Blog over de T5 van Teebee

Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 17.10.2023 - 18:05 Nog nooit gewerkt met aanhaalmomenten voor de remmen; vast is vast.
Is niet bijster slim. Als ze in de garage dit tegen mij zouden zeggen dan was het de laatste keer (ook als ik zie dat ze dit niet doen!)
Is er niet voor niets. Heb wel eens bij quickfit 20 jaar terug gehad dat na 5 km me wielen voor stonden te klapperen. Bleken ze toch niet goed aangedraaid.
Afgelopen jaar nog met mijn dochter haar auto dat ze 's avonds belde in paniek op de snelweg, dat de auto raar deed en rare geluiden maakte, na een maand terug een winterbanden wissel.
Maar gezegd dat ze direct van de snelweg af moest en een parkeerplaats moest zoeken.
Toen om 12uur 's avonds haar opgehaald en lagen van de 5 bouten er 2 uit en de andere zaten los.... Weet niet wat er gebeurd was als ik had gezegd, rij maar door.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2461
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Gelukkig is het niet zover gekomen, je moet er niet aan denken.
Teebee heeft in zijn PM een pdf'je met alle aanhaalmomenten, dus dat mag het probleem niet meer zijn.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 18.10.2023 - 17:09
raspaardje schreef: 17.10.2023 - 18:05 Nog nooit gewerkt met aanhaalmomenten voor de remmen; vast is vast.
Is niet bijster slim. Als ze in de garage dit tegen mij zouden zeggen dan was het de laatste keer (ook als ik zie dat ze dit niet doen!)
Is er niet voor niets. Heb wel eens bij quickfit 20 jaar terug gehad dat na 5 km me wielen voor stonden te klapperen. Bleken ze toch niet goed aangedraaid.
Afgelopen jaar nog met mijn dochter haar auto dat ze 's avonds belde in paniek op de snelweg, dat de auto raar deed en rare geluiden maakte, na een maand terug een winterbanden wissel.
Maar gezegd dat ze direct van de snelweg af moest en een parkeerplaats moest zoeken.
Toen om 12uur 's avonds haar opgehaald en lagen van de 5 bouten er 2 uit en de andere zaten los.... Weet niet wat er gebeurd was als ik had gezegd, rij maar door.
Niet zo paniekerig over doen, zou ik willen zeggen.
Bij garages worden simpelweg fouten gemaakt.
Heb nog nooit met losgetrilde bouten gestaan bij mijn eigen arbeid.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb bij de dealer gehad dat van beide voorwielen de wielbouten los zaten en bij een Profile dat de bouten over de 240 nm vast waren gezet.
Deels mee eens dat het kan gebeuren, zolang het in ieder geval goed gaat en hoe men er vervolgens mee om gaat.

Ikzelf zet remmen ook vast op gevoel en dat gaat al heel veel wissels goed.
Wielen dan wel weer altijd met de momentsleutel, ik heb er simpelweg maar 1 dus kan ook lang niet alles op moment zetten als ik dat zou willen doen.
Hangt erg van het onderdeel af, slim? Geen idee, maar dit werkt al 10+ jaar prima in mijn eigen geval.

Maar zo ondertussen is alles over een setje remmen wisselen wel gemeld volgens mij en gaan we binnenkort lezen wat de keuze is geworden :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Moraal van het verhaal, geadviseerde aanhaalkoppels altijd aanhouden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Heb altijd al mijn auto's onderhouden in de afgelopen 35 jaar. Van motor revisie's tot subframes wisslen etc van alle auto's (behalve de volvo) en op dit moment nog 4 stuks. Ook voor de familie doe ik de winterbanden wissels.
Als ikzelf rijd weet ik het meteen als het mis is. Alleen de laatste keer bij mijn dochter haar auto (wat ik in de vorige post schreef) had ik ook in de vluchtigheid het "op gevoel gedaan" met een wat kortere ratel (had even geen andere bij de hand) wat ik normaal nooit doe.... was voor mij toch een leermomentje....
Doe er je voordeel mee. Vertrouwen is goed, controleren is beter.
fredhead schreef: 18.10.2023 - 17:42 Maar zo ondertussen is alles over een setje remmen wisselen wel gemeld volgens mij en gaan we binnenkort lezen wat de keuze is geworden
Dacht het ook ;)
lint schreef: 18.10.2023 - 19:15 Moraal van het verhaal, geadviseerde aanhaalkoppels altijd aanhouden.
Ze zijn er niet voor niks ;)
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Henry82 schreef: 18.10.2023 - 17:13 Gelukkig is het niet zover gekomen, je moet er niet aan denken.
Teebee heeft in zijn PM een pdf'je met alle aanhaalmomenten, dus dat mag het probleem niet meer zijn.
Waarvoor dank
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vandaag voorzijde nieuwe schijven & blokken eronder. (Overigens zelfde schijven welke onder een XC90 gaan).
Oude spul bekeken op logica sporen. Naar alle waarschijnlijkheid toch de glijpennen welke de oorzaak zijn geweest; stonden ‘droog’ en gaven weinig (egale) beweging.
Voorlopig even rustigies inremmen…
Bijgaand plaatsjes van het oude spul. Binnenzijde linker schijf geeft een nog minder beeld dan buitenzijde…. (Maar was zo op t oog niet te zien toen het nog op de auto zat.)
IMG_0649.jpeg
Image 117.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Niet heel fraai wat eraf komt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zowel links als rechts lijkt het blok aan de binnenzijde ook een keer of wat te zijn blijven "plakken" aan de afdruk op de schijf te zien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

fredhead schreef: 17.11.2023 - 19:40 Zowel links als rechts lijkt het blok aan de binnenzijde ook een keer of wat te zijn blijven "plakken" aan de afdruk op de schijf te zien.
Indien de glijpennen niet optimaal hun ding hebben kunnen doen zou dat wellicht een gevolg kunnen zijn geweest (denk ik)
Nu iig weer egaal blinkend staal eronder ;-)
IMG_0646.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een klauw die soepel kan bewegen maakt zeker verschil.
Zijn veel merken waarbij ze er tegenwoordig droog gemonteerd worden maar in mijn hoofd werkt dat toch minder goed dan met een beetje vet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14799
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goh Teebee ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je de schijven gewisseld hebt. Je zou kunnen vaststellen dat deze ingreep geen overbodige luxe was, ergo je remde mogelijk met een auto die toch iets verminderd remvermogen produceerde gezien de contactsporen remblokken.

Merk je nu verschil of rem je eerst in als mogelijk is. ?
Ps: we hebben dezelfde mooie velgen :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bover schreef: 17.11.2023 - 21:08 Goh Teebee ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je de schijven gewisseld hebt. Je zou kunnen vaststellen dat deze ingreep geen overbodige luxe was, ergo je remde mogelijk met een auto die toch iets verminderd remvermogen produceerde gezien de contactsporen remblokken.

Merk je nu verschil of rem je eerst in als mogelijk is. ?
Ps: we hebben dezelfde mooie velgen :)
Ik heb niets gemerkt mbt iets van ‘gematigd’ remgedrag. Als het anker uitging dan had ik altijd toch wel het idee dat de boel zich vlot en stevig (genoeg) ingroef.
Ik tracht de komende tijd gematigd te remmen door de remweg gematigd en zo lang mogelijk te maken. ‘Inremmen’ dus., verschil met de oude schijven zal ik dus pas na de inrem periode kunnen constateren.
Ja, die velgen ben ik nog altijd zeer tevreden mee. Sterker nog: ik heb eenzelfde set voor zomer en voor winter.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14799
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dat is fijn ik had ook maar een 'veronderstelling' over verminderd remvermogen.
Anniewaai ik ga weekend oo de winterset monteren en ik heb ook dezelfde velgen voor de winter. en net de kalveren uit de groentetuin gehaald grrrr :'(
Ze kennen me mogelijk een beetje dus met roepen en drijven hebben we ze weer in de wei gebracht en ik betrapte daar gelijk twee struikrovers ha ha ....tegenwoordig zijn dat stropers....die liepen achteruit en ik deed net of ik ze niet gezien had ..... we wisten allebei beter...morgen maar met de boer ff daar kijken in die hoek.
Wei is tegenover ons...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

OOk toevallig. Van de week schijven en blokken laten vervangen doordat de auto enorm trilde bij het remmen vanaf hogere snelheid. Nu remt ie weer perfect en zonder trillen.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Risrael schreef: 18.11.2023 - 11:32 OOk toevallig. Van de week schijven en blokken laten vervangen doordat de auto enorm trilde bij het remmen vanaf hogere snelheid. Nu remt ie weer perfect en zonder trillen.
Het trillen bij mij was gering maar voelbaar, vanaf 100 zo rond de 50/60. Optisch was met name links voor een roest-rand zichtbaar en voelbaar) waar het blok blijkbaar geen grip (meer) had. Die roest-randen waren de reden van het trillen. Na demontage bleek de binnenschijf nog veel erger te zijn.
Remt weer zonder enige trilling :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Knap gedaan, voor een zeiler :)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8315
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Kan je nu ook al berichten in de toekomst posten 👇🏻😂

Screenshot_20231118_133237_Chrome.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

mees schreef: 18.11.2023 - 13:10 Knap gedaan, voor een zeiler :)
:lol: ik weet niet of mijn dealer ‘zeiler’ is…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”