T8 schakelt niet op in B stand
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Klopt Bart dat de eerste modellen afwijken van de latere, maar TS heeft een 2019 en dus gewoon dezelfde werking als de mijne.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2383
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ha helder, dan had ik het niet goed op basis van enkel instructieboekje.
Dus bij deze uitvoeringen is het pook 1x naar achter vanuit D, dan komt ie in stand B, daarin wordt er meer geregenereerd maar ook automatisch op- en teruggeschakeld. (Dat staat niet helemaal duidelijk in het instructieboekje, bij D-stand staat nl. wel expliciet vermeld dat er op- en teruggeschakeld wordt, bij B-stand niet)
Vanuit B pook nog een keer naar achter, dan wordt de bak in de (bij tellers aangegeven) versnelling vastgezet en wordt er niet meer automatisch opgeschakeld. Wel terug en kan er evt ook handmatig verder teruggeschakeld worden.
Dus bij deze uitvoeringen is het pook 1x naar achter vanuit D, dan komt ie in stand B, daarin wordt er meer geregenereerd maar ook automatisch op- en teruggeschakeld. (Dat staat niet helemaal duidelijk in het instructieboekje, bij D-stand staat nl. wel expliciet vermeld dat er op- en teruggeschakeld wordt, bij B-stand niet)
Vanuit B pook nog een keer naar achter, dan wordt de bak in de (bij tellers aangegeven) versnelling vastgezet en wordt er niet meer automatisch opgeschakeld. Wel terug en kan er evt ook handmatig verder teruggeschakeld worden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12895
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Check, ik begon al aan mezelf te twijfelen

Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 24.12.2006 - 20:44
Een scenario wat ik nog niet voorbij zag komen is het verschil in gedrag van de B stand in electrische vs ICE mode.
In E mode versnelt de auto wel normaal omdat alleen de achteras electrisch wordt aangedreven.
In ICE mode wordt de automaat gebruikt en kan dus de gekozen versnelling (1-8) van toepassing zijn die niet zonder stuur paddles op kan schakelen.
In E mode versnelt de auto wel normaal omdat alleen de achteras electrisch wordt aangedreven.
In ICE mode wordt de automaat gebruikt en kan dus de gekozen versnelling (1-8) van toepassing zijn die niet zonder stuur paddles op kan schakelen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Is ook zo wat je beschrijft, maar TS heeft het duidelijk over motortoerental en dus rijdt hij op dat moment niet elektrisch en anders heeft hij een heel ander "probleem" 

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Hey, ik vond dit draadje met iemand met hetzelfde issue. Geen oplossing, maar blijkbaar komt het wel meer voor https://www.swedespeed.com/threads/t8-g ... ng.362897/
Als jij de B-stand ingeschakeld, springt de motor dan ook gelijk aan?
Lijkt me iets van een software-issue. Gezien het feit dat de D-stand wel goed werkt. Moet Volvo fixen.
Als jij de B-stand ingeschakeld, springt de motor dan ook gelijk aan?
Lijkt me iets van een software-issue. Gezien het feit dat de D-stand wel goed werkt. Moet Volvo fixen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als ik het draadje lees dan trek is vooralsnog de conclusie dat het ook hier om een gebruikersissue gaat.
Een foutje is zo gemaakt, zeker bij "beginnende PIH rijders" zoals de TS in de link die je aanhaalt en voor je het weet zijn we hier bezig met een probleem op te lossen wat er helemaal niet is.
Ik als ervaren T8 rijder (mag je dat van jezelf wel zeggen?) maak ook nog wel eens "de fout" dat ik hem in B wil zetten (waar die dan al in staat) en dan zit je dus in de handmatige modus.
Als je dan net deze auto hebt kan ik me heel goed voorstellen dat je zo iets hebt van wat gebeurt hier...... Nou niets bijzonders dus, gewoon "volgens het boekje".
Ben benieuwd naar de bevindingen van TS en zijn specialist.
Een foutje is zo gemaakt, zeker bij "beginnende PIH rijders" zoals de TS in de link die je aanhaalt en voor je het weet zijn we hier bezig met een probleem op te lossen wat er helemaal niet is.
Ik als ervaren T8 rijder (mag je dat van jezelf wel zeggen?) maak ook nog wel eens "de fout" dat ik hem in B wil zetten (waar die dan al in staat) en dan zit je dus in de handmatige modus.
Als je dan net deze auto hebt kan ik me heel goed voorstellen dat je zo iets hebt van wat gebeurt hier...... Nou niets bijzonders dus, gewoon "volgens het boekje".
Ben benieuwd naar de bevindingen van TS en zijn specialist.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03
Jullie hebben helemaal gelijk. Dank voor het meedenken en de tips.
Ik ben er nu achter dat het een bedieningsfout was. Als je het pookje in B-stand zet, duw je hem heel makkelijk iets verder en dan komt ie in een stand waarin je rijdend één versnelling terugschakelt. Doe je dat bij stilstand, dan blijft ie vast staan in de eerste versnelling en schakelt niet op.
Dat is mij ongemerkt dus gebeurt. Mijn overtuiging was dat het me ook al rijdend bij een stoplicht of zo gebeurd was, maar daar moet ik me vergist hebben.
Ik heb nu een week daar heel bewust op gelet en er is verder niets geks meer geweest. In het instructieboekje staat het niet echt duidelijk en in de auto staat het bij het schakelpatroon er ook niet bij. Het cijfer 1 op het dashboard is lijkt een recht streepje en alarmeert je ook niet zomaar. Een goed verstopte functie dus.
Wat mij betreft nu opgelost, dat heb ik de garage ook laten weten. De afspraak mag uit hun drukke agenda, want verder is er helemaal niets op deze fijne en fraaie auto aan te merken.
Ik ben er nu achter dat het een bedieningsfout was. Als je het pookje in B-stand zet, duw je hem heel makkelijk iets verder en dan komt ie in een stand waarin je rijdend één versnelling terugschakelt. Doe je dat bij stilstand, dan blijft ie vast staan in de eerste versnelling en schakelt niet op.
Dat is mij ongemerkt dus gebeurt. Mijn overtuiging was dat het me ook al rijdend bij een stoplicht of zo gebeurd was, maar daar moet ik me vergist hebben.
Ik heb nu een week daar heel bewust op gelet en er is verder niets geks meer geweest. In het instructieboekje staat het niet echt duidelijk en in de auto staat het bij het schakelpatroon er ook niet bij. Het cijfer 1 op het dashboard is lijkt een recht streepje en alarmeert je ook niet zomaar. Een goed verstopte functie dus.
Wat mij betreft nu opgelost, dat heb ik de garage ook laten weten. De afspraak mag uit hun drukke agenda, want verder is er helemaal niets op deze fijne en fraaie auto aan te merken.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat is mooi en nu lekker (weer) genieten van die prachtige T8!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12895
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Dat dus! En mooi dat het forum hier weer heeft kunnen helpen!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Misschien lees ik er overheen
maar
kan je nou handmatig in 'iets verder dan de B doortikken' (naar een soort van M?) behalve terugschakelen,
ook nog op-schakelen?
maar
kan je nou handmatig in 'iets verder dan de B doortikken' (naar een soort van M?) behalve terugschakelen,
ook nog op-schakelen?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Mees: handmatig terugschakelen kan altijd. Handmatig opschakelen alleen als je flippers aan het stuur hebt. Automatisch opschakelen door hem weer in D te zetten (is vanuit de handmatige modus 1 tik naar voren).
.... (met de gele dop).
Liever dan een Paulaner Radler

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
....dus niet handmatige op-schakelen en dan in die 'trap' houden (zo belangrijk in de bergen), als je geen flippers hebt.
mmmhhh, dat is nou weer....
Dus steeds via D (opschakelen) en weer naar B om die gewenste trap te behouden.
mmmhhh, dat is nou weer....
Dus steeds via D (opschakelen) en weer naar B om die gewenste trap te behouden.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Liever lui dan moe Mees?
Ik ben ervan overtuigd dat jij het kan!

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
klopt:
-- Geen B maar wel een heerlijke M
-- en liever lui dan moe
en
-- nieuwsgierig hoe nou zo'n moderne (half) electrische auto werkt
-- en muziekspulletjes van toen en nu.......
-- Geen B maar wel een heerlijke M
-- en liever lui dan moe
en
-- nieuwsgierig hoe nou zo'n moderne (half) electrische auto werkt

-- en muziekspulletjes van toen en nu.......
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Yep, zo doe ik het inderdaad. Wat dat betreft vind ik het jammer dat ik geen flippers heb maar ach, er valt prima mee te leven.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL