Spoorverbreders

J33Bee
5th Gear member

Speedyace schreef: 27.02.2026 - 13:39
J33Bee schreef: 18.12.2025 - 16:39 Dan nog de laatste info die ook al vermeld stond in het voorgaande topic mbt VParts;

Ook ga je andere wielbouten krijgen. HEX 17 waarschijnlijk waardoor je plastic dopjes niet meer passen want standaard Volvo is HEX 19 en het zijn bouten zonder losse kraag.

Heico gebruikt Eibach. Op de foto zie je bouten die zij gebruiken voor 10mm (voor 15mm gebruiken ze de 48-19);
Ik ben ook aan het kijken voor spacers en wil deze ook gaan bestellen bij Vparts. Maar heb jij misschien de link van de HEX 19 wielbouten.

Bedankt alvast
https://www.fabucar-shop.de/EIBACH-Rads ... KFZ-162567
Joepemans
2nd Gear member

Ik vind spoorverbreders optisch mooi staan, mits niet te breed maar blijf van mening dat het wel gevolgen kan hebben voor de geometrie van de ophanging. Of dit direct voelbaar is weet ik niet maar een fabrikant ontwerpt een voertuig dusdanig dat het een goede wegligging heeft en houdt vanzelfsprekend ook rekening met slijtage aan ophanging, lagers en banden. Hier gaat heel veel denk- en testwerk aan vooraf.
Voor zover ik weet heeft een V60 voorwielaandrijving en normaal gesproken hebben voertuigen met voorwielaandrijving een negatieve schuurstraal. Ga je nu spoorverbrekers monteren zal die negatieve schuurstraal naar 0 of zelfs positief kunnen worden. Dit zorgt er voor dat er meer krachten op de voorwielen komen en dit zal ongetwijfeld consequentie’s hebben op het rijgedrag. Of wij dit merken weet ik niet, de banden zullen dit deels verbloemen maar een Max Verstappen die met de kleinste aanpassingen in de geometrie een paar honderdste seconden sneller of langzamer kan zijn zeker wel!

Het is een beetje een technisch verhaal maar als je hier meer over te weten wil komen denk ik dat een zoekopdracht “negatieve schuurstraal” en “spoorverbreding” ook wel de nodige informatie oplevert.

Zelf zou ik er niet aan beginnen maar snap wel dat het lekker oogt en dat is ook belangrijk!!
XC60 T6 Ultra Bright MY26 facelift model Onyx black
Speedyace
3rd Gear member

J33Bee schreef: 27.02.2026 - 14:39
Speedyace schreef: 27.02.2026 - 13:39
J33Bee schreef: 18.12.2025 - 16:39 Dan nog de laatste info die ook al vermeld stond in het voorgaande topic mbt VParts;

Ook ga je andere wielbouten krijgen. HEX 17 waarschijnlijk waardoor je plastic dopjes niet meer passen want standaard Volvo is HEX 19 en het zijn bouten zonder losse kraag.

Heico gebruikt Eibach. Op de foto zie je bouten die zij gebruiken voor 10mm (voor 15mm gebruiken ze de 48-19);
Ik ben ook aan het kijken voor spacers en wil deze ook gaan bestellen bij Vparts. Maar heb jij misschien de link van de HEX 19 wielbouten.

Bedankt alvast
https://www.fabucar-shop.de/EIBACH-Rads ... KFZ-162567
thanks
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Philken
5th Gear member

Joepemans schreef: 27.02.2026 - 14:58 Ik vind spoorverbreders optisch mooi staan, mits niet te breed maar blijf van mening dat het wel gevolgen kan hebben voor de geometrie van de ophanging. Of dit direct voelbaar is weet ik niet maar een fabrikant ontwerpt een voertuig dusdanig dat het een goede wegligging heeft en houdt vanzelfsprekend ook rekening met slijtage aan ophanging, lagers en banden. Hier gaat heel veel denk- en testwerk aan vooraf.
Voor zover ik weet heeft een V60 voorwielaandrijving en normaal gesproken hebben voertuigen met voorwielaandrijving een negatieve schuurstraal. Ga je nu spoorverbrekers monteren zal die negatieve schuurstraal naar 0 of zelfs positief kunnen worden. Dit zorgt er voor dat er meer krachten op de voorwielen komen en dit zal ongetwijfeld consequentie’s hebben op het rijgedrag. Of wij dit merken weet ik niet, de banden zullen dit deels verbloemen maar een Max Verstappen die met de kleinste aanpassingen in de geometrie een paar honderdste seconden sneller of langzamer kan zijn zeker wel!

Het is een beetje een technisch verhaal maar als je hier meer over te weten wil komen denk ik dat een zoekopdracht “negatieve schuurstraal” en “spoorverbreding” ook wel de nodige informatie oplevert.

Zelf zou ik er niet aan beginnen maar snap wel dat het lekker oogt en dat is ook belangrijk!!
had het op mijn vorige, 197.000km zonder een lager te moeten vervangen, banden gingen gemiddeld 75.000km mee, dus extra slijtages, niks gemerkt(wel laten uitlijnen na verlaging ook met de set-up waar ik mee rij. op mijn 2e v60 van dit model rij ik met 9" brede wielen(ipv 8" standaard) en daar komt de buitenkant van het wiel zelfs 17mm meer naar buiten maar komt de binnenkant ook 8.5mm meer naar binnen dus het ene heft grotendeels het andere op... enne Max V. zal eerder voelen dat onze s/v60 aan het einde van haar latijn zit dan dat hij zal voelen dat hij er een tientje of enkele hondersten afkrijgt zonder spoorverbreders....
enne: mijn ervaring leert na meer dan 20 jaar circuitrijden: hoe breder de spoorbreedte, hoe sneller je door de bocht kan....
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Joepemans
2nd Gear member

Philken schreef: 28.02.2026 - 17:47
Joepemans schreef: 27.02.2026 - 14:58 Ik vind spoorverbreders optisch mooi staan, mits niet te breed maar blijf van mening dat het wel gevolgen kan hebben voor de geometrie van de ophanging. Of dit direct voelbaar is weet ik niet maar een fabrikant ontwerpt een voertuig dusdanig dat het een goede wegligging heeft en houdt vanzelfsprekend ook rekening met slijtage aan ophanging, lagers en banden. Hier gaat heel veel denk- en testwerk aan vooraf.

had het op mijn vorige, 197.000km zonder een lager te moeten vervangen, banden gingen gemiddeld 75.000km mee, dus extra slijtages, niks gemerkt(wel laten uitlijnen na verlaging ook met de set-up waar ik mee rij. op mijn 2e v60 van dit model rij ik met 9" brede wielen(ipv 8" standaard) en daar komt de buitenkant van het wiel zelfs 17mm meer naar buiten maar komt de binnenkant ook 8.5mm meer naar binnen dus het ene heft grotendeels het andere op... enne Max V. zal eerder voelen dat onze s/v60 aan het einde van haar latijn zit dan dat hij zal voelen dat hij er een tientje of enkele hondersten afkrijgt zonder spoorverbreders....
enne: mijn ervaring leert na meer dan 20 jaar circuitrijden: hoe breder de spoorbreedte, hoe sneller je door de bocht kan....
Je geeft zelf eigenlijk al de juiste oplossing, breder velgen monteren maar dan wel met dezelfde ET waarde. Het wiel steekt dan iets meer uit maar het (theoretische) middelpunt blijft dan gelijk. In dat geval verandert de geometrie niet. Een veel beter oplossing dan spoorverbreders.
Circuit auto's is geen vergelijk, daar wordt de uitlijning ook aangepast (zelfs per circuit)

Met mijn uitleg probeer ik alleen duidelijk te maken dat je niet zo maar zonder consequenties de spoorbreedte oneindig kan aanpassen. Een kleine marge zul je niet snel merken maar er zijn grenzen. Het is ook niet voor niks dat de wet een max afwijking van 2% in de spoorbreedte aanhoudt. Is trouwens APK eis.
WillyWortel2
5th Gear member

Zou de ET waarde bij bredere wielen niet aangepast moeten worden?
Bij dezelfde ET waarde komt de extra breedte van de velg aan de binnenkant te zitten.
Het doel, de velgrand naar buiten te brengen, wordt zo niet bereikt.

Verminder de ET waarde met de helft van de extra breedte van de velg.
Dan blijft het midden van de velg op dezelfde plaats tov de wiellagers.
Bij een velg die één inch breder is komt de velgrand 12,5 millimeter naar buiten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Joepemans
2nd Gear member

WillyWortel2 schreef: 01.03.2026 - 10:41 Zou de ET waarde bij bredere wielen niet aangepast moeten worden?
Bij dezelfde ET waarde komt de extra breedte van de velg aan de binnenkant te zitten.
Het doel, de velgrand naar buiten te brengen, wordt zo niet bereikt.

Verminder de ET waarde met de helft van de extra breedte van de velg.
Dan blijft het midden van de velg op dezelfde plaats tov de wiellagers.
Bij een velg die één inch breder is komt de velgrand 12,5 millimeter naar buiten.
Volgens mij niet. ET waarde heeft te maken met het theoretische middelpunt van de velg maar ook met de diepte van het velgbed bv ivm remklauw. Bij een bredere velg met dezelfde ET waarde zal de velg zowel aan de binnenzijde alsook de buitenzijde breder worden. De beperking is echter ook de ruimte tussen binnenzijde velg en delen wielophanging. Maar ik heb ook niet de wijsheid in pacht maar daar is op het internet vast veel over te vinden.
WillyWortel2
5th Gear member

Dat zie je niet goed.
Bij een velg die één inch breder is en die dezelfde ET waarde heeft gaat de extra breedte naar de binnenkant van de auto.
Het doel, de velgrand iets naar buiten brengen, wordt dan niet bereikt.

De bredere velg zou een ET waarde moeten hebben die 12,5 mm minder is dan de standaard velg.
Daardoor blijft het midden van de velg op dezelfde plaats als bij het originele wiel.
De extra breedte wordt verdeeld over de binnenzijde en de buitenkant van het wiel.

De ET waarde is een statisch gegeven dat de plaats van het wiel ten opzichte van de naaf bepaalt.
De vraag is natuurlijk of er bredere velgen bestaan met een aangepaste ET waarde.

Zo ver mij bekend is 12mm meer aan de binnenkant niet echt een probleem.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
raspaardje
6th Gear member

Velgenmaten_infographic_2.jpg
Zoveel gemakkelijker met een plaatje erbij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Joepemans
2nd Gear member

raspaardje schreef: 01.03.2026 - 19:37 Velgenmaten_infographic_2.jpg
Precies dat!
Philken
5th Gear member

raspaardje schreef: 01.03.2026 - 19:37 Velgenmaten_infographic_2.jpg
idd want velen kennen de berekeningswijze niet
ik geef de maten ook altijd in op www.wheelpope.com , kan je mooi je huidige waardes vergelijken met de set-up die je wil...
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”