Pagina 3 van 7

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 16:54
door Gouwe
raspaardje schreef: 25.10.2024 - 12:08 .....Voor het eerst aanzetten op de snelweg (dmv HOLD) lijkt me helemaal niet belastend voor de motor. Zolang je de snelheid maar een beetje constant houdt. En dus het gaspedaal niet als een aan-uit schakelaar bedient.
Hoeveel toeren draait een motor nou bij 100-120 km/h? Lijken me prima toeren om het blok warm te laten worden.
Het gaat om de belasting; hoe snel hoe diep je het gaspedaal bedient. Een koude motor vertoont met belasting de meeste slijtage.
Ook mijn idee.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 18:09
door BraboFrits
Gouwe schreef: 20.10.2024 - 09:33 Overigens kun je door licht te remmen hetzelfde (en nog meer) regeneratie effect als in de b-stand bereiken (zonder dat je remblokken/schijven actief zijn).
Dat vind ik ook interessant. Ik zie in de bestuurders display bij Hybrid of Pure de ICE/Electromotor aanduiding aan de linkerkant
Bestuurdersdisplay.png
een paar streepjes (onder het woord ready). die streepjes zijn wit en verder naar beneden oranje. Als je gas loslaat zie ik een beetje regenereren (witte streepjes), rem ik wat steviger bij dan komt de naald in de oranje streepjes. Is het nu zo dat als de naald in de range van de witte streepjes blijft staan dat er alleen wordt geregenereerd en niet de remblokken/schijven worden aangesproken en is de naald in het oranje gebied dan worden de blokken/schijven wel gebruikt?
Hopelijk is mijn verhaal duidelijk. Heb het antwoord nog niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag...

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 19:16
door Gouwe
Je verhaal is me duidelijk Frits, ik heb alleen het antwoord niet voor je. Maar je theorie zou zo maar eens kunnen kloppen. Ik zelf rij altijd met de power display stand dus heb een ander dash dan jij. Ik voel in ieder geval tijdens het remmen geen punt waarvan ik denk dat de remschijven dan ook worden aangesproken. Die overgang gaat gewoon heel soepel.
Bij de V60 D6 zag je altijd links belletjes borrelen als je regenereerde. Hoe hoger de belletjes opborrelden, hoe meer regeneratie.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 20:06
door BraboFrits
Dank voor je reactie Gouwe, we gaan het wel zien. Ik gebruik regelmatig de B als ik wil afremmen voor een stoplicht, dan hoef ik zelf minder remkracht te gebruiken (na uit laten lopen, wat dan vaak onvoldoende is).
Ben benieuwd of er iemand is die het antwoord weet...

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 31.10.2024 - 22:28
door RoaldH
BraboFrits schreef: 25.10.2024 - 18:09
Gouwe schreef: 20.10.2024 - 09:33 Overigens kun je door licht te remmen hetzelfde (en nog meer) regeneratie effect als in de b-stand bereiken (zonder dat je remblokken/schijven actief zijn).
Dat vind ik ook interessant. Ik zie in de bestuurders display bij Hybrid of Pure de ICE/Electromotor aanduiding aan de linkerkant Bestuurdersdisplay.png een paar streepjes (onder het woord ready). die streepjes zijn wit en verder naar beneden oranje. Als je gas loslaat zie ik een beetje regenereren (witte streepjes), rem ik wat steviger bij dan komt de naald in de oranje streepjes. Is het nu zo dat als de naald in de range van de witte streepjes blijft staan dat er alleen wordt geregenereerd en niet de remblokken/schijven worden aangesproken en is de naald in het oranje gebied dan worden de blokken/schijven wel gebruikt?
Hopelijk is mijn verhaal duidelijk. Heb het antwoord nog niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag...
Hoi Frits,

Ik denk dat je gelijk hebt. In de V60D6 werkt het waarschijnlijk hetzelfde. In de Performance view in het Dashboard kun je op de ERAD remmen tot het einde van de schaal. Trap je harder dan worden de fysieke remmen gebruikt.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 17.11.2024 - 12:19
door Hans oet Twent
De AWD functie lijkt me echt super indien je het echt nodig hebt. Blijkbaar zorgen onze Volvo’s dat deze functie altijd toepasbaar is op het moment dat jij er om vraagt. Ook al zijn de accu’s soort van ‘leeg’.
Ik ga er van uit dat indien de voorwielen op een willekeurig moment geen grip meer hebben de AWD automatisch ingrijpt en de elektro motor inschakelt? Zonder dat jij daar erg in hebt?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 17.11.2024 - 12:46
door Gouwe
Als ik het me goed herinner dan was dat wel het geval bij de D6, dus vast ook bij de benzine plug in hybrides (zou je dan verwachten). Zelf nog nooit de situatie meegemaakt, dus kan niet uit eigen ervaring spreken....

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 18.11.2024 - 09:24
door Gouwe
Even naar aanleiding van een ander topic:

In Pure zal de benzinemotor minder snel aanspringen bij meer gasgeven. Je kunt dus meer gebruik maken van het vermogen van de elektrische aandrijving in Pure in vergelijking met bijvoorbeeld Hybrid.
Ook zal in Pure bij lagere buitentemperaturen de ICE niet automatisch aanspringen (wat in Hybrid wel gebeurt) om het interieur op te warmen. Voorwaarde in Pure is dan wel dat je de extra verwarming hebt uitgeschakeld. Tot slot heb je in Pure een extra range van een km of 4-5?

Geldt alleen voor Sensus rijders: In mijn persoonlijke profiel heb ik Pure als standaard rijmodus gekozen en heb ik klimaat niet op ECO omwille van het voorkomen van het beslaan van de ramen (vooral) in dit jaargetijde....

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 18.11.2024 - 09:27
door Gouwe
Gouwe schreef: 17.11.2024 - 12:46 Als ik het me goed herinner dan was dat wel het geval bij de D6, dus vast ook bij de benzine plug in hybrides (zou je dan verwachten). Zelf nog nooit de situatie meegemaakt, dus kan niet uit eigen ervaring spreken....
Kleine correctie op deze post: bij de D6 was het zo dat als je elektrisch reed (dus aandrijving achter) en de auto zo van achter gaan glijden dat dan automatisch de ICE aansprong.
Net even anders dan Hans zijn vraag. Of de ERAD bijspringt als je over de voorwielen wegglijdt of wielspin hebt weet ik niet.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 03.12.2024 - 23:09
door diesel01
Even een vraag, wat gebruiken jullie wanneer je “aan de straat” wilt laden?
Met de LR redt ik het redelijk om heen en terug naar werk te rijden.
Binnenkort dagtripje naar Dld en ik wil dan toch graag laden, er zijn vast abonnementen of apps te krijgen die kunnen helpen.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 06:57
door Hans oet Twent
diesel01 schreef: 03.12.2024 - 23:09 Even een vraag, wat gebruiken jullie wanneer je “aan de straat” wilt laden?
Met de LR redt ik het redelijk om heen en terug naar werk te rijden.
Binnenkort dagtripje naar Dld en ik wil dan toch graag laden, er zijn vast abonnementen of apps te krijgen die kunnen helpen.
Goede vraag. Ik heb een ANWB laadpas/token zonder abb. Gebruik ik hier in NL……. Buitenland heb ik nog geen ervaringen mee.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 07:02
door Gouwe
Heb ook de ANWB pas en vorige week in België ook kunnen laden, dacht dat het alleen in NL was, maar dat is dus niet meer zo.
Bron: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... abonnement
"De ANWB Laadpas is vernieuwd. Laad tegen scherpe tarieven bij meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa!"

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 08:31
door E.T.
Hier ook de ANWB laadpas, daarnaast heb ik eentje van Shell voor "just in case" Allebeide zonder abo. Heb de passen nog maar enkele keren gebruikt. In Zweden afgelopen zomer stond ik bij een paal waar de ANWB pas niet werkte maar de Shell wel. Achteraf het rekensommetje gemaakt:

Verbruik auto elektrisch is ongeveer 1 kWh op 5 km en op benzine met een beetje geluk 1 ltr op 15 km. Grofweg is het dus 3 kWh = 1 ltr benzine.
Het laden het in Zweden op een openbare laadplaats, koste (dankzij het starttarief en koersopslag e.d.) € 0.66 per kWh terwijl een liter benzine in Zweden toen rond de € 1,65 per liter koste.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 09:18
door Bart
Ik heb voor thuis een E-Flux/Road kaart (heb een slimme laadpaal), die gebruik ik ook voor openbaar laden. Ik heb ook een ANWB-pas voor "noodgevallen" (voor zover je daarvan kunt spreken bij een PIH).

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 10:51
door Tukker999
E.T. schreef: 04.12.2024 - 08:31 Hier ook de ANWB laadpas, daarnaast heb ik eentje van Shell voor "just in case" Allebeide zonder abo. Heb de passen nog maar enkele keren gebruikt. In Zweden afgelopen zomer stond ik bij een paal waar de ANWB pas niet werkte maar de Shell wel. Achteraf het rekensommetje gemaakt:

Verbruik auto elektrisch is ongeveer 1 kWh op 5 km en op benzine met een beetje geluk 1 ltr op 15 km. Grofweg is het dus 3 kWh = 1 ltr benzine.
Het laden het in Zweden op een openbare laadplaats, koste (dankzij het starttarief en koersopslag e.d.) € 0.66 per kWh terwijl een liter benzine in Zweden toen rond de € 1,65 per liter koste.
Met mijn laatste V60 PIH had ik al snel door dat laden elders alleen maar tijd en moeite kost en onder de streep vaak duurder is dan gewoon op diesel rijden.
Na 1 jaar nooit meer buiten de deur geladen en altijd alleen maar thuis aan de stekker.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 11:13
door Gouwe
Hoe buiten de deur tijd en moeite kost is mij niet helemaal duidelijk Hein?
Mijn laatste factuur van ANWB: per laadsessie 28 cent startkosten. Per kWh openbaar laden gemiddeld eveneens 28 cent. Ik vind dat hele nette waarden.

Dat vergelijken met brandstof - elektra voor een PIH vind ik verder wat twijfelachtig: juist in stadsverkeer is een PIH op louter elektra zwaar in het voordeel t.o.v. ICE.
Met een ICE verbruik je dan zo maar 30-40% meer dan je gemiddelde, dus je krijgt al snel een appel met peren vergelijking. En juist voor de rondjes rond de kerk rijd ik elektrisch.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 11:16
door raspaardje
Precies, kan me voorstellen dat je eenmaal op bestemming op zoek gaat naar een goedkope lader om de kleinere afstanden zoveel mogelijk op stroom af te kunnen leggen.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 11:22
door diesel01
Ik zie dat die shell pas goede dekking geeft in Dld, openbaar laden in parkeergarages en zoals Gouwe zegt, voor 28cent de kw erg netjes.
Zal de app er eens opzetten en gaan gebruiken wanneer we een tripje doen, voor dit soort bedragen kan het altijd uit.
Voordeel van de pih is dat het geen halszaak is, we hebben gewoon 60liter benzine tot de beschikking.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 12:13
door Almerev70
Ohh 28cent is netjes per kwh. Ik zie meestal bedragen van 45 cent en hoger.
Maar gemakshalve laad ik alleen thuis, want stel je bent winkelen en dan laden voor max 2 uur kost in verhouding echt te veel.

Had trouwens aan het Gardameer deze zomer een camping en die rekende 30ct/kwh en geen startkosten, dat is wel interessant.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 12:56
door Gouwe
Voor mij is ook de overweging dat je gewoon heel veel koude start/stops voorkomt met een volle accu. Wat mij betreft ook een argument om zoveel mogelijk elektrisch te rijden...