Hans Eilander schreef: ↑10.10.2024 - 16:15
Bizar dit. € 7,5 K afschrijving per jaar. Ik vond € 5K per jaar afschrijving, al de grens van het toelaatbare. In principe ga ik (indien ik door blijf rijden met deze) dan na 6 jaar, 7K per jaar terugverdienen.....
Mijn redenen om in te ruilen waren niet om te ‘verdienen’ - het ging om andere dingen, niet alles is in geld of kosten uit te drukken. ( en als je echt wilt verdienen kun je beter in een huis investeren of zo- ik las net dat de prijzen hier lokaal in 12 maanden 12% gestegen zijn).
Dat terzijde en ik ga niet verdedigen waarom we het de moeite waard vinden maar wil het wel een beetje uitleggen.
Ik vind EV rijden voor de kortere trajecten echt prima, heerlijk zelfs, maar nu we in toenemende mate wegens familieomstandigheden regelmatig langere trajecten moeten afleggen minder geslaagd. Het laden op zich is geen probleem, maar de tijd waarop wel.
Zal ik uitleggen met een van meerdere voorbeelden: Ik heb een familielid in België die we regelmatig moeten bezoeken. Dat is een rit van 250 - 260 km enkele reis. Om praktische redenen moeten we meestal dezelfde dag heen en weer. De rit over de A2 wordt helaas vaak geplaagd door drukte en vertraging. Dus als we dan na een 2,5 uur of meer daar aankomen en daar de rest van de dag en een deel van de avond zijn om daarna - halverwege de terugreis, midden in de nacht, te moeten laden is dat niet echt mijn idee van comfort - zeker in de herfst of winter als het donker en nat is. Je kunt in de verwarmde auto blijven maar mijn vrouw ervaart dat ‘s nachts laden als onprettig en het geeft haar een onveilig gevoel. Daar komt bij dat als we zo’n dag achter de rug hebben (waarbij we ons uitgesloofd hebben met hulp aan mensen die dat nodig hebben), het bed lokt en rijden we graag in één keer door.
We zijn met 75+ zelf ook niet meer piepjong en op ons comfort gesteld en met een LR hybride kan ik in fluitend heen en weer.
Daar komt bij dat ik liever in een wat grotere auto rij. Dat heb ik al een flink deel van mijn leven gedaan. We kwamen uit een XC90 en daarvoor een tweetal XC60’s van het oude model. En daarvoor twee V70’s.
Dus konden we besluiten door te rijden en de ongemakken voor lief te nemen - of nu de afschrijving op de C40 wegstrepen tegen de afschrijving/korting op de XC60 en weer bijna nieuw rijden in een mooiere, grotere en vooral comfortabelere auto. Zoals gezegd…..niet alles is in geld uit te drukken.