Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40837
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bover schreef: 02.04.2025 - 15:40 Hoe modern zijn de assemblage hallen nog in Gent en Zweden? In VS investeren gezien de geo politieke ontwikkelingen?

ik bedenk maar wat
De fabrieken in Gent en Torslanda zijn up-to-date voor zover ik dat kan beoordelen. Ik zie berichten daarover regelmatig langskomen.
In Gent is flink geïnvesteerd in een nieuwe laslijn en er staat een compleet nieuwe batterijfabriek. Vandaar ook dat de EX30 daar geproduceerd kan gaan worden.

Alles in China produceren zou erg onverstandig zijn gezien de geo-politieke situatie.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14676
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mooi zo. Dat is goed geregeld en fijn dat bouw EX30 Volvo in de EU toekomstbestendig lijkt, vooral de plaatselijke werkgelegenheid en industrie. :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Zou mooi zijn als Volvo door de nieuwe CEO wat realister wordt. Niet doen of Volvo een schone fabrikant is die begaan is met het milieu en dus geen lederen bekleding meer levert of alleen maar elect+risch wil per 2030 (dat laatste is inmiddels al losgelaten...).
EN ja, op 3 continenten alle volume modellen produceren. En de EX90 is een gigantische misser, wordt nooit een volume auto als die zo geprijsd is, ook niet in de US. Voor Europa is het te hopen dat er stations komen, dat moet niet erg moeilijk zijn, pak de huidige design van de V60/V90 , modificeer / upgrade die een beetje en zet die op het scalable platform. Onderhuids kan 100% geput worden uit de electro configuraties van de aankomende XC60 en de bestaande ES 90, hoeft niets voor ontwikkeld te worden.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20688
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vrees dat het bij dromen blijft Marc. Ik verwacht dat het beeld dat jalex_h schetst realistischer is.
Estates zijn exit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
iHansz
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

Ben schreef: 02.04.2025 - 16:04
De fabrieken in Gent en Torslanda zijn up-to-date voor zover ik dat kan beoordelen. Ik zie berichten daarover regelmatig langskomen.
Ik vond Torslanda maar een ouwe meuk. Er werd wel al gewerkt aan de bouw van de productielijn voor de EX60, maar voor de rest vond ik het binnen een donker konijnenhol. Had medelijden met de medewerkers. Wat wel opviel, was dat er erg veel jongeren werkten aan de lopende band. Gelukkig hoef ik geen autoconcern te leiden, voor een klein(er) merk als Volvo lijkt me dat helemaal lastig. Maarre, er komt toch ook nog een nieuwe fabriek in Slovenië? Wat zullen ze daar dan gaan bouwen?
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20688
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Torslanda heeft zo'n beetje de modernste lakstraat van Europa. En ja het mag dan donker zijn. De productielijnen zijn volledig up to date.

In Slowakije (en niet Slovenië) is men als het goed is 1,5 jaar geleden begonnen met een fabriek te bouwen voor alleen elektrische auto's met een capaciteit van 250.000 voertuigen op jaarbasis.

Wat de huidige stand van zaken nu is weet ik niet. De fabriek zou in 2030 volledig operationeel moeten zijn. Eind 2026 zou de eerste auto van de band moeten rollen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40837
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bericht uit Gent:

🚀 Road to EX30: Nog 21 dagen! 🚀
De weg naar de productie van de Volvo EX30 brengt grote veranderingen met zich mee. Onze lasfabriek kreeg een indrukwekkende metamorfose, met een uitbreiding van 40.000 m² aan lasprocessen, dat zijn maar liefst 8 voetbalvelden!
Wat ooit een opslagruimte was, is in recordtijd omgetoverd tot een hypermoderne productielijn met 580 robots die het koetswerk van de EX30 bouwen. En er is meer: voor het eerst worden de deuren van een Volvo-model in Volvo Car Gent gemonteerd! Een belangrijke stap in onze strategie om lokaal te produceren en efficiënter te werken.
Deze transformatie is een enorme mijlpaal voor onze fabriek, en we komen steeds dichter bij de start van de productie. Volg ons en ontdek hoe we ons verder voorbereiden op de productiestart! 💪
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14676
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ok ronkende teksten en nu nog het linkje waar je de fabriek kunt volgen.."hoe we ons verder voorbereiden op de productiestart! 💪"":)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40837
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Gewoon abonneren op de Facebookpagina Bob.
https://www.facebook.com/volvocargent
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14676
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dank Ben, echter ik heb en wil geen FB, dus helaas pindakaas
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13675
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Misschien de diesel nog een tijdje in het programma terug ..
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De laatste schoonste versie, euro 6b, zou zeker een goed plan zijn.
Gezien de anti stemming over diesels is die kans erg klein.

Dieselgate heeft een verwoestende invloed gehad op de reputatie van diesel motoren. Doe daar wat ongefundeerde milieu verhalen bij en de diesel is kansloos verloren.

De laatste Volvo diesel is een jaar geleden al gemaakt. Die auto zal weinig kilometers maken want hij krijgt meteen een plekje in het Volvo museum.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2744
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ben schreef: 04.04.2025 - 18:13 voor het eerst worden de deuren van een Volvo-model in Volvo Car Gent gemonteerd!
🤔Hoe deden ze dat dan tot nu toe? Werden die deuren los mee geleverd en moest de dealer ze er dan in hangen?
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40837
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Haha, dat zou wat zijn. Ik denk dat de voormontage bedoeld wordt, het monteren van de kabels en ruiten en zo.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40837
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

In Autoweek lees ik:

De hoge importtarieven die de Verenigde Staten hebben ingesteld voor auto's die niet in de VS zijn gebouwd, zijn ook voor Volvo een flinke klap. Håkan Samuelsson, de onlangs aangetreden nieuwe topman van Volvo, bereidt zich voor op wat er gaat komen en zegt dat het tijd is om auto's te gaan produceren daar waar ze worden verkocht.

De bij Volvo teruggekeerde Håkan Samuelsson mag direct aan de bak. De Volvo-veteraan treedt aan in een periode waarin de auto-industrie volop in beweging is, onder meer doordat de VS een enorme importheffing van 25 procent hebben ingevoerd voor auto's die niet in de Verenigde Staten worden gebouwd. Volgens de bij Volvo teruggekeerde topman is het voor Volvo tijd voor heel ander beleid.

"De tijd waarin we dezelfde auto overal ter wereld ongeacht waar hij wordt gebouwd kunnen verkopen, is voorbij", zegt Samuelsson volgens Automotive News tijdens een presentatie voor aandeelhouders. Als Volvo dat niet doet, voorziet de topman grote problemen. "Het is daarbij belangrijk dat we de theorie van Darwin volgen en dat we ons sneller aanpassen dan onze concurrenten", aldus de CEO. Met andere woorden: als Volvo zich niet aanpast, overleeft het misschien niet. "Het is tijd voor Volvo om te excelleren in regionalisering. De importtarieven in de Verenigde Staten geven aan dat we auto's moeten bouwen waar we ze verkopen."

De Europese, Amerikaanse en Chinese afdelingen van Volvo krijgen volgens Håkan Samuelsson elk meer autonomie. Daarvoor zijn onder meer lokale fabrieken, toeleveringsketens én een grotere diversiteit in het productaanbod nodig. Of dat laatste betekent dat er daadwerkelijk nieuwe modellen voor deze afzonderlijke markten komen, is niet helder. Wél helder is dat Volvo zijn plannen wat betreft volledige elektrificatie niet gaan veranderen. "Ik ben ervan overtuigd dat wat andere fabrikanten een bedreiging vinden, voor ons een kans is. We hangen niet slechts elektromotoren in modellen die we al hebben", aldus de topman. Meer interessant nieuws: Samuelsson wil dat Volvo nauwer gaat samenwerken met moederbedrijf Geely, onder meer om de kosten verder terug te dringen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14676
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja ook gelezen en zoals te verwachten valt buigt ook de auto industrie voor Trump en bouwt fabriek in VS...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13675
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er staat reeds 10 jaar een Volvo fabriek in Amerika. O.a. de S60 kwam daar vandaan en momenteel komt de EX90 er vandaan .
BMW en Mercedes hebben er ook reeds jaren (1994 en 1993) fabrieken staan, het is niet zo dat zoiets nu ineens gaat gebeuren omdat een verwarde Zonnekoning dat nu verordoneerd
Laatst gewijzigd door OGA244 op 10.04.2025 - 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20688
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En ook onder Trump 1 kwamen de Chinese Volvo's (die eigenlijk naar de VS zouden gaan) naar Europa en gingen de Europese Volvo's die in Europa zouden blijven naar de VS
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14676
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nieuwe CEO en weinig gaat veranderen en wat blijft is dat geld leidend is voor de bestuurskamer en dat geld ook lijdend is door de mondiale onrust.

De auto industrie heeft zeker in VS montage hallen staan, maar uiteindelijk wordt de utopie nagejaagd dat Alles uit VS moet komen begrijp ik van de Guardian. . Het is goed wat er gebeurd uiteindelijk. Zo leert Europa van zijn of haar Stockholm syndroom af te komen jegens Amerika.; ( EU gegijzeld door Marshall hulp en dat heeft VS geen windeieren gelegd. )

Kortom een zeer zelfingenomen narcist die ook nog President is jaagt de VS 150 jaar terug in de tijd en oude tijden herleven want France en GB en NL hebben het zelfde gedaan met import heffingen tijdens de Gouden Eeuw en daar hun oorlogen en expansie mee gefinancierd.. .Ken uw geschiedenis...:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3708
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het is meer een supernova: nog 1x fel opbranden voor de implosie. De pax americana is voorbij.

Autofabrikanten doen er dus verstandig aan om regionaal te gaan acteren. De nieuwe CEO is geen dagdromer en zal de bakens verzetten. De EX30 kwam deels van Geely en is sneller op de markt gezet dan de EX90. Niet zo’n gek idee dus om meer tegen Geely aan te schurken. Misschien in 1 fabriek diverse Geely merken bouwen gebaseerd op hetzelfde platform?

Zeekr schijnt binnenkort winstgevend te worden. Dat lijkt mij een betere fusiekandidaat dan Polestar. Maken ook mooiere modellen vind ik persoonlijk.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”