Pagina 24 van 31

Geplaatst: 08.02.2009 - 07:03
door Edgar
Volgens mij kijkt Tunex de auto niet eerst (globaal) na voor dat hij gaat tunen meen ik...

Ik geloof ook absoluut niet dat je problemen door de tuning komen, en of het het versnelt heeft... zou kunnen... Maar dat moet je wel flink gebruik hebben gemaakt van je extra vermogen. Met andere worden hem op de staart getrapt. Als je die rijstel hebt (geen schande hoor) dan was het zonder tuning net zo snel gegaan. Heb je een "normale" rijstel dan heeft de tuning dit niet versnelt, in tegendeel. Met meer koppel (Nm's) hoef je minder te doen om voorruit te komen.

Geplaatst: 11.02.2009 - 22:46
door Maarten Voogel
"Volgens mij kijkt Tunex de auto niet eerst (globaal) na voor dat hij gaat tunen meen ik... "

Ik heb mijn vorige V70 laten chippen bij Rica , en die keken ook nergens naar. Dus ik zie geen reden om niet naar Tunex te gaan.

Geplaatst: 12.02.2009 - 10:56
door Edgar
Maarten Voogel schreef:"Volgens mij kijkt Tunex de auto niet eerst (globaal) na voor dat hij gaat tunen meen ik... "

Ik heb mijn vorige V70 laten chippen bij Rica , en die keken ook nergens naar. Dus ik zie geen reden om niet naar Tunex te gaan.

Voor jou misschien niet, voor mij wel. Ligt er uiteraard ook aan of je met een nieuwe auto komt of één met 200.000 op de teller...
En voor de prijs wat Tunex vraagt kun je idd niet te veel tijd in een auto stoppen en is maatwerk onmogelijk.

Geplaatst: 13.02.2009 - 16:30
door obelix
Maatwerk? globaal nakijken ?
Rica prikt inderdaad je auto op de laptop en zet de software erop en klaar!
je krijgt een A4tje mee als bewijs en je legt bijna €700 neer.

Tegenwoordig hoor ik hele andere bedragen...

En de mijne was 6 jaar oud en stond iets van 120.000 km op.

Ik heb nog gezocht maar geen schema of software gevonden zodat ik het zelf kan doen dus..

-ben er trouwens nog steeds tevreden mee.

Geplaatst: 13.02.2009 - 16:43
door Edgar
Idd standaard een tuning laden is niet zo moeilijk, vandaar dat sommige voor een appel en een ei tunen. Je moet het dan alleen wel inkopen. Zelf een programma op maat voor een auto schrijven is ander werk.

Daar zou ik zelf niet aan beginnen :shock:....

En als je tevreden bent is er toch niets aan de hand :wink:

Geplaatst: 13.02.2009 - 17:13
door obelix
Ik betwijfel of Rica of wie dan ook het stukje software zelf schrijven.
het stukje software zal voor ieder gelijke type motor identiek zijn.
men doet iets met turbo druk en dat zal slechts 1 parameter zijn in de lijst met mogelijkheden.

Wat ik achteraf wel jammer vind is dat je niet een mooi overzicht krijgt met een soort before & after picture.

Daar zul je dan de rollenbank voor op moeten, misschien kan ik dat alsnog eens doen.

En inderdaad er is niets aan de hand.
kwestie van vraag en aanbod maar wel kritisch blijven.

En zodra je weg rijdt met een fluitende turbo en lekker in je stoel word gedrukt dan vergeet je vrij snel wat je ervoor betaald hebt.

Geplaatst: 13.02.2009 - 17:52
door Edgar
Er zijn meerdere tuners die hun software echt zelf schrijven. JD enginering en Hartog tuning doen dit in ieder geval wel. Deze twee heb ik ook hoog zitten. Ze zijn soms een halve of hele dag met een auto bezig, en dat is niet voor één parameter.

En het wegrijden met fluitende turbo en in stoel gedrukt worden zo als je schrijft lijkt idd leuk... Er zijn idd tuners die zo tunen.. maar daar heb je weinig aan. Je moet een mooie curve hebben over het hele toerengebebied, om effect te hebben van je tuning. :wink:

En ik ben het met je eens dat je kritisch moet zijn!

Geplaatst: 13.02.2009 - 22:47
door Frenk
Sorry jongens...maar nu wil ik toch even tussenkomen ivm die zogezegde "persoonlijke tuning"...

We hebben gelukkig dit zeer goed forum om onze gedachten eens te wisselen ivm onze passie ttz Volvo, maar...wat een gelul zeg over die tuning.

De meesten onder jullie moeten toch weten dat de huidige moderne motoren vanuit de fabriek zeer goed worden afgesteld en geregeld.

In mijn buurt bevindt zich ECG (Engine center Gent) en uit goede bron mag ik zeggen dat er quasi geen verschil zit op het vermogen van hetzelfde type motor.

Wanneer we dan die motor gaat tunen gebeurt dit door een programma die de originele software van het motormanagement voor een deel overschrijft (het wijzigen van X aantal parameters dus). Naargelang het type motor kan men het vermogen en ook het koppel doen stijgen.

Het is juist dat bepaalde tuners hun programma aanpassen maar dit is eerder in het belang van de transmissie en de koppeling.

Wij zijn geen circuitracers waar een paar pk een overwinning kan kosten.

Belachelijk en snobisme dus om te muggeziften over een paar luttele pk's die wegens "persoonlijke tuning" meer worden verkregen, om dan nog te zwijgen over de prijs die daar werd voor betaald.

Begrijp me niet verkeerd...er zijn inderdaad bedrijven die gaan voor maatwerk, maar 95% kiest voor veilige tuning en gaat het warm water niet opnieuw uitvinden.

We eten dus allemaal uit het zelfde potje...

Sorry hoor, maar het moest er even uit.

Geplaatst: 15.02.2009 - 16:12
door Frenk
Oei... :roll:

Geen reactie meer :(

Niemand heeft dit persoonlijk genomen hoop ik :?:

Geplaatst: 15.02.2009 - 16:21
door Henriëtte
Ik denk dat je wel gelijk hebt. En wat PdJ al zei paar berichtjes terug:
ik geloof best dat de tuning helpt om bepaalde slijtage processen te versnellen. En hoeveel PK s win je dr nou mee in de meeste gevallen?
Koop dan gelijk een zwaardere motor, maar ja die prijsverschillen zijn best groot, maar als je het blok gaat tunen en de boel loopt in de soep, ben je meer geld kwijt. Ook remmen etc moeten aangepast worden en dat vergeten een hoop mensen.

Geplaatst: 15.02.2009 - 18:42
door huut
Wie weet ongeveer bij benadering wat de winsten zijn van een v50 2.0d na tuning.
Het gaat mij dan voornamelijk om 0-100 en 80-120. Topsnelheid interesseert mij niet.

Geplaatst: 22.02.2009 - 20:31
door Edgar
Frenk schreef:Oei... :roll:

Geen reactie meer :(

Niemand heeft dit persoonlijk genomen hoop ik :?:
Zo weer terug van vakantie :D

Ben het niet met je eens :wink: Met name bij VW/Audi zover ik weet zijn er veel verschillen in PK's en Nm's bij nieuwe auto's met de zelfde motor.

Mij A4 had standaard 155 PK ipv 163 wat hij moest hebben... Maar het koppel was weer hoger +/- 400 Nm ipv 350...

Geplaatst: 23.02.2009 - 21:40
door obelix
Frenk schreef:Oei... :roll:

Geen reactie meer :(

Niemand heeft dit persoonlijk genomen hoop ik :?:
Kon niet meer inloggen :)
Mijn reactie is denk ik ongeveer gelijk aan die van Frenk.

Het chippen is leuk en doet veel (als je er 30 pk of zo bij krijgt)
Het maatwerk verhaal is meer voor diegene die het als een sport gaan zien om toch nog 1 paard en een beetje meer te krijgen.
Ook leuk! maar is niets voor mij.

Misschien ga ik nu eens kijken hoe ik een tv in die navigatie kan proppen. Slaat misschien nergens op... maar dat vind ik nu leuk om te doen.

En dat is waar het om gaat toch? de lol die je beleeft met je speeltjes.

Geplaatst: 23.02.2009 - 21:52
door Grootje
Dat is het hoor obelix! Als je echt niet vooruit komt kan ik me het voorstellen, maar meestal heb je het niet echt nodig.

Oh ja wel uitkijken dat de politie niet ziet dat je voorin tv kijkt! haha

Geplaatst: 24.02.2009 - 08:45
door Edgar
obelix schreef: Het maatwerk verhaal is meer voor diegene die het als een sport gaan zien om toch nog 1 paard en een beetje meer te krijgen.
Maatwerk is zeker bij een gebruikte auto belangrijk, rekening houdend met de koppeling, staat van de auto etc... Heeft niets te maken met 1 PK meer. Waarom denk je dat (bijv Hartog) elke auto op maat tuned? Het zou een stuk sneller gaan om overal het zelfde programma te laden...
Ben het dus ook niet eens met Frenk, tuners die geen maatwerk leveren kopen hun software in. Ze zijn niet zelf instaat op een programma te schrijven... dat is veel onveiliger! En.. echt, elke nieuwe of gebruikte auto met de zelfde motor is anders... Dat is de laatste jaren door genoeg autobladen en autoprogamma's bewezen :wink:

En... een goede of slechte tuner is alleen te beoordelen door een andere goede tuner...

Geplaatst: 24.02.2009 - 12:11
door Grootje
Helemaal mee eens Edgar!! ::D

Geplaatst: 24.02.2009 - 20:28
door huut
Wie weet ongeveer bij benadering wat de winsten zijn van een v50 2.0d na tuning.
Het gaat mij dan voornamelijk om 0-100 en 80-120. Topsnelheid interesseert mij niet.


Niemand die dit bij benadering weet????

N.a.v. de oplaaiende discussie of maatwerk nou wel nodig is ben ik inderdaad ook gaan twijfelen of die laatste pk's nou wel zo zinvol zijn. Kan hem namelijk ook gewoon bij de garage waar ik mijn auto heb gekocht Rica laten tunen. Aangezien het een nieuwe auto is ben ik ook niet zo bang dat er in de tuning al rekening gehouden moet worden met slijtage oid.

Volgende vraag:
Is het dan ook nog wel nodig om 10.000km te wachten of kan het dan sowieso nu ook al aangezien het toch geen maatwerk is????

Geplaatst: 24.02.2009 - 20:41
door Hjalmar
Volgens BSR Sweden zijn dit de gegevens die je krijgt voor en na tuning

Acceleratie in km/h.
80-120, 3e versnelling voor 7,4 sec na 6,3 sec verbetering 15 %
80-140, 4e versnelling voor 12,3 sec na 10,9 sec verbetering 12 %
100-150, 4e versnelling voor 13,1 sec na 10,8 sec verbetering 18 %

Geplaatst: 24.02.2009 - 21:16
door Edgar
Je hoeft echt geen 10.000km te wachten, Rica, of Hartog zijn aan te bevelen. Hartog biedt voor het zelfde geld wel maatwerk.. je kunt dus ook je persoonlijke wensen kenbaar maken. Zuiniger, koppel onderin, etc...

Geplaatst: 07.03.2009 - 17:16
door CptCaveman
Klopt het dat je bij tuning van een benzinemotor altijd Super98 moet tanken?