Accu-cel high voltage batterij

De Nieuwe XC60
Gouwe
7th Gear member

WillyWortel2 schreef: 17.06.2025 - 06:30 Vriendelijk verzoek : Baseer uw bijdrage op feiten en kennis van zaken. Dat draagt bij aan een leesbaar en waardevol forum.
Helemaal met je eens, maar doe het dan zelf ook a.u.b.: Volvo heeft het namelijk zelf over cellen en modules in haar eigen communicatie:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... n-60-serie
En ook in technische documentatie: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/ ... 4-9999.pdf
Kortom een HV accu van Volvo bestaat uit meerdere modules die op hun beurt weer bestaan uit cellen (aldus Volvo).
Een totale module swap kost ongeveer 3 mandagen als ik het goed begrijp. Je voorstel om modules uit rijdende voertuigen te halen is daarom gewoon niet realistisch omdat de dealers daar met de huidige krapte gewoon geen personeel voor hebben om dat te doen.
En al helemaal niet met de zomervakantie aanstaande en werkplaatsen die vaak al 4-6 weken vooruit volgepland zijn.

En verder heb ik geen idee wat je verhaal over ons energienet hier aan dit topic aan "leesbaar en waardevol forum" toevoegt?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 17.06.2025 - 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gouwe
7th Gear member

volvo xc90 010 schreef: 16.06.2025 - 22:17 ....alle accu cellen zijn precies even oud en van dezelfde kwaliteit, nu gaan ze een aantal vervangen voor garantie, wees reeel hoe lang denk je dat de rest mee gaat wat ze niet vervangen ?
De accumodules die ze gaan vervangen hebben een productiefout waardoor deze mogelijk in de brand kunnen vliegen.
Heeft dus niets met levensduur maar met het voorkomen van een hoop gevaar en ellende te maken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
NielsPHEV
7th Gear member

Willy je hebt een duidelijk beeld van de mensen die reageren op je post en ik vind je reactie laat ik het omschrijven als niet heel vriendelijk terwijl je afsluit met de mededeling dat je graag werkt aan een leesbaar en waardevol forum hmmm interessant realiseer je vooral Willy niet iedereen is een briljant uitvinder.

Oja het schrikdraadje rond mijn weide is bijna 10 kV irritant als je het aanraakt maar best veilig en ook het uitbouwen van modules uit een PHEV is best wel een klus om daarvoor donor auto's te gaan aanwijzen heeft veel impact, wagens die je niet kunt verkopen en veel werk voor garages die toch al een personeel te kort hebben.

Vriendelijke verzoek: blijf allen reageren maar doe dit ook vriendelijk en niet iedereen heeft veel kennis van electriciteit maar ook die mogen toch best reageren? als ze dan bijvoorbeeld een onterechte vergelijking maken tussen AC en DC dan kunnen we ze dat gewoon uitleggen. Oja nu ik dit schrijf je vergelijkt een high voltage AC distributie grid met DC 400V in een ca 20 - 100 kWh accu beide potentieel echt gevaarlijk maar echt wel heel erg anders
WillyWortel2
5th Gear member

Niels, bedankt voor deze genuanceerde reactie.

Best mogelijk dat er enige irritatie doorklonk in mijn reactie waardoor de toon onvriendelijk werd.
Het is een gevolg van het herhaaldelijk ongemotiveerd afkraken van mijn bijdragen met verzonnen argumenten die dan later weer worden ontkracht.

Opnieuw wordt in een reactie een onjuiste voorstelling van zaken gegeven om te proberen gelijk te krijgen.
Het interesseert me niet echt. Die onzin zal waarschijnlijk weer gecorrigeerd worden.
Ik betreur het wel dat lezers daardoor verkeerd geïnformeerd worden.

Ik maak geen vergelijking tussen een HV accu en het 400 KV transportnet. Ik wijs er op dat er al tientallen jaren wordt gewerkt met zeer hoge spanningen zonder dat het mensenlevens kost.
Zolang dat wordt gedaan door de voorgeschreven werkwijze te volgen kan dat zonder gevaar.
Dat geldt onverkort ook voor de manier waarop in Volvo werkplaatsen wordt omgegaan met HV accu's.

Mijn oprechte verontschuldiging voor de onvriendelijke toon in het vorige postje. Dat was niet zo bedoeld.
Voor mij is dit klaar.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
eirikur66
1st Gear member

Het is hier niet anders dan op veel andere Fora en social media platforms, internet heeft ons veel nieuwe (vaak zelfbenoemde) experts gebracht, op heel veel vlakken, die van alles gillen zonder dat er enige vorm van wetenschap of zelfs intelligentie achter zit. Waarmee ik nadrukkelijk niemand in deze post wiI beschuldigen, ikzelf ben niet gehinderd door enige technische kennis vandaar ook dat ik me daarin niet meng. het doel van mijn post was om te toetsen of mijn verwachting van premium service een reële verwachting is en of ik in dat kader van Volvo een zelfde service mag verwachten dan van BMW, zij claimen tenslotte beide een premium automerk te zijn.
WillyWortel2
5th Gear member

Dank voor je verstandige woorden.

Hopelijk heb je antwoord gekregen op je vraag wat je kunt verwachten bij premium service.

Met een variant op de woorden van wijlen Martin Luther King:

Alle merken bieden premium service aan. Alleen is die service bij sommige merken meer premium dan bij andere.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”