als ik echt zo duidelijk detonatie kan horen zoals in het filmpje, dan ben ik heeel blij.
daarna gaan we misschien eens denken over knock control.
Volvo 164
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Change of plan BIG TIME!
Zoals sommige van jullie al weten ben ik sinds kort turbo loos!
Ik heb de turbo spullen verwijderd nadat ik de voor en nadelen eens goed op een rij gezet heb.
Naast dat het rijden met de auto erg plezierig is/was (bijna een rouw advertentie..) zijn het toch de nadelen die zwaarder wegen.
De grootste problemen die ik ervaren heb zijn:
-Hitte, heeeel veel hitte! doordat er erg veel uitlaat in de motorruimte aanwezig is wordt het onder de kap enorm heet smeltende draden, en verf tot gevolg.
-In een poging om de hitte problemen tegen te gaan (grote olie koeler) kwam ik enorm in ruimte gebrek (waarom zit het olie filter aan de zelfde zijde als de uitlaat terwijl de andere kant van het blok helemaal leeg is??) uiteindelijk zou ik de olie toch weer opwarmen door de hoge koelwatertemp (100graden soms, gelukkig onder druk).
-lekkende klepgeleiders/kleprubbers (hitte, nogmaals) met als gevolg blauwe rookwolken en oliegebruik ....
Tijdens een klus onder de motorkap (gescheurd spruitstuk 10mm gietijzer!) heb ik besloten een einde te maken aan het project TURBO..
het kost een volle dag om de inlaat, turbo en uitlaat spruitstukken te verwijderen.
Het rijden met Turbo is een geweldig gevoel, als de boost er is gaat de auto als een raket! 180 aan het einde van de oprit? geen probleem, piepende banden tot ver na het stoplicht? geen probleem onderhoud en betrouwbaarheid? Probleem! Ooit komt er wel weer een turbo om de hoek, maar waarschijnlijk niet op een volvo blok (toyota 2jz :shock: ). maar wel voorzien van betere spuitstukken door de opgedane kennis.
Ik heb enorm veel over onze motoren en motoren en motormanagement in het algemeen geleerd tijdens dit project, ik heb leren tig lassen en ben een geoefend troubleshooter als het gaat over de motor en de elektronica.
Aangezien ik na het terugbouwen van het 'originele' systeem (nogsteeds megasquirt en nog steeds met 3" uitlaat
) nog steeds zit met een cilinderkop die niet meer opperbest is heb ik een cilinderkop aangepakt met de luchtfrees (uitlaatkanalen geoptimaliseerd) en ik laat grotere kleppen en dubbele klepveren monteren. samen met een hogere compressie en sport/semi race nokkenas zal ik toch een auto hebben met wat meer Oempff als volvo bedoelt heeft 
Ik kijk terug op een geslaagd project, volgende project? toyota w58 versnellingsbak monteren
Opdat wij nooit zullen vergeten:

Volvo B30f + Holset Hx35 turbo, 0,7bar boost 250+ pk.
Zoals sommige van jullie al weten ben ik sinds kort turbo loos!
Ik heb de turbo spullen verwijderd nadat ik de voor en nadelen eens goed op een rij gezet heb.
Naast dat het rijden met de auto erg plezierig is/was (bijna een rouw advertentie..) zijn het toch de nadelen die zwaarder wegen.
De grootste problemen die ik ervaren heb zijn:
-Hitte, heeeel veel hitte! doordat er erg veel uitlaat in de motorruimte aanwezig is wordt het onder de kap enorm heet smeltende draden, en verf tot gevolg.
-In een poging om de hitte problemen tegen te gaan (grote olie koeler) kwam ik enorm in ruimte gebrek (waarom zit het olie filter aan de zelfde zijde als de uitlaat terwijl de andere kant van het blok helemaal leeg is??) uiteindelijk zou ik de olie toch weer opwarmen door de hoge koelwatertemp (100graden soms, gelukkig onder druk).
-lekkende klepgeleiders/kleprubbers (hitte, nogmaals) met als gevolg blauwe rookwolken en oliegebruik ....
Tijdens een klus onder de motorkap (gescheurd spruitstuk 10mm gietijzer!) heb ik besloten een einde te maken aan het project TURBO..
het kost een volle dag om de inlaat, turbo en uitlaat spruitstukken te verwijderen.
Het rijden met Turbo is een geweldig gevoel, als de boost er is gaat de auto als een raket! 180 aan het einde van de oprit? geen probleem, piepende banden tot ver na het stoplicht? geen probleem onderhoud en betrouwbaarheid? Probleem! Ooit komt er wel weer een turbo om de hoek, maar waarschijnlijk niet op een volvo blok (toyota 2jz :shock: ). maar wel voorzien van betere spuitstukken door de opgedane kennis.
Ik heb enorm veel over onze motoren en motoren en motormanagement in het algemeen geleerd tijdens dit project, ik heb leren tig lassen en ben een geoefend troubleshooter als het gaat over de motor en de elektronica.
Aangezien ik na het terugbouwen van het 'originele' systeem (nogsteeds megasquirt en nog steeds met 3" uitlaat
Ik kijk terug op een geslaagd project, volgende project? toyota w58 versnellingsbak monteren
Opdat wij nooit zullen vergeten:

Volvo B30f + Holset Hx35 turbo, 0,7bar boost 250+ pk.
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Tijd voor een B6304. :
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Groot gelijk heb je, ja vader gaf mij ook al aan dat je dagelijks met de wagen wilde rijden. Welke nokkenasje erin? Een K of luxer model van bv Tinus? Zou je met je aluminium laskunsten een andere inlaatspruitstuk kunnen verzinnen? Ik denk dat daar ook nog wel wat te winnen valt.B-lennium schreef:zoek een op google naar 2jz-gte :0
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Ik rij nu dagenlijks met de auto ja, heb al meer kilometers gemaakt dan alle turbo testritten bij elkaar
, nu zit er een C nokkenas in, straks een fancy street/race model van Tinus.
Ik heb idd al zitten denken aan een leuk inlaatspruitstuk, al komt daar nog wel wat rekenwerk bij kijken!
Ik heb idd al zitten denken aan een leuk inlaatspruitstuk, al komt daar nog wel wat rekenwerk bij kijken!
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Rekenwerk zal aardig tegenvallen vrees ik, het is te doen met bijvoorbeeld het CFD pakket van Ansys. Als de aannames niet kloppen zijn de resultaten waaardeloos, dus iemand met fluid dynamics ervaring is dan wel aan te raden. (die iemand ken ikB-lennium schreef:Ik rij nu dagenlijks met de auto ja, heb al meer kilometers gemaakt dan alle turbo testritten bij elkaar, nu zit er een C nokkenas in, straks een fancy street/race model van Tinus.
Ik heb idd al zitten denken aan een leuk inlaatspruitstuk, al komt daar nog wel wat rekenwerk bij kijken!
Maar misschien heb jij rekenachtige tools die dit relatief complexe probleem al een stuk vereenvoudigd hebben?
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Niet zozeer de rekenprogramma's maar wel de ervaring van zweedse autobouwers via internet. Met solidworks wil ik controleren of de inlaat wel gelijkmatig flowed, met een script is dat dan ook per kanaal mogenlijk.
Ik weet nog niet of het een 'pendulum' ontwerp wordt of iets met itb's
Ik weet nog niet of het een 'pendulum' ontwerp wordt of iets met itb's
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Was al benieuwd hoe dat met de warmte zou gaan...
Maar goed, sleutelen is 'half the fun'
Maar goed, sleutelen is 'half the fun'
Ben wel benieuwd naar de ervaringen daarmee. Een k gaat primaB-lennium schreef:straks een fancy street/race model van Tinus.
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Natuurlijk wordt het ook dan warmer als je vermogen vraagt, echter alleen als je het vraagt! met de turbo werdt alles zo warm omdat de turbo de olie warm hielt.v164 schreef:Was al benieuwd hoe dat met de warmte zou gaan...
Maar goed, sleutelen is 'half the fun'
Idd ook hierbij zal ik wel de nodige problemen moeten gaan oplossen, maar daar is het hobby voor!
Als er een ander blok in komt, dan ook wel eentje waar we wat aan hebben
Daarom ook mijn droom wens, een toyota 2jz-gte <- toyota supra turbo! in stock vorm goed tot 700pk! of iets leuks van BMW.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Begrijpelijke keuze. Uiteindelijk is sleutelen wel het leukst, alleen het moet geen bodemloze put worden!
Toch moet je atmosferisch ook een leuke b30 kunnen bouwen!? Helemaal icm je KDFI
Toch moet je atmosferisch ook een leuke b30 kunnen bouwen!? Helemaal icm je KDFI
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
op dit moment ligt er al een B30E kop bij tinustuning voor aantal chirurgische ingreep. (aardige man trouwens)
Dubbele klepveren
grotere kleppen
klepgeleiders van brons
kleppen opnieuw slijpen (3 angle)
verbeterde verbrandingskamers
vlakken tot hoogcompressie kop (11:1)
Zelf had ik de in en uitlaat kanalen al bewerkt wat de flow ten goede komt @ferdy, helaas geen foto's gemaakt, ik heb de 'bult' bij de klepgeleider weggehaald in het uitlaat kanaal, de restrictie achter de klepzitting weggehaald en het oppervlak glad gemaakt, het inlaat ben ik af gebleven (is groot zat) enkel wat scherpe randen weg gehaald.
Dit samen met een snelle nokkenas en HD volgers/stoters moet een leuk blok opleveren
Dubbele klepveren
grotere kleppen
klepgeleiders van brons
kleppen opnieuw slijpen (3 angle)
verbeterde verbrandingskamers
vlakken tot hoogcompressie kop (11:1)
Zelf had ik de in en uitlaat kanalen al bewerkt wat de flow ten goede komt @ferdy, helaas geen foto's gemaakt, ik heb de 'bult' bij de klepgeleider weggehaald in het uitlaat kanaal, de restrictie achter de klepzitting weggehaald en het oppervlak glad gemaakt, het inlaat ben ik af gebleven (is groot zat) enkel wat scherpe randen weg gehaald.
Dit samen met een snelle nokkenas en HD volgers/stoters moet een leuk blok opleveren
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Een doffe klap heeft gisteravond mijn project een paar flinke stappen achteruit geslagen.
Ik ben deel geweest aan een kopstaart botsing, en ik zat in het midden!
2 auto's voormij werdt er plots sterk geremd, meneer voor mij trapt zn wagen vol in de ABS en ik kon niet anders doen dan al glijdend op het asfalt (4 wielen geblokkeerd!) op de bumper van mn voorganger knallen, achter mij nog een dame met een iets minder harde knal. de persoon die de remactie gestart is weet waarschijnlijk niet wat hij/zij veroorzaakt heeft. Ik mankeer zelf niets (geschrokken dat wel) de dame achterop mij ook niet. Meneer voor mij is naar het ziekenhuis voor controle geweest.
Al het glas is in orde, de deuren gaan normaal open. De motorkap, front, en 2 spatschermen zijn stuk. Radiator koplampen grill enz ook. motor nog in orde gok ik. zover ik kon zien (s'avonds in de volle regen) zijn de balken nog in orde. De wagen rolde zonder problemen de takelwagen op dus ook de vooras lijkt me in orde. Achter is de bumper scheef en wat deuken in het plaatwerk
Zaterdag ga ik de auto bekijken en de schade opmaken.
Dit gun je je grootste vijand nog niet...
Ik ben deel geweest aan een kopstaart botsing, en ik zat in het midden!
2 auto's voormij werdt er plots sterk geremd, meneer voor mij trapt zn wagen vol in de ABS en ik kon niet anders doen dan al glijdend op het asfalt (4 wielen geblokkeerd!) op de bumper van mn voorganger knallen, achter mij nog een dame met een iets minder harde knal. de persoon die de remactie gestart is weet waarschijnlijk niet wat hij/zij veroorzaakt heeft. Ik mankeer zelf niets (geschrokken dat wel) de dame achterop mij ook niet. Meneer voor mij is naar het ziekenhuis voor controle geweest.
Al het glas is in orde, de deuren gaan normaal open. De motorkap, front, en 2 spatschermen zijn stuk. Radiator koplampen grill enz ook. motor nog in orde gok ik. zover ik kon zien (s'avonds in de volle regen) zijn de balken nog in orde. De wagen rolde zonder problemen de takelwagen op dus ook de vooras lijkt me in orde. Achter is de bumper scheef en wat deuken in het plaatwerk
Zaterdag ga ik de auto bekijken en de schade opmaken.
Dit gun je je grootste vijand nog niet...
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Ugh....
Lijkt wel een herhaling van je 1800
Hoop dat het meevalt.
Lijkt wel een herhaling van je 1800
Hoop dat het meevalt.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)















