hoe (on)veilig is zo'n scherm

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8628
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Kan je gewoon aanpassen Hans. Als jij een zwart scherm met enkel 1 app wilt dan kan dat ook.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7042
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 10:18 Kan je gewoon aanpassen Hans. Als jij een zwart scherm met enkel 1 app wilt dan kan dat ook.
Okee Martin, dat wist ik niet. Wat meer kleuren in mijn navigatie aanbrengen, gaat niet lukken... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4129
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

AdB1955 schreef: 17.11.2024 - 22:12 Dat scherm van urbexpeditie bevalt mij wel. Alles in één oogopslag en simpel te corrigeren zonder dat je eerst het menu in moet duiken.
Ik zie op dat scherm dingen die bij de Sensus Volvo's één handeling meer vergen (swipen dan wel een keer drukken op het scherm).
Dus als je dat "in het menu moeten duiken" vindt?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Niet alleen de kleuren van het navigatiebeeld zijn beperkt, ook (en dat is vervelender) het getoonde wegennet. Hele vlakken zijn leeg/wit en alleen bij flink inzoomen krijg je wat meer info. En dat in- en uitzoomen moet je met je vingers doen, niet met een simpele draaiknop. Aangezien de navigatie van Volvo mij verschillende keren onnodig door onherbergzaam gebied liet rijden, gebruik ik (vooral tijdens vakantie met de sleurhut achter me) bij voorkeur Google Maps.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Standaard kaarten van fabrieksnavi gebruiken (m.u.v. Google) is sowieso achterhaald. Ik gebruik daarom altijd Wazig i.c.m. draadloos Caplay.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8628
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Standaard heeft de Sub TomTom als navigatie. Maar ik gebruik altijd Google Maps.
Als ik de navigatie (maps) instel krijg ik de route op het middenscherm en tevens op het dashboard achter het stuur.
Via Android Auto kan ik het navigatiescherm ook op volledig scherm zetten zonder al die toeters en bellen er onder. Als het donker is schakeld het naar nachtmodus. Heb standaard de satelietmodus dan uitstaan.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4129
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

AdB1955 schreef: 18.11.2024 - 11:14 Niet alleen de kleuren van het navigatiebeeld zijn beperkt, ook (en dat is vervelender) het getoonde wegennet. Hele vlakken zijn leeg/wit en alleen bij flink inzoomen krijg je wat meer info. En dat in- en uitzoomen moet je met je vingers doen, niet met een simpele draaiknop. Aangezien de navigatie van Volvo mij verschillende keren onnodig door onherbergzaam gebied liet rijden, gebruik ik (vooral tijdens vakantie met de sleurhut achter me) bij voorkeur Google Maps.
OEM navigatie kan bijna nooit tegen Google Maps op.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4129
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 11:27 Standaard heeft de Sub TomTom als navigatie. Maar ik gebruik altijd Google Maps.
Als ik de navigatie (maps) instel krijg ik de route op het middenscherm en tevens op het dashboard achter het stuur.
Via Android Auto kan ik het navigatiescherm ook op volledig scherm zetten zonder al die toeters en bellen er onder. Als het donker is schakeld het naar nachtmodus. Heb standaard de satelietmodus dan uitstaan.
Dat is duidelijk een paar stappen meer tov een Sensus Volvo!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3267
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Urbexpeditie schreef: 15.11.2024 - 10:28 Het is ook waar je mee opgegroeid bent. Kan mij voorstellen dat iemand van 70 hier meer moeite mee heeft dan iemand van 35. Deze laatste is met de ontwikkeling opgegroeid.
En gezondheid speelt ook parten.
Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.
Heee……ik ben 75…..maar heb er geen moeite mee…..ik gebruik wel voice waar het kan
XC60 T6 Ultimate Dark my24
hen123drik
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.04.2018 - 15:48

Nou, ik ben 34 en ben ook geen fan van de huidige trend waarbij alles via een scherm gaat. Nu is het bij volvo met sensus nog te overzien, en vindt ik persoonlijk de ideale balans tussen schermpjes/knopjes bij veel auto's uit de jaren 2010-2018 van een aantal merken (volvo, BMW) liggen. Echter heb ik het idee dat er met de komst van de EV niet alleen een andere krachtbron is gekomen, maar dat ook de hele filosofie is veranderd. Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm. Zo gaat het bij die auto met eigenlijk alles wat je tijdens het rijden wél echt tijdens het rijden wil instellen/veranderen. Dat is voor mij echt een voorbeeld van doorgeslagen minimalisme.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8628
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

hen123drik schreef: 18.11.2024 - 14:13 Nou, ik ben 34 en ben ook geen fan van de huidige trend waarbij alles via een scherm gaat. Nu is het bij volvo met sensus nog te overzien, en vindt ik persoonlijk de ideale balans tussen schermpjes/knopjes bij veel auto's uit de jaren 2010-2018 van een aantal merken (volvo, BMW) liggen. Echter heb ik het idee dat er met de komst van de EV niet alleen een andere krachtbron is gekomen, maar dat ook de hele filosofie is veranderd. Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm. Zo gaat het bij die auto met eigenlijk alles wat je tijdens het rijden wél echt tijdens het rijden wil instellen/veranderen. Dat is voor mij echt een voorbeeld van doorgeslagen minimalisme.
Zag dat zelfs het handschoenenkastje middels het middenscherm geopend moet worden bij de nieuwe Tesla 😂😂
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4129
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Op deze ontwikkeling wil het EuroNcap dan ook ingrijpen.
En dus niet op het feit of je wel of niet een bestuurdersdisplay voor je krijgt of hoeveel lagen het infotainment wel niet heeft.
Basale functies zouden uit het scherm gehouden moeten worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

hen123drik schreef: 18.11.2024 - 14:13Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm.
Helaas onjuiste informatie. Met het scrollwieltje op het stuur kun je de verschillende snelheden regelen.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 14:22
hen123drik schreef: 18.11.2024 - 14:13 Nou, ik ben 34 en ben ook geen fan van de huidige trend waarbij alles via een scherm gaat. Nu is het bij volvo met sensus nog te overzien, en vindt ik persoonlijk de ideale balans tussen schermpjes/knopjes bij veel auto's uit de jaren 2010-2018 van een aantal merken (volvo, BMW) liggen. Echter heb ik het idee dat er met de komst van de EV niet alleen een andere krachtbron is gekomen, maar dat ook de hele filosofie is veranderd. Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm. Zo gaat het bij die auto met eigenlijk alles wat je tijdens het rijden wél echt tijdens het rijden wil instellen/veranderen. Dat is voor mij echt een voorbeeld van doorgeslagen minimalisme.
Zag dat zelfs het handschoenenkastje middels het middenscherm geopend moet worden bij de nieuwe Tesla 😂😂
Of met de spraakopdracht “open dashboardkastje” zonder 1 moment je ogen van de weg te halen…
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7042
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 14:22 Zag dat zelfs het handschoenenkastje middels het midden scherm geopend moet worden, bij de nieuwe Tesla.
Is dat nu óok niet het geval bij de nieuwe EX30? Of heb ik het verkeerd?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Heb nu een Passat mee maar dat is ook niet alles. Wel wat meer “knoppen” op de middendisplay maar ook die moet ik zoeken. En op het stuur 18 (achttien!) knoppen voor radio, cruisecontrol, navigatie en menu functies. Dan liever wat minder maar overzichtelijke knoppen en de rest wat je minder vaak gebruikt op het scherm.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7042
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Emmevi schreef: 18.11.2024 - 18:23 Heb nu een Passat mee . Wel wat meer “knoppen” op de middendisplay, maar ook die moet ik zoeken. En op het stuur 18 knoppen.
Tja, ik heb wel eens het dasboard van de Peugeot 3008 gezien, dat leek net een piano. Teveel knoppen is ook niet alles.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8628
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Dat ding is vanbinnen sowieso een verschrikking 😂

peugeot-e-3008-interieur-page-image-3.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7042
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 19:44 Dat ding is vanbinnen sowieso een verschrikking 😂
Dit betreft de nieuwe generatie. ik doel eigenlijk op de 3008 van het jaar 2019, toen ik nog de Opel Grandland X reed (Stellantis)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Klopt vwb teveel knoppen, bij de V50 kon ik de vier ronde knoppen voor de verwarming en volume/zender wel zonder kijken vinden, maar bij de andere fysieke drukknopjes moest ik ook vaak wel even kijken waar de vinger naartoe moest.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Plaats reactie

Terug naar “XC40”