Pagina 3 van 5

Chiptuning

Geplaatst: 29.07.2025 - 21:01
door OGA244
Dat lijkt mij n onmogelijke opgave

Chiptuning

Geplaatst: 31.07.2025 - 09:42
door raspaardje
kistigun schreef: 29.07.2025 - 15:51 Net een reactie terug gekregen van Rica, om de nieuwere modellen te kunnen tunen moeten ze de ECU vervangen. De dealer kan daarna de ECU niet meer update, je kunt natuurlijk wel de originele ECU weer terug plaatsen. Rica geeft aan dat de T6 in wezen hetzelfde is als de T8 en dat ze verwachten dezelfde resultaten te krijgen: 442pk 715Nm(gecombineerd)
Toch een beetje externe ECU tuning dus, net als wat Ventura doet?
De Volvo Motorola ECU is iig nog niet gekraakt.

Chiptuning

Geplaatst: 02.08.2025 - 23:04
door J33Bee
Op de site staat het niet zo vermeld? Ergens wel prettig als je de originele ECU terug kunt plaatsen, maar dat zal geen plug&play zijn verwacht ik...?

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 08:39
door R-driver
Dat zijn mooie cijfers , daarbij incl v max verwijdering . Wanneer ik deze optie overweeg zal ik dat liever bij Rica doen dan Ventura.

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 11:10
door J33Bee
Ben wel benieuwd naar de 100% dealer service in dezen :)

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 11:36
door RZA
Ben benieuwd of er iemand hier op het forum is die de stage 1 voor de T5 (2017/2018 heeft), al dan niet in combinatie met Rica Transmission. Ik heb al Polestar (400 nm/253pk max) maar Rica geeft nog mooiere waardes 420 nm/ 276pk) en die baksoftware klinkt ook interessant. Ben benieuwd of (na afloop van garantie) Rica nog echt een meerwaarde biedt t.o.v. Polestar.

https://rica.nl/nl/chiptuning-opties/tuning-opties/

Vooral die iSoftloader waarbij je de remap (bij na softwareupdate) zelf erop kan zetten spreekt me wel aan t.o.v. andere goede tuners (bij Polestar heb je dit issue natuurlijk niet als je naar dealer blijft gaan).

De V90 is zeker niet langzaam, maar ik zou 'm graag nog wat feller onderin hebben.

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 13:49
door Jers3n
RZA schreef: 03.08.2025 - 11:36 Vooral die iSoftloader waarbij je de remap (bij na softwareupdate) zelf erop kan zetten spreekt me wel aan t.o.v. andere goede tuners (bij Polestar heb je dit issue natuurlijk niet als je naar dealer blijft gaan).
is het niet zo dat een iSoftloader nou net alleen bruikbaar is bij een ‘gekraakte’ ECU?
En dat is nou net het probleem bij de VEA ECU. Die is (nog) niet te kraken en daarom heeft Rica nu een oplossing met een ‘eigen’ vervangende ECU (dus in plaats van/als omzeiling van de Volvo VEA ECU). Of klopt dit niet?

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 14:26
door RZA
raspaardje schreef: 24.07.2025 - 12:57
kistigun schreef: 24.07.2025 - 12:40 Zeker interessant, ben heel nieuwsgierig wat ze met de T6 TE/recharge kunnen doen aangezien de ICE hetzelfde is als bij een T8
De laatste T5 met de chip die nog wel te kraken was ging na tuning door Rica naar 276 pk en 420 Nm.
Ben idd benieuwd of de laatste motorenversie naar 310 pk kan, net zo sterk als de benzinemotor is in de laatste T8.
Ik hoop dat ik met MY2018 de versie heb die nog wel te kraken is, zoals in bovenstaande post genoemd. Ze geven op Rica site wel aan dat je eerst langs moet daar ivm pincode voor de ECU. Als ik V90 2016-2018 selecteer krijg ik de volgende info:

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 20:25
door kawaman
En wat gebeurt er met zo'n aangepaste/vervangen ECU bij de dealer wanneer je daar voor een beurt of reparatie komt, kan Vida daar nog wat mee?
Garantie/coulance kan je wel vergeten verwacht ik.

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 20:41
door OGA244
Ook niet de sterkste kant van Rica

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 21:20
door Morzail
kistigun schreef: 24.07.2025 - 12:40 Zeker interessant, ben heel nieuwsgierig wat ze met de T6 TE/recharge kunnen doen aangezien de ICE hetzelfde is als bij een T8
Heb inmiddels contact gehad met Rica, en ze verwachten 102pk en 125NM erbij voor de T6, is wel aardig aan de prijs moet ik zeggen.

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 21:56
door Jelmer de Jong
355PK en 475NM lijkt bij alle motoren het eindresultaat, dat is 50PK en 75NM meer dan de Polestar varianten, maar dan zonder de mooie remklauwen.

Chiptuning

Geplaatst: 03.08.2025 - 22:27
door Morzail
Jelmer de Jong schreef: 03.08.2025 - 21:56 355PK en 475NM lijkt bij alle motoren het eindresultaat, dat is 50PK en 75NM meer dan de Polestar varianten, maar dan zonder de mooie remklauwen.
Zonder de elektromotor dan inderdaad.

Chiptuning

Geplaatst: 04.08.2025 - 21:38
door RZA
Jers3n schreef: 03.08.2025 - 13:49
RZA schreef: 03.08.2025 - 11:36 Vooral die iSoftloader waarbij je de remap (bij na softwareupdate) zelf erop kan zetten spreekt me wel aan t.o.v. andere goede tuners (bij Polestar heb je dit issue natuurlijk niet als je naar dealer blijft gaan).
is het niet zo dat een iSoftloader nou net alleen bruikbaar is bij een ‘gekraakte’ ECU?
En dat is nou net het probleem bij de VEA ECU. Die is (nog) niet te kraken en daarom heeft Rica nu een oplossing met een ‘eigen’ vervangende ECU (dus in plaats van/als omzeiling van de Volvo VEA ECU). Of klopt dit niet?
Inmiddels contact gehad met Rica: M'n T5 is idd gewoon via Isoftloader te voorzien van remap (na unlocken van ecu d.m.v. pincode). Hoeft dus geen vervangende ecu te worden gebruikt. Rica stage 1 gaat dus naar 420 nm (en 276 pk), is niet heel veel meer dan met de Polestar remap, maar eerst eens kijken wat de bak maximaal aan kan.

Chiptuning

Geplaatst: 04.08.2025 - 21:46
door Jelmer de Jong
Standaard D5 doet 480NM.

Chiptuning

Geplaatst: 04.08.2025 - 22:46
door RZA
Thx Jelmer, dat moet goed gaan dan.

Chiptuning

Geplaatst: 06.08.2025 - 16:17
door sunnyfunny
Interessant, RICA tuning voor een T6 met 340 pk geeft een flinke toename naar 442 pk en van 590 nm naar 715 nm. De winst komt zo te zien volledig uit de ICE, is een elektromotor niet ook op te voeren?
Zou deze ECU verandering gevolgen hebben voor OTA updates? Ik heb het RICA gevraagd, maar nog geen antwoord.

Chiptuning

Geplaatst: 06.08.2025 - 17:14
door Morzail
sunnyfunny schreef: 06.08.2025 - 16:17 Interessant, RICA tuning voor een T6 met 340 pk geeft een flinke toename naar 442 pk en van 590 nm naar 715 nm. De winst komt zo te zien volledig uit de ICE, is een elektromotor niet ook op te voeren?
Zou deze ECU verandering gevolgen hebben voor OTA updates? Ik heb het RICA gevraagd, maar nog geen antwoord.
Ben ook benieuwd naar hun antwoord inderdaad, en/of het verder geen problemen geeft bij onderhoud bij de dealer. Meen ergens gelezen te hebben dat ze al lastig doen als de speedlimiter veranderd is.

Chiptuning

Geplaatst: 12.08.2025 - 16:27
door sunnyfunny
De tuning is inderdaad volledig van de ICE. De electromotor blijft ongewijzigd.
Ze adviseren voor onderhoud de originele ECU terug te plaatsen. Deze zit achter het binnenscherm linksvoor (wiel er af en wielkast open maken?)
VMaX zit in een andere module dus om die terug te zetten moet je langs de tuner.
Met OTA en onderhoud in gedachten vind ik dit niet de meest gebruiksvriendelijke vorm van tuning.
Voor die enkele keer dat ik er lol van heb teveel gedoe, maar wel gaaf dat het kan:)

Chiptuning

Geplaatst: 12.08.2025 - 16:41
door raspaardje
Deze niet te kraken ECU wordt alweer vanaf 2018 door Volvo gebruikt. Een steeds groter deel ervan ziet de dealer niet meer.