Pagina 25 van 31

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 13:06
door raspaardje
Een nieuw jaar, een mooi moment om terug te kijken op dik 3,5 jaar V60-bezit en gebruik...:-)

1. +-60k km gereden, huidige tellerstand is 94.101 km.
2. De V60 is al 17 keer mee geweest op vakantie; met een gemiddeld vakantiekilometrage van 2500 km (heen- en terugreis) brengt dat de vakantiekilometers op +-42,5K.
3. De auto bevalt ons nog net zo goed als 3,5 jaar geleden. Ik ben maar wat blij dat toen de keuze op de V60 is gevallen ipv een Giulia, zie de openingspost. Hoofdreden hiervoor? Zie punt 2...:-) Maar ook de komst van de andere auto (Fiat 124 Spider) heeft me doen beseffen dat de V60 aan de erg goede kant zit van een comfortabele reiswagen waarin we als gezin met 2 tienerdochters alles mee kunnen nemen én heel fijn lange afstanden afleggen. Dat mevrouw raspaardje zich als bestuurder ook thuis voelt in de auto is ook wat waard...:-)
4. Er is +-900 euro uitgegeven aan uitbesteed onderhoud, waaronder het vervangen van het dakraamrubber en powerflush van de automaat bij de dealer. Kosten voor onderhoud dat zelf gedaan is (olie, filters, bougies en ruitenwissers) zullen onder de 250 euro liggen. Polestar-kuurtje, K&N luchtfilter, dakdragers incl. skihouder en ander klein grut maken samen nog eens 1200 euro? Een winterset (S/V90 18" velgen met nieuwe winterbanden in de V60-bandenmaat) was nog eens 1350 euro. Zeg eens 3700 euro in totaal. Dit voorjaar zijn de zomerbanden aan vervanging toe, ik neig naar Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.

Gisteren was weer een reisdag vanuit de sneeuw in Châtel, Frankrijk. Ik kom daar al +- 25 jaar met een vaste groep vrienden en ik vond het wel eens tijd worden om m'n gezin er naar toe te nemen...:-) De vakantie was weer top (in 4 skidagen hebben we nauwelijks een piste dubbel gehad terwijl we niet eens in Morzine en Les Gets zijn geweest) en vanochtend realiseerde ik me weer waarom ik nog geen enkele neiging heb om naar een andere auto te kijken. In verhaalvorm:

"Mevrouw raspaardje maakt het appartement schoon en één van m'n dochters helpt mij om de bagage naar de auto toe te brengen en de auto vol te gooien. Dagdragers weer even nalopen en ski's vastzetten, hoe laat denken we ongeveer te vertrekken? Zal nog ongeveer een half uurtje duren... Ik programmeer de standkachel en idd kunnen we na 28 minuten met een opgewarmde auto vertrekken. Telefoon aan de kabel, Google Maps via Android Auto vertelt dat er 913 km naar huis af te leggen zijn. Even CamSam Plus opstarten en de stuur- en stoelverwarming mogen ook op standje I. De rijmodus stel ik in op Individual (Auto Start/Stop uit). Met de 360 gr. camera en de Cross Traffic Alert is uitparkeren een fluitje van een cent en in de eerste kilometers zorg ik er met de schakelflippers voor dat de motor bergop en de remmen bergaf niet teveel belast worden. Op de snelweg houdt het gelamineerde glas veel rijgeluiden weg en de resterende kilometers lopen snel af. In Zwitserland letten we op de snelheid, CamSam is net dat extra hulpje. Na Basel gaat het gaspedaal wat verder naar beneden maar ik hoef SWR3 niet harder te zetten op de Harman Kardon installatie. We tanken onderweg 2 keer en terwijl ik afreken rijdt mijn vrouw de auto alvast weg van de pomp naar een parkeerplaats. De elektrische stoelen met geheugen komen dan goed van pas.
Onderweg in Duitsland is er nog genoeg ouderwets asfalt te vinden en dan is het zicht met regen en spray soms niet best. Ik schakel de mistlampen in voor net dat extra stukje veiligheid zodat de voorliggers ons goed via hun spiegels zien aankomen. Ze gaan weer uit wanneer ik mijn achterliggers weer goed kan waarnemen. Google Maps stelt een alternatieve route voor om een vertraging te omzeilen en voor we het weten rijden we even door Frankrijk. Met het verlichtingspack 2 op de blauwe verlichting geeft het een high-tech sfeertje in de auto wanneer het donker wordt en de lange bochten zoals de Autobahn die soms kent worden prima meesturend verlicht door de full-LED Active High Beam koplampen. De Autobahn 61 is laat in de middag al lekker leeg en we kunnen nu echt tempo maken. De snelheidsmeter laat heel even 190 km/h zien, m'n vrouw en kinderen hebben door het geleidelijke versnellen niet eens door dat de motor nog geen 3000 toeren maakt. Zo zoeven de kilometers voorbij, rijden we in NL maar een klein beetje harder dan toegestaan en leggen we de laatste 115 km af vanaf Venlo volgens Waze (vanwege de flitsmeldingen in NL). We zijn weer thuis, we koken nog wat en hebben nog een halve avond voor ons...:-) "

Waar ik in het verleden na zo'n reis soms met suisende oren uitstapte en echt even moest bijkomen (ik leg de kilometers graag zelf als bestuurder af) geeft de huidige fitheid wel aan hoe goed zo'n auto wel niet is voor dit soort werk. En zorgt de extra luxe voor een nog aangenamere rit; ik kan echt geen enkele reden verzinnen om naar een andere auto uit te kijken! :-)

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 13:35
door Henry82
Een mooi verhaal van een tevreden V60 rijder, top!

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 14:33
door Gouwe
Leuke omschrijving van een top auto (dat vond ik de vorige V60 ook)!

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 15:44
door kawazxr
Goed beschreven en heel leuk om te lezen dat hij jullie nog steeds goed bevalt.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 16:14
door mees
Het was leuk om te lezen!
raspaardje schreef: 03.01.2025 - 13:06 ..........; ik kan echt geen enkele reden verzinnen om naar een andere auto uit te kijken! :-)
Dat dacht ik ook elke keer met onze vorige auto's. :)
.....en opeens kwam er iets moderners en dan kan ik de verleiding niet weerstaan, zeker niet na een proefrit.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 16:31
door raspaardje
Dank allen!
mees schreef: 03.01.2025 - 16:14 Dat dacht ik ook elke keer met onze vorige auto's.
.....en opeens kwam er iets moderners en dan kan ik de verleiding niet weerstaan, zeker niet na een proefrit.
Ik weet natuurlijk niet hoe een nieuwe auto rijdt, wel dat -ie allerlei geluidjes maakt wanneer je iets "verkeerds" doet...:-)
Een M340i vind ik qua motorisering gewoon erg fraai en tot een bepaald bouwjaar heeft deze ook geen opplakscherm.
Ik besef me dat ik vrij negatief kan overkomen als ik zeg dat de EV-transitie met moderne software voor mijn gevoel niet heeft bijgedragen aan de kwaliteitsbeleving van auto's. Mijn V60 is nog van vóór de start van dat tijdperk, beleef ik iig. De toekomst gaat uitwijzen of deze beleving gelijk staat aan feitelijke kwaliteit...:-)

Maar ik mis ook gewoon niks in mijn auto zodat er geen enkele prikkel is om rond te gaan kijken.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 17:03
door Bart
Mooi geschreven en zeker herkenbaar, zowel voor de V60 als voor de XC90.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 17:20
door lint
Goed verhaal van een tevreden V60 rijder.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 20:27
door RZA
Leuk verslag en mooi dat ie zo goed bevalt! Lekker van blijven genieten.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 03.01.2025 - 21:44
door diesel01
Mooi verhaal.
Staan ze om bekend, veilig, vlot en comfortabel.
Hier sneeuwt het nu maar de chinees riep, accu was al leeg op woon/werk en dus awd erop, sneeuw en klinkers maar niet uit het spoor te brengen.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 04.01.2025 - 17:58
door BraboFrits
Fijn om te lezen, al die tevreden Volvorijders...daar schaar ik mezelf zeker ook onder. Heerlijke reiswagens met veel comfort en veiligheid...

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 06.01.2025 - 13:59
door wasbeer2006
Mooi verhaal. Zelf op kleine punten ook heel tevreden over de V60.
Heerlijke reis auto waar je ook vlot en met gevoel mee kan rijden als het moet.

In deze tijd van het jaar is tractie de grootste ergenis, maarja dat heb je met 2wd in het nat

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 06.01.2025 - 14:04
door raspaardje
Gebrek aan tractie is juist prima.
Moet je wel de aandrijving op de juiste 2 wielen hebben...:)

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 09:37
door wasbeer2006
Aantal collega,s van mij met een V60 zijn ook er tevreden over de auto.
Maar je ziet wel een verschil dat de mensen met Google systeem minder tevreden zijn, vooral dus over dat systeem.

Het blijft voor mij persoonlijk ook de mooiste in het segment aan de buitenkant.
Ondanks dat het alweer een oude auto is vind ik bv de nieuwe A5 echt niet mooier of er moderner uitzien.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 10:07
door diesel01
wasbeer2006 schreef: 07.01.2025 - 09:37 Aantal collega,s van mij met een V60 zijn ook er tevreden over de auto.
Maar je ziet wel een verschil dat de mensen met Google systeem minder tevreden zijn, vooral dus over dat systeem.

Het blijft voor mij persoonlijk ook de mooiste in het segment aan de buitenkant.
Ondanks dat het alweer een oude auto is vind ik bv de nieuwe A5 echt niet mooier of er moderner uitzien.
Maar die is wel met een diesel te krijgen voor de veelrijders, even via onze oosterburen regelen.
Wel een erg mooi ding!
Je zou maar met een eigen bedrijf veel op pad zijn en een hekel aan tanken hebben..
Ben benieuwd hoe dat straks gaat, de eerste lange trip door Dld met de T6 en dus geen diesel meer.
Ik heb overigens met google weinig klagen, heb nu 1x een versprongen beeld in AAOS gehad, resetten deed zijn werk.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 11:10
door wasbeer2006
Ja google is denk ik persoonlijk hoe je het gebruikt. Het heeft ook voordelen.

Benzine en Diesel discussie snap ik nooit zo. Ik rijd ook 900km op een tank bij normaal rijden.
Je moet in NL wel heel veel rijden omdat eruit te halen in geld. In een mooie zomerperiode heb ik al een keer over de 1000km gehaald. T6 red je dat niet die is niet zo zuinig als de B4

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 11:18
door diesel01
Klopt die B4 in een V60 is erg zuinig, heb er eens een maand in gereden toen de D5 enig onderhoud nodig had en 950km op een tank was geen punt.
Ik heb in oktober toen het warmer was een bereik van 920km voorbij zien komen op de T6 maar 2x invoegen en je bent het kwijt.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 11:24
door raspaardje
wasbeer2006 schreef: 07.01.2025 - 09:37 Het blijft voor mij persoonlijk ook de mooiste in het segment aan de buitenkant.
Ondanks dat het alweer een oude auto is vind ik bv de nieuwe A5 echt niet mooier of er moderner uitzien.
Volledig mee eens.

En vwb AAOS vs Sensus: als het enige voordeel van AAOS voor ICE/Mild-hybride Volvo's het navigeren van Google Maps op een groot scherm is dan heb ik liever het systeem dat NU volwassen en stabiel is...:-)
Voor PHEV Volvo's is dat wellicht een ander verhaal.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 11:32
door raspaardje
Voor de meeste auto's gaat de FINANCIELE diesel vs benzine discussie ook helemaal niet op;
1. Benzinemotoren zijn zuiniger geworden als dan niet door elektrische ondersteuning
2. Diesels worden qua vaste kosten nogal ontmoedigd

Voor de échte veelrijder is het wellicht een ander verhaal; die moet moet een financiële aderlating doen door het gebrek aan aanbod van nieuwe dieselauto's.

raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Geplaatst: 07.01.2025 - 11:41
door wasbeer2006
Dat klopt, die zijn er bijna niet.
En een lekkere dikke diesel reed heerlijk, die zijn er ook nog.

Maarja meestal zakelijk gereden en dat kan al helemaal niet meer bij de wat grotere bedrijven.
Benzine gaat ook die kant op. Ik denk dat mijn volgende ook EV moet zijn. Ik hoop nog hybrid.
330e of T6