Pagina 21 van 31

Geplaatst: 10.06.2011 - 22:39
door MN-NL
De eerste tank is meestal weinig representatief....

En een keertje echt warm rijden en doorblazen vindt de motor best prettig meestal!

Marc

( 1:13,5 meestal....MY2006 D5 met handbak)

Geplaatst: 10.06.2011 - 23:25
door Turbodesk
Ik denk dat we er maar aan moeten wennen. Het is wel iets beter geworden, maar nog steeds ongeveer 1 op 12,5.
Krijg dat echt niet beter.

Maarja, daar rijden we wel een dijk van een auto voor :D

En ik weet bijna zeker dat de tweede tank echt niet veel beter word,

Geplaatst: 10.06.2011 - 23:54
door JosW
Geen D5 maar een TDI (gechipt 160 pk): 6.3 liter op 100 kilometer.

Geplaatst: 11.06.2011 - 01:45
door V70XCDriver
Turbodesk schreef:Ik denk dat we er maar aan moeten wennen. Het is wel iets beter geworden, maar nog steeds ongeveer 1 op 12,5.
Krijg dat echt niet beter.

Maarja, daar rijden we wel een dijk van een auto voor :D

En ik weet bijna zeker dat de tweede tank echt niet veel beter word,
Was er al bang voor 8)
Toch blijf ik het raar vinden, maar goed heb er van de week ook 3 aanhangwagens met een kuub grond achtergehad (ritjes van +/- 3km)

Ik deed mijn best om een beetje zuinig te rijden, dat idee laat ik nu maar even varen, ben benieuwd wat de invloed daarvan op het verbruik is. (vlotter optrekken, zodat ie eerder op snelheid is, ik roep ook maar wat)

Geplaatst: 11.06.2011 - 06:11
door V70/2.4D/2003
De getallen die ToeriV70R, hierboven heeft geplaatst zijn ook op de mijne van toepassing.

V70XCDriver, let wel, met automaat gebruikt hij meer maar krap 1 : 12 is wel behoorlijk van de dorstige.

Geplaatst: 11.06.2011 - 11:37
door BlackcurrantV70
V70XCDriver, had je de BC gereset na het tanken ?

Ik zit na plaatsing van 17" 235 banden op 1 op 14, met de 16" 215 banden zat ik op 1 op 15/16.

Mogelijk zakt het nog een beetje, omdat de banden nog nieuw zijn, maar ik rij wel 80% snelweg en dat aan 110-130km/u

Geplaatst: 11.06.2011 - 12:00
door VolvoRob
Met 50% snelweg en 50% provinciaal en stadsverkeer haal ik op dit moment 1:15,3. Ik gebruik cruise control waar het kan, en rijd gemiddeld 10% boven de ter plaatse toegestane snelheid.

Geplaatst: 11.06.2011 - 20:40
door JeroenSpock
V70XCDriver schreef:vlotter optrekken, zodat ie eerder op snelheid is, ik roep ook maar wat
Doe ik wel altijd. In de 2e of 3e versnelling naar 70 of 80, en in de 5 en direct cruise control erop, en afblijven.
Wat ik zelf veel doe ik 55, 70 of 80 rijden. Bij 55 en 70 zegt de BC 2,5L/100, bij 80 rond de 2,8/3,0 (BC, komt nog een kleine liter bij).
Verder gewoon genoeg afstand houden zodat je niet steeds zachter/harder hoeft, kost ook een boel diesel.
Auto met de neus die kant op zetten waar je de volgende keer bij vertrek naartoe gaat.
Kleine stukjes doen als de auto nog warm is, bijvoorbeeld als je net thuis komt van je werk.
Ver van te voren je gas los laten en uitrollen in de versnelling, de mijne kan van 80km/uur een meter of 400 uitrollen voor een rotonde. uit de versnelling nog veel meer meters.

Genoeg manieren op zuinig te rijden, en vooral niet te vroeg opschakelen maar lekker door jagen tot je op snelheid bent. en blijven rollen!

Geplaatst: 11.06.2011 - 21:04
door toppertje
uit de versnelling laten uitrollen kost meer
brandstof dan in de versnelling laten uitrollen!

Geplaatst: 11.06.2011 - 21:11
door JeroenSpock
Ja klopt, maar soms komt het beter uit.
Maar... voorbeeldje:
500 meter, waarvan 200 meter met gas, daarna gas los, of
500 uit de versnelling laten uitrollen.

Geplaatst: 11.06.2011 - 23:21
door Marc58
wat BC aangeeft klopt niet helemaal met werkelijkheid bij mij (D5 automaat 210pk) zit hij er tussen 1 en 2 liter/100km naast.
Verbruik schommelt tussen 11,6 en 14,8 KM/L afhankelijk van stad of snelweg en gewicht rechter voet.
Pas ook op als je tank bijna leeg is en de BC geeft aan dat je bijvoorbeeld nog 120 km zou kunnen rijden. Vervelend als je stil komt te staan onderweg naar de pomp

Geplaatst: 11.06.2011 - 23:24
door Marc58
wat BC aangeeft klopt niet helemaal met werkelijkheid bij mij (D5 automaat 210pk) zit hij er tussen 1 en 2 liter/100km naast.
Verbruik schommelt tussen 11,6 en 14,8 KM/L afhankelijk van stad of snelweg en gewicht rechter voet.
Pas ook op als je tank bijna leeg is en de BC geeft aan dat je bijvoorbeeld nog 120 km zou kunnen rijden. Vervelend als je stil komt te staan onderweg naar de pomp

Geplaatst: 12.06.2011 - 06:18
door toppertje
JeroenSpock schreef:Ja klopt, maar soms komt het beter uit.
Maar... voorbeeldje:
500 meter, waarvan 200 meter met gas, daarna gas los, of
500 uit de versnelling laten uitrollen.
wie het weet,mag het zeggen. :roll:

Geplaatst: 12.06.2011 - 09:22
door 945i
Ja ik! Maakt allemaal geen ruk uit.

Geplaatst: 12.06.2011 - 13:59
door Jers3n
JeroenSpock schreef:Ja klopt, maar soms komt het beter uit.
Maar... voorbeeldje:
500 meter, waarvan 200 meter met gas, daarna gas los, of
500 uit de versnelling laten uitrollen.
Wat geeft de BC als 'huidig verbruik' aan in beide situaties? Ik gok er op dat, als het verschil op deze afstand al meetbaar is, de laatste situatie ongunstiger is. (zeker volgens BC)

Overigens heb ik een gemiddeld verbruik van tussen de 13,5 à 14 KM per liter met de XC. Dit valt me persoonlijk zeker niet tegen, had rekening gehouden met een gemiddelde van 1 liter op 12 KM.

Geplaatst: 12.06.2011 - 15:25
door V70/2.4D/2003
De BC klopt niet met de werkelijkheid. Doe eens de zoekfunctie gebruiken, is al een heleboel geschreven en gevonden over de betrouwbaarheid van de BC.
Maar aan het einde rest slechts de logica: Als de tank leeg is, dan vul je hem weer (tegen 1,29 euro/ltr-dsl)

Geplaatst: 12.06.2011 - 19:13
door Jers3n
Dat de BC niet klopt met het werkelijke verbruik is bekend. Maar het ging ff over het verschil tussen de twee geschetste situaties. Het verschil in verbruik bij beide situaties volgens de BC is denk ik wel een redelijke indicatie van wat gunstiger is, ondanks dat dat niet helemaal overeen komt met het werkelijke verbruik. (en een tank leeg rijden (in dit geval rollen?) in of uit de versnelling lukt zeker niet!)

Miijn verbruik van 1 liter op ruim 13,5 Km is overigens na bekening dmv tankbonnen en gereden afstand. BC geeft dan 7,2l per 100 Km aan wat dus 7,4 is.

Dat er weer brandstof in moet als de tank leeg is valt onder de zelfde logica als de kreet:
"Ik gooi er altijd €50 in, dan word tanken nooit duurder."

Geplaatst: 12.06.2011 - 20:54
door JeroenSpock
Ik probeer het wel eens te vergelijken, maar de BC is nogal aan de trage kant. Het voorbeeld van die 500 meter, 1,12L/100 in de versnelling tegenover 1,00L/100 uit de versnelling.
Maar dit blijven gewoon onbetrouwbare schattingen.
En die onbetrouwbare BC, bij mij komt het werkelijke verbruikk na 60.000km 0,8L/100km hoger uit dan de BC.

Geplaatst: 14.06.2011 - 09:31
door Maus-met-Volvo
JeroenSpock schreef:Ik probeer het wel eens te vergelijken, maar de BC is nogal aan de trage kant. Het voorbeeld van die 500 meter, 1,12L/100 in de versnelling tegenover 1,00L/100 uit de versnelling.
Maar dit blijven gewoon onbetrouwbare schattingen.
En die onbetrouwbare BC, bij mij komt het werkelijke verbruikk na 60.000km 0,8L/100km hoger uit dan de BC.
Klopt, hij is inderdaad traag. Bij mijn vorige auto liep de BC bij gas los als een stopwatch terug naar 0,0 l/100 km. Daarna, bij stilstand, ging de weergave over op x l/hr (uur) Wat ik wel weet is dat wanneer je de auto op het gas laat uitrollen de brabndstoftoevoer volledig wordt afgesloten en er dus geen brandstof word verbruikt. Bij stilstand en stationair, dus ook uitrollen uit de versnelling verbruikt de motor wel iets brandstof om de motor aan het draaien te houden.

Geplaatst: 14.06.2011 - 10:29
door V70XCDriver
Ivo Philips schreef:V70XCDriver, had je de BC gereset na het tanken ?

Ik zit na plaatsing van 17" 235 banden op 1 op 14, met de 16" 215 banden zat ik op 1 op 15/16.

Mogelijk zakt het nog een beetje, omdat de banden nog nieuw zijn, maar ik rij wel 80% snelweg en dat aan 110-130km/u
Ja, ik had de BC gereset.

Inmiddels mijn zwager gesproken (hij rijd in een "gewone" diesel) en doet 1 op 11 met dan voornamelijk korte afstanden.

Ik heb mezelf voorgenomen om de boel een beetje schoon te blazen (moet vandaag een stuk snelweg nemen en zal de automaat in de 4 zetten) en wacht deze tank wel af.