Pagina 23 van 48
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 10:37
door diesel01
En toch merk ik in deze stand dat hij direct een paar versnellingen terug gaat, het toerental op 2200 houd waar hij dus direct kracht heeft.
Verder exact dat wat Jalex zegt, automaat is in D heerlijk comfortabel maar relatief laat met terug schakelen.
Ook opschakelen doet hij vlot en wil direct naar het hoogste verzet, bij 80km/u idd 1300rpm.
Op 2 baanswegen met veel Agila's en Meriva's wil ik zo kort mogelijk op de tegengestelde baan zitten, dan pak ik altijd die sportstand.
Wel opletten want het gaat snel veel te hard.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 10:45
door lint
Het nadeel van die huidige sportstand is dat je zelf moet schakelen en daar heb ik nu juist een automaat voor gekocht om dat niet te hoeven doen. Volgens mij was er vroeger een sportstand met aparte schakelaar die de bak wel in de automatische modus hield maar wel met andere schakelmomenten.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 10:46
door Hans oet Twent
Alwin kan de ervaringen beter uitleggen. Hij had en heeft een automaat. Beide 8 traps?
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 12:54
door mga1600
lint schreef:
Het nadeel van die huidige sportstand is dat je zelf moet schakelen en daar heb ik nu juist een automaat voor gekocht om dat niet te hoeven doen. Volgens mij was er vroeger een sportstand met aparte schakelaar die de bak wel in de automatische modus hield maar wel met andere schakelmomenten.
Snap ik niet goed: bij mijn XC60 MY 2017 is in de sportstand ook volledig automatisch te rijden, het gaat alleen feller als je de pook naar links zet en verder niets doet: de motor trekt veel verder (en harder) door in de toeren, en bij gas loslaten remt de auto wat sterker op de motor. Het wordt er een beetje andere auto van die beter door de bochten trekt . Zelf schakelen kan natuurlijk ook (met pook of met de flippers) maar dat is in ons vlakke land geen noodzaak. Meestal rij ik ‘gewoon’ automatisch en comfortabel , maar bij erg bochtige of smalle wegen zet ik hem wel in de S stand omdat je dan meer controle over de auto krijgt omdat hij gemakkelijker door de bocht ‘trekt’.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 13:39
door lint
Dan ga ik het toch nog eens uitproberen, dus met de pook naar links blijft de bak automatisch schakelen?
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 14:03
door PGV90
Ik gebruik de S stand voornamelijk gedurende de vakantie, met zwaarder beladen auto,
en in de bergen, zowel bergop (hoger in de toeren) en bergaf (remt dan veel beter bij).
In die stand naar links blijft de bak automatisch schakelen, maar kan ook handmatig op- of af-geschakeld worden, waarna de automaat bij te lage toeren vanzelf weer naar automatisch gaat.
(dit is dus in een 2016 XC70 met 8-traps GT).
Terug naar de V90,
ik ben wel benieuwd wat de GT in de V90 doet bij stand naar links - zelfde schakel programma, met de optie voor handmatig?
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 15:33
door mga1600
lint schreef:
Dan ga ik het toch nog eens uitproberen, dus met de pook naar links blijft de bak automatisch schakelen?
Zeker....!
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 16:29
door lint
Weer wat geleerd, het werkt inderdaad maar ik vind het wel wat zenuwachtig rijden. Normaal maakt mijn motor niet van die hogere toerentallen en er gaan dagen voorbij zonder dat er meer dan 3000 toeren worden gemaakt. Zal zeker met mijn "man van bepaalde leeftijd" te maken hebben.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 17:51
door mga1600
lint schreef:
"man van bepaalde leeftijd"
Het is onrustiger, dat klopt. Het systeem doet overigens niet aan leeftijdsdiscriminatie hoor, ik ben hard op weg om 69 te worden maar mijn auto en ik houden allebei wel van ‘een beetje pit’ zo nu en dan.....als het verkeerstechnisch kan.... en mijn vrouw er niet bij is....
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 18:07
door lint
Dat zijn wel twee essentiële voorwaarden .....als het verkeerstechnisch kan.... en mijn vrouw er niet bij is....
Toch denk ik dat die sportstand niet mijn favoriet gaat worden.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.12.2017 - 20:00
door Hans oet Twent
PGV70 schreef:
Ik gebruik de S stand voornamelijk gedurende de vakantie, met zwaarder beladen auto,
en in de bergen, zowel bergop (hoger in de toeren) en bergaf (remt dan veel beter bij).
In die stand naar links blijft de bak automatisch schakelen, maar kan ook handmatig op- of af-geschakeld worden, waarna de automaat bij te lage toeren vanzelf weer naar automatisch gaat.
(dit is dus in een 2016 XC70 met 8-traps GT).
Terug naar de V90,
ik ben wel benieuwd wat de GT in de V90 doet bij stand naar links - zelfde schakel programma, met de optie voor handmatig?
U mag wel een keer rijden hoor.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 24.12.2017 - 11:24
door Basher
Deleted
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 24.12.2017 - 11:25
door Basher
Uit de manual van de V90 lijkt idd de S stand verdwenen en de pook naar links volledig Manual te zijn (tot het toerental te laag is). Jammer, gebruik de S nu (v60 D4 GT8) erg veel. Gelukkig wel de paddles mee besteld, rij ik op de snelweg altijd mee ivm responsiveness en remmen op de motor. Nog 4 weekjes...(v90 d4 gt8 momentum, pine grey, B&W introline, Scandinavian Line, paddles, 18 inch Turbines, achterruitrijcamera, verl.pack 2, bagagemat, dakdragers & kettingen)
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 14:56
door Hans oet Twent
Vandaag de Koetse op de 10000 gezet. Binnen 6 weken na ontvangst. Afgelopen week weinig gereden naar verhouding. Zelfs 2 dagen waarbij de piepe niet warm is geworden.
Maar goed de eerste Update dan maar.
- Algemene indruk -
Mooie auto, zit goed in elkaar geschroefd. Loopt als een tierelier maar is wel grooooot! In een Parkhaus/parkeergarage is het toch onder het motto van Vake Bin Ie Te bange er doorheen tuffen. Alle piepers etc gaan tekeer als een idioot. Je weet dan niet meer waar je moet kijken. Op je display of voor/naast je... ik denk dan maar gewoon gas d'r op en we horen het wel. De 8 traps automaat is echt een hele fijne toevoeging. Daarmee wordt je nog luier immers je zit in de zetel en je trekt de koetse als het ware aan. Zeer plezierig. Met name in de file, stad geeft de automaat je wel een hoop rust. Nadelen heeft het ook. Je rijdt te vaak te snel. Je hoort nl niet zo heel veel motor geluid. Een ander nadeel tov de handbak is dat de kickdown te vaak te snel inschakeld bij mijn rijstijl. Ik nam een rotonde in een stad/dorp altijd in de 3 en trok dan redelijk door richting de 60km/h bijvoorbeeld

Doe je dat nu, dan schakelt de bak terug en voel je de kickdown. Persoonlijk vind ik dat Ruk. Auf der Autobahn bij hoge snelheden moet ik me er aan wennen om de manueel stand misschien wat vaker te gebruiken. Wellicht zou ik dat ook in de stad/dorp moeten doen. Nogmaals ik ben blij met de automaat maar mis toch ook de handbak.
Interieur kleuren combinatie Amber kleurig bankstel met zwarte hemel en vloer bedekking is top!
Design vaste trekhaak is hetzelfde als die van een wegklapbare. De kleur had met zwart moeten doen en niet metaal/zilverachtig. Lijkt wel of het materiaal geschoopeerd is. Ik denk er heel hard over na om de haak weer neutraal Zwart te gaan spuiten. Wellicht dat hij dan minder opvalt onder de auto.
- Kwaliteit -
Er zit geen rammeltje in de auto helemaal niks. Alles is keurig afgewerkt en de auto klopt gewoon. Het werkt zoals het bedoelt is. Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik geen fan ben van een leren bankstel in de auto. Stof is wat mij betreft veel plezieriger. Niet makkelijker schoon te houden maar gevoel is wat mij betreft plezieriger. Bovendien behoudt stof beter de structuur van de stoel. Dat doet leer absoluut niet. De eerste plooien zitten al in de berijders stoel en dat is zo jammer want daarmee zie je dat de auto gebruikt is. Niet dat dat erg is maar persoonlijk vind ik dat ruk. Ik hou m'n hart vast hoe dat straks in de zomer gaat. Of ik dan doordat het warm is de auto uit drijf en mijn kostuum aan de konte vast plakt. Zo jammer dat een combinatie met stoffen bekleding niet mogelijk was. Nu heb ik ook amber kleurig leer. In combinatie met het regelmatig rijden met een spiekerbokse aan de konte moet je dat wekelijks reinigen. Tenzij je 200km per week tourt dan niet maar in mijn geval wel. Ik maak dus wekelijks de leren zetels met een leer reiniger uit mijn eigen assortiment schoon. Daar kan Volvo niets aan doen dat is een eigenschap van leer.
De rubber matten kwaliteit die Volvo had in de tijd van de V70N is ver maar dan ook ver te zoeken! De kwaliteit van tegenwoordig haalt het op geen stukken na meer. Functie blijft hetzelfde dat is geen discussie. Ook de kwaliteit van de matten in de V70NN was al minder dan uit de V70N periode.
Kortom;
Ben SUPER tevreden en blij met deze auto...... een paar dingetjes zou ik denk ik toch anders gedaan hebben. Maar achteraf Kiek ie een Koe in de konte en dat werkt dus niet. We gaan de overige 170 doezend km genieten in deze V90.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 16:33
door BendW
Vroeger waren de rubber matten van "echt" rubber,natuur rubber...tegenwoordig is het gewoon plastic,..nagemaakt kunst of rubber...verschil in kwaliteit is idd erg groot.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 16:42
door lint
Weer een leuke update van een tevreden gebruiker. Het amber kleurig leren interieur is geweldig fraai om te zien dan maar wat vaker met de leerreiniger aan de gang.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 17:35
door toppertje
grappig, dat van die wintermatten was mij ook al opgevallen, zal wel met kostenbesparing oid. te maken hebben
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 18:41
door D5R-Design
Weer donders mooi opgeschreven Han..
Als schrijvers ben Jij en Ger de favoriete..
Heelijk om te lezen..
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 18:42
door Hans oet Twent
D5R-Design schreef:
Weer donders mooi opgeschreven Han..
Als schrijvers ben Jij en Ger de favoriete..
Heelijk om te lezen..
Dank U!
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 28.12.2017 - 19:01
door Fredhead
Knappe review zo Han!
Zou eens een keer in een blaadje van Volvo moeten komen.