Pagina 21 van 34

Geplaatst: 16.04.2012 - 07:39
door Thijs
Eergisteren idd bijna alle 4 de auto's idd aqs sensor storing.. Kwaliteitje hè!!

Geplaatst: 16.04.2012 - 09:07
door Gast
M@rcel schreef:
AlexV70 schreef:
Iroll schreef:Je kan ook overdrijven! Ik vervang al 35 jaar de bougies met een sleutel van FL 15,00...
Ik ook, ik begrijp die drukte over een momentsleutel om bougies aan te draaien ook niet. :P
Het zelfde geldt voor een carterstop aandraaien met een momentsleutel. :roll:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die vast-is-vast interpreteren als "vastdraaien tot hij afbreekt en dan een kwart slag terug".
Die moeten dan ook niet aan een auto's gaan sleutelen... :P

Geplaatst: 16.04.2012 - 09:08
door Oceanracer
Thijs schreef:Ik heb stukke aqs, wat moet er dan in :roll: :roll: :roll: :roll:
Gaan inderdaad vaak stuk. En kost iets van € 200,00 bij de dealer. Imitatie lijkt me niet aan te komen. Monteren kun je wel zelf.

Geplaatst: 16.04.2012 - 09:15
door edraket
JeroenSpock schreef:
kuupertie schreef:Interieurfilter is vervangen op de dag des heeres...zonder problemen. Was nog wel even een ge-eikel met de kapjes links en rechts. Ik heb trouwens een dikker filter dan voorheen, maar fits like a glove.

Wat is by the way het vervangings interval voor brandstoffilters ?
Mijn laatste is van mei 2011 (40dkm).
40.000km voor diesel.

Het dikke filter is voor ECC met AQS, neem aan dat je dat wel hebt? Het dunne filter is voor auto's met handmatige airco.
Voor de modellen na 2005 (dus met roetfilter) is het om de 60.000 km. Is ook een ander filter.

Geplaatst: 16.04.2012 - 09:28
door edraket
t5power schreef: Bedankt. Die olie die je bijv online kunt krijgen, hoe lang is zoiets houdbaar? Kun je dat gerust een jaar (of 2) wegzetten? De betreffende olie is ACEA A5 / B5 gecertificeerd, volgens mij moet ik die dan ook hebben, bijv volgens dit documentje.
Jij hebt toch geen diesel? Dan hoef je ook deze olie niet te nemen. Deze is namelijk speciaal geschikt voor moderne diesels moet roetfilter.
Ik zou eerder een olie kiezen die niet is aangepast voor deze motoren. Er worden additieven toegevoegd die andere eigenschappen kunnen verzwakken. Beter dus voor een ACEA A3 olie kiezen. Zelf zou ik in een T5 geen 0W30 gooien. Deze motoren zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor 10W40 en zelfs daar halen ze enorm hoge km standen op. Zou er zelf iets van 0W40 of 5W40 in doen.

Olie kun je jaren bewaren. Het degradeert nauwelijks als de verpakking uiteraard ongebruikt is.

Geplaatst: 16.04.2012 - 10:17
door Oceanracer
Ik heb de laatste keer (bij de NOWD) Shell Helix Ultra 0W40 erin gekieperd. Het olieverbruik bij de door de dealer gebruikte 0W30 was vorig jaar verdubbeld!

Geplaatst: 16.04.2012 - 11:06
door t5power
edraket schreef:
t5power schreef: Bedankt. Die olie die je bijv online kunt krijgen, hoe lang is zoiets houdbaar? Kun je dat gerust een jaar (of 2) wegzetten? De betreffende olie is ACEA A5 / B5 gecertificeerd, volgens mij moet ik die dan ook hebben, bijv volgens dit documentje.
Jij hebt toch geen diesel? Dan hoef je ook deze olie niet te nemen. Deze is namelijk speciaal geschikt voor moderne diesels moet roetfilter.
Ik zou eerder een olie kiezen die niet is aangepast voor deze motoren. Er worden additieven toegevoegd die andere eigenschappen kunnen verzwakken. Beter dus voor een ACEA A3 olie kiezen. Zelf zou ik in een T5 geen 0W30 gooien. Deze motoren zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor 10W40 en zelfs daar halen ze enorm hoge km standen op. Zou er zelf iets van 0W40 of 5W40 in doen.

Olie kun je jaren bewaren. Het degradeert nauwelijks als de verpakking uiteraard ongebruikt is.
Heb idd geen diesel maar een T5. Echter, volgens de site van shell is hij geschikt voor benzine en diesel motoren:
Außerdem geeignet für Benzinmotoren von FIAT, sowie für Benzin- und Dieselmotoren von Volvo mit verlängertem Ölwechselintervall.
Ik geloof dat er nu trouwens ook 0W30 in zit, maar zou ook 5W30 kunnen zijn. Volgens deze volvo site zou er 5W30 in moeten

Zou dat geen beter alternatief zijn? De ACEA A3 is volgens dat ene schema speciaal voor diesel motoren. Ik moet A1/B1 (voor 5W30) of A5/B5 (voor 0W30) hebben. In geval van ACEA A1/B1 heb je niet heel veel keuze.

Geplaatst: 16.04.2012 - 11:09
door wim de jong
Oceanracer schreef:Ik heb de laatste keer (bij de NOWD) Shell Helix Ultra 0W40 erin gekieperd. Het olieverbruik bij de door de dealer gebruikte 0W30 was vorig jaar verdubbeld!
Voor alle duidelijkheid:
was het olieverbruik verdubbeld bij de 0W30 door de dealer gebruikt?
of was het olieverbruik verdubbeld bij het gebruik van 0W40 ??

Geplaatst: 16.04.2012 - 12:15
door Oceanracer
wim de jong schreef:Voor alle duidelijkheid:
was het olieverbruik verdubbeld bij de 0W30 door de dealer gebruikt?
of was het olieverbruik verdubbeld bij het gebruik van 0W40 ??
Het olieverbruik is verdubbeld toen de dealer er 0W30 in heeft gedaan tijdens de onderhoudsbeurt in de winter 2011/2012.

Ik ga er van uit dat ik nu weer het gebruikelijke olieverbruik heb, maar ik heb nog te weinig km's gemaakt om daar iets zinnigs over te kunnen melden.

Geplaatst: 16.04.2012 - 12:22
door Oceanracer
t5power schreef:Heb idd geen diesel maar een T5. Echter, volgens de site van shell is hij geschikt voor benzine en diesel motoren:
Außerdem geeignet für Benzinmotoren von FIAT, sowie für Benzin- und Dieselmotoren von Volvo mit verlängertem Ölwechselintervall.
Ik geloof dat er nu trouwens ook 0W30 in zit, maar zou ook 5W30 kunnen zijn. Volgens deze volvo site zou er 5W30 in moeten

Zou dat geen beter alternatief zijn? De ACEA A3 is volgens dat ene schema speciaal voor diesel motoren. Ik moet A1/B1 (voor 5W30) of A5/B5 (voor 0W30) hebben. In geval van ACEA A1/B1 heb je niet heel veel keuze.
Even hoor, maar volgens mij klopt er iets niet in je redenatie. Als ACEA A1/B1 is voorgeschreven (daar is heden ten dage inderdaad weinig keuze in) is A3 het enige juiste alternatief. De A5 is voor de nieuwere (lees: huidige) motoren en daar valt jouw T5 dan nog niet onder.

Geplaatst: 16.04.2012 - 14:22
door t5power
Oceanracer schreef: Even hoor, maar volgens mij klopt er iets niet in je redenatie. Als ACEA A1/B1 is voorgeschreven (daar is heden ten dage inderdaad weinig keuze in) is A3 het enige juiste alternatief. De A5 is voor de nieuwere (lees: huidige) motoren en daar valt jouw T5 dan nog niet onder.
Mmm ok ik pak de tabel erbij:

Mijn V70 is van modeljaar 2005, dus die valt onder de categorie. Daarbij heeft de mijne een onderhouds interval van 30k.
Dan kom je toch automatisch bij de bovenste uit? Ergo, de ACEA A5/B5 categorie?
De ACEA A3 is toch alleen voor diesel engines?

Kan iemand deze redenatie onderuit schoffelen?

Geplaatst: 16.04.2012 - 15:12
door edraket
ACEA A klassificatie is voor benzine motoren en de B klassificatie voor diesels. Voor jou is dus alleen de A van toepassing. ACEA A1 is een wat oudere oliesoort en wordt nog weinig aangeboden. De A3 heeft veel betere slijtage eigenschappen dan de A1 variant en een hoger temperatuur bereik.
A5 voegt daar nog brandstof besparing en verlengde verversingsinterval aan toe. Dat zijn erg dunne olieen, en wat ik al eerder aangaf zou ik daar niet zo snel voor kiezen. Ik zou de olie lekker om de 20.000 doen en dan een A3.

Geplaatst: 16.04.2012 - 15:14
door kuupertie
Zojuist filter vervangen...na 40dkm toch geen overbodige luxe als ik het zo bekijk.
Nieuwe luchtfilter is op de post gedaan vandaag.

Geplaatst: 16.04.2012 - 15:26
door Oceanracer
t5power schreef:
Mmm ok ik pak de tabel erbij:

Mijn V70 is van modeljaar 2005, dus die valt onder de categorie. Daarbij heeft de mijne een onderhouds interval van 30k.
Dan kom je toch automatisch bij de bovenste uit? Ergo, de ACEA A5/B5 categorie?
De ACEA A3 is toch alleen voor diesel engines?

Kan iemand deze redenatie onderuit schoffelen?
Jij redeneert vanaf een andere kant als ik. Ik kijk in mijn boekje en pas daar de olie op aan. Jij kijkt eerst naar wat de olieleverancier meldt. Castrol kan wel iets vinden, maar Shell vindt weer iets heel anders. Zo staat er bij mijn Shell A3-olie: "Speziell für verlängerte Ölwechselintervalle entwickelt. Geeignet für Benzinmotoren, die mit Katalysator ausgerüstet sind - auch unter extremen Fahrbedingungen.
Außerdem geeignet für Hochleistungs-Turbo- / Dieselmotoren ohne Dieselpartikelfilter."

Geplaatst: 16.04.2012 - 15:28
door t5power
edraket schreef:ACEA A klassificatie is voor benzine motoren en de B klassificatie voor diesels. Voor jou is dus alleen de A van toepassing. ACEA A1 is een wat oudere oliesoort en wordt nog weinig aangeboden. De A3 heeft veel betere slijtage eigenschappen dan de A1 variant en een hoger temperatuur bereik.
A5 voegt daar nog brandstof besparing en verlengde verversingsinterval aan toe. Dat zijn erg dunne olieen, en wat ik al eerder aangaf zou ik daar niet zo snel voor kiezen. Ik zou de olie lekker om de 20.000 doen en dan een A3.
OK een 5W30 - A3 moet ik dus. Iemand daar nog een goede tip voor? Want op de olie-site krijg ik termen als AG-AB-Ultra-UltraExtra te zien en door bomen zie ik het bos niet meer...

Geplaatst: 16.04.2012 - 15:36
door Oceanracer
Als je voorkeur hebt voor Castrol, zou ik deze overwegen in 5 liter kan of per liter (nu iets voordeliger).

Geplaatst: 16.04.2012 - 17:00
door Hans oet Twent
kuupertie schreef:Bijna iedereen heeft stukke aqs
Graag uitleg wat een aqs is.... Ik volg hem ff niet.

Geplaatst: 16.04.2012 - 17:14
door Oceanracer
Air Quality Sensor. Dan heb je een automatische recirculatieklep.

Geplaatst: 16.04.2012 - 17:56
door Hans oet Twent
Waar zit dat ding dan? Is dat dat gaatje met die lamellen ervoor onder de radio ergens?

Geplaatst: 16.04.2012 - 19:39
door JeroenSpock
En hoe weet je of hij kapot is?
Je weet wat ik dan doe, ik trek zo die hele auto open en druk er een nieuwe in :D