Pagina 3 van 3
Geplaatst: 31.01.2007 - 16:11
door Ludo
wanneer slaat de motor af?, tijdens optrekken?.
als ie begint te stotteren en je trapt de koppeling in, slaat ie dan nog af?.
en als je bv op de snelweg een lang stuk gaat rijden, doet ie het dan wél goed, dus zonder stotteren of afslaan?.
Geplaatst: 31.01.2007 - 16:14
door Nigel
Ludo schreef:wanneer slaat de motor af?, tijdens optrekken?.
als ie begint te stotteren en je trapt de koppeling in, slaat ie dan nog af?.
en als je bv op de snelweg een lang stuk gaat rijden, doet ie het dan wél goed, dus zonder stotteren of afslaan?.
Geen patroon kunnen herkennen. Soms rij ik bij een stoplicht weg en doet ie het even, soms rijd ik tijden 140km/h en doet ie het in ene even, soms rij je een tijd in de file en wil je optrekken doet ie het in ene. Onverwacht dus.
Koppeling intrappen slaat ie niet af, hij pruttelt dan wel om 'm aan te houden, maar hij blijft tot nu toe nog wel aan. Behalve toen de tank dus (zo goed als) leeg was.
Geplaatst: 31.01.2007 - 18:48
door Ludo
dit lijkt me toch de pomp te zijn.
de pomp levert 5 toerentallen, afhankelijk van de gasklepstand. (hoe je gasgeeft dus)
het lijkt alsof er een trap niet (meer) meedoet.
Geplaatst: 31.01.2007 - 19:06
door Nigel
Ludo schreef:dit lijkt me toch de pomp te zijn.
de pomp levert 5 toerentallen, afhankelijk van de gasklepstand. (hoe je gasgeeft dus)
het lijkt alsof er een trap niet (meer) meedoet.
Ah oke, wellicht dat ie soms juist uit een trap valt. Ter illustratie, ik heb alle soorten rijgedrag wel gehad op weg naar huis net en hij heeft geen krimp gegeven. Soms gaat het dus een tijdje prima, maar stel dat ie trap nummer 3 behoort te geven en tijdens het rijden in ene naar trap 2 terugvalt, zonder dat mijn gasaanvraag daar aan mee doet.. zit ik in ene zonder brandstof.. (?)
Maarum, even pompje wisselen gaat niet he?
Geplaatst: 31.01.2007 - 20:05
door Ludo
zónder brandstof niet, maar wel te weinig zodat de motor op een arm mengsel draait.
als het zich voordoet best meteen gaspedaal (even) loslaten.
let ook op, deze diagnose is aan de hand van je schrijven.
de symptomen lijken er verd*md veel op.
daarom zou je beter een exacte diagnose laten stellen bij een Vialle dealer.
een pompje is wel even te wisselen, dat neemt geen noemenswaardige tijd in beslag, maar.... is ontzettend duur. :roll:
ik weet ook niet of dit de eerste is die er nog inzit ofdat ze al eens vervangen is.
wat je zelf ook al eens kan controleren:
als het zich weer voordoet, en de motor slaat niet af, stop eens, doe de kofferbak open en luister eens een minuutje naar de pomp in de tank.
als ze een gelijkmatig geluid heeft is het dit niet, ratelt de pomp dan is dit wél de oorzaak.
Geplaatst: 31.01.2007 - 21:50
door Nigel
Oke, zeer nuttige tips Ludo

Ik begreep overigens dat er een ouder type tank is waar je de pomp niet van kan vervangen.
Als de auto overigens overstapt op gas hoor ik achter me soms een kortstondig gebrom, of dit de benzinepomp of de gaspomp is weet ik natuurlijk niet.
Is de druk van de vloeibare gas overigens niet voldoende om het zonder pomp af te kunnen? Of is de injectiedruk nog veel hoger ofzo? Dan nog een laatste aanslag op je gewaardeerde expertise: heb je een gooi naar de kosten van zo'n pomp?
Geplaatst: 31.01.2007 - 22:04
door Ludo
ja dat is een nadeel van de eerste generatie pompen, moet volledig met tank worden vervangen.
het gebrom komt van de lpg pomp, die bouwt eerst druk op.
zonder pomp is weer te mooi om waar te zijn.
die moet echt wel de vloeibare lpg naar het koppelblok sturen.
de kosten?, zoals eerder gezegd, véél te hoog.
prijzen zitten tussen 600 en 700 euro. :roll:
Geplaatst: 31.01.2007 - 22:09
door Nigel
Ouch, das inderdaad niet goedkoop. Heb ook nog de tip van het LPG-filter vervangen, dat kan ik ook nog proberen. Al ben ik bang dat ie door een verstopt filter eerder altijd slecht zou moeten presteren...
Er is zeker ook geen 2dehands markt voor LPG installaties? Een tank van 5 jaar oud is al 5 jaar nieuwer dan mijn tank

Geplaatst: 31.01.2007 - 22:33
door Ludo
filter vangen kan ook nog.
een tank van 5 jaar gaat waarschijnlijk niet kunnen.
je hebt ook een ouder type LPE computer.
een nieuwer type communiceerd niet met een oudere.
dus niet zomaar ergens een tank gaan kopen!.
Geplaatst: 01.02.2007 - 08:35
door Nigel
Ook dat nog
Ik heb de komende tijd wat meer ruimte voor garagebezoek, eerst even 'n verse APK regelen en dan dit probleem maar eens tackelen
Toch is op gas rijden soms wel wat ... tjah.. vervelender, ondanks dat het zo goedkoop is.
Geplaatst: 07.02.2007 - 09:41
door Nigel
Nagoed, ik zou meer opletten op het gedrag en wat dingetjes proberen, hieronder het resultaat (momenteel is het bar en boos):
- Hij doet het willekeurig. Gas geven, loslaten, stationair, cruisen. Oplossing is meestal even flink pedaal in trappen, dan lijkt ie 'los te schieten' en kun je weer verder (tenzij de tank leeg is).
- Als ie het doet en ik trap de koppeling in gebeurd er niets. Hij gaat netjes stationair draaien en pakt het gas gewoon weer op.
- Bij stoplicht stationair doet ie soms haperen, dan voel ik hem haperen en schiet het toerental even naar de ~1000 waarna die weer netjes terugvalt. Dit gebeurd dan 1 of 2 keer waarna die weer prima stationair snort.
De tank hoor ik niet. Alleen als ik gas uitschakel en daarna inschakel hoor ik heel kort een brom.
Je zei iets over dat de gaspomp vijf treden kent, wat nou als dat signaal om die vijf stappen aan te sturen niet goed werkt? Hoe wordt dat signaal opgenomen en aan de pomp doorgegeven? Kan daar iets vuil oid zijn?
En, bobine, kan dat er iets mee te maken hebben, of zou ik daar meer last van moeten hebben?
Geplaatst: 07.02.2007 - 19:25
door Ludo
het signaal dat de pomp krijgt gebeurd electronisch.
afhankelijk van de motorbelasting stuurt de LPE computer bepaalde signalen naar de pomp electronica.
vuil heeft hier dus niets mee te maken.
ondertussen rij je al 2 maanden rond op deze manier.
dan moet je toch stilletjes de keuze gaan maken, óf zo blijven rijden, óf toch maar eens beginnen het probleem écht op te lossen.
met blijven gissen/raden kom je geen stap verder...
Geplaatst: 07.02.2007 - 21:51
door Nigel
Heb jij een goed punt, maar tegelijkertijd ben ik behoorlijk huiverig met dit soort problemen voorleggen aan 'experts' in een garage. Dat kost mij namelijk altijd veel geld. Even een paar uurtjes op mijn kosten leren wat dit probleem kan zijn en vervolgens een rits onnodige reparaties aan m'n broek, ja, ik ken ze allemaal
Dus, vandaar, ik wou dat ie gewoon stuk was, dan kon ik wat (laten) fixen...

Geplaatst: 07.02.2007 - 22:00
door Ludo
je moet ook niet naar zomaar een garage gaan.
je gaat beter meteen naar een Vialle specialist.
meestal is het iets wat ze al vaker hebben voorgehad en nog voordat jij je uiteg hebt gedaan weten ze al waar het probleem zit...
Geplaatst: 07.02.2007 - 22:22
door Nigel
Hoe herken ik zo'n 'dealer'? De lokale gas expert in Hoorn doet Vialle inbouwen en onderhouden maar kijkt altijd heel moeilijk als ik een probleem als deze voorleg. Die begint dan zelf al over dat het 'moeilijk te vinden' zal zijn enzovoorts

Geplaatst: 14.02.2007 - 10:57
door Nigel
Nou, de zoveelste update, nu met serious shit
Vanochtend op weg naar werk, vanaf begin al inhouden en problemen. 3 vol gas en dan 80km/h op de snelweg. Niet fijn. Deze keer echter ook op benzine en hij begon zo vreemd te doen dat ik hem aan de kant heb gezet. Even gewacht, in ene overal witte rook om me heen. Starten leverde dus weer 400rpm en gestotter op, op benzine!
ANWB erbij, witte rook onverklaarbaar, koelsysteem goed, etc etc. Motor toch gestart en geen probleem, doet het weer goed. Sta ik op de parkeerplaats naast m'n auto (bij bestemming) gebeurd het in ene weer: stotter, 400rpm inhouden!!
Ik geluisterd, de gastank heeft hier niets mee te maken op benzine en ik zweer er nu bij dat ie gewoon op 2 poten loopt!!
Dus, ik denk dat ik bij mijn afspraak vrijdag bij de gasmannen maar beter aan kan sturen op het ontstekingscircuit. Een ander kwartje wat viel: de problemen zijn het ergst bij nat weer!
Enfin, more to come, maar ik heb het gevoel dat ik nu toch echt dicht bij een oplossing zit. Nieuw probleem: de man van de anwb lijkt m'n motorkap hengsel lam gemaakt te hebben: kan ik hier bij door de gril heen denken jullie? Kan de motorkap anders niet meer open maken

Geplaatst: 19.02.2007 - 16:32
door Nigel
Eindelijk het verlossende woord, hij is gemaakt!
Mijn excuses voor het rekken en rekken van de reparatie in de hoop dat ik zelf de oorzaak nog zou vinden, maar na een dagje spanning met de ANWB heb ik uit eigen beweging de bobine's maar vervangen en de auto rijd als nooit er voor.
Helemaal geen LPG G3 problemen dus, maar puur een electronisch slijt onderdeeltje. Nieuwe bobine's hebben mij 84,- incl btw bij de dealer gekost en het monteren plus repareren van de motorkap een extra 50,-. Al met al valt dat dus mee
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Geplaatst: 25.03.2007 - 21:05
door peere
Heb net dit topic eens zitten lezen en kom tot conclusie dat ik het zelfde probleem in de beginfase heb. Ga dus ook eens langs bij de garage om een en ander te checken. Mijne rijdt alleen op benzine dus kan het geen G3 probleem zijn. ploffen in uitlaat doet hij ook niet verder komt klacht aardig overheen. Alvast bedankt voor de uitgebreide feedback.