Geplaatst: 16.04.2012 - 07:39
Eergisteren idd bijna alle 4 de auto's idd aqs sensor storing.. Kwaliteitje hè!!
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Die moeten dan ook niet aan een auto's gaan sleutelen...M@rcel schreef:Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die vast-is-vast interpreteren als "vastdraaien tot hij afbreekt en dan een kwart slag terug".AlexV70 schreef:Ik ook, ik begrijp die drukte over een momentsleutel om bougies aan te draaien ook niet.Iroll schreef:Je kan ook overdrijven! Ik vervang al 35 jaar de bougies met een sleutel van FL 15,00...![]()
Het zelfde geldt voor een carterstop aandraaien met een momentsleutel. :roll:
Gaan inderdaad vaak stuk. En kost iets van € 200,00 bij de dealer. Imitatie lijkt me niet aan te komen. Monteren kun je wel zelf.Thijs schreef:Ik heb stukke aqs, wat moet er dan in :roll: :roll: :roll: :roll:
Voor de modellen na 2005 (dus met roetfilter) is het om de 60.000 km. Is ook een ander filter.JeroenSpock schreef:40.000km voor diesel.kuupertie schreef:Interieurfilter is vervangen op de dag des heeres...zonder problemen. Was nog wel even een ge-eikel met de kapjes links en rechts. Ik heb trouwens een dikker filter dan voorheen, maar fits like a glove.
Wat is by the way het vervangings interval voor brandstoffilters ?
Mijn laatste is van mei 2011 (40dkm).
Het dikke filter is voor ECC met AQS, neem aan dat je dat wel hebt? Het dunne filter is voor auto's met handmatige airco.
Jij hebt toch geen diesel? Dan hoef je ook deze olie niet te nemen. Deze is namelijk speciaal geschikt voor moderne diesels moet roetfilter.t5power schreef: Bedankt. Die olie die je bijv online kunt krijgen, hoe lang is zoiets houdbaar? Kun je dat gerust een jaar (of 2) wegzetten? De betreffende olie is ACEA A5 / B5 gecertificeerd, volgens mij moet ik die dan ook hebben, bijv volgens dit documentje.
Heb idd geen diesel maar een T5. Echter, volgens de site van shell is hij geschikt voor benzine en diesel motoren:edraket schreef:Jij hebt toch geen diesel? Dan hoef je ook deze olie niet te nemen. Deze is namelijk speciaal geschikt voor moderne diesels moet roetfilter.t5power schreef: Bedankt. Die olie die je bijv online kunt krijgen, hoe lang is zoiets houdbaar? Kun je dat gerust een jaar (of 2) wegzetten? De betreffende olie is ACEA A5 / B5 gecertificeerd, volgens mij moet ik die dan ook hebben, bijv volgens dit documentje.
Ik zou eerder een olie kiezen die niet is aangepast voor deze motoren. Er worden additieven toegevoegd die andere eigenschappen kunnen verzwakken. Beter dus voor een ACEA A3 olie kiezen. Zelf zou ik in een T5 geen 0W30 gooien. Deze motoren zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor 10W40 en zelfs daar halen ze enorm hoge km standen op. Zou er zelf iets van 0W40 of 5W40 in doen.
Olie kun je jaren bewaren. Het degradeert nauwelijks als de verpakking uiteraard ongebruikt is.
Ik geloof dat er nu trouwens ook 0W30 in zit, maar zou ook 5W30 kunnen zijn. Volgens deze volvo site zou er 5W30 in moetenAußerdem geeignet für Benzinmotoren von FIAT, sowie für Benzin- und Dieselmotoren von Volvo mit verlängertem Ölwechselintervall.
Voor alle duidelijkheid:Oceanracer schreef:Ik heb de laatste keer (bij de NOWD) Shell Helix Ultra 0W40 erin gekieperd. Het olieverbruik bij de door de dealer gebruikte 0W30 was vorig jaar verdubbeld!
Het olieverbruik is verdubbeld toen de dealer er 0W30 in heeft gedaan tijdens de onderhoudsbeurt in de winter 2011/2012.wim de jong schreef:Voor alle duidelijkheid:
was het olieverbruik verdubbeld bij de 0W30 door de dealer gebruikt?
of was het olieverbruik verdubbeld bij het gebruik van 0W40 ??
Even hoor, maar volgens mij klopt er iets niet in je redenatie. Als ACEA A1/B1 is voorgeschreven (daar is heden ten dage inderdaad weinig keuze in) is A3 het enige juiste alternatief. De A5 is voor de nieuwere (lees: huidige) motoren en daar valt jouw T5 dan nog niet onder.t5power schreef:Heb idd geen diesel maar een T5. Echter, volgens de site van shell is hij geschikt voor benzine en diesel motoren:
Ik geloof dat er nu trouwens ook 0W30 in zit, maar zou ook 5W30 kunnen zijn. Volgens deze volvo site zou er 5W30 in moetenAußerdem geeignet für Benzinmotoren von FIAT, sowie für Benzin- und Dieselmotoren von Volvo mit verlängertem Ölwechselintervall.
Zou dat geen beter alternatief zijn? De ACEA A3 is volgens dat ene schema speciaal voor diesel motoren. Ik moet A1/B1 (voor 5W30) of A5/B5 (voor 0W30) hebben. In geval van ACEA A1/B1 heb je niet heel veel keuze.
Mmm ok ik pak de tabel erbij:Oceanracer schreef: Even hoor, maar volgens mij klopt er iets niet in je redenatie. Als ACEA A1/B1 is voorgeschreven (daar is heden ten dage inderdaad weinig keuze in) is A3 het enige juiste alternatief. De A5 is voor de nieuwere (lees: huidige) motoren en daar valt jouw T5 dan nog niet onder.
Jij redeneert vanaf een andere kant als ik. Ik kijk in mijn boekje en pas daar de olie op aan. Jij kijkt eerst naar wat de olieleverancier meldt. Castrol kan wel iets vinden, maar Shell vindt weer iets heel anders. Zo staat er bij mijn Shell A3-olie: "Speziell für verlängerte Ölwechselintervalle entwickelt. Geeignet für Benzinmotoren, die mit Katalysator ausgerüstet sind - auch unter extremen Fahrbedingungen.t5power schreef:
Mmm ok ik pak de tabel erbij:
Mijn V70 is van modeljaar 2005, dus die valt onder de categorie. Daarbij heeft de mijne een onderhouds interval van 30k.
Dan kom je toch automatisch bij de bovenste uit? Ergo, de ACEA A5/B5 categorie?
De ACEA A3 is toch alleen voor diesel engines?
Kan iemand deze redenatie onderuit schoffelen?
OK een 5W30 - A3 moet ik dus. Iemand daar nog een goede tip voor? Want op de olie-site krijg ik termen als AG-AB-Ultra-UltraExtra te zien en door bomen zie ik het bos niet meer...edraket schreef:ACEA A klassificatie is voor benzine motoren en de B klassificatie voor diesels. Voor jou is dus alleen de A van toepassing. ACEA A1 is een wat oudere oliesoort en wordt nog weinig aangeboden. De A3 heeft veel betere slijtage eigenschappen dan de A1 variant en een hoger temperatuur bereik.
A5 voegt daar nog brandstof besparing en verlengde verversingsinterval aan toe. Dat zijn erg dunne olieen, en wat ik al eerder aangaf zou ik daar niet zo snel voor kiezen. Ik zou de olie lekker om de 20.000 doen en dan een A3.
Graag uitleg wat een aqs is.... Ik volg hem ff niet.kuupertie schreef:Bijna iedereen heeft stukke aqs