Pagina 21 van 30

Geplaatst: 13.04.2011 - 15:51
door B-lennium
Ik heb helaas niets over, ik had 30 meter via ebay.de mn spruitstukken en downpipe zit er vol mee.

Slangklemmen is ook een goed idee!, ik heb rvs gebruikt omdat dat minder roest.

Zit de tape ook nog vast als het 10x warm geweest is?

Geplaatst: 13.04.2011 - 17:15
door ferdy
Ok, heb het inmiddels al vast gevlochten met koper draad just to be sure.

Geplaatst: 13.04.2011 - 23:03
door Boele
Haha, helaas! Heb hem zelf zo ver mogelijk afgewikkeld naar achteren...

Ik zou er toch wat slangenklemmen om heen zetten. Nu ongeveer 700km gereden. En ik stook hem goed heet ;-) Zonder problemen! Ze verkleuren alleen ietsiepietsie

Geplaatst: 14.04.2011 - 22:54
door B.Aders
Allereerst complimenten voor je 164 turbo project, erg mooi!! Ik ben mijzelf ook aan het oriƫnteren voor een soortgelijk project (T.Z.T) maar dan met een 5 cilinder turbo, liefst een 2.3l uit een 850/V70. Ik ben alleen benieuwd of de achter-as van een 240 met sper "zo" onder de 164 te zetten is. Dit kon ik eigenlijk niet ontdekken in dit en andere toppic's. Alvast bedankt voor de info.
Groeten Bouke

Geplaatst: 14.04.2011 - 23:14
door B-lennium
Beste bouke,

allereerst bedankt voor de complimenten.

Mijn 164 is uit 1975 dit is het laatste productie jaar van deze auto. hierom is mijn auto vanaf de voorruit tot de kofferbak gelijk aan een 240 van die tijd, ook de bodemplaat.
bij mijn auto kan de 240 'sper' as zo onder de auto. (de sper G80 van een 240/740/940 is geen echte sper, na 20km/h functioneert de as als een 'normale' as zonder aanpassingen)

Verder wil ik je adviseren geen 4 of 5 cilinderblok in een 164 te zetten, rdw en apk keuring gaat erg moeilijk worden als het aantal cilinders veranderd.

een 6 cilinder uit een 960 of v90 past ook en is in de S80/S60 als T6 geleverd. dit is het zelfde blok als een 5 cilinder uit een 850/v70. samen met een M90 versnellingsbak lijkt me het een leuke combi.

Ik heb er voor gekozen de originele B30 te gaan verbouwen omdat deze al in de auto zat en goed was. als ik het nog eens zou moeten doen of als dit blok stuk gaat dan zal ik een 6 van BMW of toyota gebruiken. deze zijn beter en sneller betrouwbaar en sterk te maken.

Succes met de plannen!

Geplaatst: 15.04.2011 - 13:22
door B.Aders
Dat het geen simpel project is is mij bekend, zeker met het oog op een eventuele RDW keuring. Aan de andere kant ben ik persoonlijk erg 5 cilinder fan. Even terugkomend op de achter-as, welke worden dan gebruikt om op elke snelheid de werking van het sper te hebben en het vermogen (300 pk ongeveer) aan te kunnen?

Groet Bouke.

Geplaatst: 15.04.2011 - 19:20
door B-lennium
je zult een 'aftermarket' sper kunnen monteren Truetrac of quaife bv.

ik heb me nog niet zo verdiept in achterassen, als deze stuk gaat komt er waarschijnlijk een Ford 8inch (ford explorer) as in met LSD. past voor geen meter en is een hoop werk (as inkorten, ophangpunten lassen enz) maar is goed voor 800+ nm dragrace geweld.

als 5 cilinder fan weet je dat de 6 een gelijk blok is toch? of ga je puur voor het geluid? een aftermarket ECU is ook makkelijker op een even cilinderblok.

Geplaatst: 15.04.2011 - 22:58
door B.Aders
Ja dit is mij bekend, karterpan van de 6 inkorten, olie aanzuigbuis inkorten en de rest van de waslijst die er nog bij komt. Ik heb trouwens even op een ander forum (opel) gekeken voor het omkeuren RDW maar dit valt allemaal nog wel mee geloof ik. Verder ben ik nog in de onderzoekende fase van dit project. even een kosten analyse maken..... Ik rij nu hobbymatig in een B ascona (200 + PK) maar met rolkooi etc. niet handig met 2 kinderen! vandaar eventueel een 164. blijft een mooie auto! Groet Bouke

Geplaatst: 15.04.2011 - 23:22
door B-lennium
164 standaard laten voor de kids, ascona + BMW 3liter turbo?

Geplaatst: 16.04.2011 - 09:42
door B.Aders
En dan nog de v 70 erbij voor het dagelijks gebruik... Denk niet dat het een optie is. Als de 164 er komt, dan wordt dat mijn hobby auto en zal deze de Ascona gaan vervangen. Een 6-cilinder in een Ascona werkt niet. het gaat hard rechtuit maar als je de hoek om wilt gaat het moeizaam. Er zit nu een 2.4 in op webers etc. laatste keer op de rollenbank 210 pk op de krukas gemeten en dit is meer dan genoeg en nog de hoek om te krijgen.

Heb je jouw 164 met deze set-up al op de rollenbank gehad? de Filmpjes op youtube zien er goed uit! vermogen zit er wel in!!

Groeten Bouke.

Geplaatst: 16.04.2011 - 12:21
door B-lennium
Ik heb nog wat koeling probleempjes, waarschijnlijk ga ik de intercooler kleiner maken en zo meer directe koellucht richting de radiator sturen. Dan is het wel de bedoeling om eens naar een vermogensbank te gaan.

Geplaatst: 16.04.2011 - 14:02
door ferdy
Zou je kunnen doen, maar wat dacht je hiervan?
http://cgi.ebay.nl/FRONT-MOUNT-UNIVERSA ... 2c535c391d

en eventueel zet je je oude intercooler op marktplaats, die raak je waarschijnlijk wel weer kwijt.

Geplaatst: 16.04.2011 - 16:44
door B-lennium
Mijn intercoolerbuizen zijn 3", met een andere intercooler moet ik ook andere buizen enof verbindingsstukken hebben, ik zaag deze wel kleiner, uiteindelijk het makkelijkst

Geplaatst: 16.04.2011 - 17:20
door B.Aders
Welke wij nog wel eens gebruikten waren de intercoolers van een Ford Sierra cosworth. In eerste instantie lijken ze een stuk kleiner (veel minder hoog) maar we hebben er behoorlijke resultaten mee behaald. o.a een nissan gti-r motor opgebouwd voor een kitcar. vermogen van dit apparaat zat geloof ik rond de 400 pk!

Geplaatst: 16.04.2011 - 17:40
door ferdy
gruwelijk 400 pk met een kitcar meer specs /linkje aanwezig??

Geplaatst: 17.04.2011 - 17:06
door B.Aders
Ik zal deze proberen te achterhalen. de auto rijd naar mijn weten in Belgiƫ. maar dit is al weer een paar jaar geleden. Ik ben een keer mee geweest toen de auto de rollenbank op ging, en ben toen alles kersrood gloeiend stond bij ruim 7500 toeren maar even naar buiten gelopen..

Geplaatst: 25.04.2011 - 18:13
door B-lennium
Dit weekeinde heb ik mn koel probleem aangepakt.

De intercooler is helaas het slachtoffer van mn zaag geworden :( minder koelvermogen van de inlaat lucht dus. De intercooler is nu 15cm hoog, eerst besloeg deze de hele radiator (water) nu heeft de radiator ook verse lucht om zich mee te koelen.

De watertemperatuur blijft nu constant, ook bij langdurig wachten voor het stoplicht.

Weer succesvol een klus afgerond!.

Nu maar eens uitzoeken waarom de auto zo onrustig rijd, ook moet de 'spool' nog verbeterd worden bij 3200rpm begint de turbo leuk mee te blazen, dat moet eerder kunnen!

Geplaatst: 25.04.2011 - 23:38
door ferdy
Heb je je dwell settings correct staan van je ontsteking? Misschien ff een logje maken en kijken of je schieters in je AFR ziet?

Geplaatst: 25.04.2011 - 23:45
door B-lennium
jep, 4.0ms max

ik heb al een acceleratie verrijking probleem gevonden, zit nu alleen weer op de bank te tunen.. volgende week maar proberen :P

Geplaatst: 26.04.2011 - 10:15
door ferdy
Mooi! Ik heb inmiddels mijn carterontluchting aangesloten op mn luchtfilter om zo toch een ' onderdruk ' te krijgen icm met een ' open ' olievuldop. Als dit niet voldoende is komt er een B18 vuldop op met carterontluchting aansluiting icm een terugslagklepje. Deze penta motor heeft namelijk geen schroefbevestiging voor een carterontluchtingspotje aan de linkerzijde van het blok.. :)

Hoe wil je spool verbeteren?

kan je trouwen zelf aluminium lassen?