Hoog Voltage accu vervangen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5291
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

If it aint broke don't fix it

Interessant om eea zo te lezen, maar waarom vervangen of repareren terwijl het werkt en al zeker zonder fatsoenlijke garantie, dat beetje extra range geeft nauwelijks een besparing. Bij al mijn Volvo PHEV'S heb ik gezien dat de e range na 1 a 2 jaar wat afgenomen was. Die kleine accuutjes worden veel geladen en ontladen dan krijg je dat kennelijk.

Erad koppeling en motor kunnen ook stuk, heb je net 4 k aan baterijtjes gekocht zul je dat krijgen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13681
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is natuurlijk ook zo..
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Valide punt hoor Niels. Ik beschouw het alleen niet 100% een economische afweging. Deze auto heeft voor mij ook wel emotionele waarde. Kan ook maar zo zijn dat ik een oud plan gewoon weer van stal haal: zakelijk een andere auto er bij en de XC90 enkel privé rijden.

Wel even een berekening gemaakt over wat de reële toename is van de range versus de afname van het gemiddelde verbruik:
range en verbruik.jpg
Is het irreëel om te veronderstellen dat als mijn range nu netto 18 km is, deze met een 25% grotere bruto accu en 0% degradatie tegen nu 25% een 30-34 km elektrisch haalt en dus mijn verbruik met zeg een 30% daalt (richting de 1:24 i.p.v. nu 1:18)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 02.11.2024 - 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5291
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hoeveel je benzine verbruik daalt hangt van heel veel factoren af, als je langere ritten doet maakt het weinig uit heb je veel ritten waar je het nu net niet haalt op de accu en de koude ICE moet bijspringen dan kan de besparing forser zijn. Aan de andere kant is electriciteit ook duur (veel belastingen). Mijn MY15 XC90 T8 viel ook hard terug in range na een jaar of drie, die hebben ze toen een keer "gereset" vanuit Volvo, ik vermoed de bruikbare range wat groter gemaakt om een garantieclaim te voorkomen.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nog even weer dit topic een schop geven.

Ik ben onwijs content met mijn XC90. Die is sinds een paar dagen 9 jaar oud en heeft 305K+ op de teller staan. Optisch en technisch is de auto naar mijn mening in hele goede conditie. Emotioneel heb ik er ook wel een band mee en ik ben oprecht ongelooflijk dankbaar dat ik zo’n mooie wagen mag rijden.

De auto wordt tot eind dit jaar gebruikt voor zakelijke- en privéritten. Circa 30K per jaar. Met de nieuwe Z4 op komst ga ik hem alleen nog privé gebruiken. De Z4 wordt de daily driver. Ik verwacht dat de XC90 dan nog op een 15-20K kilometers per jaar uit gaat komen. Nog vijf jaar doorrijden en dan staat de teller op 400.000? Afschrijving over die 5 jaar is dan ca. 10K schat ik in.

Maar de range van de accu is dus met ruim 25% afgenomen inmiddels. De komende 5 jaar zal de capaciteit zomaar met nog een 10% afnemen gok ik. Wat me niet helemaal duidelijk is, is of er een moment komt dat deze er ineens mee kapt, of dat het een langzaam proces is waarin de range steeds verder terugloopt tot 0%. Ik meen te begrijpen het laatste, maar ineens kapot gaan lijkt me niet helemaal uitgesloten, maar dan is revisie wellicht wel haalbaar. Wat wel duidelijk is, is dat een accu uit een schadeauto niet kan en “revisie” niet echt zin heeft zolang de accu functioneert.

Dus de HV accu vervangen? Als ik nog dit jaar bestel scheelt me dat 1500,- euro. Verder moet ik in die vijf jaar gewoon rekening houden met dure reparaties aan onderstel, koelpakket, mogelijk nog een ERAD en dat soort zaken. Voordeel van de nieuwe accu is wel dat ik er in eerste instantie fors op vooruit ga in capaciteit, netto rond de 80% meer. In kilometers is dat misschien wel van nu max 20 naar straks 35+km? Omdat mijn vrouw er hoofdzakelijk rondom huis in gaat rijden zal dat vast leiden tot een afname van de brandstofkosten. Laden doe ik aan huis met stroom van eigen zonnepanelen.

Aan de andere kant de optie om een jongere XC90T8 te kopen, zeg vanaf 2019/2020 met een anderhalve ton max op de teller. Kom ik al gauw uit op bedragen beginnend bij de 45K en dat betekent dat ik zomaar 30K moet bijleggen. Van die 30K schrijf ik dan in vijf jaar tijd ook 20K af en ook daar kunnen extra kosten voor onvoorzien onderhoud bijkomen. Daarbij komt dat het dan ook “gewoon weer” een XC90 is dus what’s new? XC60 vind ik gewoon minder mooi, V60 pas ik niet in en een V90? Tja, de ruimte en het comfort van de XC90 zijn wel heel prettig en heel veel goedkoper is een V90 ook niet echt en ik moet dan ook mijn vrouw overtuigen :-).

Dus volgens mij heb ik drie opties:
1. In totaal de komende vijf jaar tot wel 15K investeren in een XC90 van 2015 en verder nog 10K afschrijven.
2. Een nieuwere kopen en dan 20K afschrijven + 5K aftikken voor onvoorzien onderhoud.
3. Accu de accu laten en gewoon lekker doorrijden en zien waar het schip strandt.

Als ik het zo op een rijtje zet is het best stoer om een nieuwe accu te kopen, maar rationeel verantwoord? Benieuwd naar jullie ongezouten mening.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1239
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De okkazie accu is afgevallen als optie, zie ik dat goed?

Dan zou ik doorrijden met de accu die nu in de auto zit.
Er bestaat een kans dat er een cel defect raakt waardoor de accu vervangen zou moeten worden.
Bij sommige accu's is het mogelijke een defecte cel te vervangen. Of dat bij Volvo accu's mogelijk is weet ik niet.

Gebruikt met een flinke bijbetaling verwisselen voor jonger met minder kms is geen garantie voor minder kosten.
Jouw XC90 lijkt mij er een die onder een goed gesternte de fabriek heeft verlaten. Ik ben iemand die gelooft in een goede start.
Tegen alle logica in te veel meegemaakt met auto's wat niet verklaarbaar is. Ik ben niet de enige die het verschijnsel maandag morgen auto's kent.

Wanneer je nog niet uitgekeken bent op de XC90 zou mijn advies zijn doorrijden en wanneer de auto naar privé gaat eventueel omzien naar een goede Volvo specialist in plaats van de dealer. Dat kan de onderhoudskosten aanzienlijk verminderen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor de reactie WillyWortel. Ja, de tweedehands accu is afgevallen. Tweedehands/accu uit schadeauto zijn drie opties:
1. Accu uit een modeljaar 2016/17
2. Accu uit een modeljaar 2018 tot aan 2021
3. Revisie
Optie 1 is waarschijnlijk plug en play, maar heb ik niets aan. Koop ik weer een kleine accu en ook deze zal gedegradeerd zijn o.b.v. kilometers/leeftijd. Optie 2 valt af omdat hiervoor een SW upgrade moet worden gedaan en Volvo NL dat niet gaat supporten naar de dealer. Ik loop dus het grote risico dat de auto het hierna helemaal niet doet.
Volvo doet geen cellen vervangen van accu's MY2016/2017. Latere bouwjaren wel. Voor revisie moet ik dus naar een "accu specialist". Met een revisie van de accu weet je alleen ook niet wat je krijgt. Kan maar zo zijn dat je dan ook al 20% degradatie hebt. Dus duurkoop. Revisie is m.i. alleen een optie als je echt een defecte accu hebt.
Onderhoudskosten gaan sowieso al met 50% per jaar naar beneden vanwege aantal kilometers :-)

Gewoon doorrijden is zoals jij ook zegt zeker een optie, maar het zou wel heel knullig zijn als de accu na bijvoorbeeld drie jaar defect raakt en je dan alsnog duizenden euro's in revisie moet steken? (verkopen met defecte accu is oud ijzer prijs beuren). Dan heb ik er liever nu 5 jaar extra lol van. En nu nog de korting van 1500 euro. Daarna niet meer (en ik verwacht ook niet dat de prijzen heel veel gaan dalen).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 784
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

De simpele waarheid is dat elke cent die je steekt in het "verbeteren" van om het eender welke auto dan ook verloren geld is.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Financieringskosten heb je ook meegenomen in het plaatje?
Maar verder snap ik je redenatie wel; auto's zijn zo duur geworden dat het al snel loont om voor onderhoudskosten te kiezen ipv afschrijving.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5291
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

da's makkelijk 3
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

HeinvdW schreef: 20.12.2024 - 10:44 De simpele waarheid is dat elke cent die je steekt in het "verbeteren" van om het eender welke auto dan ook verloren geld is.
Zit denk ik wel een kern van waarheid in Hein!
raspaardje schreef: 20.12.2024 - 10:52 Financieringskosten heb je ook meegenomen in het plaatje?
Niet van toepassing ;)
NielsPHEV schreef: 20.12.2024 - 11:57 da's makkelijk 3
Dank Niels. Jou argument nog steeds if it ain't broke don't fix it?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 20.12.2024 - 12:33 Niet van toepassing
Met financieringskosten bedoel ik ook renteverlies/gebrek aan rendement van de investeringskosten...;-)
Ken de hoogte van de investering niet maar dan kan over de jaren best oplopen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 868
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Denk dat ik voor de optie doorrijden zou gaan en over een aantal jaar zal er heus wel een revisiebedrijf zijn dit dit goed kan oppakken.
Maar ja, lastige keus, zijn serieus flinke duiten.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 20.12.2024 - 13:03 Met financieringskosten bedoel ik ook renteverlies/gebrek aan rendement van de investeringskosten...;-)
Ken de hoogte van de investering niet maar dan kan over de jaren best oplopen.
Heb je ook een punt. 30K investeren in een nieuwe XC90 tegen 1,5% spaarrenteverlies per jaar is toch een 450-500 euro per jaar. Keer 5 jaar is dat 2500 euro.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1262
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe, ik ga zelf voor optie 3, ik zie wel hoe lang ik met de accu doe.
Ik ben niet zo'n ster in al dat financieel gereken, ik verwacht nog een aantal jaren met mijn heerlijke XC90 te rijden alvorens een nieuwe jonge occasion aan te schaffen. Gaat de accu kapot dan informeer ik wel naar de mogelijkheden en kosten voor een revisie, er zit een goed bedrijf bij mij in de buurt meen ik.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 20.12.2024 - 14:53
raspaardje schreef: 20.12.2024 - 13:03 Met financieringskosten bedoel ik ook renteverlies/gebrek aan rendement van de investeringskosten...;-)
Ken de hoogte van de investering niet maar dan kan over de jaren best oplopen.
Heb je ook een punt. 30K investeren in een nieuwe XC90 tegen 1,5% spaarrenteverlies per jaar is toch een 450-500 euro per jaar. Keer 5 jaar is dat 2500 euro.
Of zet het beter weg (deposito/beleggen) en je hebt het over minstens 5K euro.

Maar met uitgespaard geld door geen accu te kopen kan je iig ook geld maken. Dat bedoelde ik ook aan te geven.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een nieuwere XC90 heeft alleen zin als je ook google-software erbij krijgt. Anders blijft het toch "dezelfde auto maar dan voor meer geld en minder kilometers".
Bart is over een jaar toch uitgekeken op zijn XC90 en dan neem je die over :-).

Even serieus: je weet wat je hebt en 5 jaar gaat-ie zeker nog wel mee. Als je veel kortere ritten gaat maken dan ga je veel plezier beleven van een nieuwe accu. 4x per jaar een tankje 98 er in en dat is het wel. Volgens mij zit hier wel een business case in, in elk geval "verdien" je zo in elk geval een deel van de aanschaf van het accupakket terug. Ga je langer dan 5 jaar doen met jouw XC90 dan heb je ineens een spaar-hybride ipv spaardiesel.

Dus ik zou zeggen: nieuwe accu er in als je zeker weet dat je de auto minimaal 5 jaar houdt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor de opbeurende woorden. Precies wat je zegt: precies dezelfde auto weer kopen lijkt mij zelf ook geen goed idee.
Die van Bart ga ik binnenkort bewonderen. Kunnen we mooi vergelijken: oud versus nieuw :-).

Spaar-hybride :-).
Zullen wel meer dan vier tankjes worden (met de Kabe er achter lust hij wel een slok).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Beste Gouwe, interessant overweging!
Ik rijd zelf in een xc90 t8 uit 2016 met 148000km op de klok.
Bijzonder fijne auto met heerlijke leren stoelen, hoog comfort en zeer geschikt als gezins werkpaard!

Ik wil de auto eigenlijk nog zeker 6-7 jaar houden. De km zullen dan nog niet dramatisch zijn.
De hybride accu was/ is geen dijenkletser maar doet het op zich nog goed.
Mijn vorige auto was ook een xc90. Een 2.5T. 18 jaar in rond gereden met heel veel plezier.. natuurlijk soms kostbare beurten maar een nieuwe ( of jonge occasion) auto is nog meer geld.

Lang verhaal kort. Ik ga hybride accu specialisten raadplegen wat er nu mogelijk is en ik hoop dat men in de toekomst meer op deze materie gaat inspelen,
Het zou toch jammer zijn wanneer een hybride accu de levensduur van dit soort autos veel korter maakt.

Groet Trim
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Beste Trim, dank voor je reactie. Er zijn op dit moment al meerdere accu specialisten die tenminste zeggen dat ze de accu van jou en mijn T8 kunnen reviseren. Mijn beeld wat ik daar van heb is dat revisie hier betekent: reparatie. M.a.w. de accu is defect (bijvoorbeeld onbalans in de cellen) en er zijn storingscodes. Met een gereviseerde accu krijg je geen 100% capaciteit terug. Hoeveel dan wel, dat kunnen/willen ze je niet zeggen.
Volvo levert voor jou en mijn auto alleen nog maar de laatste versie accu uit (met bruto dus 11,6 kWh in plaats van 9,2). Dat betekent dat hier ook een firmware upload nodig is en mijn idee is dat alleen de dealer dat kan. Zonder gaat de auto het niet doen.

Wat is bij jou de startwaarde bij een volle accu in Pure/Hybride? Nieuw is dat 40, bij mij is dat 29 nu en toen ik hem 4,5 jaar geleden kocht met 170K op de teller was dat 34 (beide in Pure). Jij hebt veel minder kilometers op de teller, dus wellicht heeft jou accu minder degradatie?

En verder lekker blijven genieten van de mooie XC90 T8, toch wel het summum van autorijden!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”