Pagina 23 van 67
Geplaatst: 20.06.2013 - 21:23
door tomtom
Dan ben ik benieuwd hoe een eenmanszaak gezien wordt; privé of bedrijf?
Re: 19 inch velgen
Geplaatst: 20.06.2013 - 21:24
door tomtom
rrowel schreef:Wat betreft de 19 inch velgen is het heel simple de max. laod voor de 19 inch banden is minder dan die van de 18 inch (ongeveer ruim 600 kg/band) en aangezien het max. laadvermogen ruim 2500kg van een PIH kunnen daarom de 19 inch banden niet gemonteerd worden
Is het nu de load voor de banden of velgen? Je gebruikt beide termen namelijk....
Geplaatst: 20.06.2013 - 21:38
door Superfunky
v60pih schreef:Superfunky schreef: ...
Als jurist zou je moeten weten dat de reflexwerking op de bepalingen uit het consumentenrecht niet geldt voor BV's (jurisprudentie genoeg). In sommige gevallen geldt de reflexwerking wel maar de reeds bestaande jurisprudentie is daar vaag over. Wordt niet gemakkelijk...
Dat weet ik heel goed, maar ik wilde het niet nodeloos ingewikkeld maken. Waar het hier om gaat is de aanschaf van een auto, toch? Ook bij deze transactie stelt de leverende partij de leverings- en garantievoorwaarden. Tenzij ik van Volvo andere voorwaarden ga krijgen dan de particuliere koper, gelden dezelfde voorwaarden voor de garantiebepalingen. De zakelijke koper komt niet eens toe aan het claimen van reflexwerking omdat er op zijn transactie geen andere voorwaarden van toepassing zijn dan op de transactie met een particulier. Waarbij het overigens wel zo is dat de leasemaatschappijen geregeld in ruil voor afgezwakte garantiebepalingen een hogere korting bedingen. Zij hebben dan wel afwijkende bepalingen.
Mocht ik overigens bij levering toch afwijkende bepalingen zien, dan maak ik me daar nog niet heel druk over aangezien ik de tenaamstelling gewoon op mijzelf laat doen. Het juridisch eigendom ligt dan bij mij privé, het economisch bij m'n holding.
Terug naar de kern: in iedere twist omtrent toepasselijkheid van de garantiebepalingen (die dus m.i. voor beide groepen kopers gelijk zijn) ligt de bewijslast bij schade door schuld van de berijder bij Volvo. Volvo kan nooit en te nimmer claimen dat de garantie op een mankement dat niet gerelateerd kan worden de montage van een andere maat velgen, vervalt op grond van het enkele feit dat er andere banden onder zitten. Zal lachen worden, dan kan iedereen met achteraf gemonteerde zon gordijntjes ze nu gaan verwijderen

Re: 19 inch velgen
Geplaatst: 20.06.2013 - 21:42
door Superfunky
rrowel schreef:Wat betreft de 19 inch velgen is het heel simple de max. laod voor de 19 inch banden is minder dan die van de 18 inch (ongeveer ruim 600 kg/band) en aangezien het max. laadvermogen ruim 2500kg van een PIH kunnen daarom de 19 inch banden niet gemonteerd worden
Dat is niet correct. De max aslast van LI 93 is 650 kg. De achteras van een PiH heeft een aslast van 1278. 2x 650 = 1300, dus LI93 is voldoende.
Geplaatst: 21.06.2013 - 21:41
door Hoes
Geplaatst: 21.06.2013 - 22:56
door Bluemagics
Allemaal zakelijke rijders hier hé, we willen factuurtje en afschrijven.

Geplaatst: 21.06.2013 - 23:17
door v60pih
Superfunky schreef: ....
Terug naar de kern: in iedere twist omtrent toepasselijkheid van de garantiebepalingen (die dus m.i. voor beide groepen kopers gelijk zijn) ligt de bewijslast bij schade door schuld van de berijder bij Volvo. Volvo kan nooit en te nimmer claimen dat de garantie op een mankement dat niet gerelateerd kan worden de montage van een andere maat velgen, vervalt op grond van het enkele feit dat er andere banden onder zitten. Zal lachen worden, dan kan iedereen met achteraf gemonteerde zon gordijntjes ze nu gaan verwijderen

Naast Volvo gedoe moet je er niet aan denken dat bij een (letsel)ongeval technisch onderzoek aan je auto wordt uitgevoerd waarbij het gebruik van niet voorgeschreven banden wordt geconstateerd. Heb je naast Volvo ook nog een robbertje te vechten met de verzekering die met het standpunt eigen schuld zal gaan beginnen.
Het vergelijk met zon gordijntjes gaat natuurlijk volledig mank. Theoretisch: De juiste banden zijn noodzakelijk om aan alle veiligheidsaspecten te kunnen voldoen en daarmee een essentieel deel van de auto. Gordijntjes klappen niet en/of lopen niet leeg bij 120 km/hr.
Maar als je er lol in hebt om heel bewust af te wijken van de specs om daarna bij trammelant het gevecht aan te gaan dan moet je dat niet laten.
Het bewuste handelen zal je zeker niet helpen.
Ik ben ondernemer en wil geld verdienen door mijn tijd in mijn zaak te stoppen. Niet om bergen tijd en bergen geld te besteden aan een gevecht; risicoafweging gedaan en tot bovenstaande conclusie gekomen.
Geplaatst: 21.06.2013 - 23:31
door Superfunky
v60pih schreef:Superfunky schreef: ....
Terug naar de kern: in iedere twist omtrent toepasselijkheid van de garantiebepalingen (die dus m.i. voor beide groepen kopers gelijk zijn) ligt de bewijslast bij schade door schuld van de berijder bij Volvo. Volvo kan nooit en te nimmer claimen dat de garantie op een mankement dat niet gerelateerd kan worden de montage van een andere maat velgen, vervalt op grond van het enkele feit dat er andere banden onder zitten. Zal lachen worden, dan kan iedereen met achteraf gemonteerde zon gordijntjes ze nu gaan verwijderen

Naast Volvo gedoe moet je er niet aan denken dat bij een (letsel)ongeval technisch onderzoek aan je auto wordt uitgevoerd waarbij het gebruik van niet voorgeschreven banden wordt geconstateerd. Heb je naast Volvo ook nog een robbertje te vechten met de verzekering die met het standpunt eigen schuld zullen gaan beginnen.
Het vergelijk met zon gordijntjes gaat natuurlijk volledig mank. Theoretisch: De juiste banden zijn noodzakelijk om aan alle veiligheidsaspecten te kunnen voldoen en daarmee een essentieel deel van de auto. Gordijntjes klappen niet en/of lopen niet leeg bij 120 km/hr.
Maar als je er lol in hebt om heel bewust af te wijken van de specs om daarna bij trammelant het gevecht aan te gaan dan moet je dat niet laten.
Het bewuste handelen zal je zeker niet helpen.
Ik ben ondernemer en wil geld verdienen door mijn tijd in mijn zaak te stoppen. Niet om bergen tijd en bergen geld te besteden aan een gevecht; risicoafweging gedaan en tot bovenstaande conclusie gekomen.
Ieder z'n ding, maar voor de goede orde nog één keertje dan.
"Voorgeschreven" door de fabrikant is niets anders dat de fabrikant een product heeft laten "gutachten" met een bepaalde specificatie. De aldus verkregen goedkeuring is de configuratie waarin de auto verkocht mag worden. Verkoopt de fabrikant je een auto die afwijkt van deze goedkeuring, dan pleegt hij een economisch delict en mag die auto niet verkocht worden (bron: RDW).
Dit zegt niets over de wettelijke eisen waaraan een voertuig moet voldoen. Om even bij de banden te blijven: de wet stelt dat de opgegeven aslast het draagvermogen van de banden niet mag overschrijden.
Als je LI91 banden onder je auto legt en je wordt onderworpen aan een voertuigcontrole, krijg je een boete. Heb je LI93 voldoe je aan de wet en krijg je geen boete. Ook voor verzekeraars geldt: het is de wetgever die de regels maakt, niet de fabrikant.
Niets gevecht aan, gewoon kwestie van de regels kennen.
Zodra Volvo gespaart heeft voor een "gutachten" met 18 inch is iedereen save die daaraan twijfelt.
Geplaatst: 21.06.2013 - 23:49
door v60pih
Volgens diezelfde wet moet de auto een typegoedkeuring in NL (EU) hebben. Die goedkeuring wordt verkregen dmv homologatie.
Als je afwijkende velgen/bandenspecs niet zijn gehomologeerd heeft je auto in die configuratie geen typegoedkeuring en mag deze de weg niet eens op.
Volvo kan redenen hebben om een zwaardere loadindex te gebruiken dan theoretisch of wettelijk noodzakelijk (bv. minimaal gewenste veiligheidsfactor). Die afwegingen ken jij niet en dat kan een reden zijn waarom die load wordt voorgeschreven.
Maar nogmaals, neem het risico als je dat wilt.
Geplaatst: 22.06.2013 - 12:59
door tomtom
Up close foto's van Sadia & Thia's:
Geplaatst: 22.06.2013 - 16:44
door volvosan
Thia's zonder plastic zijn best mooi denk ik.
Maarre, zie ik nu dat Volvo standaard Michelin monteert ?? Daar word ik dan wel weer erg blij van.
Of moet hier nog de grote wisseltruc uitgevoerd worden die PON met alle VAG producten doet ? (swap naar keiharde Conti's)
Geplaatst: 22.06.2013 - 19:08
door tomtom
Yep, volgens mij standaard Michelin (in de Duitse folder staan trouwens meerdere keuzes vwb de banden maar dat is voor de normale V60). Niet zo gek hoor dat heeft mijn V70 ook (standaard Pilot Sport 2).
Geplaatst: 22.06.2013 - 21:12
door RichieB
Weet je heel zeker dat je standaard PS2s kreeg? Mijn V70 MY12 stond op Michelin Primacy HP 225/50R17 98W XL.
Geplaatst: 22.06.2013 - 23:20
door tomtom
Ja joh maar die van mij was een T5 uit 2003....dat moet iets meer kleven

!
Geplaatst: 23.06.2013 - 00:55
door Torekov
Thia is optisch 18" ... Sadia optisch 16"
Thia combineert beter met lichte carrosserie kleur , Sadia alleen met donkere carrosserie.
PIH met 1850kg gewicht verdient minimaal 17" extra lucht in de bandjes,
platter is Volvo comfortabel onwaardig ... 3 stellingen van de dag 😉
Geplaatst: 23.06.2013 - 11:39
door jvov60
Tja, het is een kwestie van smaak.
Velgen met kunststof delen erin lijkt mij persoonlijk niet geweldig. Dat kunststof is na 5 jaar eruit en anders in ieder geval vol diepe krassen van de wasstraat bijvoorbeeld. Daarnaast hebben de Thia's ook wel iets van wieldoppen. Maar nogmaals: smaken verschillen en ik vind ze ook niet lelijk!
Ik laat de auto mooi op Sadia's met winterbanden afleveren en hoop in de zomer toch voor prachtige Titania's te gaan.
Minder comfort op 18" is toch bijna niet op te merken t.o.v. 17" hoor ik mensen op het forum hier zeggen? Wat zijn de (comfort) ervaringen van de mensen die de PIH al op 18" rijden?
Geplaatst: 23.06.2013 - 12:04
door Hoes
jvov60 schreef:Velgen met kunststof delen erin lijkt mij persoonlijk niet geweldig. Dat kunststof is na 5 jaar eruit en anders in ieder geval vol diepe krassen van de wasstraat
Dat is ook mijn "angst". Hoe zien die kunststof delen eruit na een paar jaar. Dof? Beschadigd door stoeprandjes?
Ik vond de Thia al bij de presentatie van de auto meteen een mooie velg (maar wist toen niet van de kunststof delen). Ik neig daarom ook naar de Sadia's met eventueel een andere zomervelg.
@Bandenmerk: op veel foto's van de MY13 zijn Conti's te zien. Vind ik ook prima. Heb er zowel op eerdere VW als BMW goede ervaringen mee. Mijn huidige Conti's zijn voor gewisseld na de laatste winter. Ca. 80.000 mee gereden. Achter liggen ze er nu nog op dus die hebben zeker al 95.000 gedraaid. Comfort (heb 16" RFT) vind ik prima.
Geplaatst: 23.06.2013 - 12:42
door Nieuw bakken volvo rijder
Heb ook navraag gedaan voor aflevering op winterbanden maar moet 300 bijbetalen. Hoe is dat bij jullie?
Geplaatst: 23.06.2013 - 12:58
door jvov60
Bij mij hetzelfde bedrag. Vind ik niet te gek, want ze houden de zomerbanden in (zijn niet splinternieuw meer) en demonteren de zomerbanden en monteren de winterbanden.
Geplaatst: 23.06.2013 - 13:10
door Torekov
Hoogwaardig plastic hoeft niet direct te lijden onder de omstandigheden van een wasstraat ,
overigens is de remblokken stof icm met ander vuil in een moeilijk schoon te houden velg .. lees Sadia ... ook geen garantie voor mooi blijven.
De Thia is misschien niet direct mooi maar misstaat het concept van deze hybride niet ,
net als de rest van de wagen straalt het een stuk vooruitstrevendheid uit .
18 inch icm met 40-45 wanhoogte geeft wel degelijk dwarsnaden in het wegdruk nadrukkelijker door. Scheelt uiteraard wel of het een conti of Michelin is ( in het voordeel van de laatste .