Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12909
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Set sunblinds voor de XC90, en ook een set Atlantis velgen met winterbanden.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33125
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nieuwe winterbanden voor de C30
en 19inch Bor wielen met zomerbanden voor de V60!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Nieuwe r design roofspoiler die ik volgende week naar de spuiter breng.
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Hier een pakketje binnengekregen met Iron-X en Rain-X. Eerder deze maand een rubberen mat van Volvo voor in de achterbak. Toch wel erg handig!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1658
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Achterzijde voorzien van de extrior styling kit. Voorzijde bij levering al voorzien.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14874
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

nieuwe motor demper achter en bij de versnellingsbak en bovenop onder de beugel.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

2 nieuwe voorbanden, eentje lek gereden :(

Vraag aan de kenners: is het verstandig om met voor 8MM en achter 6MM te rijden IVM het Haldex systeem in de R? (2003) Of achter toch ook maar laten vervangen?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

dbosker schreef: Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
Goed om te weten, dankjewel! Dan laat ik die zsm wisselen.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14874
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Haldex handelt toch makkelijk met verschillende profieldieptes.( mintegenstelling de eerste visco koppelingen )
Daarnaast is het aan te bevelen altijd de meeste profiel diepte achterop te hebben om veiligheid redenen van het meeste profiel en waterafvoer.
( de trekkende aandrijf as band heft meer grip door de de tractie)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27439
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

1/2 wringijzer en een apart stuk gereedschap om de remzuiger netjes terug te duwen in de remklauw.
Ben het geklooi met de waterpomptang nogal zat (en de extra kans op beschadiging)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dbosker schreef: Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
Dat zei ik dus ook - wellicht in iets andere woorden. De reden om de banden met de meeste profieldiepte achter te monteren is vanwege het feit dat een achterwielslip met een voorwielaandrijver lastiger te corrigeren is dan een voorwielslip.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21482
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat laatste heb ik eens een discussie gehad met Paul Maaskant: de beste banden kunnen beter op de vooras omdat je daar mee stuurt. En omdat die banden bij veel water op de weg beter in staat zijn een geul te maken dan banden met minder profiel. In die geul bewegen dan je achterbanden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29665
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Daar is al vaker discussie over geweest en er blijven twee kampen die beide ernstig overtuigd zijn van hun gelijk. Gewoon doen wat je zelf het beste acht voor je auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27439
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo zeg ik weer op de aandrijvende wielen omdat die het snelste slijten en zeker bij een voorwielaandrijver het meeste werk doen.

Maar dit is inderdaad een punt voor de nodige discussies en moet een ieder doen wat hij of zij zelf het beste vind.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

zo is het. De heren geleerden beweren vaak dat het meeste profiel op de achteras moet. Maar er zijn er ook die het tegengestelde beweren.
Uit slijtage-oogpunt zou ik ze liever voor plaatsen, want dan slijten ze mooi gelijkmatig af (alle 4). Bij de zomer-/winterbandenwissel wissel ik altijd voor naar achter en achter naar voor uit dat oogpunt.
In het geval je 6 mm en 8 mm hebt, maakt het uit veiligheidsoogpunt denk ik niet zoveel uit of je de nieuwe banden voor of achter plaatst, in beide gevallen is er ruim voldoende profieldiepte voorhanden.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Ha ha mijnenveld deze discussie. Wat mij altijd helpt is het op te breken in overzichtelijke standpunten.Goed daar gaat ie, ik verzoek even het volgende in overweging te nemen:
1) glijden is het verliezen van tractie - contact tussen twee oppervlakten
2) objecten hebben de neiging weg van het middelste punt van de beweging uit te breken (middelpunt vliedende kracht)
3) (op) het gedeelte waar de meeste van deze kracht wordt gezet zal geneigd zijn als eerst uit te breken (mits: er een plek is met minder tractie, deze zal dan eerder uitbreken dan dit punt)
4) kracht is snelheid x massa
5) snelheid is voor de gehele auto identiek, ergo verwaarloosbaar
6) tractie en massa zijn dus de twee variabelen
7) tractie de banden met de minste grip zijn het meeste vatbaar voor tractie verlies
'8) massa dit is het gedeelte van de auto die het zwaarst is de motor
9) als het gewicht van de motor procentueel meer vóór de vooras licht dan zal de middelpunt vliedende kracht hier zwaarder op doorwerken (wie aan het opletten is treft hier een link naar de eeuwige motorsport discussie de middenmotor - en nu weten jullie waarom dat zo belangrijk is)
10) Volvo's zijn vaker zwaarder vóór de vooras en dus zal de auto meer kracht zetten op de voorwielen dan de achterwielen en eerder geneigd zijn over de voorwielen uit te breken (hier ook de link naar de onder- en overstuur discussie)
11) Volvos zijn vrijwel allemaal voorwiel aangedreven of anders awd, maar het een procentuele méérverdeling op de voorwielen. achteras aandrijving is er vrijwel niet. Dus er zijn ook geen stuwingsvereisten op de achterwielen (de eeuwige uitbreken door "te vroeg op het gas" discussie)

Conclusie: de beste combi is meer grip te hebben op de voorwielen om de grotere kracht tegen te gaan, maar ook weer niet zo weinig op de achterwielen om dit tot de zwakke plek te maken opdat de wagen hier uitbreekt. Veiligste is dus je banden op tijd te vervangen, maar in de tussentijd wel de meeste grip op je voorwielen te hebben. Voeg daarbij de ijzeren logica dat de banden die (het meest) moeten aandrijven - stuwen het snelst zullen slijten en bij afremmen, vertragingsmechanica en ook grotere schijven waardoor de meeste kracht op de voorwielen komt, hetgeen meer slijtage betekend en de voorwielen winnen het helemaal.
Laatst gewijzigd door LtStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29665
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een mooi verhaal maar ik vrees toch dat we de twee kampen houden, moet ook kunnen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Ha ha lint :)

Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3

Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........

:ninja:
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29665
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

LtStone schreef: Ha ha lint :)

Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3

Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........

:ninja:
De twee kampen hebben beide gelijk, hangt af van je standpunt wie het meest gelijk heeft.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”