Pagina 24 van 30

Geplaatst: 24.07.2009 - 22:50
door Volvoman
Vlaamse regering waarborgt een lening van 198 miljoen euro voor de fabriek in Gent, waarmee de ontwikkeling en productie van S60 en V30 veiliggesteld is. (bron teletekst canvas)

Geplaatst: 25.07.2009 - 10:01
door Chemzy
Iets uitgebreider:

Volvo Gent krijgt Vlaamse waarborgen

AUTO — BRUSSEL (BELGA, DS) - De Vlaamse regering heeft principieel een waarborg goedgekeurd voor een lening van 198 miljoen euro voor de autofabriek van Volvo in Gent.
De waarborg die vrijdag werd goedgekeurd, dekt negentig procent van de lening bij de Europese Investeringsbank. Volgens minister-president Kris Peeters gaat het om een belangrijke beslissing omdat met de lening Volvo de ontwikkeling en assemblage van nieuwe automodellen in Gent kan voortzetten.

Vanaf volgend jaar wordt daar de nieuwe berline S60 in productie genomen en er zijn ook plannen voor nog andere, kleinere modellen. Eén daarvan zou een kleine break zijn die V30 wordt gedoopt, maar de naam of het soort auto kon Volvo-woordvoerder Mark De Mey nog niet bevestigen.

De afgelopen maanden werden intensieve gesprekken gevoerd tussen Volvo en de Vlaamse regering over de waarborg. Indien die er niet zou komen, zou de toekomst van de Gentse vestiging in het gedrang komen, had de Zweedse autobouwer laten uitschijnen.

Peeters wou Volvo de waarborg wel toekennen, maar enkel als hij de garantie had dat het geld wel degelijk zou dienen voor Gent en voor het behoud van Vlaamse jobs en dus niet zou afvloeien naar Zweden. Die garanties lijken er nu dus te zijn. De hele operatie moet nog wel door de Europese Commissie worden goedgekeurd. Bij Volvo in Gent werken bijna 4.000 mensen.

De waarborg van de Vlaamse overheid komt overigens bovenop mogelijke Zweedse staatsgaranties voor Volvo. Die zijn wel al door de Europese Commissie goedgekeurd, maar daar heeft de Zweedse overheid zelf het licht nog niet op groen gezet. 'De gesprekken daarover zijn tot na de vakantie opgeschort', zegt De Mey.

Volvo zou de tweede kredietlijn van de EIB (voor een bedrag van 500 miljoen euro) willen aanwenden in het raam van een project voor de ontwikkeling van nieuwe energiezuinige en milieuvriendelijke wagens. Dat project kost in totaal zowat 1,9 miljard euro. (fpe) (bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=N62D206G)

Geplaatst: 25.07.2009 - 10:42
door Johan
volvo schreef:Een bedrijf dat in één kwartaal 231 miljoen dollar verliest is toch geen knip voor de neus waard!!??!! Al maken ze fantastische auto's! Enkel alleen om de recessie?? Dan zou Ford toch ook verlies moeten boeken. Wordt er slecht gewerkt in Zweden/België?? Zijn de onwikkelkosten te hoog?? Onwikkelt Volvo auto's waar geen vraag naar is?? Lopen ze achter de feiten aan?? Milieutechnisch nog steeds vervuilende auto's?? Kortom Volvo, shame on you!!
Vergeet niet dat de cijfers "gemanipuleerd" kunnen zijn ten gunste van een zo goed mogelijk resultaat van Ford. Er kunnen bijv. diverse concern kosten geboekt zijn op Volvo. In Amerika kan nogal veel bij bedrijfsrapportages.
Zo kon het bijv. dat GM er veel beter voor stond op papier als in de werkelijkheid. Obama zou haast moeten maken om de accounting modellen aan te passen naar bijv. Europese maatstaven.
Het zou aardig zijn om eens te kijken naar de Zweedse rapportage.

Geplaatst: 25.07.2009 - 14:08
door V480-S60
Johan,
Ik vraag me af of er een aparte Zweedse rapportage is. Volvo is 100% dochter van Ford. Die cijfers zijn dus geïntegreerd.
Maar ik deel je mening over de manipulatie. Daarom vallen er momenteel ook zoveel bedrijven om in de US of A.

En vergeet niet het debacle van Ahold met ICA. (ook verkeerd meegeteld.8) )

Geplaatst: 26.07.2009 - 11:16
door Johan
Precies.

Tja ik weet eigenlijk niet of een 100% dochter met vestigingsplaats in SE toch niet gewoon volgens de daar geldende wet een jaarverslag moet indienen.

Geplaatst: 26.07.2009 - 11:57
door ruuds70
Volgens mij is het verplicht om bij bedrijfsactiviteit in Zweden een accountant aan te stellen en een jaarverslag te deponeren bij de kamer van koophandel (Bolagsverket) en openbaar te maken.
Volgens mij is er ook een jaarverslag (VolvoCars_report_2008 te downloaden)http://www.volvocars.com/intl/corporati ... fault.aspx
Niet een jaarrekening zoals gewend, maar het meeste haal je er wel uit.

Geplaatst: 27.07.2009 - 07:54
door Johan
Het is inderdaad beroerd.

Afbeelding

Geplaatst: 31.07.2009 - 14:20
door gsx750r
Voor de minder fanatieke surfers onder ons 'het laatste nieuws'

klik

Ik wordt er nu toch wel zenuwachtig van. Waar zouden ze nu weer Volvo's gaan bouwen en door wie en zullen het dan nog wel 'echte Volvo's' zijn ? :drinking: :drinking:

Rob

Geplaatst: 31.07.2009 - 15:25
door Fulaks
Als we nou eens allemaal samenleggen ?

Geplaatst: 31.07.2009 - 16:34
door RampantBunny
Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik liever zie dat volvo door china wordt overgenomen, dan door een onbekende "industriele groep uit west europa"

Dat laatste leidt tenslotte nog al eens tot het uit elkaar plukken van een bedrijf, waarna de winstgevende onderdelen worden weggesluist en de rest in een sterfhuis constructie gaat. Ik heb dan liever een chinese volvo dan iets wat uit elkaar valt en na 2 jaar failliet is ;)

(natuurlijk is het bovenstaande een pessimistische speculatie, maar ik denk dat jullie in het algemeen wel begrijpen wat ik bedoel ;) )

PS: als die groep nou Saab, volvo en de zweedse overheid is, hoor je mij niet natuurlijk :P

Geplaatst: 31.07.2009 - 18:26
door FLA
RampantBunny schreef:Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik liever zie dat volvo door china wordt overgenomen, dan door een onbekende "industriele groep uit west europa"

Dat laatste leidt tenslotte nog al eens tot het uit elkaar plukken van een bedrijf, waarna de winstgevende onderdelen worden weggesluist en de rest in een sterfhuis constructie gaat. Ik heb dan liever een chinese volvo dan iets wat uit elkaar valt en na 2 jaar failliet is ;)

(natuurlijk is het bovenstaande een pessimistische speculatie, maar ik denk dat jullie in het algemeen wel begrijpen wat ik bedoel ;) )

PS: als die groep nou Saab, volvo en de zweedse overheid is, hoor je mij niet natuurlijk :P
Doe mij maar de westerse investeerders, beter ten onder dan in de handen van bedrijven waar kat of hond in de bedrijfskantine wordt geserveerd. :cry:

Geplaatst: 31.07.2009 - 21:31
door RampantBunny
ik heb kameel en guinea pig gegeten ...kat of hond smaakt vast ook niet zo slecht :p

Ik heb liever een goed automerk dan een sterfhuis constructie

Geplaatst: 31.07.2009 - 23:52
door FLA
RampantBunny schreef:kat of hond smaakt vast ook niet zo slecht :p
Vraag het je lokale bami-boer maar. Goh dit lijkt dat kattenpootjes-topic wel...

En weer ontopic: men heeft het nu over een vraagprijs van rond de 2 miljard USD. Een paar maanden geleden was dit toch nog veel hoger of vergis ik me? :-k

Geplaatst: 31.07.2009 - 23:57
door ALF
Waarom gaan volvo en de volvo trucks ofzo nou gewoon niet samen, dan blijft het gewoon volvo :)

Maar ja, deze hadden geen interesse ofzo?

Geplaatst: 01.08.2009 - 10:10
door denkweb
Volvo trucks en Scania mochten niet samen (te groot marktaandeel), Volvo Trucks en Renault Trucks is nu 1 pot.

Pas dus maar op, straks krijg je Renault er ook nog bij... ;)

Geplaatst: 03.08.2009 - 14:35
door Rene68
V480-S60 schreef:Johan,
Ik vraag me af of er een aparte Zweedse rapportage is. Volvo is 100% dochter van Ford. Die cijfers zijn dus geïntegreerd.
Maar ik deel je mening over de manipulatie. Daarom vallen er momenteel ook zoveel bedrijven om in de US of A.

En vergeet niet het debacle van Ahold met ICA. (ook verkeerd meegeteld.8) )
Ik heb de financieele rapportage gezien en Ford, Volvo en andere onderdelen worden apart vermeld. Maar de cijfers van Ford zijn bijvoorbeeld weer onderverdeeld in continenten waar dat bij Volvo niet was gedaan. De verliezen uit verkoop zijn bij Ford in sommige continenten mega terwijl Europa het bijv. opmerkelijk goed doet. Omdat bij Volvo die verdere specificering niet is gedaan krijg je gaan duidelijk beeld. Volvo Europa doet het logischerwijs veel beter dan Volvo US. Daar vallen de hardste klappen nou eenmaal......... Misschien dat Ford met haar verkopen zelfs wel profiteert van Volvo. Veel mensen zeggen dat je met een Volvo in een dure Ford rijft. Andersom geldt dat dan net zo goed en rij je in een goedkope Volvo....;-)

Geplaatst: 03.08.2009 - 22:48
door FLA
Rene68 schreef:Ik heb de financieele rapportage gezien en Ford, Volvo en andere onderdelen worden apart vermeld.
Zal wel niet maar staat het ergens online?
Rene68 schreef:Veel mensen zeggen dat je met een Volvo in een dure Ford rijft. Andersom geldt dat dan net zo goed en rij je in een goedkope Volvo....;-)
En dan zeg jij hoop ik: Stap dan eerst in een Frot Focus en daarna in een S40 en dan zie je het verschil?

Geplaatst: 06.08.2009 - 16:10
door BillyBob
Chinese geruchten weer iets sterker:

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 090806_025

Geplaatst: 06.08.2009 - 22:13
door Bullseye
This maar hoe je het bekijkt.

Geplaatst: 08.08.2009 - 12:39
door Ben