Pagina 3 van 6
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 23.05.2025 - 07:43
door Almerev70
Altay schreef: ↑22.05.2025 - 22:11
Ik ben eigenaar van een Volvo V90 2021 die nog net geen 160.000 km heeft gelopen. In 5 maanden geleden al door een hele vreemde Turbo probleem complete Turbo moeten vervangen. Afgelopen week op een snelweg kreeg ik de fout 'motoroliedruk laag, zet motor uit!" Ik heb helaas enkele km's moeten doorrijden alvorens ik de auto veilig weg kon zetten. Volvo assistance gebeld, auto weggesleept naar dealer. Bleek de motoroliepomp-riem te zijn. Ik werd vandaag teruggebeld met mededeling dat ook Turbo en mogelijk zelfs complete motor vervangen moeten worden. Coulance was niet mogelijk omdat ik 9 km door was gereden alvorens ik de auto veilig aan de kant kon zetten. Een hele lange telefoongesprek gehad met discussie over oorzaak en gevolg van de schade. Volvo Nederland wil niks horen van een coulance. Ik zit met mijn handen in het haar. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft bezwaar zin of het inschakelen van rechtsbijstand zin?
Welke motorisering heb je?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 23.05.2025 - 22:35
door R-driver
Ondertussen weer een update: maar deels bevredigend. Dealer heeft zelf een coulance regeling gedaan, niet vanuit Volvo , dit gezien ik al 12 jaar klant ben.
Specifiek een vraag gesteld , maar de motor is niet opengehaald voor onderzoek, dit was mogelijk ,maar daar kwamen extra kosten bij kijken.. ondertussen een nieuwe motor incl turbo. Dus dat is positief( los van het kostenplaatje) echter vind ik het merkwaardig gezien ik niet de enige ben zo te zien? Is dit op te lossen door eerder oliewissels toe te passen? Of gewoon het falen van de olie pomp.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 24.05.2025 - 08:19
door EVV
Fijn dat je dealer hierin je tegemoet komt, dit zijn nu niet echt de reparaties waar je op zit te wachten. Aan de andere kant, je hebt nu als het goed is wel levenslang garantie op je motor
De andere twee gevallen blijven stil na hun eerste post, dus of we daar nog wat van terug horen is de vraag.
Wel jammer dat ze het blok niet open gemaakt hebben, als het mij zou gebeuren zou ik ook graag willen weten wat ik anders had kunnen doen dit te voorkomen.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 24.05.2025 - 23:20
door R-driver
@evv , heb specifiek gevraagd, maar het schijnt wel vaker voor te komen , dealer is daar niet volledig open in heb ik het idee ..? De oliepomp is dan ook het probleem, de vraag is of dit te voorkomen is?
Eerder olie wisselen dan voorgeschreven? Is het toch een ketting of riem? Normaal gesproken zit volgens mij een oliepomp altijd vertand in het blok? Ben erg benieuwd naar de andere gevallen?
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 25.05.2025 - 00:12
door Fredhead
De pomp zit altijd via een ketting of riem verbonden.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 25.05.2025 - 10:15
door lint
Kan ook via een tandwiel aandrijving.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 25.05.2025 - 19:44
door ruudvanloon
Versleten riem van de oliepomp was bij mijn Volvo de oorzaak na 205.000km probleemloos rijden als 1e eigenaar. Dealer vervangen door nieuwe pomp met ketting. Op naar de volgende 200k.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 27.05.2025 - 06:47
door myalexx
Ik belde gisteren de dealer om te vragen of de t5 2019 die oliepomp issues heeft ivm wat ik gelezen had hier. Die vertelde dat de t5 daar niet bij hoorde. Hier maakte ik uit op dat het dus wel een bekend probleem is.
Alleen met welke blokken exact werd me niet duidelijk
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 28.05.2025 - 09:07
door TheKegmaster
Voordat ik mijn B4 MY2019 uit de lease overnam bij de dealer naar de riem of ketting gevraagd. Dealer gaf aan dat mijn B4 met een ketting is uitgerust.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 28.05.2025 - 22:31
door myalexx
Het blijkt te gaan om de b serie waar een snaar gebruikt word.
De T serie gebruikt een ketting
Althans dat werd mij door de garage verteld
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 22.06.2025 - 20:51
door Osman
Ik las dit op de website van Ventura
“Zijn er bij de Volvo V60 / S60 B4 Problemen?
Sinds 25 februari 2025 is ons als Volvo chiptuning specialist bekend dat de Volvo B4 motoren uit 2020 en 2021 een probleem kennen. Bij deze auto’s wordt de oliepomp die voor de smering van de motor zorgt aangedreven door een getande riem die door de olie loopt. Dit blijkt geen ideale methode want het komt helaas voor dat deze riem knapt. Het resultaat daar van is dat uw motor geen smering meer krijgt en kapot loopt. Gelukkig heeft Volvo een modificatie hiervoor. Er komt een oliepomp in met tandwiel en een pulley wordt vervangen door een tandwiel en het geheel wordt verbonden via een ketting. Helaas heeft Volvo nog geen recal op de b4 motoren uit deze jaartallen gedaan. Vandaar dat wij het hier melden om u te behoeden. Denk niet ik laat mijn motor niet tunen dan ben ik veilig. Origineel zonder chiptuning zijn er al meerdere B4 motoren stukgelopen. Deze modificatie is dus echt noodzaak. De prijs bedraagt circa 1250 euro incl. werkuren. Ons advies is om hier 80% coulance op te vragen aan Volvo omdat dit ons inziens niet mag bij een premium merk als Volvo. Getuned rijdt uw B4 wel gelijk een stuk fijner, lees hier de rijervaringen over chiptuning Volvo V60 B4 en zie wat anderen vertellen.
Ook voor de Volvo B3 en B5 motoren van 2020 en 2021 gelden dezelfde problemen.”
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 22.06.2025 - 22:42
door raspaardje
Dank voor het delen, dat is nogal wat.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 22.06.2025 - 23:01
door RZA
Inderdaad, goede info!
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 23.06.2025 - 10:47
door raspaardje
Osman schreef: ↑22.06.2025 - 20:51
Sinds 25 februari 2025 is ons als Volvo chiptuning specialist bekend dat de Volvo B4 motoren uit 2020 en 2021 een probleem kennen. Bij deze auto’s wordt de oliepomp die voor de smering van de motor zorgt aangedreven door een getande riem die door de olie loopt.
Osman schreef: ↑22.06.2025 - 20:51
Ook voor de Volvo B3 en B5 motoren van 2020 en 2021 gelden dezelfde problemen.”
Ik heb het gehele topic nog eens doorgelezen en het lijkt erop dat bovenstaande quotes geheel in lijn zijn met alle reacties in dit topic.
Wees dus gewaarschuwd en tref je voorzorgsmaatregelen: elke B3, B4 en B5 motor uit 2020 en 2021 (specifiekere informatie ontbreekt helaas) loopt dus bij hogere km standen stuk door het breken van de tandriem van de oliepomp. Omdat de auto's met dergelijke motoren maximaal 5 jaar oud zijn zijn de tellerstanden nog niet zo hoog en wordt dit probleem nog niet in grote aantallen ervaren. Maar er natuurlijk wel ontzettend veel Volvo's met deze motoren uitgerust (XC40, V/S60, XC60, V/S90, XC90).
Ander topic met hetzelfde probleem:
viewtopic.php?t=94198
@moderators: graag een aanpassing van de topictitel in bijvoorbeeld: "B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: serieus probleem door breken van de tandriem van de oliepomp"
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 23.06.2025 - 14:30
door Osman
Net gebeld met de Dealer waar ik de auto heb gekocht, ze doen er heel makkelijk over. Maar volgens Ventura (chiptuner) is het echt een probleem die niet onbekend is bij de Dealers, ook al kunnen ze zich soms wel zo opstellen.
Ik heb nog garantie, maar ik wil het preventief gedaan hebben. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik heb een andere dealer gebeld die zegt, “het klopt dat we ze moeten vervangen voor een ketting als er iets mee is gebeurd, maar we doen dit nooit preventief” en als je dit wel wilt zal je de kosten zelf moeten betalen.
Er is ook geen terugroepactie voor dit ‘probleem’ en hij “heeft er maar 2 hoeven vervangen tot nu toe”
Ik ga binnenkort 8.000KM rijden met twee kleine kinderen in de auto door landen heen waar ik liever niet stil sta, fijn gevoel maar niet heus. Iemand enig idee/ervaring met dit soort dingen om het wel preventief voor elkaar te krijgen?
Hoe duidelijker het wordt dat dit probleem er is, hoe minder makkelijk ze er omheen kunnen praten. Ik heb garantie maar ik heb geen zin in dat gedoe. straks zitten er losse stukjes of vezels in m’n motor die ze niet direct kunnen vinden of zo

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 23.06.2025 - 15:05
door raspaardje
Volvo NL zal dit klein willen houden?
Hoeveel km heeft je auto gelopen?
Ik zou dit topic eens goed met je dealer bespreken.
En op basis daarvan afspraken maken.
Je wil niet in de situatie komen dat je zgn. te lang hebt doorgereden en daarmee je blok in de soep laat draaien.
V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000
Geplaatst: 23.06.2025 - 16:22
door EVV
Het is wel bijzonder dat als dit echt een groot probleem is, dit alleen voor de benzinemotoren van toepassing is. Mijn MY2024 B4 diesel heeft nog wel een riem.
Als er erg een structureel probleem zou zijn dat de motorolie die zou veroorzaken zouden die motoren ook wel uitgerust zijn geworden met een ketting tegelijk met de benzine varianten. Er gaat immers dezelfde olie in een diesel als bij een benzine.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 23.06.2025 - 16:26
door Fredhead
En daarbij gaat de vervuiling van de olie bij een diesel sneller dus zou je ergens verwachten dat het probleem daar nog eerder aan het licht komt.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 23.06.2025 - 17:21
door Gouwe
En dus is het de vraag of het een probleem is of een incident (waarbij een incident best vaker kan voorkomen). Ik hecht in ieder geval niet direct alle waarde aan uitspraken van een chiptuner (hoewel ik het wel goed vind dat ze klanten informeren over een risico, maar het is ook een soort van disclaimer: ik had het je toch gezegd....). Dat advies om coulance te vragen is bijzonder: je zult dan toch echt zelf moeten aantonen dat Volvo hier iets heeft geleverd wat niet aan de redelijke verwachting voldoet. Wijzen op incidenten zal dan niet voldoende zijn.
Osman schreef: ↑23.06.2025 - 14:30
...Iemand enig idee/ervaring met dit soort dingen om het wel preventief voor elkaar te krijgen?
Hoe duidelijker het wordt dat dit probleem er is, hoe minder makkelijk ze er omheen kunnen praten. Ik heb garantie maar ik heb geen zin in dat gedoe. straks zitten er losse stukjes of vezels in m’n motor die ze niet direct kunnen vinden of zo
Zoals ik hierboven al schrijf, jij zult moeten aantonen dat Volvo een ondeugdelijk product op de markt heeft gebracht. Dat lijkt me als privé persoon een heel lastig verhaal en je hebt tenminste een (hele) lange adem nodig en geld (want een rechtsbijstandsverzekering als je die al hebt gaat je niet kunnen helpen, er is geen rook en dus ook geen vuur). Dus simpel gezegd heb je de volgende keuzes: 1. je gaat de strijd aan met Volvo (maar in de tussentijd kan het e.e.a. kapot gaan natuurlijk en dan zit je alsnog). 2. Je laat het repareren op eigen kosten, maar zet zwart op wit dat je dat onder protest doet en gaat daarna alsnog de juridische strijd aan (met de lange adem en geld, etc). Derde optie is niets doen en gewoon zorgen dat je ruim op tijd je olie laat verversen (elke 15-20K of zo). Vierde optie: je telt je knopen, komt tot de conclusie dat een juridische strijd wel heel veel energie en geld kost en en tikt 1250 euro af (misschien wil de dealer je nog een 10-20% korting geven?) en klaar.
De afweging moet je zelf maken, het is jou tijd, geld en auto.
Osman schreef: ↑23.06.2025 - 14:30
....Ik ga binnenkort 8.000KM rijden met twee kleine kinderen in de auto door landen heen waar ik liever niet stil sta, fijn gevoel maar niet heus.
Sluit een premium Volvo Assistance af is mijn tip. Heb je tenminste 30 dagen recht op vervangend vervoer ipv 3 (check wel even of het gebied waar je heen reist valt onder het dekkingsgebied).
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 23.06.2025 - 17:58
door raspaardje
Gouwe schreef: ↑23.06.2025 - 17:21
En dus is het de vraag of het een probleem is of een incident (waarbij een incident best vaker kan voorkomen). Ik hecht in ieder geval niet direct alle waarde aan uitspraken van een chiptuner (hoewel ik het wel goed vind dat ze klanten informeren over een risico, maar het is ook een soort van disclaimer: ik had het je toch gezegd....). Dat advies om coulance te vragen is bijzonder: je zult dan toch echt zelf moeten aantonen dat Volvo hier iets heeft geleverd wat niet aan de redelijke verwachting voldoet. Wijzen op incidenten zal dan niet voldoende zijn.
De dealers bevestigen dat ze een modificatie moeten uitvoeren wanneer het stuk gaat, ze mogen geen tandriem meer monteren. En ook Volvo AB heeft dat na 2 jaar ingezien gezien het feit dat 2022 en later gewoon weer een ketting heeft, iig voor de benzineversies. Uiteraard is er dus wat aan de hand, het is iig een zwak punt. Of je daarmee kosteloos je gelijk kan halen is idd vers 2.