De brandstofleidingen moeten eraf. Verder is het geen probleem.
Kortom...10 warteltjes loshalen.
Ik zat nog te denken: wat kan het probleem zijn als je 'm onder je auto afdopt: de klep blijft actief bewegen, druk valt niet compleet weg.
Kan me voorstellen dat de druk op het uitlaatcircuit groter wordt en wellicht het vakuum in de inlaat. Kortom...de motor heeft meer lucht nodig. Wordt de brandstofinspuiting niet bijgeregeld m.b.v. de LMM?
Geplaatst: 29.04.2012 - 11:41
door edraket
Wat bedoel je met onder de auto afdoppen? De slang naar de klep loopt vanaf de uitlaat langs het blok naar de voorkant (klep) bij de modellen met roetfilter.
Je kunt de EGR niet zomaar afdoppen. De ECU verwacht binnen bepaalde geprogrammeerde kenvelden te blijven, als hij daarbuiten loopt krijg je een foutmelding, wat dus gebeurt als je de EGR afdopt. De lucht uit de uitlaat komt immers niet meer de inlaat in, wat een tekort aan lucht betekent. Het gaat dus niet om de beweging van de klep ofzo, maar het tekort aan lucht zorgt voor de melding
Geplaatst: 29.04.2012 - 13:11
door Thijs
idd, al veel besproken dacht ik zo!
Geplaatst: 29.04.2012 - 18:42
door kuupertie
Bij mij komen de uitlaatgassen van onder de auto, door de radiator, naar de klep, naar het inlaatspruitstuk. Onlangs klapte bij mij de slang tussen de radiateur en de klept met als gevolg dat de luchtdruk compleet wegviel. Vermogen was totaal weg, maar geen foutmelding.
Vermogen was natuurlijk weg omdat ik een mega lek in mijn inlaat had. Op het moment dat de uitlaatbuis onder de auto afgedopt wordt, is er geen lek. Alleen wellicht meer uitlaatdruk en minder inlaat.
Ik betwijfel echt of het veel uitmaakt. Iemand al eens geprobeert ?
Geplaatst: 29.04.2012 - 18:51
door JeroenSpock
Als je er makkelijk bij kan is het te proberen natuurlijk.
Geplaatst: 29.04.2012 - 19:26
door kuupertie
Op de brug moet het gaan.
Geplaatst: 29.04.2012 - 20:00
door edraket
kuupertie schreef:Bij mij komen de uitlaatgassen van onder de auto, door de radiator, naar de klep, naar het inlaatspruitstuk. Onlangs klapte bij mij de slang tussen de radiateur en de klept met als gevolg dat de luchtdruk compleet wegviel. Vermogen was totaal weg, maar geen foutmelding.
Vermogen was natuurlijk weg omdat ik een mega lek in mijn inlaat had. Op het moment dat de uitlaatbuis onder de auto afgedopt wordt, is er geen lek. Alleen wellicht meer uitlaatdruk en minder inlaat.
Ik betwijfel echt of het veel uitmaakt. Iemand al eens geprobeert ?
De buis onder de auto is de turbopijp en komt vanaf de turbo dus. Die heeft niet zoveel met de EGR buis te maken.
Over de EGR is denk ik wel voldoende geschreven, of heb je deze discussie gemist?
Geplaatst: 29.04.2012 - 20:21
door kuupertie
Ik zal even zoeken.
Leg me eens uit: de buis gaat naar met slang naar radiator. Uit radiator gaat naar EGR. Van EGR naar inlaat. Of heb ik iets verkeerds schoon gemaakt ?!
Geplaatst: 29.04.2012 - 22:46
door Jers3n
Is dat niet de buis die van de turbo, onder de motor door, naar de intercooler gaat?
Geplaatst: 30.04.2012 - 08:50
door kuupertie
En aan de andere kant van de intercooler zit ?
Geplaatst: 30.04.2012 - 09:27
door edraket
radiator
Geplaatst: 30.04.2012 - 12:35
door kuupertie
nee...ik bedoel...van de intercooler gaat de slang naar de....?
Geplaatst: 30.04.2012 - 12:50
door FrankS60
D5 intercooler, met slangen. Copyright en de groeten van Volvo AB
Geplaatst: 30.04.2012 - 14:06
door evert65
dat prentje is duidelijker dan een heel verhaal
Geplaatst: 30.04.2012 - 16:33
door kuupertie
nee hoor...dat prentje houdt op bij het onderdeel dat ik bedoel.
V.a. slangkoppeling 12 zit het op een kleppenhuis. Vanaf het kleppenhuis gaat het verder naar mijn inlaat. Ik was er van overtuigd dat het kleppenhuis de EGR was.
Geplaatst: 30.04.2012 - 18:00
door toedeledoki
Misschien heb je hier wat aan:
Geplaatst: 30.04.2012 - 18:43
door ovlov058
kuupertie schreef:nee...ik bedoel...van de intercooler gaat de slang naar de....?
Inlaatcollector, waar ook de EGR-rook in uitkomt, en gaat zo de motor in waar de verbranding plaatsvind.
Het verbrande diesel / luchtmengse gaat langs de uitlaatcollector(waar de ingang van de EGR-klep is) verder door de turbo(die word aangedreven door deze uitlaatgassen) naar buiten langs de uitlaat.
Geplaatst: 30.04.2012 - 20:37
door pieneman
Ik heb mijn EGR af gedopt, geen enkel probleem ondervonden en geen vervuiling meer. Eenvoudig met een stalen plaatje af te dichten tussen de mixer (waar de twee rubber slangen op zitten) en het huis waar de EGR zit.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:09
door kuupertie
Kan iemand een foto/plaatje posten ? Nu snap ik het helemaal niet meer.
Geplaatst: 30.04.2012 - 21:42
door ovlov058
Deze laat wel alle onderdelen zien is alleen in het pools.