Pagina 23 van 31

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 13:15
door Almerev70
DAS begeleid je bij aankoop, regelt aankoop, transport en invoer.
Je kan uiteraard zelf naar de garage toe en onderhandelen en dan DAS de rest laten doen. Is allemaal mogelijk. Je kan ook een aankoop keurig en poetsen laten doen.
Ik heb goede ervaring met DAS. Kosten vallen erg mee.
Ik heb de auto op de gok gekocht, zonder proefrit.
Ze doen trouwens alleen zaken met merkdealers, en niet met handelaren en particulieren.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 13:45
door diesel01
Almerev70 schreef: 13.08.2024 - 13:15 DAS begeleid je bij aankoop, regelt aankoop, transport en invoer.
Je kan uiteraard zelf naar de garage toe en onderhandelen en dan DAS de rest laten doen. Is allemaal mogelijk. Je kan ook een aankoop keurig en poetsen laten doen.
Ik heb goede ervaring met DAS. Kosten vallen erg mee.
Ik heb de auto op de gok gekocht, zonder proefrit.
Ze doen trouwens alleen zaken met merkdealers, en niet met handelaren en particulieren.
Mja, ik heb er een paar laten offreren en zit toch aan een kleine 2k aan kosten boven op de auto.
Relatief lage inruil eigen auto en dus moet er toch fors bijgelegd worden.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 14:53
door Gouwe
DAS moet je niet gebruiken om je auto te verkopen inderdaad, dat moet je gewoon zelf doen dan.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 15:03
door diesel01
Gouwe schreef: 13.08.2024 - 14:53 DAS moet je niet gebruiken om je auto te verkopen inderdaad, dat moet je gewoon zelf doen dan.
Nu moet ik een beetje gaan opletten, binnen no-time heb je een PB...
Maar dat zelf verkopen mbv bijv Marktplaats trekt op z'n zachts gezegd nogal bijzonder volk aan.
Mensen die geen vol zinnen spreken en dan graag met broer en neven langs komen om de auto op te halen.
Het is daarom wel zo fijn om het 1 achter te laten en het ander mee te nemen.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 15:08
door raspaardje
Je kan met Autoscout24 beginnen?
De serieuze koper kijkt sowieso verder dan MP, denk ik.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 15:16
door diesel01
Klopt hoor maar dat zelf verkopen ga ik niet doen, men koopt zonder garantie maar het kan soms heel vervelend zijn voor de nieuwe eigenaar wanneer er kort na aankoop dingetjes zijn en ik heb geen zin in discussies.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 15:35
door Gouwe
Om gezeik te voorkomen heb je het verkoopcontract van de ANWB: https://merk.anwb.nl/m/1c25461780d5d08/ ... ertuig.pdf
Wil een koper hier niet aan dan prima, verkoop ik de auto aan een ander.
Maar als je niet zelf wil verkopen moet je ook accepteren dat de "inruilservice" geld kost.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 13.08.2024 - 15:36
door raspaardje
Dan moet je ook accepteren dat je daar wat extra geld voor over moet hebben.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 19.10.2024 - 19:39
door raspaardje
Vandaag wat favoriete zenders veranderd nav het verschil in geluidskwaliteit tussen FM en DAB; dat scheelt idd best wat! Via DAB lijkt er minder achtergrondgeruis doorgegeven te worden, kan me voorstellen dat dat op de lange duur minder vermoeiend luisteren is.

Vorige week is er na 17k km ook weer nieuwe olie en filter ingegaan, vandaag heb ik de differentieel- en bakolie van de Fiat op de oprit ververst...:)
20241019_175701.jpg

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 19.10.2024 - 19:49
door mees
Zo dan :(

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 19.10.2024 - 19:57
door EVO500
DAB is inderdaad beter.
PS: Is dat de plug van je bakolie van de fiat of volvo?
Op zich goede zaak (of het nu de Fiat of Volvo is) dat de magneet de ijzer slijpsels mooi opvangt! Goed schoonmaken en ALTIJD zorgen voor een nieuwe (koperen) revet!
Zag het ook bijna altijd (ene keer iets meer als de andere keer), ieder jaar deed ik om de 20-25K altijd een Olie wissel, icm bougies, luchtfilter om alles altijd fris te houden.
Toen een paar keer de oude revet gebruikt en het draad in de carter pan dolgedraaid (2 dagen voordat ik op vakantie ging....)
Snel een overtapte maat erin getapt met grotere olieplug...pfff dat was ff stress.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 19.10.2024 - 20:08
door raspaardje
Plug is van de bak van de Fiat.
Idd magnetisch en het slijpsel is niet ongewoon bij deze auto. Ben benieuwd of het nu helemaal als een warm mes door de boter gaat. Want het schakelde al fantastisch en dat wil ik graag zo houden...:)

Geen nieuwe sluitringen gebruikt en de boel met beleid weer vastgedraaid.

185 pk en 300 Nm op 1050 kg is andere koek dan zo'n lompe V60; waar ik me met de V60 altijd gedraag wil ik met de Fiat de gripgrens maar al te graag opzoeken...:)

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 19.10.2024 - 20:10
door RZA
@Evo: Waarom altijd een nieuwe koperen revet/ring? Wat ik doe (niet bij de Volvo overigens) is het koper roodgloeiend maken in een vlam en dan laten schrikken in water, waarna het koper weer mooi zacht is en de plug weer goed afsluit. Zonder verhitten riskeer je idd dat ie lekt en dat je dan te hard gaat aandraaien (hoewel ik altijd momentsleutel gebruik hiervoor met max aanhaalmoment).

Goed bezig Raspaardje! Altijd goed zulk onderhoud.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 11:26
door wasbeer2006
Wat jij doet kan ook. Het is meer dat als het wel gaat lekken er aangegeven wordt gebruik een nieuwe.
Als je het netjes doet zonder beschadigen werkt jouw methode ook.

De vraag is altijd neem je het risico.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 12:29
door EVO500
RZA schreef: 19.10.2024 - 20:10 @Evo: Waarom altijd een nieuwe koperen revet/ring? Wat ik doe (niet bij de Volvo overigens) is het koper roodgloeiend maken in een vlam en dan laten schrikken in water, waarna het koper weer mooi zacht is en de plug weer goed afsluit. Zonder verhitten riskeer je idd dat ie lekt en dat je dan te hard gaat aandraaien (hoewel ik altijd momentsleutel gebruik hiervoor met max aanhaalmoment).
Het koper "deukt" enigszins in en zorgt voor de correcte afsluiting bij meestal wat lagere aandraaimomenten. Als deze een keer gebruikt is, is deze platter geworden en is deze rek eruit en vervormt met kans op lekken.
Gevolg bij mij was dat je dan h'm even net wat vaster draait. Gezien het materiaal van de bak van Aluminium is en dus een stuk minder sterk is (de rek eruit is op de ring), draai je vlug te hard en ben je je draad kwijt in de pan als je pech hebt.
Gezien de ringen nog geen euro kosten is het daarom gewoon aan te bevelen.
-
Misschien niet hellemaal vergelijkbaar maar komt op hetzelfde neer met cilinderkopbouten. Zijn bijna altijd rekbouten en mogen maar een keer gebruikt worden.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 12:36
door EVO500
raspaardje schreef: 19.10.2024 - 20:08 185 pk en 300 Nm op 1050 kg is andere koek dan zo'n lompe V60; waar ik me met de V60 altijd gedraag wil ik met de Fiat de gripgrens maar al te graag opzoeken...
Is ook een heel andere auto en daarom zeker niet minder leuk :-D

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 12:49
door RZA
EVO500 schreef: 20.10.2024 - 12:29
RZA schreef: 19.10.2024 - 20:10 @Evo: Waarom altijd een nieuwe koperen revet/ring? Wat ik doe (niet bij de Volvo overigens) is het koper roodgloeiend maken in een vlam en dan laten schrikken in water, waarna het koper weer mooi zacht is en de plug weer goed afsluit. Zonder verhitten riskeer je idd dat ie lekt en dat je dan te hard gaat aandraaien (hoewel ik altijd momentsleutel gebruik hiervoor met max aanhaalmoment).
Het koper "deukt" enigszins in en zorgt voor de correcte afsluiting bij meestal wat lagere aandraaimomenten. Als deze een keer gebruikt is, is deze platter geworden en is deze rek eruit en vervormt met kans op lekken.
Gevolg bij mij was dat je dan h'm even net wat vaster draait. Gezien het materiaal van de bak van Aluminium is en dus een stuk minder sterk is (de rek eruit is op de ring), draai je vlug te hard en ben je je draad kwijt in de pan als je pech hebt.
Gezien de ringen nog geen euro kosten is het daarom gewoon aan te bevelen.
-
Misschien niet hellemaal vergelijkbaar maar komt op hetzelfde neer met cilinderkopbouten. Zijn bijna altijd rekbouten en mogen maar een keer gebruikt worden.
Volgende keer dan maar setje koperen ringen erbij kopen. Voor het geld hoef je het idd zeker niet te laten. Ik dacht dat verhitten afdoende was maar makes sense wat je schrijft.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 16:15
door Bart
raspaardje schreef: 19.10.2024 - 19:39 Vandaag wat favoriete zenders veranderd nav het verschil in geluidskwaliteit tussen FM en DAB; dat scheelt idd best wat! Via DAB lijkt er minder achtergrondgeruis doorgegeven te worden, kan me voorstellen dat dat op de lange duur minder vermoeiend luisteren is.

Vorige week is er na 17k km ook weer nieuwe olie en filter ingegaan, vandaag heb ik de differentieel- en bakolie van de Fiat op de oprit ververst...:)

20241019_175701.jpg
Zo dan, dag magneetje doet zijn werk goed! Mooi man, en lekker dat je dat je allemaal zelf kunt!

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 17:31
door raspaardje
EVO500 schreef: 20.10.2024 - 12:29
RZA schreef: 19.10.2024 - 20:10 @Evo: Waarom altijd een nieuwe koperen revet/ring? Wat ik doe (niet bij de Volvo overigens) is het koper roodgloeiend maken in een vlam en dan laten schrikken in water, waarna het koper weer mooi zacht is en de plug weer goed afsluit. Zonder verhitten riskeer je idd dat ie lekt en dat je dan te hard gaat aandraaien (hoewel ik altijd momentsleutel gebruik hiervoor met max aanhaalmoment).
Het koper "deukt" enigszins in en zorgt voor de correcte afsluiting bij meestal wat lagere aandraaimomenten. Als deze een keer gebruikt is, is deze platter geworden en is deze rek eruit en vervormt met kans op lekken.
Gevolg bij mij was dat je dan h'm even net wat vaster draait. Gezien het materiaal van de bak van Aluminium is en dus een stuk minder sterk is (de rek eruit is op de ring), draai je vlug te hard en ben je je draad kwijt in de pan als je pech hebt.
Gezien de ringen nog geen euro kosten is het daarom gewoon aan te bevelen.
-
Misschien niet hellemaal vergelijkbaar maar komt op hetzelfde neer met cilinderkopbouten. Zijn bijna altijd rekbouten en mogen maar een keer gebruikt worden.
Er is hier niet eens sprake van een koperen ring. En het aandraaimoment betreft 40 - 53 Nm. Allemaal niet spannend.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 20.10.2024 - 17:33
door raspaardje
EVO500 schreef: 20.10.2024 - 12:36
raspaardje schreef: 19.10.2024 - 20:08 185 pk en 300 Nm op 1050 kg is andere koek dan zo'n lompe V60; waar ik me met de V60 altijd gedraag wil ik met de Fiat de gripgrens maar al te graag opzoeken...
Is ook een heel andere auto en daarom zeker niet minder leuk :-D
Zo is het.
Nog echt rijden ipv gereden worden.