Pagina 212 van 303

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 01.01.2015 - 09:08
door Bart
Set sunblinds voor de XC90, en ook een set Atlantis velgen met winterbanden.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 01.01.2015 - 09:38
door Paul
Nieuwe winterbanden voor de C30
en 19inch Bor wielen met zomerbanden voor de V60!

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 01.01.2015 - 09:48
door suban
Nieuwe r design roofspoiler die ik volgende week naar de spuiter breng.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 01.01.2015 - 16:04
door ijsga
Hier een pakketje binnengekregen met Iron-X en Rain-X. Eerder deze maand een rubberen mat van Volvo voor in de achterbak. Toch wel erg handig!

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 01.01.2015 - 19:29
door Arnold
Achterzijde voorzien van de extrior styling kit. Voorzijde bij levering al voorzien.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 02.01.2015 - 15:19
door Bover
nieuwe motor demper achter en bij de versnellingsbak en bovenop onder de beugel.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 15:17
door Thuurc
2 nieuwe voorbanden, eentje lek gereden :(

Vraag aan de kenners: is het verstandig om met voor 8MM en achter 6MM te rijden IVM het Haldex systeem in de R? (2003) Of achter toch ook maar laten vervangen?

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 15:42
door dbosker
Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 16:36
door Thuurc
dbosker schreef: Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
Goed om te weten, dankjewel! Dan laat ik die zsm wisselen.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 18:31
door Bover
Haldex handelt toch makkelijk met verschillende profieldieptes.( mintegenstelling de eerste visco koppelingen )
Daarnaast is het aan te bevelen altijd de meeste profiel diepte achterop te hebben om veiligheid redenen van het meeste profiel en waterafvoer.
( de trekkende aandrijf as band heft meer grip door de de tractie)

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 18:59
door Fredhead
1/2 wringijzer en een apart stuk gereedschap om de remzuiger netjes terug te duwen in de remklauw.
Ben het geklooi met de waterpomptang nogal zat (en de extra kans op beschadiging)

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 18:59
door dbosker
dbosker schreef: Haldex heeft geen problemen met de verschillende profieldieptes, dat had het oude visco-koppeling systeem wel. De banden met het beste profiel moeten in principe altijd achter gemonteerd worden.
Dat zei ik dus ook - wellicht in iets andere woorden. De reden om de banden met de meeste profieldiepte achter te monteren is vanwege het feit dat een achterwielslip met een voorwielaandrijver lastiger te corrigeren is dan een voorwielslip.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 22:19
door Msuidgeest
Dat laatste heb ik eens een discussie gehad met Paul Maaskant: de beste banden kunnen beter op de vooras omdat je daar mee stuurt. En omdat die banden bij veel water op de weg beter in staat zijn een geul te maken dan banden met minder profiel. In die geul bewegen dan je achterbanden.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 22:31
door lint
Daar is al vaker discussie over geweest en er blijven twee kampen die beide ernstig overtuigd zijn van hun gelijk. Gewoon doen wat je zelf het beste acht voor je auto.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 22:54
door Fredhead
Zo zeg ik weer op de aandrijvende wielen omdat die het snelste slijten en zeker bij een voorwielaandrijver het meeste werk doen.

Maar dit is inderdaad een punt voor de nodige discussies en moet een ieder doen wat hij of zij zelf het beste vind.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 23:11
door dbosker
zo is het. De heren geleerden beweren vaak dat het meeste profiel op de achteras moet. Maar er zijn er ook die het tegengestelde beweren.
Uit slijtage-oogpunt zou ik ze liever voor plaatsen, want dan slijten ze mooi gelijkmatig af (alle 4). Bij de zomer-/winterbandenwissel wissel ik altijd voor naar achter en achter naar voor uit dat oogpunt.
In het geval je 6 mm en 8 mm hebt, maakt het uit veiligheidsoogpunt denk ik niet zoveel uit of je de nieuwe banden voor of achter plaatst, in beide gevallen is er ruim voldoende profieldiepte voorhanden.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 03.01.2015 - 23:48
door LtStone
Ha ha mijnenveld deze discussie. Wat mij altijd helpt is het op te breken in overzichtelijke standpunten.Goed daar gaat ie, ik verzoek even het volgende in overweging te nemen:
1) glijden is het verliezen van tractie - contact tussen twee oppervlakten
2) objecten hebben de neiging weg van het middelste punt van de beweging uit te breken (middelpunt vliedende kracht)
3) (op) het gedeelte waar de meeste van deze kracht wordt gezet zal geneigd zijn als eerst uit te breken (mits: er een plek is met minder tractie, deze zal dan eerder uitbreken dan dit punt)
4) kracht is snelheid x massa
5) snelheid is voor de gehele auto identiek, ergo verwaarloosbaar
6) tractie en massa zijn dus de twee variabelen
7) tractie de banden met de minste grip zijn het meeste vatbaar voor tractie verlies
'8) massa dit is het gedeelte van de auto die het zwaarst is de motor
9) als het gewicht van de motor procentueel meer vóór de vooras licht dan zal de middelpunt vliedende kracht hier zwaarder op doorwerken (wie aan het opletten is treft hier een link naar de eeuwige motorsport discussie de middenmotor - en nu weten jullie waarom dat zo belangrijk is)
10) Volvo's zijn vaker zwaarder vóór de vooras en dus zal de auto meer kracht zetten op de voorwielen dan de achterwielen en eerder geneigd zijn over de voorwielen uit te breken (hier ook de link naar de onder- en overstuur discussie)
11) Volvos zijn vrijwel allemaal voorwiel aangedreven of anders awd, maar het een procentuele méérverdeling op de voorwielen. achteras aandrijving is er vrijwel niet. Dus er zijn ook geen stuwingsvereisten op de achterwielen (de eeuwige uitbreken door "te vroeg op het gas" discussie)

Conclusie: de beste combi is meer grip te hebben op de voorwielen om de grotere kracht tegen te gaan, maar ook weer niet zo weinig op de achterwielen om dit tot de zwakke plek te maken opdat de wagen hier uitbreekt. Veiligste is dus je banden op tijd te vervangen, maar in de tussentijd wel de meeste grip op je voorwielen te hebben. Voeg daarbij de ijzeren logica dat de banden die (het meest) moeten aandrijven - stuwen het snelst zullen slijten en bij afremmen, vertragingsmechanica en ook grotere schijven waardoor de meeste kracht op de voorwielen komt, hetgeen meer slijtage betekend en de voorwielen winnen het helemaal.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 04.01.2015 - 00:14
door lint
Dat is een mooi verhaal maar ik vrees toch dat we de twee kampen houden, moet ook kunnen.

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 04.01.2015 - 00:27
door LtStone
Ha ha lint :)

Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3

Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........

:ninja:

Re: Wat heb je als laatste gekocht om je auto te verwennen ?

Geplaatst: 04.01.2015 - 00:59
door lint
LtStone schreef: Ha ha lint :)

Zoals ik al zei ik breek het graag op in overzichtelijke standpunten:
1+1= 2
1+1= 3

Inderdaad er blijven twee kampen, de ene heeft gelijk en de ander niet........

:ninja:
De twee kampen hebben beide gelijk, hangt af van je standpunt wie het meest gelijk heeft.