Pagina 3 van 4

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 10:18
door Urbexpeditie
Kan je gewoon aanpassen Hans. Als jij een zwart scherm met enkel 1 app wilt dan kan dat ook.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 10:21
door Hans Eilander
Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 10:18 Kan je gewoon aanpassen Hans. Als jij een zwart scherm met enkel 1 app wilt dan kan dat ook.
Okee Martin, dat wist ik niet. Wat meer kleuren in mijn navigatie aanbrengen, gaat niet lukken... ;)

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:05
door raspaardje
AdB1955 schreef: 17.11.2024 - 22:12 Dat scherm van urbexpeditie bevalt mij wel. Alles in één oogopslag en simpel te corrigeren zonder dat je eerst het menu in moet duiken.
Ik zie op dat scherm dingen die bij de Sensus Volvo's één handeling meer vergen (swipen dan wel een keer drukken op het scherm).
Dus als je dat "in het menu moeten duiken" vindt?

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:14
door AdB1955
Niet alleen de kleuren van het navigatiebeeld zijn beperkt, ook (en dat is vervelender) het getoonde wegennet. Hele vlakken zijn leeg/wit en alleen bij flink inzoomen krijg je wat meer info. En dat in- en uitzoomen moet je met je vingers doen, niet met een simpele draaiknop. Aangezien de navigatie van Volvo mij verschillende keren onnodig door onherbergzaam gebied liet rijden, gebruik ik (vooral tijdens vakantie met de sleurhut achter me) bij voorkeur Google Maps.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:24
door Gouwe
Standaard kaarten van fabrieksnavi gebruiken (m.u.v. Google) is sowieso achterhaald. Ik gebruik daarom altijd Wazig i.c.m. draadloos Caplay.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:27
door Urbexpeditie
Standaard heeft de Sub TomTom als navigatie. Maar ik gebruik altijd Google Maps.
Als ik de navigatie (maps) instel krijg ik de route op het middenscherm en tevens op het dashboard achter het stuur.
Via Android Auto kan ik het navigatiescherm ook op volledig scherm zetten zonder al die toeters en bellen er onder. Als het donker is schakeld het naar nachtmodus. Heb standaard de satelietmodus dan uitstaan.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:28
door raspaardje
AdB1955 schreef: 18.11.2024 - 11:14 Niet alleen de kleuren van het navigatiebeeld zijn beperkt, ook (en dat is vervelender) het getoonde wegennet. Hele vlakken zijn leeg/wit en alleen bij flink inzoomen krijg je wat meer info. En dat in- en uitzoomen moet je met je vingers doen, niet met een simpele draaiknop. Aangezien de navigatie van Volvo mij verschillende keren onnodig door onherbergzaam gebied liet rijden, gebruik ik (vooral tijdens vakantie met de sleurhut achter me) bij voorkeur Google Maps.
OEM navigatie kan bijna nooit tegen Google Maps op.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:40
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 11:27 Standaard heeft de Sub TomTom als navigatie. Maar ik gebruik altijd Google Maps.
Als ik de navigatie (maps) instel krijg ik de route op het middenscherm en tevens op het dashboard achter het stuur.
Via Android Auto kan ik het navigatiescherm ook op volledig scherm zetten zonder al die toeters en bellen er onder. Als het donker is schakeld het naar nachtmodus. Heb standaard de satelietmodus dan uitstaan.
Dat is duidelijk een paar stappen meer tov een Sensus Volvo!

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 11:43
door mga1600
Urbexpeditie schreef: 15.11.2024 - 10:28 Het is ook waar je mee opgegroeid bent. Kan mij voorstellen dat iemand van 70 hier meer moeite mee heeft dan iemand van 35. Deze laatste is met de ontwikkeling opgegroeid.
En gezondheid speelt ook parten.
Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.
Heee……ik ben 75…..maar heb er geen moeite mee…..ik gebruik wel voice waar het kan

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 14:13
door hen123drik
Nou, ik ben 34 en ben ook geen fan van de huidige trend waarbij alles via een scherm gaat. Nu is het bij volvo met sensus nog te overzien, en vindt ik persoonlijk de ideale balans tussen schermpjes/knopjes bij veel auto's uit de jaren 2010-2018 van een aantal merken (volvo, BMW) liggen. Echter heb ik het idee dat er met de komst van de EV niet alleen een andere krachtbron is gekomen, maar dat ook de hele filosofie is veranderd. Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm. Zo gaat het bij die auto met eigenlijk alles wat je tijdens het rijden wél echt tijdens het rijden wil instellen/veranderen. Dat is voor mij echt een voorbeeld van doorgeslagen minimalisme.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 14:22
door Urbexpeditie
hen123drik schreef: 18.11.2024 - 14:13 Nou, ik ben 34 en ben ook geen fan van de huidige trend waarbij alles via een scherm gaat. Nu is het bij volvo met sensus nog te overzien, en vindt ik persoonlijk de ideale balans tussen schermpjes/knopjes bij veel auto's uit de jaren 2010-2018 van een aantal merken (volvo, BMW) liggen. Echter heb ik het idee dat er met de komst van de EV niet alleen een andere krachtbron is gekomen, maar dat ook de hele filosofie is veranderd. Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm. Zo gaat het bij die auto met eigenlijk alles wat je tijdens het rijden wél echt tijdens het rijden wil instellen/veranderen. Dat is voor mij echt een voorbeeld van doorgeslagen minimalisme.
Zag dat zelfs het handschoenenkastje middels het middenscherm geopend moet worden bij de nieuwe Tesla 😂😂

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 14:26
door raspaardje
Op deze ontwikkeling wil het EuroNcap dan ook ingrijpen.
En dus niet op het feit of je wel of niet een bestuurdersdisplay voor je krijgt of hoeveel lagen het infotainment wel niet heeft.
Basale functies zouden uit het scherm gehouden moeten worden.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 16:24
door -KJ-
hen123drik schreef: 18.11.2024 - 14:13Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm.
Helaas onjuiste informatie. Met het scrollwieltje op het stuur kun je de verschillende snelheden regelen.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 16:25
door -KJ-
Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 14:22
hen123drik schreef: 18.11.2024 - 14:13 Nou, ik ben 34 en ben ook geen fan van de huidige trend waarbij alles via een scherm gaat. Nu is het bij volvo met sensus nog te overzien, en vindt ik persoonlijk de ideale balans tussen schermpjes/knopjes bij veel auto's uit de jaren 2010-2018 van een aantal merken (volvo, BMW) liggen. Echter heb ik het idee dat er met de komst van de EV niet alleen een andere krachtbron is gekomen, maar dat ook de hele filosofie is veranderd. Als voorbeeld: ga eens in een tesla model y zitten; de ruitenwissers kun je met een knopje enkel op de automatische stand zetten, 'handmatige' bediening gebeurt via een menu op het scherm. Zo gaat het bij die auto met eigenlijk alles wat je tijdens het rijden wél echt tijdens het rijden wil instellen/veranderen. Dat is voor mij echt een voorbeeld van doorgeslagen minimalisme.
Zag dat zelfs het handschoenenkastje middels het middenscherm geopend moet worden bij de nieuwe Tesla 😂😂
Of met de spraakopdracht “open dashboardkastje” zonder 1 moment je ogen van de weg te halen…

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 17:41
door Hans Eilander
Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 14:22 Zag dat zelfs het handschoenenkastje middels het midden scherm geopend moet worden, bij de nieuwe Tesla.
Is dat nu óok niet het geval bij de nieuwe EX30? Of heb ik het verkeerd?

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 18:23
door Emmevi
Heb nu een Passat mee maar dat is ook niet alles. Wel wat meer “knoppen” op de middendisplay maar ook die moet ik zoeken. En op het stuur 18 (achttien!) knoppen voor radio, cruisecontrol, navigatie en menu functies. Dan liever wat minder maar overzichtelijke knoppen en de rest wat je minder vaak gebruikt op het scherm.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 19:30
door Hans Eilander
Emmevi schreef: 18.11.2024 - 18:23 Heb nu een Passat mee . Wel wat meer “knoppen” op de middendisplay, maar ook die moet ik zoeken. En op het stuur 18 knoppen.
Tja, ik heb wel eens het dasboard van de Peugeot 3008 gezien, dat leek net een piano. Teveel knoppen is ook niet alles.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 19:44
door Urbexpeditie
Dat ding is vanbinnen sowieso een verschrikking 😂

peugeot-e-3008-interieur-page-image-3.png

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 19:48
door Hans Eilander
Urbexpeditie schreef: 18.11.2024 - 19:44 Dat ding is vanbinnen sowieso een verschrikking 😂
Dit betreft de nieuwe generatie. ik doel eigenlijk op de 3008 van het jaar 2019, toen ik nog de Opel Grandland X reed (Stellantis)

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 18.11.2024 - 19:56
door Emmevi
Klopt vwb teveel knoppen, bij de V50 kon ik de vier ronde knoppen voor de verwarming en volume/zender wel zonder kijken vinden, maar bij de andere fysieke drukknopjes moest ik ook vaak wel even kijken waar de vinger naartoe moest.