Pagina 3 van 4
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 19:33
door OGA244
Iedere zinvolle ondersteuning verhoogd de veiligheid
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 19:49
door Urbexpeditie
Vanavond was een item op tv. Het aantal ongevallen dmv gebruik van CC en met name ACC is met 12% gestegen.
Dit omdat men er nogal nonchalant mee omgaat.
Nou, voorbeelden hiervan zijn in dit topic wel te lezen

Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 19:54
door NielsPHEV
Een kenmerk van ouder worden is ook dat men doorgaans meer vsdt eil houden aan het bekende en terughoudender wordt met nieuwe zaken
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 19:57
door Gouwe
Wat ik vooral lees bij sommigen is 1. koudwatervrees 2. zelf controle willen houden 3. iets niet prettig vinden. 4. Dat je minder alert zou zijn door het gebruik van hulpsystemen. Voor dat laatste ben ik wel benieuwd naar wat meer feitelijke onderbouwing (los van het telegraaf artikel die geen onderbouwing geeft, maar stelt dat je door het gebruik van gewone cruise control al 12% meer kans op een ongeluk hebt, dus dan moeten we die ook maar niet meer gebruiken?). Je zou kunnen beargumenteren dat doordat de hulpsystemen zoals PA mij werk uit handen nemen, het mij dus minder energie kost en ik dus langer mijn energie/aandacht/concentratie op het verkeer kan richten. Ik trek daar maar een vergelijk met zaken als geluid en temperatuur. Te veel aan geluid van banden en wind in de auto maakt je moe en als het te warm is of er is geen goede ventilatie dan neemt de concentratie ook af. PA maakt het voor mij comfortabeler en dus minder vermoeiend. Punt 1, 2 en 3 zijn puur persoonlijke meningen/overtuigingen.
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 20:26
door diesel01
Autopilot, ik gebruik het uitsluitend op de snelweg.
Vind het daar ook een hele fijne extra omdat je allemaal dezelfde kant op gaat.
Secundaire altijd acc op maximaal, het scheelt stenen en hij grijpt mooi vroeg in op voorgangers, ik wil daarnaast zelf kunnen sturen zonder actief terug gedrukt te worden.
Mijn telefoon als voorbeeld zit in mijn zak tijdens het rijden en gebruik het ding niet, ik heb heel vaak in de regio dat mensen afgeleid zijn en ik wil dan weg kunnen sturen van het gevaar.
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 21:21
door AdB1955
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 19:57
Dat je minder alert zou zijn door het gebruik van hulpsystemen. Voor dat laatste ben ik wel benieuwd naar wat meer feitelijke onderbouwing
"Technologische hulpjes: het zijn allemaal momenten waarop je je brein uitzet, het maakt ons brein lui" (Erik Scherder, bekend neuropsycholoog)
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 21:34
door Hans Eilander
AdB1955 schreef: β25.02.2025 - 19:05 Klopt, ik was idd niet duidelijk genoeg. Waarvoor excuses. Ik denk dat ook Hans het eens zal zijn met deze nadere uitleg/verbetering.
+2

Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 21:36
door Urbexpeditie
AdB1955 schreef: β25.02.2025 - 21:21
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 19:57
Dat je minder alert zou zijn door het gebruik van hulpsystemen. Voor dat laatste ben ik wel benieuwd naar wat meer feitelijke onderbouwing
"Technologische hulpjes: het zijn allemaal momenten waarop je je brein uitzet, het maakt ons brein lui" (Erik Scherder, bekend neuropsycholoog)
Klopt. En daardoor raak je verveelt en ben je makkelijker cq sneller afgeleid.
Een van de punten welk benoemd werd bij die 12%.
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 21:38
door Hans Eilander
NielsPHEV schreef: β25.02.2025 - 19:54 Een kenmerk van ouder worden is ook, dat men doorgaans meer vast wil houden aan het bekende, en terughoudender wordt met nieuwe zaken
In die berdenering kan ik me wel vinden, ja. Daar ben ik er ook eentje van. Daarom heb ik nog steeds geen Smartphone....

Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 21:44
door Gouwe
AdB1955 schreef: β25.02.2025 - 21:21
"Technologische hulpjes: het zijn allemaal momenten waarop je je brein uitzet, het maakt ons brein lui" (Erik Scherder, bekend neuropsycholoog)
Minder alert is hier iets anders dan lui. Wat Scherder bedoelt in het door jou aangehaalde artikel is dat we door technologie steeds dommer worden. En dat beaam ik volkomen. Vroeger wist ik NL overal uit het hoofd de weg, nu vertrouw ik op Waze.
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 22:00
door Theo V70
AdB1955 schreef: β25.02.2025 - 21:21
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 19:57
Dat je minder alert zou zijn door het gebruik van hulpsystemen. Voor dat laatste ben ik wel benieuwd naar wat meer feitelijke onderbouwing
"Technologische hulpjes: het zijn allemaal momenten waarop je je brein uitzet, het maakt ons brein lui" (Erik Scherder, bekend neuropsycholoog)
Quote: βMaar laat er geen misverstand over bestaan, Scherder is een fan van technologie en digitale middelen. "Maar het moet niet zo zijn dat aan het eind van de dag alles de hele dag makkelijk is geweest. In ons brein gaat het om de inspanning die je levert, dan functioneert ons brein het beste."β
Dat is dus heel iets anders dan niet alert zijn.
Maar hij pleit er voor om je dagelijks cognitief uit te laten dagen. (en trouwens ook fysiek, lees zijn boek: Laat je brein niet zitten)
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 22:05
door Gouwe
Voor diegene die het leuk vinden, het onderzoek waar naar verwezen wordt kun je op deze pagina downloaden in pdf:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8225000156
In paragraaf 3.1.1. staat het volgende:
Cruise Control (CC) automatically maintains a speed set by the driver
without the need to press the accelerator. ....The system is primarily
comfort-enhancing, as it eliminates the need to constantly operate the
accelerator pedal. As a result, it may reduce driver fatigue, and as
such also promote road safety (van Kampen, 1996). However, because
the system relieves the driver of an aspect of the driving task, it
can also lead to distraction, with a possible negative effect on road
safety (De Winter et al., 2014). We found one study where the impact
on road safety was evaluated based on crash data. This study reported
that the risk of crashes was 12% higher for vehicles with CC than for
those without Data Analytics Centre (2024).
Mijn take away: CC verhoogd comfort en vermindert vermoeidheid. Het kan leiden tot afleiding met een mogelijk negatief effect en er is 1 studie die zou aantonen dat het tot 12% meer ongelukken leidt. Kortom: de telegraaf en alle andere media maken weer een versimpeling van iets wat heel complex is (en dat is wat Scherder dan lui worden van het brein noemt).
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 22:14
door Gouwe
Urbexpeditie schreef: β25.02.2025 - 19:49
Vanavond was een item op tv. Het aantal ongevallen dmv gebruik van CC en met name ACC is met 12% gestegen.
Zie de link naar het rapport, maar wat je hier schrijft is niet wat het rapport zelf zegt.
Volgens het rapport is er met CC een toename van 12% (op basis van 1 onderzoek). Met ACC is dat 1,8% (mediaan score), waarbij verschillende onderzoeksresultaten heel ver uit elkaar liggen. Dus ACC is in ieder geval veiliger dan CC?
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 22:27
door Hans Eilander
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 22:14 Dus ACC is in ieder geval veiliger dan CC?
Dat denk ik wel ja. Vroeger was er op vrachtwagens soms wel CC, maar nog geen ACC. Gevolg was, dat de chauffeur even in slaap viel, en de CC gewoon knalhard op een voorligger klapte. ACC voorkomt zulk soort gevallen. Ook om steenslag zoveel mogelijk te voorkomen, rij ik met 3 - 4 blokjes met de ACC.
Autopilot
Geplaatst: 25.02.2025 - 23:51
door Urbexpeditie
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 22:14
Urbexpeditie schreef: β25.02.2025 - 19:49
Vanavond was een item op tv. Het aantal ongevallen dmv gebruik van CC en met name ACC is met 12% gestegen.
Zie de link naar het rapport, maar wat je hier schrijft is niet wat het rapport zelf zegt.
Volgens het rapport is er met CC een toename van 12% (op basis van 1 onderzoek). Met ACC is dat 1,8% (mediaan score), waarbij verschillende onderzoeksresultaten heel ver uit elkaar liggen. Dus ACC is in ieder geval veiliger dan CC?
Dat kan. Echter... Ik verwijs slechts naar een item wat op tv was. Waar zij hun reportage op gebasseerd hebben weet ik niet.
Zou zomaar kunnen dat men het uit ditzelfde rapport heeft. Maar dat verteld het verhaal niet.
Autopilot
Geplaatst: 26.02.2025 - 07:40
door Hans oet Twent
Pilot assist is aangenaam voor in de langzaam/stilstaande file. Voor de rest geeft het wat mij betreft en voor mij geen enkele meerwaarde. De normale CC staat er vaker op.
Op de 308 zit niet eens een normale CC. De pilot assist gebruik ik met deze auto nooit.
Autopilot
Geplaatst: 26.02.2025 - 07:48
door mees
Henry82 schreef: β25.02.2025 - 16:42
Om helemaal correct te blijven: Het is Pilot Assist, en geen Auto Pilot.
Zoals de naam al zegt, het is een assistentie, en geen volwaardige automatische piloot.
Oh ja, zo heet het

Autopilot
Geplaatst: 26.02.2025 - 08:29
door diesel01
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 21:44
AdB1955 schreef: β25.02.2025 - 21:21
"Technologische hulpjes: het zijn allemaal momenten waarop je je brein uitzet, het maakt ons brein lui" (Erik Scherder, bekend neuropsycholoog)
Minder alert is hier iets anders dan lui. Wat Scherder bedoelt in het door jou aangehaalde artikel is dat we door technologie steeds dommer worden. En dat beaam ik volkomen. Vroeger wist ik NL overal uit het hoofd de weg, nu vertrouw ik op Waze.
Grappig, ik doe nog steeds alles zonder google.
Afgelopen vrijdag met vrienden naar een restaurant, spoorweg overgang afgesloten en dus draaien 7 km voor het dorp waar we ging eten.
Ik moet dan even schakelen maar heb direct een alternatieve route, datzelfde gaat op in steden en zelfs in het buitenland.
Mijn vrouw wil altijd navi aan, ze weet dan via het scherm hoe lang de reis nog duurt, de gesproken route staat dan uit maar het liefste heeft ze die ook aan.
Ohja het gaat met PA en ACC, net als zonder deze systemen, pas verkeerd als mensen niet opletten.
Zonder het gebruik zie ik op mijn radar wisselende snelheden van mensen zonder cc, daar zit soms 20km/u verschil, het ene moment 90 op de snelweg het andere 110.
Wanneer je dan op elektriek 105 doet heb je het ene moment een vrachtwagen in de nek en het andere kom je er niet voorbij.
Daarom was die 120 in het uur overdag zo fijn met de diesel, dit soort gasten kwam je dan niet tegen.
Uiteraard doen de mensen in bovenstaand voorbeeld dat allemaal zonder uitzondering met een telefoon in de snufferd.
Autopilot (Pilot Assist)
Geplaatst: 27.02.2025 - 09:15
door wurtel
Gouwe schreef: β25.02.2025 - 22:05
Voor diegene die het leuk vinden, het onderzoek waar naar verwezen wordt kun je op deze pagina downloaden in pdf:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8225000156
In paragraaf 3.1.1. staat het volgende:[...]
This study reported
that the risk of crashes was 12% higher for vehicles with CC than for
those without
Statistiek is een leuk vak.
Het kan ook zijn dat mensen met en zonder cruise control in de auto zich gewoon anders gedragen. Misschien zijn het de zakelijke leaserijders (waarvan ik vermoed dat die allemaal CC hebben) die minder geven om hun auto en dus minder opletten, aan het bellen zijn, enz. Je hebt meer gegevens nodig om te kunnen concluderen dat het aan het gebruik van CC ligt.
Autopilot (Pilot Assist)
Geplaatst: 27.02.2025 - 11:24
door Hans Eilander
wurtel schreef: β27.02.2025 - 09:15 Misschien zijn het de zakelijke leaserijders (waarvan ik vermoed dat die allemaal CC hebben) die minder geven om hun auto en dus minder opletten, aan het bellen zijn, enz.
Toch ligt juist daar, imho een zekere kern van waarheid in.