Geplaatst: 04.03.2010 - 13:06
Even de nieuwe naamgeving van de motoren uit de doeken doen 
Zoals u merkt, zal Volvo vanaf nu een nieuwe strategie volgen voor de naamgeving van haar motorisaties.
De reden hiervoor is dat er (niet alleen bij Volvo maar algemeen) steeds minder een logische link bestaat
tussen cylinderinhoud (en/of cilinderaantal) en vermogen van een motor.
Vroeger was doorgaans voor een hoger vermogen een motor met grotere cilinderinhoud nodig.
Tegenwoordig echter is de motortechnologie zodanig geëvolueerd dat ook relatief kleine motorblokken in
staat zijn om hoge vermogens te leveren. Een 2.0-liter motor kan vermogens leveren van pakweg 130 tot
250pk, wat het moeilijk maakt om motoren te blijven vernoemen verwijzend naar hun grootte.
Recentere motoren zijn ook geavanceerder, zodanig dat een recente 2.0-liter mogen vaak meer vermogen
kan produceren dan een oudere 2.5-liter, wat tot een vreemde naamgeving zou leiden: 2.0 met meer pk's
dan 2.5. Concurrenten worstelen met hetzelfde probleem: zo is bv. een BMW 318d helemaal geen 1.8-liter
maar een 2-liter, een C200 CDI is een 2.2-liter enz.
Ten slotte is uiteindelijk in de rij-ervaring ook cruciaal welk vermogen een wagen biedt, en veel minder hoe
groot het motorblok precies is. Om die reden zal Volvo vanaf de lancering van de nieuwe S60 (en eveneens
voor bijna alle motorisaties op de andere modellen) overgaan tot een naamgeving gebaseerd op een letter in
combinatie met een cijfer:
De letter verwijst naar het brandstoftype:
D staat voor diesel
T voor benzine
T... F voor Flexifuel motoren (die zowel op benzine als E85 rijden, vandaar 2 letters)
+ het cijfer erna verwijst naar de geleverde pk's. Hoe hoger het cijfer, hoe meer pk's. Een D5 heeft
dus meer vermogen dan een D4, die op zijn beurt meer vermogen biedt dan een D3. Het vermogen
van een D5 is vergelijkbaar met dat van een T5 of een T5F.
Opm.: 1. om een aantal redenen is de 2.0 T tijdelijk een uitzondering op deze strategie. Deze naam blijft
dus wel degelijk “2.0 T”.
2. De motorisatie met de laagste CO2-uitstoot blijft de DRIVe-badge behouden (ipv. de normale
motor-badge).

Zoals u merkt, zal Volvo vanaf nu een nieuwe strategie volgen voor de naamgeving van haar motorisaties.
De reden hiervoor is dat er (niet alleen bij Volvo maar algemeen) steeds minder een logische link bestaat
tussen cylinderinhoud (en/of cilinderaantal) en vermogen van een motor.
Vroeger was doorgaans voor een hoger vermogen een motor met grotere cilinderinhoud nodig.
Tegenwoordig echter is de motortechnologie zodanig geëvolueerd dat ook relatief kleine motorblokken in
staat zijn om hoge vermogens te leveren. Een 2.0-liter motor kan vermogens leveren van pakweg 130 tot
250pk, wat het moeilijk maakt om motoren te blijven vernoemen verwijzend naar hun grootte.
Recentere motoren zijn ook geavanceerder, zodanig dat een recente 2.0-liter mogen vaak meer vermogen
kan produceren dan een oudere 2.5-liter, wat tot een vreemde naamgeving zou leiden: 2.0 met meer pk's
dan 2.5. Concurrenten worstelen met hetzelfde probleem: zo is bv. een BMW 318d helemaal geen 1.8-liter
maar een 2-liter, een C200 CDI is een 2.2-liter enz.
Ten slotte is uiteindelijk in de rij-ervaring ook cruciaal welk vermogen een wagen biedt, en veel minder hoe
groot het motorblok precies is. Om die reden zal Volvo vanaf de lancering van de nieuwe S60 (en eveneens
voor bijna alle motorisaties op de andere modellen) overgaan tot een naamgeving gebaseerd op een letter in
combinatie met een cijfer:
De letter verwijst naar het brandstoftype:
D staat voor diesel
T voor benzine
T... F voor Flexifuel motoren (die zowel op benzine als E85 rijden, vandaar 2 letters)
+ het cijfer erna verwijst naar de geleverde pk's. Hoe hoger het cijfer, hoe meer pk's. Een D5 heeft
dus meer vermogen dan een D4, die op zijn beurt meer vermogen biedt dan een D3. Het vermogen
van een D5 is vergelijkbaar met dat van een T5 of een T5F.
Opm.: 1. om een aantal redenen is de 2.0 T tijdelijk een uitzondering op deze strategie. Deze naam blijft
dus wel degelijk “2.0 T”.
2. De motorisatie met de laagste CO2-uitstoot blijft de DRIVe-badge behouden (ipv. de normale
motor-badge).