto op bokken en ik rol op mijn monteursbed er onderdoor.
Gewapend met een lampje en een spiegeltje van de Lidl ( beide op een telescooparmpje, erg handig! ) ga ik op jacht.
Er hangen her en der wat verdwaalde druppels maar ik vind geen echt spoor.

Niks leuker dan een flinke tijd bumper/spatbord-yoga om dit mysterie dan maar van bovenaf te ontrafelen!
Naast de auto groeit de gedemonteerde onderdelen berg gestaag in een poging tot zicht.
Uiteindelijk kom ik aan bij de aansluiting van de kachelslang op de zijkant van de motor, er zit een piep klein scheurtje onder in die slang. :o
Tijdelijk kort ik de slang in en bouw ik alle gedemonteerde onderdelen terug.
Later die week transplanteer ik 2 fatsoenlijke kachelslangen van een donorauto van Deijne naar mijn monster.
Helaas weet ik niet meer hoeveel dukaten ik ervoor heb achtergelaten.

Voordat ik verder vertel over de dol dwaze avonturen van 2024 neem ik jullie eerst even mee terug in de tijd...

*intense tijdmachine geluiden*

... eind oktober 2023 ....

De motor loopt al geruime tijd als een zonnetje en door een klap van de molenwiek boek ik een afspraak bij Rica. O-)
Binnen veilige kaders wil ik het motormanagement door hen laten optimaliseren.
Tegelijkertijd start ik dit topic met de vraag welke onderdelen bij wat voor soort vermogens kans hebben op falen.
(Veel van wat ik daar heb beschreven gaat hier in 1 of andere vorm ook terug komen)

Terwijl de online discussie nog in de kinderschoenen staat neemt de tuner van Rica contact op.
Hij wil de afspraak graag verplaatsen zodat ie wat meer de tijd voor me kan plannen aangezien het geen "standaard" tune wordt.
Die eerlijkheid waardeer ik zeker en we verplaatsen de afspraak met een paar weken. 👍

De komende dagen heb ik intensief contact met de tuner van Rica en oa met V70R^2 ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=38172 ) van Maxpeedingrods.

Iets waar ik al heel lang over dagdroom lijkt ineens misschien wel haalbaar en door de steun van mijn persoonlijke godin, namelijk mijn liefelijke echtgenote, worden de obstakels omgezet in uitdagingen. :love: :fgrin:
Die dagdroom is om een zelf opgebouwde motor in de motorruimte te hebben liggen ronken. ^_^

De afspraak met Rica werd afgezegd en met ongekende energie begon ik aan de eerste stap van een zeer leuke uitdaging.
Adriaan maakte aan de hand van ons gesprek een leuk pakketje voor me dat ik, hoe kan het ook anders, in de Volvo ben op gaan halen.
Niet alleen op een prachtige locatie maar Adriaan is echt een toffe kerel en ook nog eens een wandelend werkplaatshandboek met tonnen praktijk ervaring.
Dus die arme kerel heeft moeten lijden onder een spervuur aan vragen, sommige zelfs meerdere malen, tot ik niet meer vond kunnen om nog langer in zijn gezelschap te verblijven zonder hem uit eten te vragen.
Sorry Adriaan maar de dag was al duur genoeg. :lol:
En weer verlaat een tevreden klant het pand!

Vervolgens besloot ik gezien dat het op dat moment lekker weer was om onze schuur, die tot dan toe als opslag diende, te gaan veranderen tot ieniemienie werkplaatsje.
Enthousiast begon ik hem helemaal leeg te trekken en zoveel mogelijk in ons huis te stallen en de rest tijdelijk buiten in onze achtertuin.
Op het moment dat ie zo goed als leeg is ritsel ik via mp een dressoir dat als werkbank zal gaan dienen.
Mijn vrouw en ik halen hem met de T5 + aanhanger op en plaatsten ook deze tijdelijk in onze achtertuin.
De volgende dag laat mijn onderrug weten dat ie voorlopig niet meer mee speelt.
Geen probleem, even rust en met een paar dagen kan ik vast wel weer vooruit....

Een paar dagen later begint het buiten te regenen, gelukkig staat alles onder zeilen.
En het blijft regenen.... en de wind neemt toe... en het wordt koud buiten... en alles wat ik kan doen is de zeilen zoveel mogelijk in de gaten blijven houden en te corrigeren wanneer nodig.... en de rugpijn veranderd in een lange periode van depressie zoals ik die nog niet vaak had meegemaakt.... >_<

*intense tijdmachine geluiden*

15-06-2024 De auto doet nog steeds precies naar hartenlust wat ze moet doen.
Ze heeft ons bijgestaan in onze gezins verplaatsingen en ook menig aanhanger heeft ze voor ons in het rond geslingerd.
De schuur is eindelijk redelijk ingericht en ondanks dat we pas half maart zover waren om de schuur in te ruimen, is de schade enorm meegevallen.
We zoeven onderweg naar huis en de gelegenheid doet zich voor om haar even lekker op de staart te zitten, niks geks gewoon een kort sprintje. :devil:
Zodra ik van het gas af kom is er kortstondig een nieuwe paus gekozen van onder de motorkap.
"Hello darkness my old friend"

Gelukkig kan ik direct aan de kant en de witte rook is al weg voordat we tot stilstand komen.
Mijn vunzige oog herkend gelijk dat ze via de vuldop aan het squirten is geweest.
De dop zit goed op het nog prima gevulde reservoir en we weten dan ook zonder verdere problemen thuis te komen.

16-06-2024 'S morgens blijkt dat er nauwelijks koelvloeistof verloren is gegaan tijdens het incident de dag ervoor.
We hoeven in de komende dagen geen schokkende km's af te leggen dus kan ik haar rustig aan de tand voelen.
Door toeval was ik net aan 1 van de stappen van mijn motordroom begonnen, namelijk het detailleren van de lak van de trouwe Fiat Panda van mijn vrouw voor verkoop.
Panda 1.jpg
Panda 2.jpg
Panda 3.jpg
Panda 4.jpg
Panda 5.jpg
maartjinski
2nd Gear member

Panda 6.jpg
Panda 7.jpg

Maar daardoor was die Panda dus langere tijd out-of-commission...

22-06-2023 Als verjaardagscadeau gaan we met ons gezin naar Hart voor auto's op het vliegveld bij Breda.
Het evenement opent pas rond 17 u de toegang en om de grootste drukte te vermeiden vertrekken we pas wat later op de avond.
Het eerste deel van de heenreis verloopt voorspoedig, maar helaas staan we toch nog ruim een uur in de volle zon in de file om het parkeerterrein op te kunnen.
Uitstekende dag om je telefoon thuis te laten liggen Maarten! :Thumbsup:
Geen app en dus maar de meter op het dashboard in de gaten houden en rustig met samen geknepen billetjes aan blijven sluiten in de rij.
We vermaken ons kostelijk met de bolides om ons heen en af en toe meen ik wel koelvloeistof te ruiken maar de rest van het gezin ruikt vooral de oliedamp van de BMW voor ons. :lol:
Voor vertrek aan het einde van de dag staat ze nog op het juiste kvs niveau en we komen zonder problemen voldaan weer thuis.

24-06-2024 Door dat boertje van 15 juni wist ik wel ineens wat ik voor cadeau tips kon geven en dus liep ik trots als een pauw met mijn nieuwe compressie test set naar de auto.
Het wordt onderdeel van een poging om vast te stellen of de motor in de juiste conditie is om over precies een maand mee op vakantie te kunnen.
Of kortweg gezegd: "Wat was dat boertje?"

Onze Zweedse schone heeft al een rondje mogen opwarmen en staat nu geduldig af te koelen zodat ik er met mijn dikke vingers aan kan zitten zonder ze te bakken.
Ik begon met het demonteren van de motorbalk, de drukbuis tussen turbo en intercooler en de kapjes bovenop de motor.
Daarna ontkoppelde ik de stekkers van de injectoren en vervolgens trek ik vrolijk de nog niet zo oude bobine's uit elkaar, want waarom niet? :-/
IMG20240624152420.jpg
Just keep swimming! Ik verwijder de eerste bougie, breng de compressie tester aan, even starten en voilà de eerste meting is een feit!
IMG20240624142223.jpg
10,3 Bar prima, copy paste op de volgende cilinders.
Cilinder 2: 10,9 Bar
Cilinder 3: 8.0 Bar
Cilinder 4: 8,9 Bar
Cilinder 5: 11,0 Bar

Bij de lagere gemeten cilinders (3 en 4) heb ik ze ook gemeten na het toevoegen van een theelepel olie. Gaat de druk omhoog dan zijn de zuigerveren versleten. Blijft ie gelijk dan kleppen of koppakking.

Cilinder 3 met een theelepel olie: 9,5 Bar
Cilinder 4 met een theelepel olie: 11.1 Bar
Het kost me overigens meerdere malen pielen om überhaupt een meting op cilinder 4 te krijgen.

Mijn conclusie op dat moment is dat de zuigerveren van cilinders 3 en 4 betere tijden hebben gekend, maar niet direct een reden tot zorg.
Ik besluit de gespleten bobine hulzen toch zo goed en kwaad mogelijk terug te plaatsen met de bobine's daar natuurlijk bovenop.
Helaas slaat de motor na de operatie niet meer aan en ik gooi de handdoek in de ring voor vandaag.

Op een latere datum laat mijn vader bij mij voor de deur de accu van z'n auto vervangen door de ANWB...
Ja ik vond het ook eigenaardig maar hij is oud en wijs genoeg om zelf beslissingen te maken.
Natuurlijk komt de Volvo ter sprake en de jonge vakman legt de hobbyist uit hoe ie constantere metingen kan verrichten.
Na iedere meting de bougie terug schroeven ipv op de paravaan parkeren en dan pas de volgende cilinder gaan meten.
Zo behoud je een constantere tegendruk over iedere meting.

25-06-2024 Na een foutcode kuurtje via Vida spint madam weer als een kitten!
Natuurlijk misbruik ik jullie gezamenlijke wijsheid de komende dagen op het forum in de zeldzame uurtjes dat ik niet met mijn handen aan een Italiaanse zit.

30-06-2024 Tijd om weer een puzzelstukje van operatie motordroom op z'n plek te leggen.
Aangezien ik maar een zwak menneke ben en de motor niet zelf wil tillen hield ik al 10 maanden Marktplaats in de gaten naar een werkplaatskraan.
Blijkbaar staat heel Nederland motoren uit auto's te klussen want die dingen gaan als warme broodjes.

De ochtend dauw maakte plaatst voor een blakerend zonnetje terwijl ik de bandendruk, olie en koelvloeistof niveau controleerde.
Het beloofd een bloedhete dag te worden maar ik verheugde me op de 130km enkele reis naar Hellevoetsluis om potentieel speelgoed te gaan bekijken!
Met de ramen open glij ik op het gemak de A58 op en op 10 minuten file op de A16 na, is het een heerlijk ontspannen rit.
Dit keer ben ik beter voorbereid en heb ik een dongle in de OBD poort zitten en zo kan ik mooi diverse parameters in de gaten houden.
Sinds ik de voorzijde heb aangepakt zijn de verbindingswegen tussen de diverse snelwegen alleen maar meer speelterrein geworden. :devil:

De beste man ontmoet even gesproken over zijn nieuwe garage incl 2 opberg "zolders" met een takel in de nok om spullen op en neer te krijgen.
Dan tussen de zolders een simpele bovenloopkraan, kwijl kwijl

Natuurlijk schept het een band als iemand graag met auto's bezig is.
Hij was bezig een Mazda 323 awd te restaureren waar er volgens hem nog maar 4 van in Nederland op kenteken staan.

Origineel hadden ze schijnbaar zo'n 130 pk, maar deze had bij aankoop een net verbouwde motor met tegen de 400 pk.
Hij had er een tijd mee rond gereden maar de carrosserie had nu aandacht nodig.
Altijd interessant om zo even een kijkje in iemands leven te kunnen nemen.
Samen leggen we de kraan in de kofferbak en ik zeker hem met een paar spanbanden aan de vloerhaken.

Op de terugweg een melding van de navigatie, 30 min file op de A16 en slechts 10 min als ik de eerst volgende afslag neem.
Dat is een makkelijke keuze en ik draai rechts de afrit op de file in...
Het is echt een schuifel file en nergens sta ik lang genoeg stil om te overwegen de motor uit te schakelen maar dat is niet erg want het is een verkoelende 30 graden buiten.
Wel staan we iedere keer net lang genoeg stil dat alle bosjes langs de weg door de diverse file enthousiastelingen konden worden bewaterd.

De maximale kvs temperatuur die ik heb afgelezen was die dag 108 graden, maar 99 keer van de 100 komt ie tot 107 graden.
Dan springt de koelfan netjes aan en brengt de boel terug naar een comfortabele 98 graden.
Ongeveer 4 keer dat ik kvs rook en dan was ie iedere keer 107 graden.
Raampjes open, die geweldige stereo aan, zonnebril op en slechts 2.5 uur aan vertraging later heerlijk gebakken thuis gekomen.
Onderweg even net over de grens Belgische peut getankt en dit zal de brandstof zijn waarmee ze de 500.000 km passeert.

01-07-2024 Bij dagenraad blijkt de kvs slechts minimaal verschwunden te zijn, dat is ook wel eens prettig!
Daarna heb ik de zijpanelen van het middenconsole gedemonteerd en de kachel radiator en omliggende componenten bekeken.
Geen lek sporen te vinden dus alles weer netjes dicht gemaakt.

Eigenlijk wil ik het hele kvs systeem inclusief vuldop op druk testen en in mijn zoektocht naar dergelijke oplossingen kwam ik in mijn eigen schuur uit.
Een oude bandenpomp waarvan de nippel geen aansluiting meer maakte op een banden ventiel werd mijn slachtoffer.
Uit mijn assortiment gebruikte slangen haalde ik een koppelstukje en wat stukjes slang, tja wie wat bewaard die heeft wat.
Druk-test-deluxe.jpg
Het geheel sloot ik aan op de overloop aansluiting van het reservoir en ik dopte het slangetje vanaf de radiateur (en de overtollige van mijn creatie) af met een bout.
Het moment van de waarheid en met een licht vochtige bilnaad knijp ik voorzichtig in de trekker van de druk-test-deluxe.
Zeer doseerbaar loopt de druk op en bij 1,2 Bar begint de vuldop te openen.
Bij 1,5 Bar opent de vuldop met een grappige gil, die werkt in ieder geval goed.

Voorzichtig breng ik de druk naar zo'n 1,1 Bar en dan loop ik het gehele koelsysteem visueel na.
Terwijl ik Sherlock Holmes uithang merk ik dat de druk iedere keer langzaam afneemt.
De beschermbak onder de radiateur haal ik weg maar ook daar tref ik zo 1 2 3 niets aan.
Dan vraag ik mijn vrouw, hier in de rol van dr. Watson, om het systeem op druk te houden terwijl ik snuffel.

Het snuffelen werkt want terwijl ik een tijdje met mijn rug de grond knuffel valt er een druppel recht op mijn neus.
Even later nog 1 en weer even later nog 1, dan denk je dat is wel genoeg, maar nee een korte "green" shower over mijn bakkes is het kersje op de taart.
maartjinski
2nd Gear member

Precies wat ik nodig had... de locatie van een lek, niet die green shower stelletje viezerikken!
De bovenste radiateurslang is geprefereerd door de open structuur van de slangklem.
Dan maar de kvs aftappen, slang verwijderen en inkorten.
lekkende slang.jpg
Daarna een dichte gebruikte slangklem uit mijn magazijn opgesnord en daarmee de slang retour afzender gestuurd.
Dit was weer een mooi moment om een andere nieuwe uitbreiding van de werkplaats uit de doos te verkennen.
gereedschap.jpg
Een vacuüm vul systeem, een speciale conische rubber dop gaat op de plaats van je vuldop op het reservoir
Daar sluit je de set op aan die je weer op de compressor aansluit.
Door klepjes om te zetten kan je eerst je hele lege koelsysteem vacuüm trekken en dan met dat vacuüm vul je het systeem met kvs.
Helemaal perfect kreeg ik alle afgetapte kvs niet terug maar lang niet verkeerd voor een eerste keer.

Daarna heb ik met mijn pomp creatie weer druk op het systeem gezet.
Gedurende 30 min bleef de druk daar waar ik hem op had gezet!

Hierna alles weer normaal aangesloten en de motor gestart.
Stationair lekker laten pruttelen tot de ventilator 1 keer aan en uit was gegaan en af en toe flink pompend in de slangen geknepen.
Het niveau is nog wat gezakt dus er is al wat lucht vrij gekomen en ik vul het bij en sluit de auto af.
Morgen weer een dag...

02-07-2024 De ingekorte siliconen slang bleek vanmorgen bij een druk test weer te lekken.
Dus die heb ik vervangen voor de orginele slang uit mijn befaamde magazijn.
Daarna liep de druk na opbouw nog heel langzaam terug, maar geen nieuwe druppels meer bij die slang.

Voor de zekerheid vandaag de cover van de distributie, de multiriem en de krukas pulley verwijderd.
Met mijn endoscoop kon ik zo de waterpomp controleren.
Daar is alles ok dus heb ik alles weer terug gebouwd.

Nog een heel aantal keer het systeem op druk gezet en overal gecontroleerd.
Maar ik kon geen lekkage meer vaststellen.
Daarna mijn druk tester zelf getest en daar loopt de druk ongeveer net zo snel van terug als wanneer ie op de auto is aangesloten.

Ik heb een rondje van een minuut of 40 gereden en nu staat ze weer op haar plek.
Morgen maar weer kijken of ze zelf druk in het systeem heeft gehouden en of er nog wat bijgevuld moet worden.

03-07-2024 Ik verklaar bij deze dat de motor mee op vakantie mag!
Vanmorgen stond het niveau perfect!!!

We hebben de werkplaatskraan uit de kofferbak gehaald en de bank weer terug geklapt.
Want in een V70 past dat gewoon met alleen een neergeklapte achterbank

Daarna een ritje van een half uurtje door de stad naar mijn favoriete automaterialen zaak.
Voor het gigantische bedrag van €8,22 had ik een CO test set in mijn bezit.
CO-test.jpg
Bij de kassa hebben ze me nog kunnen verleiden met een assortiment rvs MPC slangklemmen, 94 stuks voor €49,95 incl btw.
Je staat er misschien nooit bij stil wat een fatsoenlijke slangklem kost.
Maar door dat lek ben ik oa ook bezig geweest met dat uit te zoeken... Je moet iets in de avond uurtjes.
slangklemmen.jpg
Via de snelweg in 20 min weer thuis en ik kon aan de CO test beginnen.

De auto 10 min laten staan en voorzichtig de dop van het reservoir verwijderd.
Rubber dop van het setje in het reservoir en het gekrulde plastic pijpje daar weer in.
Een paar ml vloeistof in het pijpje, de motor starten en een minuut iets verhoogd toerental aanhouden.
Er zit meer dan genoeg vloeistof in dat kleine flesje om de test een heel aantal keer uit te kunnen voeren.

Verkleurd de vloeistof uiteindelijk van blauw naar groen of geel dan zit er CO in je kvs.
CO testen.jpg
Blauw! (De foto vertekent een beetje)
Dus na alle metingen weet ik dat er bij 2 zuigers ietwat olieverbruik is maar dat er nergens koelvloeistof wordt gedronken.

Met een gerust hart kan ik zeggen dat de motor nog in prima conditie is om mee op vakantie te mogen.

Famous last words...

Ook bedacht ik gisteravond een theorie over wat de kvs boer heeft veroorzaakt, namelijk.... ik!

Een paar maanden geleden ben ik met het rugby team van mijn oudste zoon van Best op en neer naar Den Haag geweest.
Een paar honderd meter na vertrek vanuit Den Haag gooide ze kvs omhoog.
Meteen gestopt en wat bleek, ik had 's ochtends na bijvullen de dop naast het reservoir laten liggen.
Precies zo dat ie niet kon vallen en niet klem zat.
Na een paar kindvriendelijke krachttermen, bijvullen en dit keer wel de dop terug plaatsen konden we onze weg weer vervolgen.

Misschien is er toen lucht in het systeem gekomen dat pas geleden die boer heeft veroorzaakt.
Omdat het al even geleden was heb ik daar tot gister niet meer bij stilgestaan.
Anders dan dat kan ik het op dit moment na alle tests niet verklaren.

Nu kan ik de tijd tot de vakantie besteden aan minder dringende zaken.
Wanneer we dan weer terug zijn haal ik op mijn gemak de motor eruit en krijgt ze al het gestuntel dat ik haar geven kan.
maartjinski
2nd Gear member

06-07-2024 Heel soms heb ik last van testosteron gedreven gedrag, het hierop volgende zal ik natuurlijk nooit iemand aanraden te doen. Ik neem volle verantwoordelijkheid over mijn eigen acties. :whistle:

Gister was het rond de 25 graden buiten toen ik met de T5 aan het rijden was.
Op een 4 baans weg (2 heen, 2 terug) met een maximale toegestane snelheid van 70 km/u kom ik op een door verkeerslichten geregeld zijstraat van rechts af.
100 meter voor ik de kruising bereik springt het licht voor mij op groen.
Rustig accelereer ik weer naar 70 km/u.

Zodra ik de kruising bereik komt er een VW Golf 7 gti van rechts met piepende banden door rood en schiet vlak voor me, in mijn rijrichting de weg op.
Gelukkig zag ik hem aankomen maar dit is verre van tof.

Het is verder rustig op de weg, alleen 2 auto's 300 m voor ons, waarvan de ene de andere aan het inhalen is.

Ik ben er niet trots op, maar mijn innerlijke aso neemt het van me over. Ik sluit op de linker baan achter de Golf op gepaste afstand aan.

Iedereen kan natuurlijk zien aankomen wat de Golf zal gaan doen zodra de auto voor hem terug naar de rechter baan gaat.
Want inmiddels zijn we de bebouwde kom uitgereden en de komende km's is de weg kaars recht, zonder bomen langs de kant en zonder kruisingen.

Dit is een moment om oa het koelsysteem te testen.
Niet te ver van huis zodat ik de auto ook nog thuis kan krijgen, als het systeem het niet houdt.

Nog voordat de voorste auto helemaal op de rechter strook is, begint de Golf al vol gas er langsaf te accelereren... Tuig denk ik in mezelf en geef de andere auto de tijd om z'n manoeuvre af te maken.
Dan duw ik het gaspedaal op de bodem van de Volvo.

Ze schakelt 2 versnellingen terug, in achtervolging op de Golf die inmiddels 300 meter voor me weg spuit.

De T5 zingt haar symfonie en begint te halen wat ze halen kan.

Niet alleen houden we de volgens deze website snellere Golf bij, we lopen zelfs in!
De bestuurder zie ik regelmatig in z'n achteruitkijkspiegel kijken, waarvan ik verbaasd ben dat ie er überhaupt in kijkt.
De bijrijder kijkt constant van de teller van de Golf naar over z'n schouder naar een oudere Volvo die op hen inloopt.

Wanneer we een snelheid van 180 km/u bereiken laat ik het gas los en de T5 hist haar overtollige turbodruk naar de Golf.
Eat that! :-P

De Golf blijft nog een tijdje langer op het gas.
Bij het volgende verkeerslicht weet hij ineens weer wat dat bovenste lichtje ook alweer betekent.
Ze kletsen met de jonge bestuurder in de brommobiel naast hen aan het stoplicht en regelmatig kijken ze mijn kant op.

Per ongeluk komt er een lekker nummer in mijn afspeellijst voorbij en om 1 of andere onbekende reden kunnen de heren elkaar niet meer verstaan.

Ja, mijn innerlijke kind is tevreden met z'n speeltijd en ik rij de T5 via een extra lange "afkoel" ronde naar huis.

Ze heeft geen au-du-koeling voorbij laten komen en vanmorgen stond het niveau nog exact hetzelfde.

Wederom een momentje waarin ze mijn vertrouwen voor de vakantie laat groeien.

10-07-2024 Vandaag ben ik 4 uur bij Deijne op het terrein gaan spelen.
Het resultaat was een kofferbak vol met onderdelen oa enkele deurrubbers, deur"vangers", undertray, middenconsole, injector rail, luchtfilter huis, ondermat bestuurderszijde, diverse klemmen die in de motorruimte horen waar kabels of slangen doorheen lopen, diverse klepjes en kapjes voor het interieur, enz, enz.
sloop resultaat.jpg
Erg vriendelijke mensen daar maar een beetje een apart systeem waar ze mee werken. Ze hadden geen zin om te kijken wat ze al los in hun magazijn hadden omdat ik geen onderdeelnummers had en een waslijst aan onderdelen wilde.
Dus mocht ik eerst zonder gereedschap op het terrein zoeken naar wat ik nodig had.
Niet alles kon ik in bruikbare staat vinden.

Vervolgens mocht ik mijn gereedschap meenemen.
Omdat de onderdelen op verschillende auto's zaten hadden ze er aanvankelijk wat problemen mee.
Ik beloofde foto's te maken van ieder van hun registratie stickers (die op de auto's zitten) daar waar ik onderdelen vanaf haalde.
Dan konden ze aan de hand daarvan alles afboeken.
sticker Deijne.jpg
Het gekke was dat ze er op stonden van te voren een prijs van €150,- af te spreken, zonder te weten wat ik precies zou kunnen vinden.

Uiteindelijk 4 uur lang foto's lopen maken en onderdelen gedemonteerd.
Af en toe schuilend voor de regen onder een openstaande achterklep.
Waar overigens een wespennest bij het scharnier van de klep zat.
Alle gedemonteerde onderdelen bewaarde ik bij elkaar in de kofferbak van diezelfde auto.

10 min voor sluitingstijd kwamen ze me netjes waarschuwen.
Het was 2 keer lopen om alle onderdelen en mijn gereedschap weer bij de balie te krijgen.
Oa een dashboard was me niet gelukt binnen de tijd te vinden, maar het luchtfilter huis en de injector rail had ik extra (die stonden niet op mijn lijstje).

Ze keken met een half oog naar de berg onderdelen en de prijs werd ongeveer aangepast naar €170,- voor het verschil in onderdelen.
Maar de moeite en tijd van al die foto's had me bespaard kunnen blijven "Mij teveel werk meneer, ik boek het wel onder algemene verkoop af"
Daar sta je dan met je goede gedrag. :-|

Al met al een leuke dag op een toffe sloop met behoorlijk resultaat!

27-07-2024 Dus ik had nog 2,5 week tot vertrek naar de vakantiebestemming.
Mijn vrouw en ik hadden eerder een oude vouwwagen gekocht die we nog om gingen bouwen naar "gewone" aanhanger.
Ik had ingeschat dat ons dat ongeveer 3 dagen werk zou opleveren.

Vorige vakantie hadden we nog geen aanhanger en was het me opgevallen dat de nivomatjes hun goddelijke tijd namen om na belading terug op hoogte te komen.
Ook rook ik tijdens het zoeken naar de kvs lekkage af en toe een benzine luchtje rondom de motor.
Vandaar dat ik die extra fuel rail van de sloop had meegenomen.

Dus ik besloot dat ik tijd genoeg had om die dingen aan te pakken.
Bij Estate service bestelde ik de nivomat conversie set en terwijl ik daarop wachtte trok ik beide fuel rails uit elkaar.
Brandstof rail.jpg
De netste onderdelen reinigde ik en maakte er weer 1 frisse rail van.
Na inbouw bleef het luchtje weg, victory! :lol:

Ruim voordat ik überhaupt die conversie set besteld had, had ik al gelezen dat het geen simpel klusje zou zijn.
Op YouTube vond ik (uren gezocht) maar liefst 1 heel filmpje van iemand met een S60 met dezelfde achter constructie als bij mijn V.
Namelijk met de schokdemper die onder tussen de draagarm vast zit en niet op een nok.
Het enige verschil was dat ik naar de verzwaarde veren op orginele hoogte ging en hij naar verlaagde veren.
Mocht ik door het lengte verschil (tov het filmpje) van de veren niet uitkomen dan had nog ik mijn simpele veercompressors (het type 2 klemmen op een draadeind) achter de hand, dacht ik.

Samen legde mijn vrouw en ik de eerste hand aan de aanhanger.
Toen de conversie set binnen kwam begon ik vol goede moed aan de rechterkant.
De nivomat en de bijbehorende veer had ik er in een oogwenk onderuit.
Mooi deze klus zou zo gepiept zijn..

Op diverse manieren heb ik gepoogd de nieuwe veer te plaatsen.
Zoals op het filmpje door de draagarm aan de binnenkant los te pakken, aan de buitenkant, de trailarm eraf, enz.
Maar iedere keer een paar mm voordat alles op z'n plek zat, wipte de veer schuin van de draagarm af.
Zelfs met een spanbandje onder om de veer op de draagarm te houden bleef ie eraf schieten.
Ook met de simpele compressors kreeg ik het domweg niet op z'n plek.

De Volvo procedure gebruikt een hydraulische compressor met een verlengstuk tussen de onderste klembek.
Een losse klem gebruiken ze om onder de veer op de draagarm te houden.
Die compressor alleen kost al zo'n €650,- en dat verlengstukje €120,-!!! :'(
De losse klem voor de draagarm is niet meer leverbaar en het verlengstukje zou uit Zweden besteld moeten worden.
Dat gaat hem niet worden.

Inmiddels heb ik nog maar 4 dagen voor vertrek.
De aanhanger is gelukkig helemaal af.
Omdat de Volvo compressor heel erg op de universele compressors met losse klembekken lijkt rij ik op en neer naar Gouda om die bij hbm te kopen.
Zo weet ik iig zeker dat ik hem op tijd in huis heb.

Volgens de specificaties zouden de veren tussen 2 van de 3 verschillende maten klemmen moeten passen.
Maar thuis blijkt dat ze precies nergens tussen passen.
3 dagen ben ik aan het slijpen aan de dikke bekken, aan het passen, proberen te monteren, aan het vloeken dat het nog niet werkt en weer aan het slijpen.

In de ochtend op de laatste dag voor de vertrek datum heb ik de bekken eindelijk zover dat de veer er stevig in blijft.
Met mijn laatste sprankje hoop waag ik nog een poging om de veer te monteren.
Helaas kom ik nog steeds niet mooi uit met de veer en kies voor vrede in plaats van geweld. O.O

We besluiten een goedkope willekeurige auto met trekhaak voor de vakantie aan te schaffen en dan maar te kijken hoever we komen.
Een handelaar in Helmond heeft er diverse staan en we maken na een proefrit de keuze voor een Ford C-max 1.8 16v uit 2007 met 3 ton op teller.
Omdat er nog maar een paar maanden apk op zit en rechtsachter het wiellager wat geluid maakt, weet ik nog aardig wat van de prijs af te onderhandelen.

Zoveel tijd en moeite in de V gestopt.
En zij staat nu eenzaam thuis op een bokje terwijl de Frot ons zonder problemen op onze bestemming heeft gebracht.
Wat dat betreft baal ik dat ik de klus ondanks wat ik erover had gelezen, had onderschat.
Van de andere kant heb ik gezien dat er wat rubber bussen rondom de achterwiel ophanging in slechte staat zijn.
In de afgelopen jaren heb ik diverse garages gevraagd de achterwiel ophanging te controleren omdat ik al dacht slechte bussen te zien.
Maar iedere keer zei men dat alles achter tip top in orde was, dus in hen ben ik wel teleurgesteld.
Bij thuiskomst zal ik dan ook maar de rest van de achterwiel ophanging controleren en gelijk mee aanpakken.
Vakantie zonder Volvo.jpg
Een Volvo-loze vakantie...zucht...
maartjinski
2nd Gear member

Kleine tip;

Op vakantie zijn we onder andere naar een tank museum geweest in Munster.
Dikke aanrader!
Iedere tank uit de Duitse geschiedenis is hier te aanschouwen, maar ook veroverde tanks van andere landen, vele oorlogs motoren en andere voertuigen.
Battling Bitch.jpg
Voor de deur stond een Dodge Challenger met achterop de stickers:
"F@ck you Greta" en "2 liter is a softdrink not an engine size".
Daar moeten de zonemensjes (na uitleg wat er met die stickers bedoeld wordt) natuurlijk mee op de foto. :happy:
Challenger.jpg
maartjinski
2nd Gear member

20-08-2024 Ik mis de wil om aan de achterzijde te beginnen dus is het mooi tijd om het interieur eens even wat liefde te geven.

Zo is de linker naad van de bestuurders leuning stuk, een naad in de zitting is stuk, het zitschuim is versleten, de stoelverwarming voor de bestuurder heeft in ons bezit nog nooit gewerkt, de middenarmsteun is stuk, de ondermat bij de bestuurder is door gesleten, enz enz. <_<
Rugleuning naad.jpg
zitting naad.jpg
ondervloer kapot.jpg
scheve armsteun.jpg
Via Marktplaats heb ik al een complete zitting voor slechts de vervoerskosten op de kop weten te tikken. ^_^
Daaraan heb ik 2 kleine gaatjes al eerder gerepareerd en het ligt al een tijdje geduldig op me te wachten in mijn magazijn.

In Eindhoven bezoek ik een winkel voor naaigerei. 💪
Het echtpaar van wie de zaak is is ver voorbij de pensioengerechtigde leeftijd en zijn de meest lieve menskes die je tegen kunt komen.
Oprecht geïnteresseerd luisteren ze naar mijn hulpvraag.
We filosoferen over het benodigde gereedschap en dan helpen me met het uitzoeken van de juiste kromme naalden en garen.
Prachtig dat je op die leeftijd nog met zo'n passie een winkel kunt beheren! :love:
Eenmaal thuis begin ik met de naad van de rugleuning.
reparatie naad.jpg
maartjinski
2nd Gear member

21-08-2024 Vanmorgen heb ik eerst de naad afgemaakt.
leuning klaar.jpg
Daarna verwijderde ik de complete stoel.
De "nieuwe" zitting blijkt van een iets jonger model, de bevestiging is niet met krammen maar met plastic klemmen.
Na wat aanpassingen krijg ik het toch redelijk geplaatst. =)
zitting vervangen.jpg
Mijn verwachting is dat het leer na een paar km onder druk van mijn tengere lichaam zich nog wat netter naar de stoel vormt.

Na de zitting vervang ik het middenconsole, de middenarmsteun en de ondermat.
opbouw midden console.jpg
Als laatst kan de zetel weer terug op z'n plek.
ondermat vervangen.jpg
midden console vervangen.jpg
Even een korte test leert me dat de stoelverwarming nog steeds niet functioneert.
Met Vida probeer ik of het er verschil is wanneer ik de ingestelde temperatuur verander.
Helaas niet dus dat wordt een klusje om in de toekomst nog eens op te pakken.
maartjinski
2nd Gear member

27-10-2024 De missie voor vandaag is het verwijderen van het achter subframe.
De reden is dat ik dan alle bussen en de bodem van de auto kan controleren.
Aan de rechterkant haal ik de nog resterende ophanging weg.
De hoekjes van de handrem voeringen staan al los van de grondplaat.
Wanneer ik de voering zachtjes aanraak besluit ie zelfmoord te plegen door van de grondplaat af te springen.
Rust in vrede trouwe delen. :(
handrem.jpg
Daarna is de linkerkant het haasje en in rap tempo komt de ophanging in de kofferbak te liggen.
Tegen het eind van de middag heb ik het complete achter subframe op mijn krik! 8-)
subfram.jpg
Er zijn echt wel meerdere rubbers slecht, dus ik heb het allemaal niet voor niks gedaan.

04-11-2024 Ook bij de bodem blijk ik precies op tijd aanwezig te zijn, Let's go!
Met name de hoeken van de laatste dwarsligger zijn aardig beginnend oppervlakkig aan het roesten.
dwarsligger links.jpg
midden.jpg
dwarsligger rechts 1.jpg
maartjinski
2nd Gear member

montage locatie subframe.jpg

Nadat ik de binnenvoering van de wielkasten en het hitteschild boven de locatie van de einddemper heb verwijderd, zie ik nog wel wat leuke plekjes om te behandelen.

08-11-2024 Wanneer ik me aan de procedure voor de undercoat had gehouden dan had ik overal alleen even met een staalborstel overheen hoeven gaan en kon ik direct spuiten.
Maar ja, das niet hoe ik dingen doe...

rechter wielkast geschuurd.jpg
dwarsligger links geschuurd.jpg

Compleet geschuurd en ontvet, klaar voor een vers huid laagje.
Nu het naar mijn zin is begin ik met te doen alsof ik weet hoe je moet spuiten.

lekker intiem.jpg
bodem spuiten.jpg
maartjinski
2nd Gear member

09-11-2024 Even tussen de bedrijven door wat foto's gemaakt.
Grondig moet ik het nog inspecteren, maar dit ziet er al lekker uit al zeg ik zelf. 8-)

IMG20241109104257.jpg
IMG20241109104158.jpg
IMG20241109104141.jpg
IMG20241109104227.jpg

Via de Turck Automaterialen;
Motip m600 ontvetter blik 500ml, art. nr. 00186, €8,82
Tectyl under.coating bronze 500ml, art. nr. 1830270, €13,95
Totaal: €22,77

En dit is het moment dat mijn webdagboek helemaal bij is!! :] :-D
fredhead
Geartronic member

Dat is investeren in een lange toekomst!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”