Pagina 21 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.03.2023 - 16:21
door Urbexpeditie
E.T. schreef: ↑03.03.2023 - 14:35 Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
Ik denk dat je als keurmeester verteld dat de testuitslag bij een koude motor lager is dan een warme, je inderdaad wat mag gaan uitleggen. Onderandere of de test wel goed uitgevoerd is....

( en blijkt bij een steekproef de uitslag te hoog te zijn, dan is het gewoon afkeur)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.03.2023 - 16:37
door raspaardje
Ook in mijn omgeving het verhaal van afkeur gehoord (V70 2.0d, +- 18k km per jaar) en met een nieuw roetfilter erop was er gewoon goedkeur.

Ik denk dat het testresultaat wel degelijk van belang is om voor een 2de of 3de poging te gaan zonder wijzigingen door te voeren. Een auto met een erg hoog gemeten waarde zal weinig kans hebben om alsnog goedgekeurd te worden. Met een waarde rond de grenswaarde kan een cleaner, andere brandstof of een Italian tune up uiteraard net voor een positieve uitslag zorgen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.03.2023 - 16:45
door Urbexpeditie
Ben ik met je eens.
Als de eerste of tweede keer afkeur is en een derde keer goedkeuring, zit je ergens in het grensgebied. Een clean-up zou dan kunnen helpen.
Maar eerst met warme motor afkeur en daarna met koude motor goedkeur? Dat zou een veel hogere uitslag moeten geven.
In geval van mijn eerdere post zelfs een hoeveelheid van 40 keer hoger.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.03.2023 - 16:55
door SchneiderXB
Urbexpeditie schreef: ↑03.03.2023 - 15:55 Overigens betwist ik het verhaal van SchneiderXB πŸ‘‡πŸ»
Dat mag.

Ik weet drie dingen zeker:
1. mijn garagehouder chicaneert niet;
2. mijn auto is de afgelopen dagen vier keer getest en de vierde keer was de uitslag positief;
3. op mijn bureau ligt (dus) een keuringsrapport met "goedgekeurd" als resultaat.

Ik tel, zoals gezegd, mijn zegeningen. Doe er al dan niet uw voordeel mee.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.03.2023 - 19:01
door Frits V70
Henry82 schreef: ↑03.03.2023 - 15:14
E.T. schreef: ↑03.03.2023 - 14:35 Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
APK is een momentopname, dus als je als keurmeester een uitdraai maakt dat de auto op het moment van testen goed was, dan lijkt me dat je niet veel uit hoeft te leggen toch?

Frits, is je auto nu afgekeurd op de deeltjesteller?
Nee, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Ik ben benieuwd naar de reactie van Rai vereniging.

Bij Autoweek vond ik een oud artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-797918 Die hebben ook alleen nog maar oog voor E schat ik.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 07.03.2023 - 22:07
door myalexx
Vandaag met de Volvo specialist gesproken ivm afspraak apk, ze hebben pas over 6 weken plek..
As vrijdag gaan mijn 2mnd eerder in, dus word andere plek voor apk zoeken..

Tevens beetje balletje opgegooid over deeltjesteller en roetfilter..
Ze wist mij te vertellen dat het allemaal reuze mee valt me afkeur en de filters inmiddels snel te leveren zijn.. positief nieuws dus.

Wat ik nog steeds heel raar vind, dat wij met onze nieuwe euro 5 of euro 6 allemaal aan de tellers moeten..

Maar die gore oude werkbusjes / campers met soms euro 3 motoren waar je spontaan long aandoeningen krijgt als je erachter rijd.. dat die glansrijk door de apk komen..

Iedereen moet rijden waarin hij / zij wilt rijden, alleen naar mate je meer leest en erin verdiept is het echt heel krom..

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.03.2023 - 06:37
door Doc R
Een warme motor verbrand beter, zou minder roet moeten geven. Een EGR staat initieel bij een koude motor dicht waardoor het percentage O2 hoger is en er minder roetvorming optreed. In hoeverre een koude filter beter in staat is om meer roet tegen te houden weet ik niet, maar zal niet van heel lange duur zijn. Regeneratie heeft juist een zeer hoge temp nodig, >550 graden. Door een additief aan brandstof (Vpower, ultimate, excellium) vindt minder roetvorming plaats, regenereert het filter beter en bij een lagere temperatuur. Wees niet bang om je blok te verwennen met iets duurdere brandstof. Ik rij er tot 8% zuiniger op, met name door kortere regeneratie tijden waarbij brandstof in de uitgaande slag wordt ingespoten. Effect pas duidelijk na paar x tanken.
Wisselende meetresultaten lijkt me niet wenselijk maar er zijn meerdere factoren die invloed kunnen hebben.
Een klein defect heeft vaak grote invloed. Kapotte of vuile sensor ( bv inlaatdruk) lekkage inlaatslang maakt dat brandstof niet goed wordt afgestemd op zuurstof met aanvullende roetvorming tot gevolg.in dat geval lijkt het vervangen van een filter niet de oplossing.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.03.2023 - 06:39
door Doc R
myalexx schreef: ↑07.03.2023 - 22:07 Vandaag met de Volvo specialist gesproken ivm afspraak apk, ze hebben pas over 6 weken plek..
As vrijdag gaan mijn 2mnd eerder in, dus word andere plek voor apk zoeken..

Tevens beetje balletje opgegooid over deeltjesteller en roetfilter..
Ze wist mij te vertellen dat het allemaal reuze mee valt me afkeur en de filters inmiddels snel te leveren zijn.. positief nieuws dus.

Wat ik nog steeds heel raar vind, dat wij met onze nieuwe euro 5 of euro 6 allemaal aan de tellers moeten..

Maar die gore oude werkbusjes / campers met soms euro 3 motoren waar je spontaan long aandoeningen krijgt als je erachter rijd.. dat die glansrijk door de apk komen..

Iedereen moet rijden waarin hij / zij wilt rijden, alleen naar mate je meer leest en erin verdiept is het echt heel krom..
Een euro 3 blok hoeft maar te voldoen aan de euro 3 norm en die is heel veel milder dan een euro5 of euro 6 norm.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.03.2023 - 07:48
door OGA244
Een Euro 3 mag geen stad meer in en wordt steeds verder uitgebannen

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.03.2023 - 09:18
door Mastiff
Momenteel nog maar 4 steden in heel Nederland waar je met een oudere dieselauto niet of beperkt in mag. Dus zo spannend is het nog lang niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.03.2023 - 18:12
door GerardV70
Mijn xc70 uit 2008 mag de 13e aan de deeltjes teller met een euro 4 . Ik ben benieuwd, de 13e is niet bepaald een geluksgetal . We gaan het zien .

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.03.2023 - 18:50
door lala9292
Ik volg dit topic ook met interesse.

Tot nu toe heb ik mijn omgeving nog weinig gehoord over afkeur. Groot verschil met BelgiΓ« is natuurlijk dat diesel rijden hier in Nederland financieel alleen aantrekkelijk is voor de veelrijder. Ik kan mij voorstellen dat het roetfilter-probleem hier minder groot is om die reden. Anderzijds, we zijn slechts 2 maanden onderweg. Wat niet is, kan nog komen.

Voor de auto’s die op of net over grens zitten, vraag ik mij af in hoeverre GTL / HVO zou kunnen helpen om net onder de grens te komen. Vooral HVO is nog wel te krijgen en zou mogelijk een makkelijke manier zijn om toch nog een jaartje door te mogen. Iemand die dit al heeft geprobeerd?

Mijn V40 D2 is in april aan de beurt.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.03.2023 - 19:25
door myalexx
Doc R schreef:
myalexx schreef: ↑07.03.2023 - 22:07 Vandaag met de Volvo specialist gesproken ivm afspraak apk, ze hebben pas over 6 weken plek..
As vrijdag gaan mijn 2mnd eerder in, dus word andere plek voor apk zoeken..

Tevens beetje balletje opgegooid over deeltjesteller en roetfilter..
Ze wist mij te vertellen dat het allemaal reuze mee valt me afkeur en de filters inmiddels snel te leveren zijn.. positief nieuws dus.

Wat ik nog steeds heel raar vind, dat wij met onze nieuwe euro 5 of euro 6 allemaal aan de tellers moeten..

Maar die gore oude werkbusjes / campers met soms euro 3 motoren waar je spontaan long aandoeningen krijgt als je erachter rijd.. dat die glansrijk door de apk komen..

Iedereen moet rijden waarin hij / zij wilt rijden, alleen naar mate je meer leest en erin verdiept is het echt heel krom..
Een euro 3 blok hoeft maar te voldoen aan de euro 3 norm en die is heel veel milder dan een euro5 of euro 6 norm.
Ik bedoelde, als je het grote probleem wil aanpakken moet je die oude stinkhokken aanpakken Afbeelding.

Ik woon naast Amsterdam en kom geregeld nog die oude barrels tegen..

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.03.2023 - 19:30
door Frits V70
Frits V70 schreef: ↑03.03.2023 - 19:01
Henry82 schreef: ↑03.03.2023 - 15:14
E.T. schreef: ↑03.03.2023 - 14:35 Ik zou als keurmeester geen willekeur willen en een uniforme methode aan willen houden. Bij een eventuele steekproef zal de auto opnieuw aan de deeltjestester moeten en als de auto dan zonder twijfel te veel deeltjes uitstoot, heb je als keurmeester wat uit te leggen.
APK is een momentopname, dus als je als keurmeester een uitdraai maakt dat de auto op het moment van testen goed was, dan lijkt me dat je niet veel uit hoeft te leggen toch?

Frits, is je auto nu afgekeurd op de deeltjesteller?
Nee, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Ik ben benieuwd naar de reactie van Rai vereniging.

Bij Autoweek vond ik een oud artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-797918 Die hebben ook alleen nog maar oog voor E schat ik.
Ik ben dus netjes gebeld door de Rai Vereniging. Belgie zou max op 250.000 zitten. dat is dus nog erger daar. Mijn verhaal gedaan over de diverse uitkomsten. Hij ging het bespreken met iemand van de Bovag die bij hem was, zodat bij de aangesloten garages een check gedaan kon worden over de ervaringen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.03.2023 - 21:25
door Bover
kijk Frits het ie een begin THX. elk zandkorreltje kan een zandberg helpen verplaatsen zullen we maar hopen...

Heb je een tijdsafspraak terugkoppeling bevindingen liefst gerubriceerd? (grapje ) dan wordt het weer werken ha ha

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.03.2023 - 22:53
door myalexx
20mrt staat de apk afspraak, ben benieuwd 🫣
Maak ik me onnodig ongerust of niet.. vind het wel spannend eerlijk gezegd..

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 13.03.2023 - 20:13
door GerardV70
Vanochtend APK met de deeltjesteller gehad en glansrijk geslaagd met 300 . Ik had er wel een hard hoofd in vanwege de vele berichtjes op dit forum omtrent deze deeltjesteller. Ik kan er weer een jaartje tegenaan.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 13.03.2023 - 20:17
door Urbexpeditie
GerardV70 schreef: ↑13.03.2023 - 20:13 Vanochtend APK met de deeltjesteller gehad en glansrijk geslaagd met 300 . Ik had er wel een hard hoofd in vanwege de vele berichtjes op dit forum omtrent deze deeltjesteller. Ik kan er weer een jaartje tegenaan.
Goed nieuws dus. Proficiat πŸ‘πŸ»

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 14.03.2023 - 00:05
door raspaardje
Mooi, gefeliciteerd! :)
Morgen mag ik met de euro 4 Saab.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 14.03.2023 - 13:58
door raspaardje
Geslaagd...)
Manier van meten vond ik maar vaag (ene keer 788.000, andere keer 414.000 deeltjes).
Goedkeur vind ik voor nu het belangrijkst, over een jaar zien we wel weer.

(2006 euro 4 Saab 9-3 cabrio met 336k km, gisteren nog even doorgeblazen op de A12 (20min 140-160 km/h aangehouden), goed warm gereden naar de keuring vanochtend, verder niks bijzonders gedaan. Roetfilter, revisieturbo en injectoren 134k km oud)