Pagina 3 van 4
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 09.10.2024 - 20:44
door Wilkem_V60
Ik heb er nu geen in mijn V60 T3 MY 2013. In mijn vorige auto's zat altijd een gewoon reservewiel.
Bovendien meen ik dat je op diverse autosnelwegen (EU) helemaal geen wiel meer mag verwisselen en de auto moet worden afgesleept. Dit ivm de (eigen) veiligheid. Zeker als een wiel aan de linkerkant van de auto moet worden verwisseld.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 09.10.2024 - 21:25
door teebee
Dat er blijkbaar ‘nadelen’ kleven aan een reservewiel (thuiskomer) neemt niet weg dat imho de voordelen het ruimschoots winnen.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 09.10.2024 - 21:48
door Hans Eilander
Bij V Store kost een thuiskomer voor de XC40 nu € 310,-

Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 09.10.2024 - 21:49
door Emmevi
Wilkem_V60 schreef: ↑09.10.2024 - 20:44
Bovendien meen ik dat je op diverse autosnelwegen (EU) helemaal geen wiel meer mag verwisselen en de auto moet worden afgesleept. Dit ivm de (eigen) veiligheid. Zeker als een wiel aan de linkerkant van de auto moet worden verwisseld.
Zou kunnen en kan ik me iets bij voorstellen, maar ik kan me niet indenken dat je daar dan wel met zo’n spuitbusje en een compressor mag staan klooien.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 09.10.2024 - 21:50
door Hans Eilander
teebee schreef: ↑09.10.2024 - 21:25 Dat er blijkbaar ‘nadelen’ kleven aan een reservewiel (thuiskomer) neemt niet weg dat imho de voordelen het ruimschoots winnen.
Ik zie zo direct geen nadelen. Hij ligt keurig onder de laadvloer in de kofferruimte, en ligt bovendien iedereen uit de weg.

Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 10.10.2024 - 00:38
door WillyWortel2
lint schreef: ↑08.10.2024 - 21:25
Wij hebben geen reservewiel in de XC40 en de Z4. De MG heeft wel een reservewiel.
OGA244 schreef: ↑08.10.2024 - 21:01
Vroeger werd het extra gewicht van een reserve wiel niet meegenomen in de bpm bepaling, tegenwoordig is een reserve wiel van €200 ook zomaar +/+ €500 aan extra bpm
Gewicht heeft niets met BPM te maken maar kan wel invloed hebben op de houderschapsbelasting.
Wanneer een reservewiel 200 euro meerprijs oplevert zal het ongeveer 55 euro BPM kosten.
Een reservewiel werd net als de krik en het boordgereedschap meegewogen voor het bepalen van het rijklaar gewicht.
Dat gebeurt nu niet meer omdat het niet meer tot de standaarduitrusting van een auto behoort.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 10.10.2024 - 06:55
door OGA244
Beste ww2,
Je bent als ik je bijdrage hier zo lees de laatste 10-15 jaar weinig buiten geweest, de bpm wereld is tamelijk ingrijpend veranderd.
Bpm is nu al 13 jaar uitsluitend op uitstoot, een vast getal per gram..
Maar dat alles volgens een differentiatie tabel, stoot een auto bv al 160gr uit zullen de extra kilo's een hogere BPM heffing kennen dan bij een auto die 50gr uitstoot.
Dus zeker geen percentage zoals je stelt, dat was 20 jaar terug zo.
Al minimaal 5 jaar wordt ieder extra gewicht "af fabriek" tov het typegoedkeurings gewicht apart belast,
Bv een reservewiel is +/+ 1gram,
een trekhaak, +/+ 1gram,
schuifdak idem,
grotere velgen, naast extra gewicht ook een hogere rolweerstand, soms wel +/+ 5gram..
Lees je gewoon even beter in, dan zie je dat je de bpm trein gemist hebt.
Extra gewicht, is extra uitstoot, is extra BPM...
"Mooier kunnen we het niet maken" zegt een bekende dienstverlener daar dan weer over...
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 10.10.2024 - 15:41
door HansV60
Altijd een reservewiel in de auto gehad. De laatste tijd natuurlijk een thuiskomertje. Wel een prettig idee als je er één bij je hebt.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 10.10.2024 - 16:30
door OGA244
Dat ben ik 100% met je eens
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 09:50
door vankol
Laatste tijd zie ik weer XC40 B4/B3 met reserve wielen.
(in de autoverhuur)
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 15:02
door Doc R
Antwoord op de vraag, Ja, is thuiskomer.
Zou ook niet zonder willen. Bij V60 D6 van ega brak ventiel af, dan doe je niets meer met een plak setje.
Gelukkig niet al te ver van huis en even winterband gebracht en gewisseld.
Als je in een XC40 de ruimte hebt, kan maken zou ik voor wiel gaan.
In een V70 past overigens ook een volwaardig wiel mits je een maatje kleiner neemt en de bak onder de klep verwijderd. Dan wel 5% minder omtrek.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 18:26
door Bover
Moet er niet aan denken zonder reserve wiel. Reserve wiel en een echte krik en 'lange arm' voor kracht wielmoeren na de koop in auto permanent.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 19:44
door Fredhead
Hier ook altijd een reservewiel in alle auto's.
Die setjes met spul voor in de band geloof ik niet zo in en na gebruik kan je 2 banden weggooien.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 19:47
door OGA244
Het moet wel passen, in moderne auto's zit teveel veel ruimte innemende techniek
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 20:21
door Urbexpeditie
fredhead schreef: ↑12.10.2024 - 19:44
Die setjes met spul voor in de band geloof ik niet zo in en na gebruik kan je 2 banden weggooien.
Je rijdt er één lek en gooit er twee weg

Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 20:46
door teebee
Yep, wel een beetje je profieldieptes gelijk houden (L/R). Dus beter per 2 vervangen.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 21:26
door Fredhead
Dubbel zonde noemen we dat

Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 21:31
door Hans Eilander
Nou, ik had de pech bij ca 30.000 km dat een koord laag in een achterband was geknapt. (Conti) Een nieuwe band laten monteren. Maar inmiddels zit de linker er met bijna 52K nog steeds onder. Nooit geen probleem ondervonden van profielhoogte verschil. Misschien ligt dat voorop (trek as) weer anders. Ook toen waren er sommigen, die mij adviseerde gelijk alle twee te vernieuwen. Maar ik vond het echt zonde, om een goede band met 30K zomaar weg te gooien. Is die linker op een profiel om te vernieuwen, dan gaat er ook 2x Michelin Primacy 4 onder. Dan gaan de 2 nieuwe voorop. En de banden van de vooras naar achteren. Achter slijt beduidend minder dan voor.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 12.10.2024 - 21:37
door Urbexpeditie
teebee schreef: ↑12.10.2024 - 20:46
Yep, wel een beetje je profieldieptes gelijk houden (L/R). Dus beter per 2 vervangen.
Ja oke. Zo had ik het nog niet bekeken.
Hebben jullie een reservewiel?
Geplaatst: 24.10.2024 - 21:22
door EasyWim
Het valt mij op dat XC40 reservewielen op internet in diverse diameters worden aangeboden. Ik heb voor de XC40 al 63, 66, 67 en 69cm langs zien komen. Als ik uitreken wat de diameter van mijn band (235/55R18) is:
Totale wanghoogte: (55/100) x 235 = 129,25 x 2 = 258,5mm
Velgdiameter: 18 x 25,4 = 457,2mm
Totale diameter: 258,5 + 457,2 = 715,7mm
Op de Volvo website werd ervoor gewaarschuwd dat wieldiameters op één as niet mogen verschillen om schade aan de aandrijving te voorkomen. Dus doe ik er waarschijnlijk wijs aan om het reservewiel van 69cm te kiezen. Deze is te koop bij de wheelshop.nl waar in een eerdere reactie al naar werd verwezen. Of de OEM wielkuip hiervoor nu wel of niet achteraf nog te verkrijgen is, ik mis nu alleen nog de lange bout waarmee het wiel wordt vastgezet aan de bodem. Daaromheen ga ik het wel opvullen met van alles en nog wat.