Pagina 24 van 27
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 17:09
door EVO500
raspaardje schreef: ↑17.10.2023 - 18:05
Nog nooit gewerkt met aanhaalmomenten voor de remmen; vast is vast.
Is niet bijster slim. Als ze in de garage dit tegen mij zouden zeggen dan was het de laatste keer (ook als ik zie dat ze dit niet doen!)
Is er niet voor niets. Heb wel eens bij quickfit 20 jaar terug gehad dat na 5 km me wielen voor stonden te klapperen. Bleken ze toch niet goed aangedraaid.
Afgelopen jaar nog met mijn dochter haar auto dat ze 's avonds belde in paniek op de snelweg, dat de auto raar deed en rare geluiden maakte, na een maand terug een winterbanden wissel.
Maar gezegd dat ze direct van de snelweg af moest en een parkeerplaats moest zoeken.
Toen om 12uur 's avonds haar opgehaald en lagen van de 5 bouten er 2 uit en de andere zaten los.... Weet niet wat er gebeurd was als ik had gezegd, rij maar door.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 17:13
door Henry82
Gelukkig is het niet zover gekomen, je moet er niet aan denken.
Teebee heeft in zijn PM een pdf'je met alle aanhaalmomenten, dus dat mag het probleem niet meer zijn.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 17:35
door raspaardje
EVO500 schreef: ↑18.10.2023 - 17:09
raspaardje schreef: ↑17.10.2023 - 18:05
Nog nooit gewerkt met aanhaalmomenten voor de remmen; vast is vast.
Is niet bijster slim. Als ze in de garage dit tegen mij zouden zeggen dan was het de laatste keer (ook als ik zie dat ze dit niet doen!)
Is er niet voor niets. Heb wel eens bij quickfit 20 jaar terug gehad dat na 5 km me wielen voor stonden te klapperen. Bleken ze toch niet goed aangedraaid.
Afgelopen jaar nog met mijn dochter haar auto dat ze 's avonds belde in paniek op de snelweg, dat de auto raar deed en rare geluiden maakte, na een maand terug een winterbanden wissel.
Maar gezegd dat ze direct van de snelweg af moest en een parkeerplaats moest zoeken.
Toen om 12uur 's avonds haar opgehaald en lagen van de 5 bouten er 2 uit en de andere zaten los.... Weet niet wat er gebeurd was als ik had gezegd, rij maar door.
Niet zo paniekerig over doen, zou ik willen zeggen.
Bij garages worden simpelweg fouten gemaakt.
Heb nog nooit met losgetrilde bouten gestaan bij mijn eigen arbeid.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 17:42
door Fredhead
Ik heb bij de dealer gehad dat van beide voorwielen de wielbouten los zaten en bij een Profile dat de bouten over de 240 nm vast waren gezet.
Deels mee eens dat het kan gebeuren, zolang het in ieder geval goed gaat en hoe men er vervolgens mee om gaat.
Ikzelf zet remmen ook vast op gevoel en dat gaat al heel veel wissels goed.
Wielen dan wel weer altijd met de momentsleutel, ik heb er simpelweg maar 1 dus kan ook lang niet alles op moment zetten als ik dat zou willen doen.
Hangt erg van het onderdeel af, slim? Geen idee, maar dit werkt al 10+ jaar prima in mijn eigen geval.
Maar zo ondertussen is alles over een setje remmen wisselen wel gemeld volgens mij en gaan we binnenkort lezen wat de keuze is geworden

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 19:15
door lint
Moraal van het verhaal, geadviseerde aanhaalkoppels altijd aanhouden.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 19:24
door EVO500
Heb altijd al mijn auto's onderhouden in de afgelopen 35 jaar. Van motor revisie's tot subframes wisslen etc van alle auto's (behalve de volvo) en op dit moment nog 4 stuks. Ook voor de familie doe ik de winterbanden wissels.
Als ikzelf rijd weet ik het meteen als het mis is. Alleen de laatste keer bij mijn dochter haar auto (wat ik in de vorige post schreef) had ik ook in de vluchtigheid het "op gevoel gedaan" met een wat kortere ratel (had even geen andere bij de hand) wat ik normaal nooit doe.... was voor mij toch een leermomentje....
Doe er je voordeel mee. Vertrouwen is goed, controleren is beter.
fredhead schreef: ↑18.10.2023 - 17:42
Maar zo ondertussen is alles over een setje remmen wisselen wel gemeld volgens mij en gaan we binnenkort lezen wat de keuze is geworden
Dacht het ook
lint schreef: ↑18.10.2023 - 19:15
Moraal van het verhaal, geadviseerde aanhaalkoppels altijd aanhouden.
Ze zijn er niet voor niks

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 20:55
door teebee
Henry82 schreef: ↑18.10.2023 - 17:13
Gelukkig is het niet zover gekomen, je moet er niet aan denken.
Teebee heeft in zijn PM een pdf'je met alle aanhaalmomenten, dus dat mag het probleem niet meer zijn.
Waarvoor dank
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 17:19
door teebee
Vandaag voorzijde nieuwe schijven & blokken eronder. (Overigens zelfde schijven welke onder een XC90 gaan).
Oude spul bekeken op logica sporen. Naar alle waarschijnlijkheid toch de glijpennen welke de oorzaak zijn geweest; stonden ‘droog’ en gaven weinig (egale) beweging.
Voorlopig even rustigies inremmen…
Bijgaand plaatsjes van het oude spul. Binnenzijde linker schijf geeft een nog minder beeld dan buitenzijde…. (Maar was zo op t oog niet te zien toen het nog op de auto zat.)
IMG_0649.jpeg
Image 117.jpeg
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 19:35
door Edgecrusher
Niet heel fraai wat eraf komt.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 19:40
door Fredhead
Zowel links als rechts lijkt het blok aan de binnenzijde ook een keer of wat te zijn blijven "plakken" aan de afdruk op de schijf te zien.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 20:13
door teebee
fredhead schreef: ↑17.11.2023 - 19:40
Zowel links als rechts lijkt het blok aan de binnenzijde ook een keer of wat te zijn blijven "plakken" aan de afdruk op de schijf te zien.
Indien de glijpennen niet optimaal hun ding hebben kunnen doen zou dat wellicht een gevolg kunnen zijn geweest (denk ik)
Nu iig weer egaal blinkend staal eronder
IMG_0646.jpeg
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 20:21
door Fredhead
Een klauw die soepel kan bewegen maakt zeker verschil.
Zijn veel merken waarbij ze er tegenwoordig droog gemonteerd worden maar in mijn hoofd werkt dat toch minder goed dan met een beetje vet.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 21:08
door Bover
Goh Teebee ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je de schijven gewisseld hebt. Je zou kunnen vaststellen dat deze ingreep geen overbodige luxe was, ergo je remde mogelijk met een auto die toch iets verminderd remvermogen produceerde gezien de contactsporen remblokken.
Merk je nu verschil of rem je eerst in als mogelijk is. ?
Ps: we hebben dezelfde mooie velgen

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 21:32
door teebee
Bover schreef: ↑17.11.2023 - 21:08
Goh Teebee ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je de schijven gewisseld hebt. Je zou kunnen vaststellen dat deze ingreep geen overbodige luxe was, ergo je remde mogelijk met een auto die toch iets verminderd remvermogen produceerde gezien de contactsporen remblokken.
Merk je nu verschil of rem je eerst in als mogelijk is. ?
Ps: we hebben dezelfde mooie velgen
Ik heb niets gemerkt mbt iets van ‘gematigd’ remgedrag. Als het anker uitging dan had ik altijd toch wel het idee dat de boel zich vlot en stevig (genoeg) ingroef.
Ik tracht de komende tijd gematigd te remmen door de remweg gematigd en zo lang mogelijk te maken. ‘Inremmen’ dus., verschil met de oude schijven zal ik dus pas na de inrem periode kunnen constateren.
Ja, die velgen ben ik nog altijd zeer tevreden mee. Sterker nog: ik heb eenzelfde set voor zomer en voor winter.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.11.2023 - 22:09
door Bover
Dat is fijn ik had ook maar een 'veronderstelling' over verminderd remvermogen.
Anniewaai ik ga weekend oo de winterset monteren en ik heb ook dezelfde velgen voor de winter. en net de kalveren uit de groentetuin gehaald grrrr
Ze kennen me mogelijk een beetje dus met roepen en drijven hebben we ze weer in de wei gebracht en ik betrapte daar gelijk twee struikrovers ha ha ....tegenwoordig zijn dat stropers....die liepen achteruit en ik deed net of ik ze niet gezien had ..... we wisten allebei beter...morgen maar met de boer ff daar kijken in die hoek.
Wei is tegenover ons...
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.11.2023 - 11:32
door Risrael
OOk toevallig. Van de week schijven en blokken laten vervangen doordat de auto enorm trilde bij het remmen vanaf hogere snelheid. Nu remt ie weer perfect en zonder trillen.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.11.2023 - 11:49
door teebee
Risrael schreef: ↑18.11.2023 - 11:32
OOk toevallig. Van de week schijven en blokken laten vervangen doordat de auto enorm trilde bij het remmen vanaf hogere snelheid. Nu remt ie weer perfect en zonder trillen.
Het trillen bij mij was gering maar voelbaar, vanaf 100 zo rond de 50/60. Optisch was met name links voor een roest-rand zichtbaar en voelbaar) waar het blok blijkbaar geen grip (meer) had. Die roest-randen waren de reden van het trillen. Na demontage bleek de binnenschijf nog veel erger te zijn.
Remt weer zonder enige trilling

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.11.2023 - 13:10
door mees
Knap gedaan, voor een zeiler

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.11.2023 - 13:34
door Urbexpeditie
Kan je nu ook al berichten in de toekomst posten

Screenshot_20231118_133237_Chrome.jpg
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.11.2023 - 13:56
door teebee
mees schreef: ↑18.11.2023 - 13:10
Knap gedaan, voor een zeiler

ik weet niet of mijn dealer ‘zeiler’ is…..