Geen 360 graden camera, die vind ik met parkeren wel erg prettig.
Welke app's gebruiken jullie?
- Jers3n
- 5th Gear member
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
-
- 1st Gear member
WiFi nodig? Nee maar het zou moeten kunnen dus waarom niet. Maar je hebt gelijk, hooguit bruikbaar als je voor de deur staat. Wat ik online is dat het makkelijk voor firmware updates kan zijn b.v.?
Wat het automatisch parkeren betrefd, al netjes antwoord gehad van de dealer dat dit veelal niet meer geleverd word. Als het meegestuurde lijstje klopt sinds ~2022 op de meeste modellen niet meer leverbaar.
Helaas is zelf inparkeren niet voor iedereen even makkelijk zeg maar
Het is pas een paar dagen natuurlijk, maar moet best nog wel even aan het formaat van de auto wennen bijvoorbeeld. Met mijn V40 wist ik dat ik "goed" stond door naar de auto voor me te kijken en naar de stoeprand (waar ik parkeer is het boom, parkeerhaven, boom etc).
Als ik nu goed sta heb ik het gevoel alsaf ik midden op de weg sta.
En ja, ik heb de 360 graden camera's werkt op zich goed, maar ook hieraan moet ik nog wennen en leren wat een klein streepje op het scherm tussen band en stoeprand in het echt voor een afstand representeerd. En met die 20" velgen neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Had ik al gezeg dat parkeren niet mijn ding is?
Oefening baart kunst...
Wat het automatisch parkeren betrefd, al netjes antwoord gehad van de dealer dat dit veelal niet meer geleverd word. Als het meegestuurde lijstje klopt sinds ~2022 op de meeste modellen niet meer leverbaar.
Helaas is zelf inparkeren niet voor iedereen even makkelijk zeg maar

Als ik nu goed sta heb ik het gevoel alsaf ik midden op de weg sta.
En ja, ik heb de 360 graden camera's werkt op zich goed, maar ook hieraan moet ik nog wennen en leren wat een klein streepje op het scherm tussen band en stoeprand in het echt voor een afstand representeerd. En met die 20" velgen neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Had ik al gezeg dat parkeren niet mijn ding is?

Oefening baart kunst...
- Henry82
- 6th Gear member
Komt vast allemaal goed 
En ik ben het met je eens hoor, als het er in zit moet het werken, zo ook de wifi. Maar jouw auto heeft de eerste vier jaar onbeperkt data aan boord, dus voor updates etc. zul je nog geen wifi nodig hebben.

En ik ben het met je eens hoor, als het er in zit moet het werken, zo ook de wifi. Maar jouw auto heeft de eerste vier jaar onbeperkt data aan boord, dus voor updates etc. zul je nog geen wifi nodig hebben.
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 1st Gear member
Ik ga ondertussen wel ver of topic maar...
Ja, gaat wennen. Met het gevaar is nu dat ik dingen fout ga doen omdat ik het nu wel "weet" . Vanmorgen maar net goed gegaan. Ik woon vlak na een T splitsing met een semi eigen parkeerplek. Als ik naar huis rijd kom ik vanaf de linker poot van de T en ga neer beneden. 'S morgens ga ik dan achteruit naar de rechter poot zeg maar en zo weer weg. Vanmorgen: Weet al niet eens meer waar ik moet kijken, digitale binnenspiegel (fantastisch maar verkleint behoorlijk), zijspiegels, over de schouder of naar de camera's. Anyway, ben door de bocht en denk vooruit te schakelen. Weet niet zeker wat ik verkeerd deed, rem indrukken en hendel naar R ipv D (blijft op het ogenblik een echt probleem waar ik bij na moet blijven denken. Achteruit rijden is hendel vooruit drukken. wie heeft het #$@ verzonnen) of vergeten de rem in te drukken bij het "schakelen". Maar ipv vooruit schoot ik achteruit. Gelukkig was de ruimte er maar schrok me de tandjes netjes gezegd. Was in elk geval direct wakker
Je wil het vast niet geloven maar, in de pauze wat youtube filmpjes geken over achteruit fileparkeren
En verdomd ik stond op de terugweg in 1 keer (ok anderhalf) keer goed. Dus inderdaad gaat goedkomen.
Maar, vandaag stond op mijn werk een collega met een fiat e500 (500e wat het ook is) naast me bij de zaak en het contrast had niet groter kunnen zijn
En diep, heeeelll diep, in mijn hart moest ik terugdenken aan mijn Toyota Starlet tijd en was ik een, heel, klein beetje jalours op haar vanwege het parkeer gemak!!!
No worries bij het indrukken van het "vooruit" pendaal op de teugweg was dat ook zo weer over...
Ben nu een beetje aan het experimenteren met de pilot assist en acc e.d. Voor iemand die uit de flintstone mobiel komt zijn het toch best wel wat veranderingen hoor!

Ja, gaat wennen. Met het gevaar is nu dat ik dingen fout ga doen omdat ik het nu wel "weet" . Vanmorgen maar net goed gegaan. Ik woon vlak na een T splitsing met een semi eigen parkeerplek. Als ik naar huis rijd kom ik vanaf de linker poot van de T en ga neer beneden. 'S morgens ga ik dan achteruit naar de rechter poot zeg maar en zo weer weg. Vanmorgen: Weet al niet eens meer waar ik moet kijken, digitale binnenspiegel (fantastisch maar verkleint behoorlijk), zijspiegels, over de schouder of naar de camera's. Anyway, ben door de bocht en denk vooruit te schakelen. Weet niet zeker wat ik verkeerd deed, rem indrukken en hendel naar R ipv D (blijft op het ogenblik een echt probleem waar ik bij na moet blijven denken. Achteruit rijden is hendel vooruit drukken. wie heeft het #$@ verzonnen) of vergeten de rem in te drukken bij het "schakelen". Maar ipv vooruit schoot ik achteruit. Gelukkig was de ruimte er maar schrok me de tandjes netjes gezegd. Was in elk geval direct wakker

Je wil het vast niet geloven maar, in de pauze wat youtube filmpjes geken over achteruit fileparkeren

Maar, vandaag stond op mijn werk een collega met een fiat e500 (500e wat het ook is) naast me bij de zaak en het contrast had niet groter kunnen zijn

No worries bij het indrukken van het "vooruit" pendaal op de teugweg was dat ook zo weer over...
Ben nu een beetje aan het experimenteren met de pilot assist en acc e.d. Voor iemand die uit de flintstone mobiel komt zijn het toch best wel wat veranderingen hoor!
- raspaardje
- 6th Gear member
Het went vast, geef het even de tijd.
Bij de een is die tijd een uur, bij de andere 5 jaar...
Bij de een is die tijd een uur, bij de andere 5 jaar...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- 72grande
- 1st Gear member
Tja, de naam van de persoon weet ik ook niet, maar die indeling dateert uit de tijd van de klassieke automaten (dus automatisch schakelende versnellingsbakken) zoals die 70 jaar geleden volop in zwang kwamen in de USA. Met een logisch keuzepatroon dat iedereen kon dromen: P – R – N – D – L . De L staat voor low, voor afremmen op de motor.
Toen ik in 1978 mijn rijbewijs haalde had mijn vader een zescilinder Ford Taunus met precies zo’n patroon en ik zou willen dat de autofabrikanten dat logische patroon nog steeds zouden hanteren. Nu zie je klik-, druk-, draai en andersoortige knoppen en hendels, met de P vaak weer elders en allemaal even onlogisch. Ik kan echt niet verklaren waarom fabrikanten dat doen, behalve om het anders dan anders zijn of om een schijn van moderniteit te creëren (ik weet ook dat vroeger de bediening mechanisch was en nu elektronisch, maar dan kun je nog steeds het alom bekende patroon handhaven).
Een leuke anekdote in dit verband is de DAF die met de hendel vooruit ook vooruit ging en met hendel achteruit inderdaad achteruit. Toen Volvo DAF had overgenomen en de DAF 66 een beetje aanpaste tot Volvo 66 werd de DAF keuze omgekeerd tot de internationale standaard: P – R – N – D (geen L want de bergversnelling werkte anders in een DAF). Menig verstokte DAF rijder heeft zich daar toen met zijn of haar nieuwe Volvo 66 in verslikt
Overigens: gefeliciteerd met je mooie auto!
Marc
2024 Volvo S60 B4 Plus Dark
2024 Volvo S60 B4 Plus Dark
- Henry82
- 6th Gear member
Off topic moet kunnen in je eigen topic, en je kunt het ook laten veranderen in 'De V90 van Ebe66' oid 
Geef het inderdaad even de tijd, en dan weet je niet beter meer. Heb je de massagestoelen ook al uitgeprobeerd onderweg?

Geef het inderdaad even de tijd, en dan weet je niet beter meer. Heb je de massagestoelen ook al uitgeprobeerd onderweg?
- raspaardje
- 6th Gear member
Hoe werkt dat met die elektronische pook? Je moet hem in P zetten door de P-knop in te drukken om de motor uit te kunnen zetten?
En als je direct achteruit wil rijden na het starten moet je de hendel idd vooruit duwen naar R?
En als je direct achteruit wil rijden na het starten moet je de hendel idd vooruit duwen naar R?
- Henry82
- 6th Gear member
P knop hoef je niet in te drukken, als je de motor uitzet en de deur opent gaat hij vanzelf in P.
Om na starten achteruit te gaan moet je inderdaad de hendel naar voren duwen. Ik reed laatst weer even in een V60 met de oude pook, en dat voelt dan ineens heel ouderwets
Om na starten achteruit te gaan moet je inderdaad de hendel naar voren duwen. Ik reed laatst weer even in een V60 met de oude pook, en dat voelt dan ineens heel ouderwets

- raspaardje
- 6th Gear member
Check, dank je!
-
- 1st Gear member
Nog niet. Wel in de showroom bij het afhalen (omdat de verkoper het deed) heel leuk. Moet ook de ventilatie stand nog proberen b.v..
Nog geen moment aan het panoramadak gedacht etc
Ik moet nog zo veel proberen/doen! Maar wanneer ik rij ben ik op het moment nog zo heel erg bezig met "zorgen dat ik, en de auto, heel aankomen!" dat ik onderweg alles vergeet!!
Al twee ritten gemaakt met Torque op mijn telefoon aan en een obd reader in de auto en dan onderweg gewoonweg vergeten te kijken wat hij laat zien he

Vooralsnog ideaal is de hud, maar dat zorgt er ook voor dat ik nauwelijks naar het bestuurdersdisplay kijk. Heb wel ontdekt dat de max snelheids indicatie bepaalt niet foutloos is. Durf ook, nog, niet helemaal te vertrouwen op lane assist en/of het automatisch remmen voor een voorganger bij het stoplicht bij gebruik van acc.
Maar beetje bij beetje gaat het idd wennen. Hopelijk sneller dan de genoemde 5 jaar

Zit nu maar weer voor de xx de keer de handleiding te lezen. Bandenspanning: wat te kiezen, standaard/eco, hoe door de wasstraat, hoe werkt hotspot drive (als het al nuttig is), nog steeds niet gelukt verbinding te maken met wifi thuis of op de zaak. (De collega's met het T merk lukt het wel).
Maar ook de interieur/sfeer verlichting heb ik nog niet echt gezien (is ook wat lastig in de volle zon

Elektrisch verbruik valt me nog erg tegen ondanks dat ik rij al de ouwe l... die ik ondertussen ben. 27,8 kWh/100km.
Acceleratiepedaal (goed woord??) vindt ik erg gevoelig, maar tegelijkertijd lukt het me te rijden met 1-2 km/h.
Leuker is dat ik voor het eerst meegemaakt heb dat hij bij het volgen van een route in Google maps in de stad op de accu reed en onder aan de oprit naar de snelweg de ice motor starte.
Geluid is geweldig. Stoel moet ik denk/hopelijk nog "inzitten". Geloof niet dat je dit kunt instellen maar heb het gevoel dat ik precies op een harde/verhoogde rand zit (de middelste "baan" van de zitting denk).
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een aantal van mijn Ali express items geplaatst, andere kan ik zo weggooien en weer andere moet ik nog even over denken of ik het doe.
- Jers3n
- 5th Gear member
bediening van de pook ga je vast snel aan wennen. Maar als hoe je op thuis parkeerplek staat niet uit maakt lijkt me bij aankomst achteruit inparkeren een optie. Dan kun je in de ochtend meteen voorruit wegrijden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic