V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.
Geplaatst: 17.08.2024 - 20:30
2023!
30-03-2023 Apk, geregistreerde km stand: 488184 km. De opmerking van de keurmeester terwijl ie het papierwerk af werkt: "Van onder en aan de motor zie je niet meer hoeveel km deze auto heeft gelopen en hij loopt netjes, helemaal tov de vorige keer dat ik hem keurde"
Even in perspectief zettende dat ik de T5 bij een onafhankelijk keuringsstation laat keuren ieder jaar.
Een soort grossier in apk waardoor die keurmeesters diverse auto's per dag keuren.
Voorheen mocht je meekijken tijdens de keuring, maar sinds corona mag je niet meer de werkplaats betreden.
Dat zo'n man überhaupt mijn auto of mij herkent is 1 ding, maar dat ie zelfs nog weet hoe de T5 voorheen was...
Van september 2022 tot mei 2023 renoveren mijn vrouw en ik eigenhandig de eerste verdieping van onze woning.
Inderdaad in slechts 8 maanden pakken we 2 slaapkamers van ongeveer 3 x 6 meter en een waskamer van 2,5 x 2 meter grondig aan.
We zijn te huur voor al uw spoedklussen. :smilie_happy:
De V70 heeft haar steentje meer dan bijgedragen met talloze ritjes naar bouwmarkten.
Maar ook met diverse gehuurde aanhangers erachter naar de stort, of om bijvoorbeeld 2de hands bedden/kasten enz op te halen in heel de regio.
Wanneer in mei het stof wat is gaan liggen ga ik uitzoeken of ik extra ruimte kan winnen tussen de banden en de wielkasten.
Iedere keer dat ik het voorrecht heb om met mijn oudste zoon naar zijn rugby training te rijden, dan komen we over de prachtige binnendoor wegen tussen Best en Oisterwijk.
Deze bevatten een aantal verkeersplateaus en daar hoor ik de banden met regelmaat de wielkasten een kusje geven.
De sporen op de banden zijn nauwelijks zichtbaar waardoor ik veronderstel dat slechts een paar mm al de oplossing kan zijn.
Mijn initiële nieuwsgierigheid begint met de gedachtenkronkel of er tussen wiel en remklauw misschien ruimte te winnen is, door bijv een dunnere spacer.
Door de vorm van de R-klauw en de vorm van de wielspaken kan ik daar nauwelijks meten, ook met klei krijg ik niet echt lekker een gemiddelde meting.
Bij een lokale cnc draai en frezerij laat ik 5 busjes van precies 15 mm en 15 ringen van 1 mm afdraaien.
Deze wil ik dan gebruiken als verschillende afstanden van spacers en te zien hoever ik kan gaan.
Jammer genoeg hou ik in mijn tekening voor de draaier rekening met m12 bouten en niet de m14 bouten die er doorheen moeten.
Dit betekend dat ik ieder gat met de hand mag opboren.
Maar dat zal even moeten wachten.....
01-06-2023
Mijn vrouw stond erop dat een dikke T5 onze trouw auto moest worden.
Versierd door vrienden!
Eigenlijk hechten wij geen waarde aan trouwen, maar een bepaald buurland hecht geen waarde aan geregistreerd partnerschap.
Maar het was toch een heerlijke dag met familie en vrienden!
04-06-2023 Vandaag zijn we lekker naar Hoek van Holland geweest om naar het strand-rugby toernooi van onze oudste zoon te kijken. Heerlijke dag gehad, maar ik vertel dit omdat we vanaf Breda over de A16 noordwaarts reden.
Voor wie nog nooit over die snelweg heeft gereden: de Paris-Dakar is vlak vergeleken met deze snelweg.
Daar waren toch meerdere momenten dat de wielen de spatborden aaide (ik reed netjes de maximale snelheid).
05-06-2023 Dat is motivatie genoeg om vandaag maar weer eens wat te klooien.
Dus eerst maar eens alle ringen en afstandsbussen uitgeboord naar de juiste diameter. (Dat viel nog pittig tegen, maar dat vertel ik natuurlijk niet hardop)
Vervolgens de V op een bok gestuiterd en een voorwiel en veerpoot gedemonteerd.
Ik zocht al langer naar een goede reden om eens een veerpoot los van de auto te bekijken.
Zo wist ik van te voren wel dat de rubber hoezen al lang niet meer in het land der levenden waren en ik was benieuwd naar de staat van de rest.
Je kunt op de foto wel zien dat het frisse er wel vanaf is
Het toplager heeft wat speling, de bovenste veer aanslag rubber (of hoe dat ding ook heet) is nog ok, de coating van de veer heeft op de onderste ring los gelaten en er zit geen veer isolator daar , stofhoes is meer een netje, de eindstop is verpulverd, er zit roest aan de keerring van de schokdemper maar hij lekt niet en de zuigerstang is nog netjes.
Ik meen ook ergens een productie datum op de schokdemper gezien te hebben van 2012, maar die kan ik nu weer niet terug vinden.
Al met al maar besloten om alles te vervangen.
Dus na een paar uur aan uitzoek werk lig ik achter de voordeur in de aanslag tot over een paar dagen de onderdelen uit Nederland en Duitsland zullen arriveren. :Thumbsup:
05-06-2023 via Estate Service:
2 x Veerschotel ring boven vooras L/R, art. nr. 30647969, €25,70
2 x Schokbrekerhoes met buffer en aanslagring voorzijde L/R, art. nr. 9140068-KIT, €41,50
2 x Veerpootlager vooras boven (Febi) L/R, art. nr. 3546189-F, €133,10
2 x Kruismoer schokbreker voorzijde, art. nr. 31262068-S, €17,91
2 x Voorveer Benzine 5-Cil. 2WD L/R, art. nr. 9492226-S, €121,00
Reparatie/beugel set stabilisatorstang 24 MM (PU) vooras, art. nr. 9461483-PU €82,10
Veer isolator voorzijde onderste, art. nr. 31329206-S, €29,70
Totaal incl. btw, €451,01
06-06-2023 via Motointegrator.nl:
2 x schokdemper Sachs Super Touring, art. nr. 554046, €123,83
2 x veerpootlager Lemförder, art. nr. 2015201, €18,50
Totaal incl. btw. €184,12
07-06-2023 2 x Ashoes set Binnenste handgeschakeld/automaat Benzine/Diesel L/R, art. nr. 31256222-M, €51,91
Totaal incl. verzending en btw. €60,66
12-06-2023 Inmiddels een week verder en de bestelde schokdempers uit Duitsland laten nog steeds op zich wachten. :wall:
Gelukkig heb ik wel wat te doen nu het toch uit elkaar gaat.
Zo waren aan beide kanten de binnenste aandrijfashoezen aan het uitdrogen.
De linker as heb ik inmiddels gedemonteerd, de hoes eraf geknipt en de boel schoon gemaakt.
De hoezen had ik al mee besteld met de veren enz en die zijn al binnen.
Ook had ik stabilisatorstang beugels met PU rubbers mee laten komen.
Ik had namelijk mijn twijfels over hoe goed de originele rubbers nog waren.
Dat het flink aanpoten zou worden om de originele rubber van de stabilisatorstang af te krijgen wist ik wel.
De originele zitten namelijk op de stang gevulkaniseerd, dus die moet je los snijden.
Ik doe dit alles op het pleintje achter onze achtertuin en wilde daarom het subframe niet laten zakken.
Dat voelt toch minder fijn dan wanneer ik het op een brug zou doen.
Nou die beslissing bijt me behoorlijk in mijn reet.
Man wat heb je weinig bewegingsruimte bij die beugels.
Door de huidige temperaturen kan ik toch niet de hele dag ermee bezig zijn en dat is eigenlijk wel prettig.
Iedere dag een paar uurtjes erin stoppen en dan rap naar binnen om af te koelen.
Op de foto zie je dat ik al een eindje onderweg ben met het linker rubber.
30-03-2023 Apk, geregistreerde km stand: 488184 km. De opmerking van de keurmeester terwijl ie het papierwerk af werkt: "Van onder en aan de motor zie je niet meer hoeveel km deze auto heeft gelopen en hij loopt netjes, helemaal tov de vorige keer dat ik hem keurde"
Even in perspectief zettende dat ik de T5 bij een onafhankelijk keuringsstation laat keuren ieder jaar.
Een soort grossier in apk waardoor die keurmeesters diverse auto's per dag keuren.
Voorheen mocht je meekijken tijdens de keuring, maar sinds corona mag je niet meer de werkplaats betreden.
Dat zo'n man überhaupt mijn auto of mij herkent is 1 ding, maar dat ie zelfs nog weet hoe de T5 voorheen was...
Van september 2022 tot mei 2023 renoveren mijn vrouw en ik eigenhandig de eerste verdieping van onze woning.
Inderdaad in slechts 8 maanden pakken we 2 slaapkamers van ongeveer 3 x 6 meter en een waskamer van 2,5 x 2 meter grondig aan.
We zijn te huur voor al uw spoedklussen. :smilie_happy:
De V70 heeft haar steentje meer dan bijgedragen met talloze ritjes naar bouwmarkten.
Maar ook met diverse gehuurde aanhangers erachter naar de stort, of om bijvoorbeeld 2de hands bedden/kasten enz op te halen in heel de regio.
Wanneer in mei het stof wat is gaan liggen ga ik uitzoeken of ik extra ruimte kan winnen tussen de banden en de wielkasten.
Iedere keer dat ik het voorrecht heb om met mijn oudste zoon naar zijn rugby training te rijden, dan komen we over de prachtige binnendoor wegen tussen Best en Oisterwijk.
Deze bevatten een aantal verkeersplateaus en daar hoor ik de banden met regelmaat de wielkasten een kusje geven.
De sporen op de banden zijn nauwelijks zichtbaar waardoor ik veronderstel dat slechts een paar mm al de oplossing kan zijn.
Mijn initiële nieuwsgierigheid begint met de gedachtenkronkel of er tussen wiel en remklauw misschien ruimte te winnen is, door bijv een dunnere spacer.
Door de vorm van de R-klauw en de vorm van de wielspaken kan ik daar nauwelijks meten, ook met klei krijg ik niet echt lekker een gemiddelde meting.
Bij een lokale cnc draai en frezerij laat ik 5 busjes van precies 15 mm en 15 ringen van 1 mm afdraaien.
Deze wil ik dan gebruiken als verschillende afstanden van spacers en te zien hoever ik kan gaan.
Jammer genoeg hou ik in mijn tekening voor de draaier rekening met m12 bouten en niet de m14 bouten die er doorheen moeten.
Dit betekend dat ik ieder gat met de hand mag opboren.
Maar dat zal even moeten wachten.....
01-06-2023
Mijn vrouw stond erop dat een dikke T5 onze trouw auto moest worden.

Versierd door vrienden!
Eigenlijk hechten wij geen waarde aan trouwen, maar een bepaald buurland hecht geen waarde aan geregistreerd partnerschap.
Maar het was toch een heerlijke dag met familie en vrienden!
04-06-2023 Vandaag zijn we lekker naar Hoek van Holland geweest om naar het strand-rugby toernooi van onze oudste zoon te kijken. Heerlijke dag gehad, maar ik vertel dit omdat we vanaf Breda over de A16 noordwaarts reden.
Voor wie nog nooit over die snelweg heeft gereden: de Paris-Dakar is vlak vergeleken met deze snelweg.
Daar waren toch meerdere momenten dat de wielen de spatborden aaide (ik reed netjes de maximale snelheid).
05-06-2023 Dat is motivatie genoeg om vandaag maar weer eens wat te klooien.
Dus eerst maar eens alle ringen en afstandsbussen uitgeboord naar de juiste diameter. (Dat viel nog pittig tegen, maar dat vertel ik natuurlijk niet hardop)
Vervolgens de V op een bok gestuiterd en een voorwiel en veerpoot gedemonteerd.
Ik zocht al langer naar een goede reden om eens een veerpoot los van de auto te bekijken.
Zo wist ik van te voren wel dat de rubber hoezen al lang niet meer in het land der levenden waren en ik was benieuwd naar de staat van de rest.
Je kunt op de foto wel zien dat het frisse er wel vanaf is

Het toplager heeft wat speling, de bovenste veer aanslag rubber (of hoe dat ding ook heet) is nog ok, de coating van de veer heeft op de onderste ring los gelaten en er zit geen veer isolator daar , stofhoes is meer een netje, de eindstop is verpulverd, er zit roest aan de keerring van de schokdemper maar hij lekt niet en de zuigerstang is nog netjes.
Ik meen ook ergens een productie datum op de schokdemper gezien te hebben van 2012, maar die kan ik nu weer niet terug vinden.
Al met al maar besloten om alles te vervangen.
Dus na een paar uur aan uitzoek werk lig ik achter de voordeur in de aanslag tot over een paar dagen de onderdelen uit Nederland en Duitsland zullen arriveren. :Thumbsup:
05-06-2023 via Estate Service:
2 x Veerschotel ring boven vooras L/R, art. nr. 30647969, €25,70
2 x Schokbrekerhoes met buffer en aanslagring voorzijde L/R, art. nr. 9140068-KIT, €41,50
2 x Veerpootlager vooras boven (Febi) L/R, art. nr. 3546189-F, €133,10
2 x Kruismoer schokbreker voorzijde, art. nr. 31262068-S, €17,91
2 x Voorveer Benzine 5-Cil. 2WD L/R, art. nr. 9492226-S, €121,00
Reparatie/beugel set stabilisatorstang 24 MM (PU) vooras, art. nr. 9461483-PU €82,10
Veer isolator voorzijde onderste, art. nr. 31329206-S, €29,70
Totaal incl. btw, €451,01
06-06-2023 via Motointegrator.nl:
2 x schokdemper Sachs Super Touring, art. nr. 554046, €123,83
2 x veerpootlager Lemförder, art. nr. 2015201, €18,50
Totaal incl. btw. €184,12
07-06-2023 2 x Ashoes set Binnenste handgeschakeld/automaat Benzine/Diesel L/R, art. nr. 31256222-M, €51,91
Totaal incl. verzending en btw. €60,66
12-06-2023 Inmiddels een week verder en de bestelde schokdempers uit Duitsland laten nog steeds op zich wachten. :wall:
Gelukkig heb ik wel wat te doen nu het toch uit elkaar gaat.
Zo waren aan beide kanten de binnenste aandrijfashoezen aan het uitdrogen.
De linker as heb ik inmiddels gedemonteerd, de hoes eraf geknipt en de boel schoon gemaakt.
De hoezen had ik al mee besteld met de veren enz en die zijn al binnen.
Ook had ik stabilisatorstang beugels met PU rubbers mee laten komen.
Ik had namelijk mijn twijfels over hoe goed de originele rubbers nog waren.
Dat het flink aanpoten zou worden om de originele rubber van de stabilisatorstang af te krijgen wist ik wel.
De originele zitten namelijk op de stang gevulkaniseerd, dus die moet je los snijden.
Ik doe dit alles op het pleintje achter onze achtertuin en wilde daarom het subframe niet laten zakken.
Dat voelt toch minder fijn dan wanneer ik het op een brug zou doen.
Nou die beslissing bijt me behoorlijk in mijn reet.
Man wat heb je weinig bewegingsruimte bij die beugels.

Door de huidige temperaturen kan ik toch niet de hele dag ermee bezig zijn en dat is eigenlijk wel prettig.
Iedere dag een paar uurtjes erin stoppen en dan rap naar binnen om af te koelen.
Op de foto zie je dat ik al een eindje onderweg ben met het linker rubber.