Precies, jij snapt 'em.
Meer dan 5000 km 1600kg sleurhut over allerlei wegen en over bergpassen, dan merk je pas wat hij kan. "Fluitend"......
Verbruik:
11 liter/100km bij 80 op snelweg, 13 bij binnendoor, 18 als je urenlang klimt (en daalt) over bergpassen. >10%
Bij temperaturen tussen de 20 en 38˚C
Wat is je verbruik ?
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Precies, jij snapt 'em.FLITS34 schreef: ↑06.08.2024 - 17:38 IHet beste bewijs is dat zelfs de turbo gaat fluiten van plezier als hij aangesproken wordt. Probeer ook de sportmode eens, prima voor de verbranding in je motor. Beter dan dat continue slome rijden op 1600 toeren, daar wordt je motor alleen maar “lui” van. Gassen met die Volvo’s……..en stekkerloos zolang als het kan!
......overigens kom ik met 'losse auto' zelden boven de 100km/u
De helft van de kilometers die ik maak, is mét caravan.
Meer dan 5000 km deze zomer, 1600kg sleurhut over allerlei wegen en over bergpassen, dan merk je pas wat hij kan. "Fluitend"......
Verbruik:
11 liter/100km bij 80 op snelweg, 13 bij binnendoor, 18 als je urenlang klimt (en daalt) over bergpassen. >10%
Bij temperaturen tussen de 20 en 38˚C
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 4th Gear member
Heerlijk in alle rust in mijn 100% elektrische Volvo door Nederlands mooie natuurgebieden rijden. Soms ‘fluitend’ even in je stoel gedrukt worden door de kracht van de elektromotor. Rust als je om je heen kijkt in de auto, minimalistisch, bijna therapeutisch autorijden. Wat een rust en souplesse….
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Zo geniet ik elke rit weer van mijn 100% benzine XC40. Ook ik rij meestal genietend van de natuur, door de Zeeuwse akkers en dorpen. En moet ik soms invoegen, met een door mij wat krap bemeten ruimte op het naderende verkeer, doet de T2 het prima en vlot genoeg om op snelheid te komen, zonder m,n achterligger te storen. Bovendien blijft zo de motor lekker los. Kijk ik om me heen, zie ik voor me een mooi dasboard, met de gebruikelijke informatie. Ik hoor de motor eigenlijk nooit. Alleen wat bandengeruis. Wat ben ik blij dat ik zonder stekker rij. Geen ergernis over de nodige updates die uitblijven. Of bugs in het elektro systeem. Of laadpalen die niet functioneren. En geen stress, door een vrij korte actieradius. In 5 minuten getankt, en weer een actieradius van +800 km. Wat wil een mens nog meer?
En ik las ergens dat de meeste Tesla rijders, weer over willen stappen naar een verbrandingsmotor. Dat heeft ons toch óók wat te zeggen?

En ik las ergens dat de meeste Tesla rijders, weer over willen stappen naar een verbrandingsmotor. Dat heeft ons toch óók wat te zeggen?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
Hans, denk je nou echt dat ik laadstress ervaar? Dat ik last heb van het missen van updates? Ga lekker door met regelmatig je ongenoegen over EV spuien met de kennis en ervaring die je ontbreekt. Prima bezig kerel. Overigens; jouw XC40 heb ik ook in proefgereden. Hobbelpaard. Schei toch uit.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Henry82
- 6th Gear member
Ach, het zijn vaak mensen die nul ervaring hebben met elektrisch rijden met die vooroordelen. Leven en laten leven....
Ik sluit me wel volledig bij je aan, heerlijk rustgevend om volledig elektrisch te zoeven, en in Nederland nog nooit enige vorm van laadstress gehad in de tijd dat ik elektrisch reed. Je kunt op meer plekken laden dan tanken.
Ik sluit me wel volledig bij je aan, heerlijk rustgevend om volledig elektrisch te zoeven, en in Nederland nog nooit enige vorm van laadstress gehad in de tijd dat ik elektrisch reed. Je kunt op meer plekken laden dan tanken.
Life is what happens while you're busy making other plans
- Hans Eilander
- 7th Gear member
C30BlackStone....Hobbelpaard? ik nodig je uit een keer met me mee te rijden. ik haal je op, en zet je weer af voor je deur.
En als je kijkt naar de verkoopcijfers, zal elektrisch rijden op den duur echt de overhand krijgen. Maar gezien de vele klachten en teleurstellingen van veel EV rijders, zal er nog een hoop huiswerk verzet moeten worden door de fabrikanten. En voor mij persoonlijk, zou ik ook geen laadstress ervaren met een korte actieradius, in geval ik een EV zou rijden. Want mijn wekelijkse ritten zijn bij elkaar opgeteld ca 270 km. Dus dan is 1x aan de laadpaal per week thuis voor mij voldoende. Dan hoef ik in principe zelfs geen Extended Range accu.
Maar ik ben gewoon nog niet aan een EV toe. (tenzij de overheid mij dwingt) Als ik de meeste reviews lees van de doorsnee EV rijder, dan huiver ik. Maar gelukkig mag een ieder kiezen wat hij wil, en waar zijn voorkeur naar uitgaat. Afhankelijk van het te besteden budget. En laat ik nu zelf begin dit jaar met een EX30 Demo gereden hebben?! Ik vind het materiaal gebruik prima, echt Premium, wat we van Volvo gewend zijn. Ook de uitstraling ( Design) van de EX30 is dik voor elkaar. Maar voor mij (persoonlijk) is de Funfactor weg. Het interieur is voor mij te minimalistisch. Zeker met dat Tesla scherm in het midden, en al die irritante piepjes van de veiligheidssystemen tijdens het rijden. Je hebt geen echte rijbeleving meer, ook al is hij nóg zo snel van stilstand naar 100 km/u. Ik heb meer het gevoel van: Je verplaatst je van A naar B. Ja het is stil, en ja het is comfortabel. Maar de échte rijbeleving ontbreekt. En dat......de bewuste Funfactor, vind ik nu nét het belangrijkste van heel het autorijden. En als ik dan perse moest kiezen, ging ik voor een EX40.
(excuses voor off topic)

En als je kijkt naar de verkoopcijfers, zal elektrisch rijden op den duur echt de overhand krijgen. Maar gezien de vele klachten en teleurstellingen van veel EV rijders, zal er nog een hoop huiswerk verzet moeten worden door de fabrikanten. En voor mij persoonlijk, zou ik ook geen laadstress ervaren met een korte actieradius, in geval ik een EV zou rijden. Want mijn wekelijkse ritten zijn bij elkaar opgeteld ca 270 km. Dus dan is 1x aan de laadpaal per week thuis voor mij voldoende. Dan hoef ik in principe zelfs geen Extended Range accu.

Maar ik ben gewoon nog niet aan een EV toe. (tenzij de overheid mij dwingt) Als ik de meeste reviews lees van de doorsnee EV rijder, dan huiver ik. Maar gelukkig mag een ieder kiezen wat hij wil, en waar zijn voorkeur naar uitgaat. Afhankelijk van het te besteden budget. En laat ik nu zelf begin dit jaar met een EX30 Demo gereden hebben?! Ik vind het materiaal gebruik prima, echt Premium, wat we van Volvo gewend zijn. Ook de uitstraling ( Design) van de EX30 is dik voor elkaar. Maar voor mij (persoonlijk) is de Funfactor weg. Het interieur is voor mij te minimalistisch. Zeker met dat Tesla scherm in het midden, en al die irritante piepjes van de veiligheidssystemen tijdens het rijden. Je hebt geen echte rijbeleving meer, ook al is hij nóg zo snel van stilstand naar 100 km/u. Ik heb meer het gevoel van: Je verplaatst je van A naar B. Ja het is stil, en ja het is comfortabel. Maar de échte rijbeleving ontbreekt. En dat......de bewuste Funfactor, vind ik nu nét het belangrijkste van heel het autorijden. En als ik dan perse moest kiezen, ging ik voor een EX40.

- Henry82
- 6th Gear member
Funfactor vind ik in een EX30 juist heel groot. Pas een stukje in een Twin Motor gereden, nou dan weet je helemaal niet wat je meemaakt.
Maar on topic: Werkelijk geen idee wat het verbruik van mijn auto is, let ik helemaal nooit op eerlijk gezegd. Als het lampje gaat branden ga ik tanken, en dan kan ik meestal weer een weekje vooruit.
Maar on topic: Werkelijk geen idee wat het verbruik van mijn auto is, let ik helemaal nooit op eerlijk gezegd. Als het lampje gaat branden ga ik tanken, en dan kan ik meestal weer een weekje vooruit.
-
- 1st Gear member
........lekker acceleren met de Twin Motor en dan na 200 kilometer al zonder stroom staan ipv de beloofde 480 kilometer.
Mijn vrouw heeft een EV van haar werk en met name in de winter staat ze regelmatig zonder stroom.
De 480 kilometer kan alleen gehaald worden als je een fluwelen voetje hebt en geen stroom slurpers zoals interieur verwarming, achterruitverwarming en andere functies die juist zo handig/fijn zijn gaat gebruiken.
Wat ook vervelend is dat de nieuwprijzen hard zakken, klinkt leuk behalve als je na een paar jaar gaat inruilen. Dan krijg je echt heel weinig terug voor je auto. Tesla heeft bijvoorbeeld al een prijsverlaging van 30 % en de andere merken volgen in rap tempo,
In Duitsland ruilen ze zelfs EV,s niet eens meer in omdat er een overvloedige markt is ontstaan van inruilers die weer op benzine gaan rijden.
Dit gaan we in NL ook krijgen als de subsidies vervallen en er weer gewoon wegenbelasting betaald moet gaan worden voor een hele zware accu auto.
Komt ook nog bij dat de ADAC een onderzoek heeft ingesteld dat EV,s 3 keer zo vaak in de garage staan ivm storingen. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht, maar is helaas de realiteit
Mijn vrouw heeft een EV van haar werk en met name in de winter staat ze regelmatig zonder stroom.
De 480 kilometer kan alleen gehaald worden als je een fluwelen voetje hebt en geen stroom slurpers zoals interieur verwarming, achterruitverwarming en andere functies die juist zo handig/fijn zijn gaat gebruiken.
Wat ook vervelend is dat de nieuwprijzen hard zakken, klinkt leuk behalve als je na een paar jaar gaat inruilen. Dan krijg je echt heel weinig terug voor je auto. Tesla heeft bijvoorbeeld al een prijsverlaging van 30 % en de andere merken volgen in rap tempo,
In Duitsland ruilen ze zelfs EV,s niet eens meer in omdat er een overvloedige markt is ontstaan van inruilers die weer op benzine gaan rijden.
Dit gaan we in NL ook krijgen als de subsidies vervallen en er weer gewoon wegenbelasting betaald moet gaan worden voor een hele zware accu auto.
Komt ook nog bij dat de ADAC een onderzoek heeft ingesteld dat EV,s 3 keer zo vaak in de garage staan ivm storingen. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht, maar is helaas de realiteit
- Henry82
- 6th Gear member
Lekker benzine blijven rijden dan, voor ieder wat wils gelukkig.
Ontopic: Ik heb maar eens gekeken wat mijn gemiddelde verbruik is: 7.9 l/100km. Dit terwijl in de folder 6.1 staat, schandalig.
Ontopic: Ik heb maar eens gekeken wat mijn gemiddelde verbruik is: 7.9 l/100km. Dit terwijl in de folder 6.1 staat, schandalig.
- raspaardje
- 6th Gear member
Maar jij least, toch? 
Een beperking vwb range die nog groter wordt omdat je met allerlei zaken rekening dient te houden is toch echt waarom sommigen weer afstappen van de EV.
Ondanks sommige voordelen die ze hebben.

Een beperking vwb range die nog groter wordt omdat je met allerlei zaken rekening dient te houden is toch echt waarom sommigen weer afstappen van de EV.
Ondanks sommige voordelen die ze hebben.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 4th Gear member
Ook in dit topic ….. al die EV’s. Kommer en kwel. Opdoeken maar die hele handel ..
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Ik las gisteren een review van een VW ID4 rijder, daar krijg je echt kippenvel van. Op zich een mooie auto. (mooier en volwassener dan de compacte ID3) maar die man zal echt geen 2e ID4 meer kopen. /leasen) Het zal best nog wel even duren, voordat alle kinderziektes verdwenen zijn, uit de software en nodige updates. Het zal ook best wel ooit goed komen met de EV. Maar ik zal dat niet meer meemaken. De helft van alle huidige Tesla rijders ( Tesla die zijn zaken met OTA enz goed voor elkaar heeft) wil weer terug naar de verbrandingsmotor. De auto industrie heeft wat EV,s betreft, de consument een veel te mooi plaatje voorgehouden, en velen zijn er (zonder zich er goed in te verdiepen) in getuimeld. Dat doet pijn.C30BlackStone schreef: ↑09.08.2024 - 20:17 Ook in dit topic ….. al die EV’s. Kommer en kwel. Opdoeken maar die hele handel ..
En wat het verbruik betreft, (want daar gaat dit topic over) is het met de brandstof motoren net zo, als bij de elektrische auto,s. Het verbruik word af fabriek namelijk weergegeven in de meest gunstige ( lees onrealistische) omstandigheden. In de praktijk valt dit altijd anders (negatiever) uit, en zéker met een caravan of aanhanger aan de trekhaak. Op zo,n dag als vandaag, geeft mijn brandstofmeter, met nog een halfvolle tank te gaan, een totale actieradius aan van 1050 km! Roept u maar......

-
- 4th Gear member
Beste Hans, ik haak af…..de helft van ALLE Tesla rijders. Zijn ze dan geteld ? Heb je dit onderzoek uitgevoerd? Graag een betrouwbare bron. Ik ben benieuwd of in dat onderzoek ALLE Tesla rijders een mening hebben gegeven. En dan de range. Lekker belangrijk dat jij 1050 kan rijden op een tank benzine. Heb je dit in dagelijks gebruik nodig dan? Vooruit maar. Ik ga over op lezen en stop met reageren. Je hebt gelijk.
- Rogier64
- 5th Gear member
Mijn gemiddelde, gemeten over 11.500 km is 7,59 l/100km. Niet echt verkeerd voor een zware V60 vind ik zelf. Even het zijsprongetje, ik ben ook wat allergisch voor EV. Echter van mijn dealer een XC40 SMER Ultmate tijdens een onderhoudsbeurt meegehad. En eerlijk is eerlijk, dat rijdt best wel geweldig. Ik ben nog niet om maar wel aanzienlijk minder sceptisch dan ik was. Nu heb je geen laadstress op zo'n dag, dat scheelt ook. Als Sensus gebruiker had ik meer moeite met AAOS qua mogelijkheden.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Hier is de bron (óok in de Gelderlander)C30BlackStone schreef: ↑09.08.2024 - 21:48 Beste Hans, ik haak af…..de helft van ALLE Tesla rijders. Zijn ze dan geteld ? Heb je dit onderzoek uitgevoerd? Graag een betrouwbare bron. Ik ben benieuwd of in dat onderzoek ALLE Tesla rijders een mening hebben gegeven. .
De uitkomsten van dit onderzoek komen overeen met een onderzoek van McKinsey dat in juni werd gepubliceerd. Daaruit bleek dat 46 procent van de Amerikaanse bezitters van een elektrische auto van plan is om bij hun volgende auto voor een verbrandingsmotor te kiezen. Wereldwijd ligt dat percentage lager, aldus McKinsey.3 dagen geleden
Helft Amerikaanse Tesla-rijders koopt toch weer een benzineauto, eerder was dat nog 76 procent
- Jers3n
- 5th Gear member
Het wordt inderdaad voor elk model gemeten via hetzelfde gestandaardiseerd traject, onder dezelfde (zeer gunstige) omstandigheden met dezelfde randvoorwaarden. Op die manier is de uitkomst van de test voor de verschillende modellen eerlijk te vergelijken. Er is geen enkele fabrikant die zal beweren dat dit verbruik ook in de dagelijkse praktijk te halen is, daar waagt men zich echt niet aan.Hans Eilander schreef: ↑09.08.2024 - 21:12 Het verbruik word af fabriek namelijk weergegeven in de meest gunstige ( lees onrealistische) omstandigheden. In de praktijk valt dit altijd anders (negatiever) uit, en zéker met een caravan of aanhanger aan de trekhaak.
En dat het verbruik met iets aan de trekhaak hoger is, is toch ook gewoon logisch?
Het na gemeten verbruik van de V90 CC B5 over 17.000 km is 8,83l/100km, dat valt mij (zeker) niet tegen.
En laatste tankbeurt na 494 km in Noorwegen geeft 6,94l/100km, nu is dat veelal max 80 km/h (cc op 85km/h) maar het kan dus best. En sinds het vertrek uit NL met hele stukken 150 km/h (tot max ca. 170) in Duitsland is het verbruik 7,81l/100km (over ruim 1000km), dat valt gewoon binnen het opgegeven testverbruik, en ja dat is vooral snelweg, maar wel met 4 man en bagage en daar waar het mag èn kan dus wat harder waarbij stevig accelereren niet geschuwd wordt (het gemak en souplesse waarmee dat gaat blijft leuk
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- S80 Executive
- 5th Gear member
@Jers3n: dat is exact mijn ervaring. Afgelopen jaar naar Italië geweest met de V60CC B5. Over de hele reis toen 186,4 liter verbruikt voor 2.571 km. Dat is 1 op 13,8 of 7,25L /100 km. Volvo zelf zegt: Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) 7.7 l/100km. Mijn cijfers heb ik uit de Volvoapp, dus er zal nog best een foutmarge in zitten. Hoe dan ook, was ik aangenaam verrast.
O ja @Hans. Is er ook onderzocht waarom 46% terug wil? Misschien heeft het niets met de auto te maken maar met subsidie / regelgeving? Wij hebben na de C40 twin gewoon weer een EC40 twin genomen, geen seconde getwijfeld of we weer voor benzine zouden gaan.
O ja @Hans. Is er ook onderzocht waarom 46% terug wil? Misschien heeft het niets met de auto te maken maar met subsidie / regelgeving? Wij hebben na de C40 twin gewoon weer een EC40 twin genomen, geen seconde getwijfeld of we weer voor benzine zouden gaan.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
@S80, dat heeft verschillende oorzaken. Niet alleen het deels wegvallen van de fiscale voordelen, maar ook de tegenvallende kwaliteit van componenten, en materiaalgebruik van Tesla, speelt een belangrijke rol. Hoe het ook zei, voor mij persoonlijk is het elektrisch rijden een No-Go. Ik heb hier geen eigen oprit, en zelfs geen zonnepanelen. Dat 1x per week opladen zou voor mij geen punt zijn, zelfs geen kleine actieradius voor mijn wekelijkse gebruik. Maar gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij koopt en rijdt. Misschien ben ik te conservatief voor een EV...??

- Fredhead
- Geartronic member
[MODS BREAK]
Gaat dit nog over het gemiddelde verbruik?
De discussie over wel of geen EV hoort hier niet bepaald thuis volgens mij.
Gaat dit nog over het gemiddelde verbruik?
De discussie over wel of geen EV hoort hier niet bepaald thuis volgens mij.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D