Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12909
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Set sunblinds voor de XC90, en ook een set Atlantis velgen met winterbanden.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33125
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nieuwe winterbanden voor de C30
en 19inch Bor wielen met zomerbanden voor de V60!
en 19inch Bor wielen met zomerbanden voor de V60!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Hier een pakketje binnengekregen met Iron-X en Rain-X. Eerder deze maand een rubberen mat van Volvo voor in de achterbak. Toch wel erg handig!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Achterzijde voorzien van de extrior styling kit. Voorzijde bij levering al voorzien.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14874
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
nieuwe motor demper achter en bij de versnellingsbak en bovenop onder de beugel.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
2 nieuwe voorbanden, eentje lek gereden
Vraag aan de kenners: is het verstandig om met voor 8MM en achter 6MM te rijden IVM het Haldex systeem in de R? (2003) Of achter toch ook maar laten vervangen?

Vraag aan de kenners: is het verstandig om met voor 8MM en achter 6MM te rijden IVM het Haldex systeem in de R? (2003) Of achter toch ook maar laten vervangen?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
laatste Volvo (960) verkocht
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Goed om te weten, dankjewel! Dan laat ik die zsm wisselen.dbosker schreef: Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14874
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Haldex handelt toch makkelijk met verschillende profieldieptes.( mintegenstelling de eerste visco koppelingen )
Daarnaast is het aan te bevelen altijd de meeste profiel diepte achterop te hebben om veiligheid redenen van het meeste profiel en waterafvoer.
( de trekkende aandrijf as band heft meer grip door de de tractie)
Daarnaast is het aan te bevelen altijd de meeste profiel diepte achterop te hebben om veiligheid redenen van het meeste profiel en waterafvoer.
( de trekkende aandrijf as band heft meer grip door de de tractie)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27439
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
1/2 wringijzer en een apart stuk gereedschap om de remzuiger netjes terug te duwen in de remklauw.
Ben het geklooi met de waterpomptang nogal zat (en de extra kans op beschadiging)
Ben het geklooi met de waterpomptang nogal zat (en de extra kans op beschadiging)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dat zei ik dus ook - wellicht in iets andere woorden. De reden om de banden met de meeste profieldiepte achter te monteren is vanwege het feit dat een achterwielslip met een voorwielaandrijver lastiger te corrigeren is dan een voorwielslip.dbosker schreef: Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
laatste Volvo (960) verkocht
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21482
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat laatste heb ik eens een discussie gehad met Paul Maaskant: de beste banden kunnen beter op de vooras omdat je daar mee stuurt. En omdat die banden bij veel water op de weg beter in staat zijn een geul te maken dan banden met minder profiel. In die geul bewegen dan je achterbanden.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29665
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Daar is al vaker discussie over geweest en er blijven twee kampen die beide ernstig overtuigd zijn van hun gelijk. Gewoon doen wat je zelf het beste acht voor je auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27439
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zo zeg ik weer op de aandrijvende wielen omdat die het snelste slijten en zeker bij een voorwielaandrijver het meeste werk doen.
Maar dit is inderdaad een punt voor de nodige discussies en moet een ieder doen wat hij of zij zelf het beste vind.
Maar dit is inderdaad een punt voor de nodige discussies en moet een ieder doen wat hij of zij zelf het beste vind.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
zo is het. De heren geleerden beweren vaak dat het meeste profiel op de achteras moet. Maar er zijn er ook die het tegengestelde beweren.
Uit slijtage-oogpunt zou ik ze liever voor plaatsen, want dan slijten ze mooi gelijkmatig af (alle 4). Bij de zomer-/winterbandenwissel wissel ik altijd voor naar achter en achter naar voor uit dat oogpunt.
In het geval je 6 mm en 8 mm hebt, maakt het uit veiligheidsoogpunt denk ik niet zoveel uit of je de nieuwe banden voor of achter plaatst, in beide gevallen is er ruim voldoende profieldiepte voorhanden.
Uit slijtage-oogpunt zou ik ze liever voor plaatsen, want dan slijten ze mooi gelijkmatig af (alle 4). Bij de zomer-/winterbandenwissel wissel ik altijd voor naar achter en achter naar voor uit dat oogpunt.
In het geval je 6 mm en 8 mm hebt, maakt het uit veiligheidsoogpunt denk ik niet zoveel uit of je de nieuwe banden voor of achter plaatst, in beide gevallen is er ruim voldoende profieldiepte voorhanden.
laatste Volvo (960) verkocht
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Ha ha mijnenveld deze discussie. Wat mij altijd helpt is het op te breken in overzichtelijke standpunten.Goed daar gaat ie, ik verzoek even het volgende in overweging te nemen:
1) glijden is het verliezen van tractie - contact tussen twee oppervlakten
2) objecten hebben de neiging weg van het middelste punt van de beweging uit te breken (middelpunt vliedende kracht)
3) (op) het gedeelte waar de meeste van deze kracht wordt gezet zal geneigd zijn als eerst uit te breken (mits: er een plek is met minder tractie, deze zal dan eerder uitbreken dan dit punt)
4) kracht is snelheid x massa
5) snelheid is voor de gehele auto identiek, ergo verwaarloosbaar
6) tractie en massa zijn dus de twee variabelen
7) tractie de banden met de minste grip zijn het meeste vatbaar voor tractie verlies
'8) massa dit is het gedeelte van de auto die het zwaarst is de motor
9) als het gewicht van de motor procentueel meer vóór de vooras licht dan zal de middelpunt vliedende kracht hier zwaarder op doorwerken (wie aan het opletten is treft hier een link naar de eeuwige motorsport discussie de middenmotor - en nu weten jullie waarom dat zo belangrijk is)
10) Volvo's zijn vaker zwaarder vóór de vooras en dus zal de auto meer kracht zetten op de voorwielen dan de achterwielen en eerder geneigd zijn over de voorwielen uit te breken (hier ook de link naar de onder- en overstuur discussie)
11) Volvos zijn vrijwel allemaal voorwiel aangedreven of anders awd, maar het een procentuele méérverdeling op de voorwielen. achteras aandrijving is er vrijwel niet. Dus er zijn ook geen stuwingsvereisten op de achterwielen (de eeuwige uitbreken door "te vroeg op het gas" discussie)
Conclusie: de beste combi is meer grip te hebben op de voorwielen om de grotere kracht tegen te gaan, maar ook weer niet zo weinig op de achterwielen om dit tot de zwakke plek te maken opdat de wagen hier uitbreekt. Veiligste is dus je banden op tijd te vervangen, maar in de tussentijd wel de meeste grip op je voorwielen te hebben. Voeg daarbij de ijzeren logica dat de banden die (het meest) moeten aandrijven - stuwen het snelst zullen slijten en bij afremmen, vertragingsmechanica en ook grotere schijven waardoor de meeste kracht op de voorwielen komt, hetgeen meer slijtage betekend en de voorwielen winnen het helemaal.
1) glijden is het verliezen van tractie - contact tussen twee oppervlakten
2) objecten hebben de neiging weg van het middelste punt van de beweging uit te breken (middelpunt vliedende kracht)
3) (op) het gedeelte waar de meeste van deze kracht wordt gezet zal geneigd zijn als eerst uit te breken (mits: er een plek is met minder tractie, deze zal dan eerder uitbreken dan dit punt)
4) kracht is snelheid x massa
5) snelheid is voor de gehele auto identiek, ergo verwaarloosbaar
6) tractie en massa zijn dus de twee variabelen
7) tractie de banden met de minste grip zijn het meeste vatbaar voor tractie verlies
'8) massa dit is het gedeelte van de auto die het zwaarst is de motor
9) als het gewicht van de motor procentueel meer vóór de vooras licht dan zal de middelpunt vliedende kracht hier zwaarder op doorwerken (wie aan het opletten is treft hier een link naar de eeuwige motorsport discussie de middenmotor - en nu weten jullie waarom dat zo belangrijk is)
10) Volvo's zijn vaker zwaarder vóór de vooras en dus zal de auto meer kracht zetten op de voorwielen dan de achterwielen en eerder geneigd zijn over de voorwielen uit te breken (hier ook de link naar de onder- en overstuur discussie)
11) Volvos zijn vrijwel allemaal voorwiel aangedreven of anders awd, maar het een procentuele méérverdeling op de voorwielen. achteras aandrijving is er vrijwel niet. Dus er zijn ook geen stuwingsvereisten op de achterwielen (de eeuwige uitbreken door "te vroeg op het gas" discussie)
Conclusie: de beste combi is meer grip te hebben op de voorwielen om de grotere kracht tegen te gaan, maar ook weer niet zo weinig op de achterwielen om dit tot de zwakke plek te maken opdat de wagen hier uitbreekt. Veiligste is dus je banden op tijd te vervangen, maar in de tussentijd wel de meeste grip op je voorwielen te hebben. Voeg daarbij de ijzeren logica dat de banden die (het meest) moeten aandrijven - stuwen het snelst zullen slijten en bij afremmen, vertragingsmechanica en ook grotere schijven waardoor de meeste kracht op de voorwielen komt, hetgeen meer slijtage betekend en de voorwielen winnen het helemaal.
Laatst gewijzigd door LtStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Ha ha lint 
Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3
Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........


Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3
Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........

V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29665
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De twee kampen hebben beide gelijk, hangt af van je standpunt wie het meest gelijk heeft.LtStone schreef: Ha ha lint
Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3
Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........
![]()
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976