Pagina 3 van 5
Geplaatst: 17.12.2006 - 22:43
door Edwin
JosB schreef:
Mocht er nu echt een probleem zijn met je defrostkanaal dan kun je een aantal zaken testen, als eerste de stand ventilatie met alleen de beide middelste ventilatie openingen open, als je haren nu achter je oren waaien weet je in elk geval dat je systeem netjes werkt en dat je pollenfilter niet verstopt zit.
Als je nu de stand defrost kiest en je sluit alle ventilatie blaasmonden dan zou er een heel behoorlijke bult lucht uit je defrost openingen moeten komen, en aan allebei de kanten ongeveer evenveel.
Hoi Jos,
Bedankt voor de nuttige info!! Ben zojuist gelijk maar even de auto ingedoken en heb jouw tips geprobeert (zonder draaiende motor ivm de buurt :? ).
Met alleen de middelste twee roosters open en de blaasrichtingstand op "blazen naar voren (pijltje recht naar het poppetje wijzend) en de ventilator op 5 komt daar inderdaad een behoorlijke wind uit.
Als ik nu dan op defrost zet met de middelste ook dicht (dus alle roosters dicht) komt er bij het raam wel wat lucht uit maar niet geen harde wind, zoals uit de middelsten. Als ik dan geleidelijk aan de zij en middelste roosters opzet wordt het bij het raam een stuk minder maar niet geheel luchtloos. Ik heb zelf het idee dat het in de midden wat meer waait als aan de zijkanten.
Herkent iemand dit??
Zijn er nog meer testen om definitief uitsluitsel te geven. Ik kan me indenken dat de chefwerkplaats van de dealer (no-offence) al gauw zegt dat alles goed is als ie iets lucht voelt??
Misschien eens een technische dag organiseren lauter en alleen voor dit probleem en dat jij dan voordoet hoe het demonteren moet en dat wij dan allemaal direct meedoen. Een soort van marathon-reparatie??
Moeten een ieder natuurlijk wel eerst met zekerheid weten of zijn ventilatie wel/niet goed werkt!
gr. Edwin.

Geplaatst: 17.12.2006 - 22:53
door Remon
JosB,
Kun je misschien een kleine handleiding maken voor dit probleem? Bijvoorbeeld waar de schroeven e.d zitten en waar je absoluut niet aan mag komen.
Geplaatst: 18.12.2006 - 09:52
door JosB
Remon schreef:JosB,
Kun je misschien een kleine handleiding maken voor dit probleem? Bijvoorbeeld waar de schroeven e.d zitten en waar je absoluut niet aan mag komen.
Hoi Remon,
Sorry maar daar wilde ik niet aan beginnen.
Het is natuurlijk niet zomaar een klusje voor iedereen om je complete dashboard "even" te demonteren, er komt iets te veel bij kijken.
Je stuurwiel moet er af (kom je de airbag tegen) je complete dasboard kabelboom moet los, je hele middenconsole met kachelbediening moet los.
lijkt me niet verstandig om hier een stappenplan voor te gaan maken.
Natuurlijk zijn er best wel hobbyisten die dit soort klussen aan kunnen maar de meerderheid weet niet waaraan ze beginnen.
Ik ben hier een regelmatige lezer en ik reageer alleen maar als het zinvol is, ik ben niet zo aktief dat ik mede forumleden persoonlijk ken en in kan schatten wie wel en wie niet in staat is om dit te kunnen.
Ik heb weinig zin om later de verwijten te krijgen "maar HIJ ZEI dat het zo moest".
Geplaatst: 18.12.2006 - 10:48
door Hans
Dit soort megaoperaties moet je idd aan de vakman overlaten...of je moet zelf een vakman zijn

Geplaatst: 18.12.2006 - 10:59
door Najreg
De klus wordt mij inderdaad een beetje te groot. Ben best wel handig maar zodra er airbags en stuurkolommen in de weg zitten denk ik dat ik maar naar de vakman ga. Bij de dealer kreeg ik een prijsopgave van ongeveer 200 euro, opzich nog wel te doen alleen nu even niet. Ik kijk het nog even aan.
Gerjan
Geplaatst: 18.12.2006 - 12:31
door Remon
hans anesthesie schreef:Dit soort megaoperaties moet je idd aan de vakman overlaten...of je moet zelf een vakman zijn

Ach, je kunt het ook als een uitdaging zien natuurlijk

. Woensdag gaat de V40 van m`n pa naar de garage. Ik ga dan goed kijken wat de monteur doet zodat ik hoop dit thuis ook te kunnen doen bij de auto van m`n broer. Op het moment dat ik daar sta te kijken, kan ik zelf wel beoordelen of het voor mij wel of niet te doen is.
ontwaseming
Geplaatst: 18.12.2006 - 16:06
door arnold30
he,
heb allemaal dezelfde problemen als jullie, maar die van mij kotm uit sept 2002, dus misschien niey van de lasnaad ellende(hoop ik) wat kan het wel zijn teweing vloestof in de airo, of interieur filter!! heb de dealer gebeld en wist het zo niet te zeggen, eert maat eens even kijken, en dat kan al een hoopie geld kosten!! wie weet iets!!!
gr
arnold
Geplaatst: 18.12.2006 - 17:14
door Nigel
Hmm, 'n Ph1 blaast 'm vrij snel droog. Ook issie nogal snel warm, dus dat maakt het geheel wel makkelijk. Zelfs een auto met airco krijgt het zo snel niet voor elkaar, dus ik ben wel tevreden.
Vond de verwarming juist lekker Zweeds handig bestand tegen frisheid

Re: ontwaseming
Geplaatst: 18.12.2006 - 21:48
door JosB
arnold30 schreef:he,
heb allemaal dezelfde problemen als jullie, maar die van mij kotm uit sept 2002, dus misschien niey van de lasnaad ellende(hoop ik) wat kan het wel zijn teweing vloestof in de airo, of interieur filter!! heb de dealer gebeld en wist het zo niet te zeggen, eert maat eens even kijken, en dat kan al een hoopie geld kosten!! wie weet iets!!!
gr
arnold
Hoi Arnold,
Lijkt me simpel he

de hoeveelheid koelmiddel in je airco systeem heeft niets maar dan ook totaal niets te maken met de hoeveelheid lucht die uit je blaasmonden komt.
Als je te weinig lucht hebt en je hebt problemen met je ontwaseming, kijk dan eerst naar je interieurfilter.
De meeste problemen komen door een vervuild filter, de volgende stap is het schoonmaken van je voorruit.
even een opmerking daarover.
Ik zie verschrikkelijk veel mensen bezig met doekjes, sponzen, trekkertjes, zakdoeken en weet ik wat allemaal meer aaaaaaaaaaaahhhhhhhh daar wordt ik helemaal naar van.
Je rijdt rond met vette ruiten die bij donker weer allerhande schitteringen, sterren strepen e.d. geven. Je ziet geen z.k meer en rijdt in mijn ogen onveilig rondt. :evil: :evil:
Door die vette laag op je ruiten is je klimaatsysteem ook nog eens niet in staat om je ruiten netjes droog te krijgen.
OK, hoe maak je nou je ruiten aan de binnenzijde eens GOED schoon????
Begin met een schone doek met een scheut alcohol (nee niet die cognac van 15 jaar) maar gewoon dat spul van de drogist.
Wrijf er je hele ruit mee in, goed nat maken!
Hierna afpoetsen/drogen met een andere schone droge doek.
Nu maak je een mengsel aan van water met een flinke scheut ammoniak ( ja ik weet het 't stinkt verschrikkelijk :roll: )
Hiermee doe je hetzelfde, schone doek, flinke scheut er op en die hele ruit inwrijven. Ook nu weer nawrijven met een schone droge doek.
O ja, als je toch bezig bent doe dan meteen al die andere ruiten op dezelfde manier
Allemaal succes en in de toekomst zie ik alleen nog maar Volvo's met schone ruiten

Geplaatst: 18.12.2006 - 23:33
door Remon
Josb,
Je vergeet nog te zeggen dat wanneer je de ruiten goed ontvet hebt, nooit meer met een doek op je ruiten moet gaan wanneer deze beslaan. Kachel aan en weg is de waas. Als je met een doek gaat wrijfen is dat het eerste wat de volgende keer weer gaat beslaan. M`n ma gaat er altijd wel met een doek over aaaaah, daar word je zo gek van.
Geplaatst: 19.12.2006 - 06:30
door joost
Begin met een schone doek met een scheut alcohol (nee niet die cognac van 15 jaar) maar gewoon dat spul van de drogist.
Wrijf er je hele ruit mee in, goed nat maken!
Hierna afpoetsen/drogen met een andere schone droge doek.
Nu maak je een mengsel aan van water met een flinke scheut ammoniak ( ja ik weet het 't stinkt verschrikkelijk )
Hiermee doe je hetzelfde, schone doek, flinke scheut er op en die hele ruit inwrijven. Ook nu weer nawrijven met een schone droge doek.
En daar kan ook het dasboard tegen, wanneer daar druppels op komen?
Joost.
Geplaatst: 19.12.2006 - 09:22
door JosB
Remon schreef:Josb,
Je vergeet nog te zeggen dat wanneer je de ruiten goed ontvet hebt, nooit meer met een doek op je ruiten moet gaan wanneer deze beslaan. Kachel aan en weg is de waas. Als je met een doek gaat wrijfen is dat het eerste wat de volgende keer weer gaat beslaan. M`n ma gaat er altijd wel met een doek over aaaaah, daar word je zo gek van.
Ja Remon,
Je hebt gelijk ik was vergeten te vertellen dat je daarna natuurlijk met je vingers van die ruit af moet blijven, dus niet meteen weer met dat doekje, spons, trekkertje, vuile zakdoek of iets ander over die ruit vegen.
Maar eigenlijk is dat ook niet nodig want die ruit blijft voorlopig de eerste maanden schoon.
Geplaatst: 19.12.2006 - 09:27
door JosB
joost schreef:En daar kan ook het dasboard tegen, wanneer daar druppels op komen?
Joost.
Yep, daar heeft je dashboard absoluut geen moeite mee.
Ik kan het je nog mooier vertellen.
Er bestaat een wettelijke eis voor het defrosten en demisten van je voorruit.
ELKE autofabrikant in Europa moet aan deze eis voldoen EN DOET DAT OOK.
In deze eis staat tot op de letter nauwkeurig omschreven hoe de test uitgevoerd dient te worden en wat de voorbereidingen zijn.
Laat die omschrijving die ik hierboven heb beschreven om je ruiten te reinigen nou uit deze wettelijke eis komen

Geplaatst: 19.12.2006 - 20:22
door Remon
Wat ik me nog even afvraag is het volgende:
Hebben we allemaal dezelfde symptomen/klachten.
Als jullie de defrost aanzetten, ontwassemd dan een deel van de voorruit niet, of ontwassemd de gehele voorruit heel langzaam?
Geplaatst: 19.12.2006 - 20:47
door martin2
rechts ontwasemt een beetje, links nog minder. Uit het 2e gat vanuit het midden naar links geteld komt helemaal niets.
MvG Martin
Geplaatst: 20.12.2006 - 11:12
door Fredk
Ik denk dat ik me bij de club over dit onderwerp moet aansluiten. Ook bij mijn V40, bouwjaar juni 2000 vind ik de ontwaseming (slecht/minimaal) De linker zijde gaat sneller als rechts, maar alleen met
alle andere ventilatie gaten dicht, en dan nog zeker 5 min. wachten voordat er een opening ontstaat op de voorruit die verantwoord is om mee weg te rijden. Luchtstroom uit de uitblaas opening is ook niet hetzelfde als uit de andere openingen. Ik denk dat er bij mij dus ook lekkage is, temeer omdat ik zoals al eerder vermeld in de hogere ventilatiestand een ratelend- tikkend geluid hoor (Lucht die uit het lek ergens tegen aan komt ?)
Enige lichtpuntje, auto gekocht met 1 jaar garantie, dus dit probleem mag de verkoper netjes gaan oplossen
Ik maak overigens mijn ruiten altijd schoon met papieren weggooihanddoeken en een ruitenschoonmaakmiddel(Glassex) ruikt beter en resultaat is ook prima. Komende zondag de tip met alcohol en ammoniak eens proberen.
Geplaatst: 20.12.2006 - 12:25
door JosB
Heren, Heren,
Niet te snel conclusies trekken a.u.b.
In dit jaargetijde met buitentemperaturen rond die bewuste 5°C (of lager) waarbij de airco niet meer in komt moet alleen je verwarmng met de ventilatielucht samen er voor zorgen dat de condensaanslag op je voorruit verdwijnt en dat kost gewoon veel meer tijd dan een aantal dagen geleden toen je AC nog wel in kwam.
De beide defrostopeningen boven in je dashboard zijn groot, behoorlijk groot ten opzichte van de 4 ventilatie openingen, als je de hoeveelheid lucht met de hand voelt dan kun je niet zonder meer stellen dat er veel minder lucht uit je defrostopeningen komt dan uit je ventilatieopeningen.
En lucht die tikkende geluiden te horen geeft heb ik in de 26 jaar dat ik hier mee bezig ben nog nooit gehoord.
Het meest waarschijnlijke van dat tikkende geluid is meestal simpelweg een blaadje dat tegen de ventilator aan zit.
Ik zou in dit geval dan ook zeker daar naar kijken en zeker eens kijken naar het interieurfilter wat ik al dikwijls heb aangegeven is dit meestal de grootste boosdoener.
Ik zou het ook niet leuk vnden als je bij de dealer staat met de opmerking "maar op het forum zeiden ze ..." om vervolgen geconfronteerd te worden met een filter waar je soep van kunt trekken.
Er is een BEPERKT aantal auto's geweest met problemen aan het dashboard, volgens mij zijn de meeste mensen toen wel teruggegaan met hun auto, natuurlijk zal er best wel ergens een exemplaar er tussen door geschoten zijn maar het aantal meldingen dat ik nu hier tegen kom lijkt me aan de hoge kant.
Geplaatst: 20.12.2006 - 13:04
door Hans
nou, mijn V40 ontwasemt prima iig. Maar een vette ruit is idd killing.
Geplaatst: 20.12.2006 - 13:15
door Fredk
JosB, ik raak niet zo snel in paniek, maar de kwaliteit van ontwaseming tov van mijn vorige Volvo (440) valt gewoon tegen. ( 5 min. wachten is toch niet binnen de norm?) Het tikkende geluid zal inderdaad best een blaadje zijn, o.i.d. maar dat mag de garage uitzoeken. En een vuil filter is dan voor hun een makkelijke klus. Ik hoop natuurlijk niet dat ze het hele dashboard moeten loshalen, wordt de wagen denk ik niet beter van.
Maar zoals gezegd, zondag tijdens de dienst eerst maar eens lekker de ramen goed schoonmaken, dat scheelt denk ik al 50% !
Overigens zo'n blaadje bij de ventilator motor, is daar makkelijk bij te komen zonder al te veel sloop werk?
Verklaar nog even die 5°C (of lager) en Airco. In mijn 440 hielp het juist om de droge lucht van de airco te gebruiken om de voorruit snel schoon te krijgen.
Geplaatst: 20.12.2006 - 15:39
door Remon
Zojuist even bij onze dealer in zwolle geweest met de V40 van m`n vader.
Het probleem:
Slecht ontwassemen van de voorruit. Weinig lucht dat over de voorruit blaast met het gevolg dat het lang duurt voordat de voorruit weer helder is. Mijn S40 blaast harder als de V40 van mijn vader.
De oorzaak:
Na het verhaal verteld te hebben aan de monteur, heeft hij de ventilator motor gedemonteerd. Hier zaten bladeren in die de motor onregelmatig doen lopen en een brommend geluid veroorzaakt. Deze is uitgeblazen, het gebrom is weg. Echter verhoogde dit de luchtstroom niet. Toen is de monteur verder gaan zoeken bij de ventilatie kanalen. Tijdens het onderzoeken kwam de monteur tot de conclussie dat er lucht bij de voeten waarneembaar is terwijl de knop op defrost staat. De oorzaak hievan is te zoeken bij het motortje die de kleppen bedient. Deze is door een tijdelijke blokkade (kabeltje tussen de motor en klep o.i.d) van zijn tijd geraakt. De monteur heeft het mechanisme weer op tijd gezet en het was direct voelbaar dat er meer lucht uitkomt. Het probleem is dus nu verholpen.
Oorzaken zijn dus:
vervuilde ventilator motor
niet optijdstaande regelklep die lucht naar voeten blaast terwijl deze naar de voorruit geblazen dient te worden. Deze klep kun je het beste bij je dealer laten afstellen omdat dit een nauwkeurig werkje is.
Omdat de monteur (volgens mij de gehele vestiging van Furness

) op de hoogte zijn van het forum wil ik daarom de dealer bij deze nogmaals bedanken.