Pagina 23 van 38

Geplaatst: 04.03.2010 - 13:06
door jippen
Even de nieuwe naamgeving van de motoren uit de doeken doen :-)

Zoals u merkt, zal Volvo vanaf nu een nieuwe strategie volgen voor de naamgeving van haar motorisaties.
De reden hiervoor is dat er (niet alleen bij Volvo maar algemeen) steeds minder een logische link bestaat
tussen cylinderinhoud (en/of cilinderaantal) en vermogen van een motor.
Vroeger was doorgaans voor een hoger vermogen een motor met grotere cilinderinhoud nodig.
Tegenwoordig echter is de motortechnologie zodanig geëvolueerd dat ook relatief kleine motorblokken in
staat zijn om hoge vermogens te leveren. Een 2.0-liter motor kan vermogens leveren van pakweg 130 tot
250pk, wat het moeilijk maakt om motoren te blijven vernoemen verwijzend naar hun grootte.
Recentere motoren zijn ook geavanceerder, zodanig dat een recente 2.0-liter mogen vaak meer vermogen
kan produceren dan een oudere 2.5-liter, wat tot een vreemde naamgeving zou leiden: 2.0 met meer pk's
dan 2.5. Concurrenten worstelen met hetzelfde probleem: zo is bv. een BMW 318d helemaal geen 1.8-liter
maar een 2-liter, een C200 CDI is een 2.2-liter enz.
Ten slotte is uiteindelijk in de rij-ervaring ook cruciaal welk vermogen een wagen biedt, en veel minder hoe
groot het motorblok precies is. Om die reden zal Volvo vanaf de lancering van de nieuwe S60 (en eveneens
voor bijna alle motorisaties op de andere modellen) overgaan tot een naamgeving gebaseerd op een letter in
combinatie met een cijfer:
De letter verwijst naar het brandstoftype:
D staat voor diesel
T voor benzine
T... F voor Flexifuel motoren (die zowel op benzine als E85 rijden, vandaar 2 letters)
+ het cijfer erna verwijst naar de geleverde pk's. Hoe hoger het cijfer, hoe meer pk's. Een D5 heeft
dus meer vermogen dan een D4, die op zijn beurt meer vermogen biedt dan een D3. Het vermogen
van een D5 is vergelijkbaar met dat van een T5 of een T5F.
Opm.: 1. om een aantal redenen is de 2.0 T tijdelijk een uitzondering op deze strategie. Deze naam blijft
dus wel degelijk “2.0 T”.
2. De motorisatie met de laagste CO2-uitstoot blijft de DRIVe-badge behouden (ipv. de normale
motor-badge).

Geplaatst: 04.03.2010 - 14:21
door MDA
Een beetje off-topic, maar aansluitend op de vorige post:

Mag ik een gokje doen wat betreft die motoren:

Voor benzine krijgen we dan vast een keuze uit:
T6 (6cyl, 300 pk), T4 (4cyl, 200 pk, nu nog '2.0T') en misschien nog een gedownsized / groen motortje met iets van 140 pk (4cyl, T2?). Alles uiteraard met of zonder 'F'.

En bij de diesels wordt het:
D5 (5cyl, 200 pk), D3 (5 cyl, 160 pk) en vast een kleinere, groene D1 (4 cyl, 120 pk)...

En de DrivE wordt dan de kleinste motor T of D gekoppeld aan allerlei start/stop systemen etc om de uitstoot omlaag te krijgen.

Hoewel dit overzicht er mooi en helder uit zit, ben ik bang dat de T5 hier niet (nooit) meer in voor gaat komen... :S

Geplaatst: 04.03.2010 - 15:35
door Walter
MDA schreef:Een beetje off-topic, maar aansluitend op de vorige post:

Mag ik een gokje doen wat betreft die motoren:

Voor benzine krijgen we dan vast een keuze uit:
T6 (6cyl, 300 pk), T4 (4cyl, 200 pk, nu nog '2.0T') en misschien nog een gedownsized / groen motortje met iets van 140 pk (4cyl, T2?). Alles uiteraard met of zonder 'F'.

En bij de diesels wordt het:
D5 (5cyl, 200 pk), D3 (5 cyl, 160 pk) en vast een kleinere, groene D1 (4 cyl, 120 pk)...

En de DrivE wordt dan de kleinste motor T of D gekoppeld aan allerlei start/stop systemen etc om de uitstoot omlaag te krijgen.

Hoewel dit overzicht er mooi en helder uit zit, ben ik bang dat de T5 hier niet (nooit) meer in voor gaat komen... :S
De T4 komt later, wordt 240 pk. De 2.0T komt per direct en heeft 200 pk. De groene diesel wordt de 1.6D 4 cilinder met 115pk en zoals het nu is 20% bijtelling

Zelf even een kolom denken:
BENZINE
Variant Motor Aantal cilinders Vermogen kW/PK Koppel Nm Label Productiestart
T3 1.6T 4 110 / 150 240 A Week 46 – 2010
T4 1.6T 4 132 / 180 240 A Week 46 – 2010
T4 Powershift 1.6T 4 132 / 180 240 A Week 46 – 2010
2.0T 2.0T 4 149 / 203 300 C Vanaf introductie
2.0T Powershift 2.0T 4 149 / 203 300 C Vanaf introductie
T5 2.0T 4 177 / 240 320 C Week 46 – 2010
T5 Powershift 2.0T 4 177 / 240 320 C Week 46 – 2010
T6 AWD Geartronic 3.0T 6 223 / 304 440 F Vanaf introductie

DIESEL
Variant Motor Aantal cilinders Vermogen kW/PK Koppel Nm Label Productiestart
DRIVe 1.6D 4 85 / 115 270 A begin – 2011
D3 2.0 5 120 / 163 400 B Vanaf introductie
D3 Geartronic 2.0 5 120 / 163 400 C Vanaf introductie
D5 2.4 5 151 / 205 420 C Vanaf introductie
D5 Geartronic 2.4 5 151 / 205 420 D Vanaf introductie
D5 AWD Geartronic 2.4 5 151 / 205 420 D Vanaf introductie

De T6 en de D5 motoren worden geleverd met verchroomde uitlaat eindpijpen links en rechts. De overige motoren worden geleverd met stalen eindpijpen. Als accessoire zijn er verschillende verchroomde eindstukken leverbaar voor zowel auto's met als zonder accessoire skidplate achter.
- Enkele eindpijp links: T3 (1.6T 150pk) / T4 (1.6T 180pk) / D3 (2.0D 163pk)
- Eindpijp link & rechts: 2.0T (203pk) / T5 (2.0T 240pk) / T6 (304pk) / D5 (205pk)
De T6 AWD Geartronic krijgt altijd een achterspoiler geleverd. Deze achterspoiler is optioneel voor alle overige motoren. Als accessoire is er qua formaat een iets grotere achterspoiler leverbaar.
Uitrusting:
De Base uitvoering beschikt onder meer over City Safety, Speed Limiter (Met de speed Limiter kan een maximum snelheid worden ingesteld, zodra deze is bereikt zal de weerstand van het gaspedaal toenemen. De snelheid kan nog gewoon verhoogd worden door het gaspedaal door de extra weerstand heen te drukken.), Uitschakelbare passagiersairbag, Gevarendriehoek, Bandenreparatieset, Eerste hulp kit, 16" stalen velgen met wheelcovers, Performance Audio met het 5 inch kleurenscherm, Single zone Electronic Temperature Control, Charcoal inleg en Mellbystrand textielbekleding.

Kinetic
• 16" Oden lichtmetalen velgen met 215/55 R16 banden
• 12 Volt aansluiting in bagageruimte
• Armsteun achter met bergruimte en bekerhouders
• Audiobediening in stuurwiel
• Cruise control
• Electronic Climate Control, dual zone
• Met leder bekleed stuurwiel
• Met leder beklede schakelpookknop
• Uitschakelbare passagierairbag
• Verlichte make-up spiegel bestuurderszijde
• Verwarmbare ruitensproeierkoppen
• Vloermatten, textiel
Momentum
• 17" Balder lichtmetalen velgen met 215/50 R17 banden
• Air Quality System (AQS)
• Automatisch dimmende binnenspiegel
• Bedieningselement ECC (Mannekin) voorzien van chromen afwerking
• Boodschappentashouder in bagageruimte
• Chromen raamomlijsting
• Elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting
• High Performance Audio met USB aansluiting en geïntegreerd bluetooth® handsfree systeem
• Met leder bekleed stuurwiel voorzien van Silk Metal inleg
• Park Assist achter
• Regensensor
• Shimmer Graphite aluminium inleg op dashboard
• Tylösand T-Tec/Textiel bekleding
• Watch Dial instrumentenpaneel
Summum
• Chromen omlijsting decoratieve frames voorbumper
• Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting
• Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie voor stoel en buitenspiegels
• Koplampreinigingssysteem
• Leder bekleding
Voor het audio/visuele oog:
De nieuwe S60 wordt uitgerust met één centraal display voor de audio-installatie, klimaatregeling, auto menu en het optionele RTI navigatie en de Bluetooth telefooninstallatie. Dit systeem heet de Driver
Control Interface. Standaard is dit kleurenscherm 5 inch groot, optioneel kan er een 7 inch kleurenscherm besteld worden. Hieronder een uiteenzetting van de mogelijkheden.
Performance Audio
- 5" kleurenscherm
- 4x20W versterker
- 6 luidsprekers
- FM/AM RDS radio
- CD-speler (MP3/WMA compatibel)
- AUX-aansluiting

High Performance Audio
- 5" kleurenscherm
- 4x40W versterker
- 8 luidsprekers
- FM/AM RDS radio met dubbele tuner voor beter ontvangst
- CD-speler (MP3/WMA compatibel)
- AUX-aansluiting
- Bluetooth handfree telefoon systeem
- USB poort in de middenarmsteun

High Performance Multimedia
- 7" kleurenscherm
- 4x40W versterker
- 8 luidsprekers
- FM/AM RDS radio met dubbele tuner voor beter ontvangst
- DVD-speler (zie uitleg)
- AUX-aansluiting
- Bluetooth handfree telefoon systeem
- USB poort in de middenarmsteun

Premium Sound Multimedia
- 7" kleurenscherm
- 5x130W versterker
- 12 Premium Sound luidsprekers
- Dolby® Pro Logic® II surround sound
- Dolby® Digital Cinema surround sound
- FM/AM RDS radio met dubbele tuner voor beter ontvangst
- DVD-speler (zie uitleg)
- AUX-aansluiting
- Bluetooth handfree telefoon systeem
- USB poort in de middenarmsteun

De DVD speler van het High Performance Multimedia en het Premium Sound Multimedia is geschikt voor audio cd's, MP3, wma, aac, MPEG1 (Video/CD), MPEG2 (DVD) en MPEG4 (.asf, .avi, .divx) bestanden. De DVD speler kan bij stilstand videobeelden afspelen op het 7 inch kleurenscherm. Zodra de snelheid boven de 5 km/u komt stopt het beeld, echter het geluid blijft doorspelen. Zodra de auto weer stopt komt het beeld automatisch weer beschikbaar.

Een Bluetooth handsfree telefoon system is standaard opgenomen in High Performance Audio, High Performance Multimedia en Premium Sound Multimedia systemen. Nieuw is dat het nu ook mogelijk is om via Bluetooth stereokwaliteit audio van een media speler op de audioinstallatie af te spelen.

Het optionele RTI hard-disk navigatiesysteem dient altijd gecombineerd te worden met het 7 inch kleurenscherm. Het systeem is te bedienen met een nieuwe stuurwielbediening met een geïntegreerd scrollwiel, via voice control of via de knoppen in de centre stack. Doordat de passagier het navigatie via de knoppen in de center stack kan bedienen is de separate
afstandsbediening overbodig geworden en wordt dus niet meer meegeleverd. Voice control maakt het mogelijk om het navigatie veiliger te bedienen door gesproken Nederlands-talige commando's te geven zoals "Bestemming instellen".

Digital Audio Broadcasting, DAB, is optioneel leverbaar op de High Performance Audio, High Performance Multimedia en Premium Sound Multimedia systemen. DAB-uitzendingen hebben geen ruis en muziek heeft een hoge geluidskwaliteit. Voorlopig zendt Publieke Omroep als enige uit in DAB.

Digitale TV is optioneel voor het 7 inch kleurenscherm beschikbaar. Voor de bediening wordt een separate afstandsbediening meegeleverd. Met deze afstandsbediening kan ook het audio en RTI navigatiesysteem worden bediend.

Geplaatst: 04.03.2010 - 15:52
door Summum
Sodeju, het wordt een compleet rijdend Home Cinema Theater!

Gaaf hoor.

Geplaatst: 04.03.2010 - 16:24
door Hans
Valt voor Bob van Volvotech niet veel meer eer aan te behalen ;-)

Geplaatst: 04.03.2010 - 16:44
door MDA
Oh nee!!! De T5 krijgt 4 cylinders....

Geplaatst: 04.03.2010 - 18:06
door rsnhakan
MauritsvdT schreef:
rsnhakan schreef:[
Afbeelding

Volvonagellak? ;)
Zo ziet het er wel uit.
Je hebt zeker wel interesse in die nagel blingbling omdat je de foto er speciaal bij zet !!
:lol:
Wat is mijn hand toch erg veel veranderd :roll:

Afbeelding

Geplaatst: 04.03.2010 - 18:15
door V480-S60
MDA schreef:Oh nee!!! De T5 krijgt 4 cylinders....
Ja, dat weten we toch. Sorry hoor maar ik kan hier zo moe van worden. Dat heet downsizen. Is al vaker over gesproken.
Helaas het is niet anders.

Geplaatst: 04.03.2010 - 22:50
door Nik0la
Afbeelding
*kwijl kwijl* Mooie foto's op www.swedespeed.com

Geplaatst: 05.03.2010 - 00:39
door MDA
V480-S60 schreef:
MDA schreef:Oh nee!!! De T5 krijgt 4 cylinders....
Ja, dat weten we toch. Sorry hoor maar ik kan hier zo moe van worden. Dat heet downsizen. Is al vaker over gesproken.
Helaas het is niet anders.
Ja, er is hier al veel over gesproken, en die nieuwe zuinige groene 4-cyl zal best een goede motor zijn. Maar om deze nieuwe 4-cyl nou 'T5' te noemen vind ik wel wat ver gaan...

Geplaatst: 05.03.2010 - 07:46
door bart simpson
was MDA4 beter geweest?

Geplaatst: 05.03.2010 - 08:13
door Walter
MDA schreef:
V480-S60 schreef:
MDA schreef:Oh nee!!! De T5 krijgt 4 cylinders....
Ja, dat weten we toch. Sorry hoor maar ik kan hier zo moe van worden. Dat heet downsizen. Is al vaker over gesproken.
Helaas het is niet anders.
Ja, er is hier al veel over gesproken, en die nieuwe zuinige groene 4-cyl zal best een goede motor zijn. Maar om deze nieuwe 4-cyl nou 'T5' te noemen vind ik wel wat ver gaan...
Wel alles lezen hoor :D :
jippen schreef:Even de nieuwe naamgeving van de motoren uit de doeken doen :-)

Zoals u merkt, zal Volvo vanaf nu een nieuwe strategie volgen voor de naamgeving van haar motorisaties.
De reden hiervoor is dat er (niet alleen bij Volvo maar algemeen) steeds minder een logische link bestaat
tussen cylinderinhoud (en/of cilinderaantal) en vermogen van een motor.
Vroeger was doorgaans voor een hoger vermogen een motor met grotere cilinderinhoud nodig.
Tegenwoordig echter is de motortechnologie zodanig geëvolueerd dat ook relatief kleine motorblokken in
staat zijn om hoge vermogens te leveren. Een 2.0-liter motor kan vermogens leveren van pakweg 130 tot
250pk, wat het moeilijk maakt om motoren te blijven vernoemen verwijzend naar hun grootte.
Recentere motoren zijn ook geavanceerder, zodanig dat een recente 2.0-liter mogen vaak meer vermogen
kan produceren dan een oudere 2.5-liter, wat tot een vreemde naamgeving zou leiden: 2.0 met meer pk's
dan 2.5. Concurrenten worstelen met hetzelfde probleem: zo is bv. een BMW 318d helemaal geen 1.8-liter
maar een 2-liter, een C200 CDI is een 2.2-liter enz.
Ten slotte is uiteindelijk in de rij-ervaring ook cruciaal welk vermogen een wagen biedt, en veel minder hoe
groot het motorblok precies is. Om die reden zal Volvo vanaf de lancering van de nieuwe S60 (en eveneens
voor bijna alle motorisaties op de andere modellen) overgaan tot een naamgeving gebaseerd op een letter in
combinatie met een cijfer:
De letter verwijst naar het brandstoftype:
D staat voor diesel
T voor benzine
T... F voor Flexifuel motoren (die zowel op benzine als E85 rijden, vandaar 2 letters)
+ het cijfer erna verwijst naar de geleverde pk's. Hoe hoger het cijfer, hoe meer pk's. Een D5 heeft
dus meer vermogen dan een D4, die op zijn beurt meer vermogen biedt dan een D3. Het vermogen
van een D5 is vergelijkbaar met dat van een T5 of een T5F.
Opm.: 1. om een aantal redenen is de 2.0 T tijdelijk een uitzondering op deze strategie. Deze naam blijft
dus wel degelijk “2.0 T”.
2. De motorisatie met de laagste CO2-uitstoot blijft de DRIVe-badge behouden (ipv. de normale
motor-badge).

Geplaatst: 05.03.2010 - 15:23
door daf46
Hihi,

De Nederlanders krijgen een 'Brutale' S60 en de Belgen een 'Straffe' S60

Vind ik toch straf ;)

Geplaatst: 05.03.2010 - 16:45
door arnow
Brochure en Accessoires boekje kun je al ophalen bij de dealer. Mooie plaatjes staan er in. In het Gold ziet hij er ook erg strak uit. Maar Passion Red is toch het aller mooist!

Geplaatst: 05.03.2010 - 17:32
door codriver
bart simpson schreef:was MDA4 beter geweest?
M(az)DA4 :P

Geplaatst: 06.03.2010 - 11:01
door Sorcerer
MDA schreef:
V480-S60 schreef:
MDA schreef:Oh nee!!! De T5 krijgt 4 cylinders....
Ja, dat weten we toch. Sorry hoor maar ik kan hier zo moe van worden. Dat heet downsizen. Is al vaker over gesproken.
Helaas het is niet anders.
Ja, er is hier al veel over gesproken, en die nieuwe zuinige groene 4-cyl zal best een goede motor zijn. Maar om deze nieuwe 4-cyl nou 'T5' te noemen vind ik wel wat ver gaan...
Daar ben ik het mee eens. Bovendien was de oude T5 zuiniger dan de nieuwe T6 nu. Zeker met de nieuwe techniek was een 5-cilinder nog altijd zuiniger geweest dan een 6-cilinder. Jammer dat ze die zo hebben laten vallen, zeker ook omdat ze zo mooi klinken :(

Geplaatst: 06.03.2010 - 11:21
door rsnhakan
arnow schreef:Brochure en Accessoires boekje kun je al ophalen bij de dealer. Mooie plaatjes staan er in. In het Gold ziet hij er ook erg strak uit. Maar Passion Red is toch het aller mooist!
?? Vandaag naar de dealer (in Almelo) geweest, die wist mij de vertellen dat de brochures pas volgende week komen....
Wel had hij net een uitdraai gemaakt. Hij zei dat de "beginprijs" in Nederland 36900 euro was.. Hij wist alleen niet welke motor.

Geplaatst: 06.03.2010 - 11:50
door bart simpson
Volvo NL heeft nog steeds geen prijzen gecommuniceerd

Geplaatst: 06.03.2010 - 12:53
door Rob M
Dealer Broekhuis in Assen heeft de prachtige brochures al liggen!
Ik was er gisteren voor een standaardreceptje... (koplampje, ruitensproeiervloeistof, bandenspanning, oliecontrole) toen lagen de brochures al in de schappen te pronken! (Henk-Daan, als je meeleest, ik neig toch naar een V60 ;-) )

Geplaatst: 06.03.2010 - 13:50
door John Vermeulen
Vanmiddag even langs de dealer in mijn woonplaats geweest (niet mijn vaste dealer): geen brochures, die komen waarschijnlijk week 12. Verder nog weinig informatie bekend, zo werd gezegd, de auto komt halverwege het jaar op de markt.
Wat mij ook nu weer opvalt is hoe verschillend dealers erin zitten en dat de een veel meer weet dan de ander en dat ook de ene dealer veel alerter is op koopsignalen dan de andere.
Mijn vaste dealer geeft bijvoorbeeld aan dat de auto besteld kan worden zodra de prijzen bekend zijn en dat levering medio augustus niet uitgesloten moet worden. Dat is heel wat anders dan "mijnheer komt u halverwege het jaar nog eens terug".