Pagina 21 van 28
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 17.03.2022 - 22:22
door PGV90
benv70t schreef: ↑16.03.2022 - 20:49
Na de afgelopen 3,5 jaar in een XC40 T4 R design te hebben gereden, mag ik morgen een V90 CC , T5 GT pro Polestar uit nov 2017 ophalen.
Het eerste wat ik ga doen is ff heerlijk een lange rit maken en de auto helemaal naar mijn eigen smaak instellen en genieten.
Klinkt goed Ben, gefeliciteerd.
Hier op het forum voldoende informatie beschikbaar om het beste uit je nieuwe auto te halen.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 18.03.2022 - 12:26
door Bover
Dat is toch echt een bijzondere dag te noemen. Komen er misschien wel foto s Veel plezier....

van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 18.03.2022 - 17:11
door PGV90
Ik zie trouwens dat vandaag een bijzondere dag is,
10 jaar geleden in 2012 voor het forum aangemeld, had toen de V70 T4 Limited Edition net in bezit.
Heb er al vele jaren veel plezier van, handige tips, hulp krijgen en elkaar helpen (on soms ook wat sociaal er omheen).
Inmiddels zelf 2 Volvo's verder (en een XC40 voor mijn moeder en een V70 Nordic voor mijn overbuurvrouw) en meer dan 2000 posts. Wanneer kom ik aan m'n volgende 'level' - iets van 2500 posts?). Of telt 10 jaar ook mee?
Enfin, hoop hier nog een tijdje door te gaan.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 18.03.2022 - 20:48
door Bover
Peter het gaat hard als je de jaren telt. Kunnen straks be wijze van spreken je kleinkinderen de verhalen van Opa lezen
Zegt ene kleinkind tegen de ander: V90 dat was toch nog een Volvo met luchtbanden..ja joh natuurlijk je weet toch ....toen bestond het magneetpakket nog niet..... Kom we gaan eens naar auto museum,

.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 10:06
door PGV90
Dit topic na een aantal maanden maar weer eens aanvullen.
Duidelijk gevalletje van geen nieuws goed nieuws zeg maar.
De auto is september 2018 op kenteken gezet, en had dus dit weekend een 4e verjaardag. Inmiddels 77.200 probleemloze kms op de teller, de auto rijdt nog als nieuw en ruikt ook nog als nieuw.
Bij 4 jaar was dus ook de APK aan de beurt, die eind augustus bij de dealer laten uitvoeren, in combinatie met een zomercheck.
Zoals te verwachten geen bijzonderheden - vloeistoffen allemaal nog goed vol, alleen liter ruitensproeier bijgevuld. De zomerbanden hebben voor nog 3,6 en achter 4,4 mm en kunnen dus nog wel even mee. Na de winter weer van voor naar achteren wisselen voor gelijkmatige slijtage en dan komend jaar een nieuwe set.
Mijn dagelijkse rit woon-werk is 65 km, en grootste deel snelweg. Afgelopen maanden het verbruik goed omlaag kunnen krijgen, staat nu op 7.8 L/100km wat voor deze T5 met AWD een hele verbetering is, hoop dat ik het zo kan houden - de files nemen weer toe helaas.
Wat gedaan is, is instellen van Eco mode in het rijdersprofiel, veelal rijden op adaptive cruise, met op tijd ingrijpen zodat de auto zelf niet te veel gaat vertragen of versnellen.
Verder niet veel te melden, anders dan dat ik waarschijnlijk nog een tijd in deze auto zal blijven rijden - heerlijke uitrusting en iets vergelijkbaars vind je niet zomaar even.
Tzt zal ik ook wel eens over stappen naar (deels) electrisch, maar voorlopig nog even niet.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 10:34
door Bover
DAt klinkt "gewoon" naar hoe het hoort te zijn met een Volvo.

van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 11:41
door Bart
PGV90 schreef: ↑05.09.2022 - 10:06
Wat gedaan is, is instellen van Eco mode in het rijdersprofiel, veelal rijden op adaptive cruise, met op tijd ingrijpen zodat de auto zelf niet te veel gaat vertragen of versnellen.
Ik erger me af en toe wel aan de ACC, en dan met name aan de enorme veiligheidsmarges die het systeem heeft. De V60 versnelt pas als je voorganger echt he-le-maal op de andere baan zit, afremmen voor een voorganger gebeurt best bruusk (hoewel dat volgens mij ook aan de B-stand te maken heeft waar ik vaak in rijd; auto remt dan sterker af). Ik heb de normale CC bovenaan in het keuzescherm gezet zodat ik naast de rijmodus ook redelijk snel kan schakelen tussen ACC en CC; de ACC vind ik wel weer heerlijk in files.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 12:02
door raspaardje
Idem dito hier; bij wat grotere snelheidsverschillen op de snelweg vind ik ACC niet fijn en schakel ik de normale CC in. Het remmen en optrekken gaat met ACC gewoon niet zo vloeiend als wanneer je het zelf doet. En dat he-le--maal op de andere rijstrook moeten zitten van je voorligger is best irritant.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 14:09
door Fulaks
Op de snelweg en als het niet te druk is, zet ik de ACC op maar ook de Eco drive modus. Het afremmen en weer optrekken gaat dan minder bruusk. Gaat je voorligger opzij, dan kan je natuurlijk makkelijk zelf een dot gas bijgeven. Klopt dat het systeem die uitvoegende auto te lang blijft zien.
In druk verkeer houdt de eco- modus teveel afstand en trekt ook te traag weer op, dan glipt er iemand tussen en zijn we weer bij af. Dus daar ofwel de normale drive modus, of CC of alles zelf doen. Ik moet bekennen dat ik de CC nooit gebruik, altijd ACC of niets.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 14:26
door Gouwe
Fijn dat de V90CC zo goed bevalt. Om de genoemde problemen met de ACC te omzeilen pas ik zelf twee dingen toe: ik houd in de gaten wat het snelheidsverschil is (dit wordt mooi grafisch in de snelheidsmeter aangegeven), hoe groter het verschil, hoe eerder je naar links moet. Kan dat niet dan geef ik tijdelijk even met het voetje gas zodat de snelheid gehandhaafd blijft totdat ik naar links kan. Werkt voor mij prima.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 16:23
door Bart
Ik lees nu een paar keer "ik geef zelf wat gas bij" etc.. maar dat wil ik dus juist niet doen met ACC. Ik wil een ACC die rijdt zoals ik rijd

dus vlot optrekken naar de eerder ingestelde snelheid, wat later van het gas af als ik een voorganger nader en niet wachten tot de baan weer 100% vrij is. Een utopie, dat snap ik...
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 18:23
door Bover
ik moet nog ontdekken hoe je CC kunt rijden zonder de ACC te activeren.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 21:04
door steven.vuylsteke
Bij jou is het ergens iets van een knop even ingedrukt blijven houden heb ik mij van de verkoper laten vertellen destijds.
Hier ook eindelijk veel V90 CC plezier. Gewoon heerlijk rijden met caravan door heel Europa en hoger op. Af en toe massage aan voor de onderrug en zoon die al ' airconditioning aan' zegt wanneer we vertrekken. Die acc - cc, ja soms wat met de voet, soms even een afstands blokje bij en dan afbouwen voor ik kan inhalen. Valt allemaal best mee, ik heb tijd om van het reizen te genieten.
Maar ivm caravan, zou er een 'mapping' kunnen geschreven worden door obetune die opgeslagen wordt onder individual? Zou wel handig zijn.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 21:13
door Bover
he hebt toch de S modes? voor de caravan.Maar jij hebt een moderne volvo dus zal wel anders zijn...
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 05.09.2022 - 21:58
door PGV90
Dank voor de reacties
Om idd ‘zelf’ nog wat te doen, ben je dus op
ACC bezig om zo soepel mogelijk door het verkeer te komen, zonder al te veel remmen en zonder veel bijgassen.
En ja, dat je in ACC ook de snelheid vd voorganger ziet, kwam ik paar maanden geleden pas achter……. best handig - leer nog steeds bij.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 06.09.2022 - 11:08
door iDanman
Is dat een V90 ding? Of kan ik dat ook bij de ACC van mijn V60 B3 2022 zien? Zo ja, waar dan?
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 06.09.2022 - 11:12
door raspaardje
Ben ik als V60 rijder ook benieuwd naar!
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 06.09.2022 - 11:58
door Fulaks
Ik had al iets opgemerkt in de rand van de snelheidsmeter, maar was niet helemaal zeker wat het precies was. Kijk, weer iets bijgeleerd en ga er een keer op letten. Zalig forum, dit !
M.b.t. afstand houden op ACC : zelfs op de kortste volgafstand blijf je een erg beschaafde afstand houden (aan autostradetempo, want de volgafstand is dynamisch, wordt groter naarmate je sneller rijdt). Zo beschaafd, dat je voorligger niet in de gaten heeft dat je er langs wil. Nu ben ik niet zo van het drummen en al zeker niet van het links pinken of met de lichten knipperen (doe ik nooit), maar soms moet een voorligger toch even wakker geschud worden. Dan geef je wat gas bij om te naderen, maar als je dat even lost, gaat de auto remmen om terug naar de ingestelde volgafstand te gaan. Dat is soms vervelend en geeft voor jouw achterligger weer vervelend oplichtende remlichten. Oplossing is dan om de ACC even uit te zetten. Ik begrijp dat dit veiligheidsdingetjes zijn die ze niet zomaar kunnen wegprogrammeren, dus we leren er mee omgaan.
Overigens gaat het meestal goed, de imposante snuit van een V90 in je achteruitkijkspiegel is voor velen voldoende om even opzij te gaan. In Duitsland noemen ze dat "überhohlprestige". Ik heb daar geen nood aan, maar stiekem is het soms toch wel handig.
Snel rijden in Duitsland is overdag toch ook erg moeilijk geworden. Vaak is het te druk, er zijn veel Baustellen, dynamische snelheidsbeperkingen of het is te nat. Even door naar 180 kan nooit lang, en vaak moet je dan stevig in de remmen, wat voor de inzittenden erg onprettig is. En veel tijd win je er niet mee. Dus lekker meerijden met 135 op de ACC, dat heeft het voordeel dat de PA op kan.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 06.09.2022 - 13:31
door diesel01
PGV90 schreef: ↑05.09.2022 - 21:58
Dank voor de reacties
Om idd ‘zelf’ nog wat te doen, ben je dus op
ACC bezig om zo soepel mogelijk door het verkeer te komen, zonder al te veel remmen en zonder veel bijgassen.
En ja, dat je in ACC ook de snelheid vd voorganger ziet, kwam ik paar maanden geleden pas achter……. best handig - leer nog steeds bij.
Ik had het al eens gemeld.
De buitenste rand van de snelheid meter geeft de snelheid aan van de vooertuigen dat de radar oppikt.
Is dat maar 10km verschil dan loopt de Volvo er gewoon langzaam naar toen en begint te volgen, bij 20 of 30 km verschil gaat hij stevig in de ankers.
Ik gebruik het altijd om in te schatten hoe snel ik naar links moet.
In de Ardennen met de caravan erachter hobbelt de D5 gewoon met 100 naar boven op de acc, kom je dan een vrachtwagen tegen die 30 in het uur rijd dan ben je daar heel snel bij, tijdig naar links voordat de radar hem oppakt is dan het advies.
van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 06.09.2022 - 14:00
door PGV90
iDanman schreef: ↑06.09.2022 - 11:08
Is dat een V90 ding? Of kan ik dat ook bij de ACC van mijn V60 B3 2022 zien? Zo ja, waar dan?
Je ziet het aan de buitenrand van de snelheidsmeter - een rode streep wat de geldende snelheid is op het wegvlak, de ACC snelheid wordt aangegeven en er ontstaat een dun wit streepje wat het verschil aangeeft met de auto voor je (waar je dus ook de snelheid van die auto uit kan halen).
Dit staat ook in manual uitgelegd dacht ik.