Pagina 3 van 4
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 02.04.2025 - 16:04
door Ben
Bover schreef: ↑02.04.2025 - 15:40 Hoe modern zijn de assemblage hallen nog in Gent en Zweden? In VS investeren gezien de geo politieke ontwikkelingen?
ik bedenk maar wat
De fabrieken in Gent en Torslanda zijn up-to-date voor zover ik dat kan beoordelen. Ik zie berichten daarover regelmatig langskomen.
In Gent is flink geïnvesteerd in een nieuwe laslijn en er staat een compleet nieuwe batterijfabriek. Vandaar ook dat de EX30 daar geproduceerd kan gaan worden.
Alles in China produceren zou erg onverstandig zijn gezien de geo-politieke situatie.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 02.04.2025 - 16:11
door Bover
Mooi zo. Dat is goed geregeld en fijn dat bouw EX30 Volvo in de EU toekomstbestendig lijkt, vooral de plaatselijke werkgelegenheid en industrie.

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 03.04.2025 - 07:59
door Marc Apeldoorn
Zou mooi zijn als Volvo door de nieuwe CEO wat realister wordt. Niet doen of Volvo een schone fabrikant is die begaan is met het milieu en dus geen lederen bekleding meer levert of alleen maar elect+risch wil per 2030 (dat laatste is inmiddels al losgelaten...).
EN ja, op 3 continenten alle volume modellen produceren. En de EX90 is een gigantische misser, wordt nooit een volume auto als die zo geprijsd is, ook niet in de US. Voor Europa is het te hopen dat er stations komen, dat moet niet erg moeilijk zijn, pak de huidige design van de V60/V90 , modificeer / upgrade die een beetje en zet die op het scalable platform. Onderhuids kan 100% geput worden uit de electro configuraties van de aankomende XC60 en de bestaande ES 90, hoeft niets voor ontwikkeld te worden.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 03.04.2025 - 08:09
door V480-S60
Ik vrees dat het bij dromen blijft Marc. Ik verwacht dat het beeld dat jalex_h schetst realistischer is.
Estates zijn exit.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 03.04.2025 - 08:24
door iHansz
Ben schreef: ↑02.04.2025 - 16:04
De fabrieken in Gent en Torslanda zijn up-to-date voor zover ik dat kan beoordelen. Ik zie berichten daarover regelmatig langskomen.
Ik vond Torslanda maar een ouwe meuk. Er werd wel al gewerkt aan de bouw van de productielijn voor de EX60, maar voor de rest vond ik het binnen een donker konijnenhol. Had medelijden met de medewerkers. Wat wel opviel, was dat er erg veel jongeren werkten aan de lopende band. Gelukkig hoef ik geen autoconcern te leiden, voor een klein(er) merk als Volvo lijkt me dat helemaal lastig. Maarre, er komt toch ook nog een nieuwe fabriek in Slovenië? Wat zullen ze daar dan gaan bouwen?
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 03.04.2025 - 08:39
door V480-S60
Torslanda heeft zo'n beetje de modernste lakstraat van Europa. En ja het mag dan donker zijn. De productielijnen zijn volledig up to date.
In Slowakije (en niet Slovenië) is men als het goed is 1,5 jaar geleden begonnen met een fabriek te bouwen voor alleen elektrische auto's met een capaciteit van 250.000 voertuigen op jaarbasis.
Wat de huidige stand van zaken nu is weet ik niet. De fabriek zou in 2030 volledig operationeel moeten zijn. Eind 2026 zou de eerste auto van de band moeten rollen.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 04.04.2025 - 18:13
door Ben
Bericht uit Gent:

Road to EX30: Nog 21 dagen!

De weg naar de productie van de Volvo EX30 brengt grote veranderingen met zich mee. Onze lasfabriek kreeg een indrukwekkende metamorfose, met een uitbreiding van 40.000 m² aan lasprocessen, dat zijn maar liefst 8 voetbalvelden!
Wat ooit een opslagruimte was, is in recordtijd omgetoverd tot een hypermoderne productielijn met 580 robots die het koetswerk van de EX30 bouwen. En er is meer: voor het eerst worden de deuren van een Volvo-model in Volvo Car Gent gemonteerd! Een belangrijke stap in onze strategie om lokaal te produceren en efficiënter te werken.
Deze transformatie is een enorme mijlpaal voor onze fabriek, en we komen steeds dichter bij de start van de productie. Volg ons en ontdek hoe we ons verder voorbereiden op de productiestart!

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 04.04.2025 - 20:11
door Bover
Ok ronkende teksten en nu nog het linkje waar je de fabriek kunt volgen.."hoe we ons verder voorbereiden op de productiestart!

"":)
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 04.04.2025 - 20:13
door Ben
Gewoon abonneren op de Facebookpagina Bob.
https://www.facebook.com/volvocargent
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 05.04.2025 - 08:01
door Bover
Dank Ben, echter ik heb en wil geen FB, dus helaas pindakaas
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 05.04.2025 - 08:47
door OGA244
Misschien de diesel nog een tijdje in het programma terug ..
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 05.04.2025 - 10:34
door WillyWortel2
De laatste schoonste versie, euro 6b, zou zeker een goed plan zijn.
Gezien de anti stemming over diesels is die kans erg klein.
Dieselgate heeft een verwoestende invloed gehad op de reputatie van diesel motoren. Doe daar wat ongefundeerde milieu verhalen bij en de diesel is kansloos verloren.
De laatste Volvo diesel is een jaar geleden al gemaakt. Die auto zal weinig kilometers maken want hij krijgt meteen een plekje in het Volvo museum.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 06.04.2025 - 16:45
door jalex_h
Ben schreef: ↑04.04.2025 - 18:13
voor het eerst worden de deuren van een Volvo-model in Volvo Car Gent gemonteerd!

Hoe deden ze dat dan tot nu toe? Werden die deuren los mee geleverd en moest de dealer ze er dan in hangen?
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 06.04.2025 - 16:58
door Ben
Haha, dat zou wat zijn. Ik denk dat de voormontage bedoeld wordt, het monteren van de kabels en ruiten en zo.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 08.04.2025 - 21:08
door Ben
In Autoweek lees ik:
De hoge importtarieven die de Verenigde Staten hebben ingesteld voor auto's die niet in de VS zijn gebouwd, zijn ook voor Volvo een flinke klap. Håkan Samuelsson, de onlangs aangetreden nieuwe topman van Volvo, bereidt zich voor op wat er gaat komen en zegt dat het tijd is om auto's te gaan produceren daar waar ze worden verkocht.
De bij Volvo teruggekeerde Håkan Samuelsson mag direct aan de bak. De Volvo-veteraan treedt aan in een periode waarin de auto-industrie volop in beweging is, onder meer doordat de VS een enorme importheffing van 25 procent hebben ingevoerd voor auto's die niet in de Verenigde Staten worden gebouwd. Volgens de bij Volvo teruggekeerde topman is het voor Volvo tijd voor heel ander beleid.
"De tijd waarin we dezelfde auto overal ter wereld ongeacht waar hij wordt gebouwd kunnen verkopen, is voorbij", zegt Samuelsson volgens Automotive News tijdens een presentatie voor aandeelhouders. Als Volvo dat niet doet, voorziet de topman grote problemen. "Het is daarbij belangrijk dat we de theorie van Darwin volgen en dat we ons sneller aanpassen dan onze concurrenten", aldus de CEO. Met andere woorden: als Volvo zich niet aanpast, overleeft het misschien niet. "Het is tijd voor Volvo om te excelleren in regionalisering. De importtarieven in de Verenigde Staten geven aan dat we auto's moeten bouwen waar we ze verkopen."
De Europese, Amerikaanse en Chinese afdelingen van Volvo krijgen volgens Håkan Samuelsson elk meer autonomie. Daarvoor zijn onder meer lokale fabrieken, toeleveringsketens én een grotere diversiteit in het productaanbod nodig. Of dat laatste betekent dat er daadwerkelijk nieuwe modellen voor deze afzonderlijke markten komen, is niet helder. Wél helder is dat Volvo zijn plannen wat betreft volledige elektrificatie niet gaan veranderen. "Ik ben ervan overtuigd dat wat andere fabrikanten een bedreiging vinden, voor ons een kans is. We hangen niet slechts elektromotoren in modellen die we al hebben", aldus de topman. Meer interessant nieuws: Samuelsson wil dat Volvo nauwer gaat samenwerken met moederbedrijf Geely, onder meer om de kosten verder terug te dringen.
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 10.04.2025 - 15:32
door Bover
tja ook gelezen en zoals te verwachten valt buigt ook de auto industrie voor Trump en bouwt fabriek in VS...
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 10.04.2025 - 16:27
door OGA244
Er staat reeds 10 jaar een Volvo fabriek in Amerika. O.a. de S60 kwam daar vandaan en momenteel komt de EX90 er vandaan .
BMW en Mercedes hebben er ook reeds jaren (1994 en 1993) fabrieken staan, het is niet zo dat zoiets nu ineens gaat gebeuren omdat een verwarde Zonnekoning dat nu verordoneerd
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 10.04.2025 - 16:56
door V480-S60
En ook onder Trump 1 kwamen de Chinese Volvo's (die eigenlijk naar de VS zouden gaan) naar Europa en gingen de Europese Volvo's die in Europa zouden blijven naar de VS
Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 10.04.2025 - 19:58
door Bover
Nieuwe CEO en weinig gaat veranderen en wat blijft is dat geld leidend is voor de bestuurskamer en dat geld ook lijdend is door de mondiale onrust.
De auto industrie heeft zeker in VS montage hallen staan, maar uiteindelijk wordt de utopie nagejaagd dat Alles uit VS moet komen begrijp ik van de Guardian. . Het is goed wat er gebeurd uiteindelijk. Zo leert Europa van zijn of haar Stockholm syndroom af te komen jegens Amerika.; ( EU gegijzeld door Marshall hulp en dat heeft VS geen windeieren gelegd. )
Kortom een zeer zelfingenomen narcist die ook nog President is jaagt de VS 150 jaar terug in de tijd en oude tijden herleven want France en GB en NL hebben het zelfde gedaan met import heffingen tijdens de Gouden Eeuw en daar hun oorlogen en expansie mee gefinancierd.. .Ken uw geschiedenis...

Nieuwe CEO, wat gaat er veranderen ?
Geplaatst: 10.04.2025 - 20:14
door DB200
Het is meer een supernova: nog 1x fel opbranden voor de implosie. De pax americana is voorbij.
Autofabrikanten doen er dus verstandig aan om regionaal te gaan acteren. De nieuwe CEO is geen dagdromer en zal de bakens verzetten. De EX30 kwam deels van Geely en is sneller op de markt gezet dan de EX90. Niet zo’n gek idee dus om meer tegen Geely aan te schurken. Misschien in 1 fabriek diverse Geely merken bouwen gebaseerd op hetzelfde platform?
Zeekr schijnt binnenkort winstgevend te worden. Dat lijkt mij een betere fusiekandidaat dan Polestar. Maken ook mooiere modellen vind ik persoonlijk.