Pagina 3 van 3
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 26.09.2024 - 00:48
door teebee
Hans Eilander schreef: ↑25.09.2024 - 21:53
en kom ik zomaar
aan € 60.200,-

…. en dan is men ‘verbaasd’ dat de verkoop van EV’s niet wil vlotten

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 26.09.2024 - 08:32
door Emmevi
De XC40 mild hybride in Core uitvoering met wat extra opties komt ook al op €61.053
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 26.09.2024 - 12:19
door V480-S60
Auto's worden helaas gewoon duurder. Dat heet inflatie.
Maar dat is een non discussie. Überhaupt is dit hele topic een non issue. Autorijden kost nu eenmaal geld.
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 26.09.2024 - 12:32
door Emmevi
Klopt maar het is dus niet zo dat een EV veel duurder is dan een ICE
En dat auto’s duurder worden heeft niet alleen met inflatie maken, er zitten tegenwoordig ook veel meer veiligheidsvoorzieningen en andere extra’s op die betaald moeten worden.
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 26.09.2024 - 12:49
door Bart
V480-S60 schreef: ↑26.09.2024 - 12:19
Auto's worden helaas gewoon duurder. Dat heet inflatie.
Maar dat is een non discussie. Überhaupt is dit hele topic een non issue. Autorijden kost nu eenmaal geld.
Zo is het! Autorijden kost geld, autorijden met gevoel kost vaak meer geld, autorijden puur op ratio ietsjes minder...
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 26.09.2024 - 13:13
door V480-S60
Emmevi schreef: ↑26.09.2024 - 12:32
Klopt maar het is dus niet zo dat een EV veel duurder is dan een ICE
En dat auto’s duurder worden heeft niet alleen met inflatie maken, er zitten tegenwoordig ook veel meer veiligheidsvoorzieningen en andere extra’s op die betaald moeten worden.
Klopt ook. (Beide alinea's)
Maar om daar nu zo'n topic over te starten.

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 11:11
door solidshag
Ik lease

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 11:14
door -KJ-
Slim, dat is gratis!

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 11:35
door mga1600
Ik kan uit eigen zeer recente ervaring vertellen toen ik mijn C40 inruilde voor een XC60 dat je inderdaad niet de hoofdprijs krijgt, maar na 2 jaar was de afschrijving op dat ding desondanks niet veel hoger dan de afschrijving op de ‘aangeschafte ANWB’ XC60 al na 6 maanden……..
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 14:48
door Hans Eilander
mga1600 schreef: ↑10.10.2024 - 11:35 na 2 jaar was de afschrijving op dat ding desondanks niet veel hoger dan de afschrijving op de ‘aangeschafte ANWB’ XC60 al na 6 maanden……..
Als ik me niet vergis, had je het over - €15.000,- ??

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 15:55
door mga1600
Hans Eilander schreef: ↑10.10.2024 - 14:48
mga1600 schreef: ↑10.10.2024 - 11:35 na 2 jaar was de afschrijving op dat ding desondanks niet veel hoger dan de afschrijving op de ‘aangeschafte ANWB’ XC60 al na 6 maanden……..
Als ik me niet vergis, had je het over - €15.000,- ??
ja, voor de xc60 in 6/maanden, voor de C40 in 2 jaar. Een auto is geen goede investering, dat klopt.
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 16:15
door Hans Eilander
Bizar dit. € 7,5 K afschrijving per jaar. Ik vond € 5K per jaar afschrijving, al de grens van het toelaatbare. In principe ga ik (indien ik door blijf rijden met deze) dan na 6 jaar, 7K per jaar terugverdienen.....

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 16:17
door mga1600
Hans Eilander schreef: ↑10.10.2024 - 16:15
Bizar dit. € 7,5 K afschrijving per jaar. Ik vond € 5K per jaar afschrijving, al de grens van het toelaatbare. In principe ga ik (indien ik door blijf rijden met deze) dan na 6 jaar, 7K per jaar terugverdienen.....
Mijn redenen om in te ruilen waren niet om te ‘verdienen’ - het ging om andere dingen, niet alles is in geld of kosten uit te drukken. ( en als je echt wilt verdienen kun je beter in een huis investeren of zo- ik las net dat de prijzen hier lokaal in 12 maanden 12% gestegen zijn).
Dat terzijde en ik ga niet verdedigen waarom we het de moeite waard vinden maar wil het wel een beetje uitleggen.
Ik vind EV rijden voor de kortere trajecten echt prima, heerlijk zelfs, maar nu we in toenemende mate wegens familieomstandigheden regelmatig langere trajecten moeten afleggen minder geslaagd. Het laden op zich is geen probleem, maar de tijd waarop wel.
Zal ik uitleggen met een van meerdere voorbeelden: Ik heb een familielid in België die we regelmatig moeten bezoeken. Dat is een rit van 250 - 260 km enkele reis. Om praktische redenen moeten we meestal dezelfde dag heen en weer. De rit over de A2 wordt helaas vaak geplaagd door drukte en vertraging. Dus als we dan na een 2,5 uur of meer daar aankomen en daar de rest van de dag en een deel van de avond zijn om daarna - halverwege de terugreis, midden in de nacht, te moeten laden is dat niet echt mijn idee van comfort - zeker in de herfst of winter als het donker en nat is. Je kunt in de verwarmde auto blijven maar mijn vrouw ervaart dat ‘s nachts laden als onprettig en het geeft haar een onveilig gevoel. Daar komt bij dat als we zo’n dag achter de rug hebben (waarbij we ons uitgesloofd hebben met hulp aan mensen die dat nodig hebben), het bed lokt en rijden we graag in één keer door.
We zijn met 75+ zelf ook niet meer piepjong en op ons comfort gesteld en met een LR hybride kan ik in fluitend heen en weer.
Daar komt bij dat ik liever in een wat grotere auto rij. Dat heb ik al een flink deel van mijn leven gedaan. We kwamen uit een XC90 en daarvoor een tweetal XC60’s van het oude model. En daarvoor twee V70’s.
Dus konden we besluiten door te rijden en de ongemakken voor lief te nemen - of nu de afschrijving op de C40 wegstrepen tegen de afschrijving/korting op de XC60 en weer bijna nieuw rijden in een mooiere, grotere en vooral comfortabelere auto. Zoals gezegd…..niet alles is in geld uit te drukken.
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 17:15
door Henry82
Heel plausibel verhaal, en je hoeft jezelf natuurlijk niet te verdedigen. En ik herken wat je zegt over het 's nachts laden. In de tijd dat ik elektrisch reed kwam het gelukkig zelden voor dat dat nodig was, maar heb ook wel eens midden in de nacht langs een snelweg bij een verlaten Fastned gestaan. Dat vond met name mijn vrouw ook geen hele fijne belevenis.
Misschien is tzt de EX60 met iets grotere batterij een mooie overstap voor je. Maar voorlopig eerst lekker genieten van die prachtige XC60. Wanneer mag je hem ophalen?
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 17:21
door mga1600
Henry82 schreef: ↑10.10.2024 - 17:15
Heel plausibel verhaal, en je hoeft jezelf natuurlijk niet te verdedigen. En ik herken wat je zegt over het 's nachts laden. In de tijd dat ik elektrisch reed kwam het gelukkig zelden voor dat dat nodig was, maar heb ook wel eens midden in de nacht langs een snelweg bij een verlaten Fastned gestaan. Dat vond met name mijn vrouw ook geen hele fijne belevenis.
Misschien is tzt de EX60 met iets grotere batterij een mooie overstap voor je. Maar voorlopig eerst lekker genieten van die prachtige XC60. Wanneer mag je hem ophalen?
Als alles gaat zoals het moet kan ik ‘m maandag halen. En ja, als die EX60 er is zal dat zeker een kandidaat zijn over een jaar of wat - als die past bij onze eisen natuurlijk.,
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 10.10.2024 - 17:29
door Hans Eilander
mga1600 schreef: ↑10.10.2024 - 16:17 Mijn redenen om in te ruilen waren niet om te ‘verdienen’ - het ging om andere dingen, niet alles is in geld of kosten uit te drukken.
ik begrijp je volkomen. Buiten dat, als je je een praktisch nieuwe XC60 kunt veroorloven, gun ik je dat van harte. Natuurlijk weet ik (ben ook 70+) dat autorijden nu eenmaal geld kost. Maar het moet voor mij wel binnen bepaalde grenzen blijven. En natuurlijk was mijn opmerking over "terugverdienen" maar een grapje. Feit blijft, als je op een auto van 45K ongeveer 7,5K afschrijft per jaar, loont het zich zeker (zoals in mijn geval) om na 6 jaar gewoon verder door te rijden met deze probleemloze auto. Wat de XC40 na pakweg 6 jaar nog aan waarde heeft voor de handel, weegt niet op tegen wat hij voor mij nog waard is.

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 12.10.2024 - 18:49
door Nicolas95
Als je een nieuwe auto snel doorverkoopt, heb je het inderdaad aan jezelf dat je er veel op gaat verliezen. Ze zeggen toch dat je auto de helft van de waarde verliest van zodra je bij de dealer buitenrijdt?
Maar de lager dan verwachte doorverkoopwaarde van EVs is wel een tegenvaller. Mijn wagen is een leasewagen (bedrijfswagen, zoals velen in België). Ik heb in 2022 met een niet zo hoog leasebudget toch een elektrische XC40 kunnen kiezen.
Maar nu blijkt dat de doorverkoopwaarde van EVs tegenvalt, gaan vanzelfsprekend die leaseprijzen (drastisch) omhoog, want de restwaarde bij afloop van de lease (4-5 jaar typisch) is een belangrijke factor.
Dus wie weet of ik, wanneer m'n lease afloopt, nog een deftige EV binnen mijn leasebudget ga kunnen vinden... Dat budget wordt wel aangepast aan de inflatie, maar tenzij mijn baas mij een promotie geeft, zal het niet enorm stijgen. Misschien zal het dan noodgedwongen een Dacia Spring of zo moeten worden

EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 12.10.2024 - 19:31
door mga1600
Hans Eilander schreef: ↑10.10.2024 - 17:29
mga1600 schreef: ↑10.10.2024 - 16:17 Mijn redenen om in te ruilen waren niet om te ‘verdienen’ - het ging om andere dingen, niet alles is in geld of kosten uit te drukken.
ik begrijp je volkomen. Buiten dat, als je je een praktisch nieuwe XC60 kunt veroorloven, gun ik je dat van harte. Natuurlijk weet ik (ben ook 70+) dat autorijden nu eenmaal geld kost. Maar het moet voor mij wel binnen bepaalde grenzen blijven. En natuurlijk was mijn opmerking over "terugverdienen" maar een grapje. Feit blijft, als je op een auto van 45K ongeveer 7,5K afschrijft per jaar, loont het zich zeker (zoals in mijn geval) om na 6 jaar gewoon verder door te rijden met deze probleemloze auto. Wat de XC40 na pakweg 6 jaar nog aan waarde heeft voor de handel, weegt niet op tegen wat hij voor mij nog waard is.
Dat is allemaal waar Hans, maar de XC60 in kwestie is in 6 maanden en 6800 km al ongeveer evenveel afgeschreven .. voor mijn eigen gemoedsrust hou ik me daar maar aan vast ..
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 01.11.2024 - 11:34
door Hans Eilander
Gisteren nog een mooi aanbod van Volvo gekregen, voor een nieuwe Volvo EX40 Essential, best wel scherp geprijsd,. (incl Sepp subsidie) Maar hier geen eigen oprit, (nog) geen zonnepanelen. Dus mannen, ik durf het tóch niet aan, want ik weet nu wat ik heb.
EX40 rijders opgelet.
Geplaatst: 01.11.2024 - 11:43
door mga1600
Hans Eilander schreef: ↑01.11.2024 - 11:34
Gisteren nog een mooi aanbod van Volvo gekregen, voor een nieuwe Volvo EX40 Essential, best wel scherp geprijsd,. (incl Sepp subsidie) Maar hier geen eigen oprit, (nog) geen zonnepanelen. Dus mannen, ik durf het tóch niet aan, want ik weet nu wat ik heb.
Zonder eigen laadgelegenheid zou ik ook niet aan EV-rijden beginnen! Alles kan natuurlijk, maar zonder zo’n voorziening heb je meer last dan lust van elektrisch rijden.